Derbi sm X-treme 2007. Onderweg naar problemen!

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Derbi sm X-treme 2007. Onderweg naar problemen!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

Okeej ik zwerfde al een tijdje rond op het derbi forum op zoek naar me eerste derbi. Nu heb ik na lang zoeken zo'n beetje om de hoek een redelijk mooie Derbi sm X-treme uit 2007 gevonden, het originele blok was vervangen door een Jos Dijkman aftermarket blok en de kilometerstand op de teller is 31*** en het blok dus zo'n 6000+

Afbeelding
Afbeelding

Alles deed het netjes en ik had er al een rondje op gereden toen ik tijdens me eerste echte ritje meteen stil kwam te staan voor stoplicht omdat de gaskabel was gebroken. Diezelfde dag hebben we die nog vervangen en reed ie weer gewoon :happy:
Een paar dagen later pas toen het gestopt was met regenen en ik al zeker 180 km had gereden kwam ik er achter dat de choke al die tijd al aanstond, met de choke uit wilde die niet lopen dus heb ik bij Scootdoktor in Boskoop snel wat sproeiertjes gehaald en thuis meteen de carburateur eraf gehaald om te gaan sleutelen, toen pas zag ik dat er een sproeier in zat van maat 94 en ik had 84-86-88 gehaald :wall: dus weer terug voor maatje 98-100-102 maar daarmee liep hij al helemaal te rijk dus weer terug naar 94 om zo naar school te kunnen rijden. nu heb ik afgelopen weekend de carburateur er volledig vanaf gehaald en helemaal schoongemaakt om vervolgens met een nieuw gekochte maat 96 sproeier hem weer aan te sluiten.

Afbeelding

Toen ik alles na liep merkte ik dat de gashendel weer stroef draaide dus na het losmaken van de gashendel kwam ik er achter dat de gaskabel ALWEER kapot was :wall:

Afbeelding

Nu ben ik naar de Jos Dijkman webshop gegaan en heb meteen een nieuwe binnengaskabel, gashendel en handvatset besteld :dry:

Afbeelding

Dingen die ik verder nog ga/wil doen:
- een goed origineel Derbi blok.
- een setje gietvelgen met weg banden en een extra setje sm velgen van 18-21inch
- die gietvelgen 2tone zwart met rood laten spuiten
- Raw achterlicht
- van die spike vormige led knipperlichten
- zefal onder stuurs spy spiegel
- drd 03 kappenset
- zo'n protape stuurrol
- onderlangse uitlaat
- nieuwe gaskabel done
- progrip handsvaten done
- aluminium gas schuif (snelgas) done
- misschien ook heel stiekem een airsal cilinder als alles mooi is 50 of 70cc.







Update 03-10-2015:

Onderdelen zijn binnen! Foto's van onderdelen en montage komen zo snel mogelijk (einde van de dag).
Alles was netjes verpakt en onbeschadigt, het handsvat over de gashendel heen krijgen zal met zeep gedaan moet worden maar lukken zal t! :box:


Uitpakken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gemonteerd:



Ondertussen alweer druk opzoek naar een 2e hands origineel derbi blok, zag ook al een derbi met een wok melding en 80cc setup, als die niet helemaal verkloot is word dat misschien wat! Verder nog 2 gereviceerde originele 50cc blokken gezien!

De top was eerst 80 met windje mee maar ik heb nu de carburateur schoongemaakt en een grotere sproeier (96 in plaats van 94) erin gedaan en nu gaat ie nog maar 64 met windje mee...
In z'n 1 komt ie niet boven de 6000 toeren (powerband zit normaal tussen 6 en 8 duizend toeren) en in z'n2 en 3 stotterd ie enorm. Ook stopt de powerband nu bij 7000 toeren en geeft ie veeeeeel minder vermogen dan normaal... Dit alles had ie ook al de laatste week met de 94 sproeier. Ik weet niet wat t is, HELP ME!?

Update 12-03-2015

Vandaag school eerst de gaskabel tos geschoten uit t tonnetje, niks erg want die was in een halfuurtje tijd en met de hulp van 2 aardige electriciens weer in orde, de snelheid kwam op de heen weg al niet boven de 65 maar op de terug weg had ik dus extreem weing vermogen onder de 6000 toeren en heb ik me vader me laten komen met gereedschappen zodat ik m uiteindelijk in z'n maximaal 4e versnelling naar huis heb kunnen rijden. Ik heb nu ook een wijziging gebracht aan de dingen die ik ga veranderen aan de brommer in volgorde van priotiteiten. Ook heb me oog lagen vallen op een setje gietvelgen voor wijnig met een geel velg lintje en een 2008 blokkie met bijna 21 duizend op de teller voor een zacht prijsje :dry:
Vanaf morgen gaan we het blok, carburatie en uitlaat eraf halen. En gaan we kijken wat t probleem is en misschien ook meteen een ander blok erin zetten.

Update 16-03-2015:

In plaats van het demonteren van het blok heb ik eerst de schuur maar eens eventjes een opruim beurt gegeven,(zeer tevreden met het eindresultaat :happy: ) ik heb geen voor foto maar dit is t resultaat:

Afbeelding

Maar vandaag als ik uit school kom ga ik meteen beginnen!
Maar dan wel zonder de kut scooter die alle plek in slag neemt :eerie:

Afbeelding

Update 18-03-2015:
In het weekend heb ik met me vader het blok uit t frame gehaald en nu net heb ik de cilinder dr vanaf gehaald, t werd al snel duidelijk waarom die raar deed:

Naked bike :lol: :
Afbeelding
Olé! Het blok is er uit!
Afbeelding
Afbeelding
En het blok op de werktafel:
Afbeelding

De vermoedelijke boosdoener:
Afbeelding
De cilinderwand ziet er niet best uit :sad:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe het blok er nu bij ligt:
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen al een tijdje niks van me laten wetem, heb binnenkort een nieuwe extra bron van inkomsten :dry: dus dan kan er weer vollop gesleuteld worden! Hier een foto van de cilindervoet toen die net gemonteerd was:
Afbeelding


update 21-04-2015

hopelijk heeft iedereen een happy 4-20 gehad :mrgreen: ik wel ik heb een klein stukje gereden na met me vader hem in elkaar gezet te hebben om de nieuwe cilinder te checken. het blok zetten we er voor nu onder en de onderdelen zoals complete gaskabel en uitlaat demper pakking :oops: dan rijd ik er op tot me blok verkocht is of als er een goed bod is.

Update 17-06-2015

Op moederdag (10mei) heb ik een ongeluk gehad, hierbij flink wat letsel en schade opgelopen. http://www.112hm.nl/2015/05/10/ongeval- ... leimuiden/
Baal er flink van maar dat is niet waar ik het over wil hebben! Met een leuke geld injectie heb ik meerdere dingen gekocht om me derbi op te kunnen knappen en zo ook te verbeteren! In plaats van een standaard voovork een Showa USD en crossbanden zoals ik al wilde, me kappen laten spuiten/bewerken bij me vriendin. Ik heb led knipperlichten eneen nieuw frame waar alles nu op staat in verband met wokmelding op me oude frame. Ik heb nog wel aardig wat dingen nodig:

Koppelingshevel zwart
Radiateur zonder ventilator
Stuur zwart
Handkappen twenty rood
Achterlicht
Voorvork protectors
Spiegel zefal spy mirror
Voetsteuntjes bestuurder
Zadel zwart of grijs
Als ik dit heb is ie af! Ik ben nu alleen wel heel erg moe dus morgen komen de foto's van hoe die dr nu bij staat.


ME KAPPEN:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ME VOORVORK EN NIEUWE VELGEN:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jimmyspeed op vr 19 jun 2015, 00:08, 18 keer totaal gewijzigd.
ebervanroij
Pro tuner
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002
Locatie: Helden, Limburg

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door ebervanroij »

Foto's? En is dat aftermarket blok een beetje betrouwbaar? (gewoon nieuwsgierig)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

foto's ga ik u ff uploaden, t blok is wel betrouwbaar maar zou toch liever voor een 2e hands origineel blok gaan dat misschien maar weinig km's heeft gemaakt of net gereviceerd is. Verder blokeert ie heel af en toe als je vanuit z'n 1 naar z'n 2 wilt schakelen en laatste had ik toen ik heb van z'n 5 naar 6 wilde schakelen dat ik m in z'n neutraal zetten... tussen 5 en 6 :sad:
ebervanroij
Pro tuner
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002
Locatie: Helden, Limburg

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door ebervanroij »

Ziet er goed uit, jammer van dat blok, ik zou inderdaad een 2e handse originele zoeken. Dat maakt hem ook een stuk meer waard. Je hebt leuke plannen maar ik ben geen fan van onderlangse uitlaten (maar iedereen zijn smaak is natuurlijk anders). En wat bedoel je met SM velgen van 18-21 inch? Bedoel je cross velgen (die zijn 18-21 inch)? Of wil je 18-21 inch velgen met SM banden?

En dat van zn 5 naar 6 dat hij in zijn vrij schoot heb ik vaker gehoord, maar dat hij blokkeert als je van zijn 1 naar 2 schakelt is denk ik niet normaal.
Afbeelding
YekZe
Schakelrijder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 23:01
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme(verkocht)
Derbi GPR 50 Racing (verkocht)
2x Derbi Predator LC (verkocht)
Spartamet(verkocht)
Quad 110cc (verkocht)
Derbi Senda DRD X-TREME

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door YekZe »

ziet er goed uit! als je drd03 kappenset heb, wil ik je x-treme kappen wel overnemen(persoonlijk vind ik de mooiste x-treme kappen dus ik snap ook niet waarom je andere zou willen)

en als je nog een onderlangse uitlaat zoekt kunnen we wel ruilen, ik zoek nog een bovenlangse. ik heb een yasuni r2

maar je hebt echt een hele mooie brommer(op dat blok na dan) en goeie plannen, dit ga ik zeker even volgen :thumbup:
mijn onderschrift is niet zo origineel als anderen...
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Joram »

Tussen 5 en 6 zit geen neutraal, maar kan je wel hem in een loze versnelling als het ware zetten.

Gewoon iets harder drukken :happy:
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

Met blokeren tussen 1 en 2 bedoel ikd at ik wel heel erg hard aan de schakel pook moet trekken om hem omhoog te krijgen, meestal laat ik dan de koppeling weer los en daarna probeer ik het opnieuw, de kappen kunnen na het kopen van een vervangende kappenset inderdaad verkocht worden maar ze zijn minder mooi dan je denkt! De linker voorkap is enorm door gescheurd dus die zit nu netjes met tyraps bij elkaar en linker achterkap heeft ook een scheurtje. Ik vind bovenlangse uitlaten ook heel mooi maar een voca racing onderlangs 70cc of een scr corse onderlangs is ook heel mooi, de uitlaat is origineel maar zonder prop en het ophang punt van de bocht is afgebroken, met een las apparaat is dit in letterlijk een minuutje gefixt en die prop natuurlijk ook. Dat dat ophang punt van de uitlaat is gebroken merk je verder niks van. Een mooie bovenlangse uitlaat bocht met van die mooie lasnaden en dan een voca racing of een scr corse demper is ook heel erg mooi hoor! :wub:
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

Uitlaat:
Afbeelding

Kappenset:
Afbeelding
OF
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

Sm velgen:
Afbeelding

Gietvelgen 2tone:
Afbeelding
ebervanroij
Pro tuner
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002
Locatie: Helden, Limburg

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door ebervanroij »

Die 2tone gietvelgen zullen dik staan! Maar die bovenste zijn cross velgen, SM betekend Supermotard (crosser/enduro omgebouwd voor circuit). Die gietvelgen zijn dus SM wielen, en die spaakvelgen zijn cross wielen.

Cross (bij Derbi)= achter 18 inch, voor 21 inch
SM = voor en achter 17 inch

Maar 03 kappen met die gietvelgen zullen superdik staan! :happy:
Afbeelding
YekZe
Schakelrijder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 23:01
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme(verkocht)
Derbi GPR 50 Racing (verkocht)
2x Derbi Predator LC (verkocht)
Spartamet(verkocht)
Quad 110cc (verkocht)
Derbi Senda DRD X-TREME

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door YekZe »

Als je 70cc uitlaat doet is het wel handig dat je ook daadwerkelijk een 70cc cilinder hebt, ik weet denk alleen dat niet alle cilinders passen op het aftermarketblok :emo:

maar laat maar even een belletje rinkelen bij mij wanneer je die originele uitlaat kwijt wil :happy:
mijn onderschrift is niet zo origineel als anderen...
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door garfield »

Cilinders passen wel,ik heb er ook een mhr 80 replica opgehad.
Blokken lopen alleen een stuk langzamer als een origineel blok.
(Lijkt net alsof het allemaal een stuk zwaarder loopt)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

Ik wil ook voordat ik ga beginnen aan de uitlaat of carburatie ren nieuw blokkie om zeker te weten dat ik alles helemaal mooi en netjes doe! Over die uitlaat laat ik by the way inderdaad weten als ik dr vanaf wil!
Sjoerd0118Racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 20:10
Vervoersmiddel: Derbi senda SM
Derbi senda Sm 125 yamaha
fiets.
Locatie: zeeland

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Sjoerd0118Racing »

03 kappensetjes en gietwielen kun je natuurlijk overal krijgen ook :emo:
`Gas Op de Krukas!´
ebervanroij
Pro tuner
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002
Locatie: Helden, Limburg

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door ebervanroij »

Gietwielen zal niet zo moeilijk zijn, 03 kappen gewoon X-Race kappen mooi zwart spuiten dan stickers bestellen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Let's begin!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

Me blok is nu echt ZWAAR klote gaan doen, powerband is vrijwel volledig weg en de toeren gaan enorm omhoog maar de snelheid kruipt niet harder dan 45. Ik ga morgen het gehele blok eruit halen en het blok zelf ook uit elkaar halen. Tot ik een nieuw blok heb of ik weet wat er aan de hand is en t gefixt heb moet ik maar met de scooter naar school :wall:
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Onderweg naar problemen!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

UPDATÈÈÈ
YekZe
Schakelrijder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 23:01
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme(verkocht)
Derbi GPR 50 Racing (verkocht)
2x Derbi Predator LC (verkocht)
Spartamet(verkocht)
Quad 110cc (verkocht)
Derbi Senda DRD X-TREME

Re: Derbi sm X-treme 2007. Onderweg naar problemen!

Ongelezen bericht door YekZe »

weet niet of dit is wat je zoekt maar zag net dat een kerel een OT derbi blok aanbood
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
mijn onderschrift is niet zo origineel als anderen...
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Onderweg naar problemen!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

THANKS YekZe! ik had m al gezien en opgeslagen op me eigen marktplaats maar het probleem is dat ik op het moment echt een geweldig budget heb van zo'n €1,85 :wall:
ik zal dus ff moeten wachten tot volgende maand met de aanschaf van een cilinder/blok.
verder kan ik vast wel ergens een paar tientjes lenen en dan ben ik op zoek naar een airsal cilinder of een aan andere A-kwaliteit cilinder.
Gebruikersavatar
Jimmyspeed
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 23:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM '07 50cc
Piaggio Zip 2000 met custom sp kappen
Locatie: Waddinxveen

Re: Derbi sm X-treme 2007. Onderweg naar problemen!

Ongelezen bericht door Jimmyspeed »

verder ben ik nog op zoek naar een 6 klep membraam want het membraam uit t aftermarketblok is van plastig en staat er om bekent dat t snel lekt
Plaats reactie