
(Marktplaats foto's)



Zodra ik thuis was de Derbi eens schoongemaakt samen met de X-Race van een maat.

Door de tijd heen hier en daar steeds meer kappen bij elkaar gesprokkeld en op een gegeven moment zelfs een complete set gekocht die helaas niet bleek te zijn hoe die zou moeten zijn. Afgebroken ophangpunten, scheuren etc. Maar dit mocht de pret niet drukken, het spul bleef zitten en was nog steeds een genot om op de Derbi te rijden.
Na de winter van afgelopen jaar eens een grote schoonmaak gehouden waarbij ik voor het eerst de tank, en achterbrug etc eraf had. Met de conclusie dat de brommer dus niet echt in topstaat verkeerd kwamen ook al de plannen van het coaten en spuiten.


Beunkabelboom




Roest

Vies

Later nog een keer de voetstepjes gepolijst en wat moeren vervangen.



Ja, het ziet er wel heel lief uit zo'n gepolijst stepje, maar na een nachtje in de regen staan veranderd het in dit:

Oja, heb een tijdje terug nog twee mooie Honda CRF dempers kunnen regelen met dank aan Roy Visscher voor de connectie! Deze wil ik ook gaan gebruiken bij de restyling van de Derbi.

Ondertussen was ik er steeds meer achter gekomen dat het ding meer beun is dan ik dacht, op veeeel plekken een coatinglaag die loslaat, deuk ik de voorvelg, diepe krassen in de voorvork en ga zo nog maar even door.






Roest op het tandwiel na een tijdje stil staan.


Mascotte


Na de aanschaf had het ding al verschillende problemen die toen opgelost waren, maar ik kreeg er steeds vaker kleine dingetjes bij, vooral in de elektronica. Starten zonder contact, soms ineens geen vonk, maar later weer wel. Kilometer- en toerenteller mad etc. Ook kreeg ik een vastloper met de Stage6 50cc cilinder die ik erop zat. (dit was wel m'n eigen schuld), toen ik paar weken later ook de nieuwe Doppler cilinder vast reed was ik het zat, heb het ding in de schuur gegooit en heb mezelf beloofd dat ie er pas weer uitkomt als ALLES aan de brommer weer helemaal vers is, behalve de achterveer.
Wat er deze winter dus gaat gebeuren:
Optisch (kleurenthema rood/zwart)
-Frame, achterbrug en kroonplaten matzwart coaten
-Velgen, kappen, (nieuwe) spaken, voorvork en naven spuiten. De velgen, radiateurkappen, het tankkapje en spatbord worden 'Tornado red', een hele zieke metalic kleur tussen oranje en rood in. De naven worden 'Sandalwood', ook een brute kleur, zit beetje tussen zilver en goud in. De rest word zwart. Het spul dat gespoten word is trouwens al opgehaald door de spuiter, behalve de voorvork.
-Carters glasparelstralen en matzwart spuiten
-Grijze streep op zadel zwart wrappen
-Ketting met rode schakels
-Achterkap 3 centimeter inkorten
-Stukje van het frame af aan de achterkant waardoor het achterlicht verder naar achteren kan
-Stickerset laten maken (?)
Voor de rest wat dingetjes glasparelstralen en gewoon alles vers maken, boutjes, moeren, hevels, etc.
Motorisch
-Nieuwe cilinder, zit nog te twijfelen tussen een Malossi MHR of weer een snelle 50 (waar ik al wel de perfecte uitlaat voor heb, een Jollymoto).


-Carters aanpassen op de nieuwe cilinder (?)
-Motorblok reviseren
-21mm inlaat
Dit was het wel zo'n beetje geloof ik, jullie hoeven niet iedere week een update te verwachten, ga het relaxed aan doen omdat ook nog met m'n school zit en ik afhankelijk ben van me salaris omdat ik nooit echt geld aan de kant heb gezet hiervoor.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Startpositie
Ik heb in de beginpost nog niet vermeld hoe de Derbi er eigenlijk nu bij staat.
Het frame is al kaal, moet nog wat dingetjes doen voordat het spul gecoat kan worden
-Balhoofd afdekken (hoe deed je dat ook al weer?)
-Gat boren in het ‘stuurslotplaatje’ zodat ik hem op stuurslot kan zetten als het stuur recht staat.
Waarom doe ik dat? Dat is makkelijk bij het foto’s maken wat zeker nog gaat komen in het voorjaar!

-Ophangpunt demper weg slijpen, anders past de CRF demper niet
-Gat boren door subframe voor de tweede CRF demper
-Achterste stukje van het subframe weg slijpen, gewoon, omdat het kan.
-Balhoofdas afdekken voor het coaten
-Bedenken hoe ik ervoor ga zorgen dat op de plek waar de busjes in de achterbrug zitten geen coating gaat komen.
-Stickers van de achterbrug
-Ergste beschadigingen in de achterbrug wegschuren.

Bezig met de stickers verwijderen

Kappen bijna allemaal leeg

Wielen mee naar het werk



Achtervelg voor een gedeelte uitgespaakt. Na een tijdje gewoon de slijptol erin gezet en met veel pijn in mijn hart de spaken die me altijd overal naartoe droegen in de kliko gelegt.


Ondertussen zijn de velgen, naven en kappen dus naar de spuiter, laatste foto die ik heb voor de komende paar weken ga ik natuurlijk boven mijn bed hangen; in de auto naar de spuiter.

Achterkapje zit ondertussen ook in de lijm, krijgen jullie later meer van te zien.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Achterkapje
Bij deze de foto's van hoe de achterkap er nu bij staat, heb m'n best gedaan om er wat van te maken.

Zoals jullie wel zien bestaat het kapje nu uit drie stukken, dit is niet voor niks. Omdat het kapje naar de punt toe smaller wordt zou je een ongelijkheid krijgen wanneer je het achterste stuk zomaar tegen het voorste stuk aanplakt. Daarom heb ik het achterste stuk nog eens doormidden gezaagt. Hoe ik dat nu weer netjes in een punt ga krijgen weet ik nog niet.

Ik maak even van de gelegenheid gebruik om m'n favoriete horloge te showen.







Met de iPhone.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frame enzo
Zo dit project is even offline geweest, heb tussendoor wat kleine dingen gedaan zoals met een lamellenschijf het frame glad gemaakt, vergt nog best wat vaardigheden. Gaat zo snel dat je door je frame heengeschuurd hebt voordat je het doorhebt.


Hier wat random foto's.


Dit was ff een foto tusssendoor, dus nog niet klaar.

Deze is mislukt, gelukkig wordt het gecoat.


Blok ligt al een paar maanden stof te happen.


Stepjes van Jasper, beetje roest maar dat maakt niet uit want wordt mee gecoat.


Die is krom getrokken bij het verwisselen van de schijven op de slijptol.








Iets te enthousiast zitten slijpen.







Wat weggeschuurd van de 'standaardophanging' zodat het standaard verder omhoog komt te staan, wel mooi leek me. Wat ik met dat aangelaste schroefje doe weet ik nog niet, heb helaas geen lasapparaat, anders was het easy.




Excuus dat niet alle foto's even scherp zijn, een mooie foto maken kost nogal wat tijd en op een klein schermpje op de camera is het lastig inschatten waarneer het gewenste voorwerp scherp is.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goedemiddag lieve kindertjes!
Ik heb een tijd niets van me laten horen, maar dat betekent niet dat ik niets gedaan heb, even een lijstje van wat ik gedaan heb in tussentijd en wat jullie gemist hebben:
-Frame, achterbrug, kroonplaten, stuurklemmen, standaard, hevels zijdeglans zwart gecoat.
-Carters matzwart gecoat (


-MHR gekocht in nette staat.

-Lagers en keerringen besteld voor in het blok en voor de Pro-link.
-Limited '08 veer gekocht.
-Cilinder, remschijven, rempedaal, stuurspanners en Pro-link gedeelte laten stralen door Jasper.
-Kabelboom opgeknapt. (hoop ik)
-21mm Dell'orto gekocht, is nog onderweg.
-Een tank en luchtfilterslang gekocht, waren beide lek.
-Nieuwe spaken en nippels gekocht en laten opsturen naar de spuiter.
Dit was het volgens mij wel.
Waar ik nu mee bezig ben:
-Voorzichtig de carters splitsen, koppelingsdeksel is er al af zonder kleurscheuren.
-Een deal aan het sluiten voor een V-force membraam.
-Voorvorkpoten behandelen met Belgom, verschil daarna is er zeker!
Voor de rest weet ik het even niet.

Wat ik nu zo snel mogelijk ga doen:
-Carters flowen op de MHR
-Blok in elkaar stampen, eerst goedschoonmaken, want er zit veel straalgrid in het blok, de coater heeft de aluminium plaat die ik over de tapeinden had gelegd omhoog gebogen, waardoor er ook coating gedeeltelijk in het blok zit.

-Cilinder zwart spuiten.
-Blok het frame in.
-Radiateur opknappen en koelsysteem ophangen.
-Bestelling doen bij Josdijkman
Dit was voorlopig wel ff genoeg saaie tekst, sorry.

FOTOTIJD!






Coating is helaas niet overal netjes, kijk maar naar het midden van het blok op deze foto.







Pro-link driehoek zit er niet bij, die ligt bij de garage om even de oude lagers er uit te persen.

Wat is mooier?



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu komt het belangrijkste gedeelte van het hele project, de gespoten delen!

Gisterenavond zijn ze door m'n ouders mee naar huis genomen, en ben er helemaal tevreden over zoals het geworden is, PRECIES de kleur die ik in gedachte had!!


Het is donker rood in de schaduw, maar zodra je de kappen in het licht houdt wordt het een soort van oranje, VEAT...

Van de naven had ik al eerder foto's, had die alleen niet laten zien omdat ik ze toen tegen vondt vallen en eerst zeker wilde weten of het wel de kleur was zoals ik die op die foto's zag. Gelukkig bleek het gewoon in orde te zijn toen ik ze gisteren in real life bewonderde.

Enjoy!




Original VS modified



Eén voorvorkpoot al geschuurd, andere volgt uiteraard nog.

Dit was het weer, volgende update zal het blokje zijn die in elkaar zit, of een bestelling bij Josdijkman, of iets moois wat deze week mijn kant op komt, of de ingespaakte wielen, of een gespoten voorvork, dus ik hou het maar even bij: "Een Verrassing".
Ps, iemand enig idee hoe ik die ruis op de foto's voorkom?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naamloos
Hoi!
Heb de laatste tijd niet zoveel gedaan, beetje m'n spaken in de primer gezet, carters schoongemaakt (zat straalgrid in) enzo, allemaal van dat halve werk.

Heb wel een V-force membraam gekocht, waar alleen gaten in de platen zitten, dus daar komen niewe plaatjes in, is dat ook weer gewoon lekker vers, plaatjes moet je toch om de 5000km vervangen heb ik wel eens gehoord.
Heb ook een fatbar gekocht, van een KTM voor een hele nette prijs. Kreeg ik weer stuurpads bij, misschien hou ik die grijze Jopa erop, weet het nog niet precies. Hoop dat het grijze een beetje mooi staat, anders neem ik alsnog een zwarte.

Oja, heb vanmiddag m'n zadel gewrapt! Is best simpel, ben alleen een beetje te enhousiast geweest met het snijden langs de randen.

Wat vinden jullie van het zwart folie op mijn spatbord? Ligt nu los, is even voor het idee. Ik vind het zelf wel mooi.
EDIT: Wie een oplettend oog heeft heeft gezien dat m'n standaard wat meer omhoog staat dan normaal, dit heb ik gedaan door een stuk van de standaardophanging weg te slijpen.













------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blok
Hier alvast een foto'tje van het blok. Een uitgebreide shoot volgt wanneer hij compleet is en in het frame hangt.




Dit is alu, toch?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Radiateur
Radiateur een soort van gepolijst en zwart gespoten. (Korrel 120, 400, 600wp, 1000wp, Belgom, polijstkop.







------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Remklauwen
De positivie reacties maken het updaten leuk, dus bij deze, de remklauwen!



Vlakje op de achterkant heb ik voor de lol ook ff gepolijst.







------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Loopt!!
Ja inderdaad, heb vanmiddag de moed bij elkaar geraapt om hem aan te trappen, en hij liep na twee keer kicken!

Heb hem nog niet zo lang laten lopen omdat ik nog geen uitlaat met demper heb, en omdat het koelsysteem nog niet aangesloten is, maar hij doet het in ieder geval.

Nog even een lijstje met wat er met het blok gebeurt is:
-Buiten kant matzwart gecoat
-Cilinder zwart gespoten
-Nieuwe (blok)bouten
-Nieuwe pakkingen
-Nieuwe lagers
-Nieuwe keerringen
-Kapot koppelingshuis
-Nieuwe ontluchtingsnippel
-Nieuwe olievuldop
-Nieuw spruitstuk
-Nieuwe bougie
-Nieuwe tempsensor
-Nieuwe tapmoeren
Setup:
-MHR80
-21mm Black Edition
-21mm spruitstuk
-Ori membraam (vanavond nieuwe plaatjes halen bij Nappie voor in de V-force)
-Jollymoto (vanavond R3 halen bij Nappie)
-TwinAir
-Ori platen met Malossi veren
De tempsensor doet alleen een beetje vreemd, die geeft rond de 60 graden aan als de motor gewoon koud is, iemand die weet hoe ik dit op moet lossen?
Foto's volgen snel!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto update
Als jullie zo lopen te haten zou ik haast overwegen nooit meer foto's te posten.

Goed, de wielen heeft mammie vanmorgen naar de fietsenmaker gebracht, die gaat ze spannen, want zelf hield ik er heel de tijd een slag in zitten.

Heb nou dus (tijdelijk) de R3 van Henry (nappie). Toen ik bij hem was heeft hij ook meteen m'n TwinAir ingeolied, topgast.

Betere foto's komen als hij helemaal klaar is.














Voorvorkdoppen gepolijst.





Ik ben zo dol op m'n zusje en dr fiets.


Wat foto's van me Blackberry.


Inspaken, makkie.




To do:
-Achterveer opknappen en misschien wit spuiten
-Schade voorvork en spaken bijwerken
-Fatbar klemmen bestellen
-Rode Conti voetstepjes bestellen


-Setje Sporty's bestellen ooit
-Originele koelslang bestellen van cilinder naar radiateur
-Nog wat electronica
-Nieuwe onstekingskap
-Ketting erop
-Afstellen
-De bende allemaal eens goed schoonmaken, ligt een dikke laag stof overheen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Bijna) klaar!
Pfff, zo voor de derde keer dan maar.
Vooruit, toch nog wat meer foto's. De wielen zijn gespannen en hebben weer rubber. Helaas heeft een kneus bij de fietsenmaker m'n achtervelg beschadigt toen hij uitgeschoten is met spannen.

Voor de oplettenden, ja er lekte blokolie uit m'n koppelingsdeksel langs de inbusbout, dit is al opgelost.
Ik kwam er na het foto's maken pas achter dat hij eigenlijk best wel vies is, sorry.
To do:
-Begrenzer wegwerken
-Km-teller aansluiten
-Sporty's
-Conti voetstepjes, rood
-Nieuwe assen
-Nieuwe kvs tank
-Goed afstellen
-Nog steeds klemmen bestellen voor de fatbar
-Achterlicht aansluiten
-Achterkap bevestiging maken, ligt nu los
-Plaatje maken om de R3 aan de achterrem te zetten
-Kabelboom intapen
-Stickerset laten maken door jongen uit dorp die dat op stage kan.










Begrenzer aansluiten

Compleet!















































--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Topic maar weer eens onder het stof vandaan gehaald.
Ding staat de laatste tijd meer mooi te zijn in de schuur dan dat hij aan het rijden is, komt vooral door het weer.


Verder een witte streep over het zadel getrokken, die helaas in de bocht niet lekker zit en bol gaat staan. Hoe doen anderen dat? Wat ik nog steeds moet doen:
- Zorgen voor hevels van allebei dezelfde kleur, heb nu een witte en een zwarte en weet niet wat ik mooier vind.

- Elektronica inpakken en begrenzer weer aansluiten.
- Standaard goed vastzetten, moer aan de achterkant is losgetrild.
- Remolie verversen.
- Wit velglint om de wielen.
- Nieuw setje banden.
- Handkappen.
- Oranje Conti voetstepjes.
FOTOO'S!





























Schoentjes staan klaar om de was in te gaan, was nogal blubberig daarzo.

