display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Algemene vragen over Derbi.
Syndirone
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2013

display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Ongelezen bericht door Syndirone »

Hallo,

Ik heb een derbi senda drd racing uit 2013.
Heb hem 2maanden geleden zonder enige km's op de teller gekocht.

In het begin vonden we dat hij lage toeren maakten en hebben deze dus hoger gezet, op dat moment lekte hij benzine met olie, we hebben toen het toerental terug iets lager gedraaid en het probleem was toen ook opgelost. Na wat km's gemaakt te hebben (heb nog niet veel kunnen maken want heb mijn rijbewijs nog niet, heb een lange zandweg langs mijn huis waar ik ondertussen 60km heb gereden) dacht ik van laten we het toerental nog wat hoger zetten (want juist dezelfde derbi van een vriend van mij had juist hetzelfde gedaan en klonk veel anders) en ja hoor ik had weer hetzelfde probleem, hij lekt benzine met olie langs een schroefje van de knalpot. (normaal is het meer dan op de foto)

Afbeelding

Afbeelding

heeft iemand dit probleem gehad? wat kan ik doen?

dan heb ik nog een tweede probleempje:
sinds dat ik de brommer heb doet mijn display raar, mijn snelheid komt daar heel raar te staan en bij de kilometers staat er een heel raar getal.
alhoewel ik dit probleem zo goed als altijd heb, soms doet mijn display wel normaal... dan komt mijn snelheid er wel juist te staan en de kilometerteller geeft een normaal getal aan.
ik weet echt niet wat het probleem is.

Afbeelding

soms als ik aan de gas draai blijft deze ook hangen...

alle hulp is welkom!
alvast bedankt
Syndirone
Coen_O
Tuner
Berichten: 344
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 16:08
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track 2016
Derbi Senda SM DRD Racing 2015
Derbi DRD Racing 2010 [verkocht]

Re: display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Ongelezen bericht door Coen_O »

Ik heb geen idee wat je bedoelt met toeren verhogen? Meer gas geven ofzo?

En als die nieuw is gaat terug naar de dealer, alles valt onder garantie en ga er dan al helemaal niet zelf mee klooien.
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Ongelezen bericht door Gooncy »

Idd even langs de dealer gaan
DRD EDITION
VVincent
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 11 jul 2016, 10:45
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing (2008)
Locatie: Hattem

Re: display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Ongelezen bericht door VVincent »

Allereerst, welkom op het forum.
Laat ik bovenaan beginnen...

Het eerste wat ik me afvraag is, heb je de brommer met 0km op de teller gekocht?
Zoja, heb je hem van een particulier gekocht of bij een brommerzaak/dealer?

Daarna beschrijf je dat hij weinig toeren maakte? En dat je dat hoger hebt gezet. Ik neem aan dat je het hier over het toerental hebt als de brommer stationair loopt?! Korte uitleg daarover:
De stationairschroef, op de carburateur, is er alleen voor om te zorgen dat de brommer stationair blijft lopen, en niet uitvalt als je geen gas geeft.

De reden dat de demper lekt, is waarschijnlijk dat het schroefje wat los is gekomen door de trillingen. Of de pakking die een beetje gaar is. Het beste kan je de demper er even af halen denk ik, een nieuwe pakking monteren en opnieuw vastdraaien. Evt met rubberen ringetjes onder de schroefjes/boutjes van de demper. Want het probleem ligt echt bij de demper en dat boutje. Normaal gesproken hoort hij niet te lekken als je met het stationairschroefje aan de gang gaat, om hem wat feller of rustiger te laten lopen.

Wat betreft het probleem met de teller. Ik heb zelf de laatste tijd ook wat problemen met mijn teller (Derbi drd racing 2008), waarbij ik snelheden van 150 kreeg (met een 50cc imitatie cilinder van airsal, best netties toch ??!! :thumbup: :D )
En bovendien bleven het temp. lampje en olie lampje bij mij ook continue branden. Ik vond dat opzich nog niet zo vervelend, want ik heb geen temp sensor en ik meng mijn benzine zelf.
Maar het feit dat hij de km'ers er wel bij optelt, terwijl ik niet zo hard reed, vond ik minder leuker.

Ik ben er is mee aan de gang gegaan, en ik kwam erachter dat er een kabelbreukje zat bij de zekering.
Toen ik hiermee bezig was brak dat kabeltje ook doormidden dus heb ik er een nieuw stukje tussen gesoldeerd. Dit leek in eerste instantie te helpen maar even later had ik het zelfde probleem weer.
Dit keer maar is naar de voorkant van de brommer gekeken, waar de meeste draden zitten. Ik heb alle connectoren eens los gehad en uitgeblazen met een 'heat gun' (föhn) en daarna weer alles terug in elkaar gedrukt. Ik heb vooral veel aandacht besteed aan de connector van de snelheidsmeter, aangezien hij bij mij een verkeerde snelheid gaf.
Verder lijk jij hier geen last van te hebben, maar als ik de sleutel omdraaide stond hij wel op contact en kon ik hem ook aankicken, maar de teller ging pas werken toen de brommer liep. Na het aankicken.....
Dit heb ik op de een of andere manier verholpen, want als ik nu de sleutel omdraai staat hij op contact zoals het moet en doet de teller het ook gewoon, ookal is de brommer niet aan. Verder geeft hij ook geen rare snelheden meer tijdens het rijden en ook niet als ik stil sta.

Als ik jou was zou ik eerst eens kijken naar je zekering en evt vervangen. Mocht dat niet helpen, dan zou je je kabelboom kunnen inspecteren op kabelbreukjes of plekken waar vocht kan komen.

Mocht het niet lukken dan horen we het wel!

-edit
Ik zie dat er al berichten voor mij zijn geplaatst, toen ik begon met typen was er nog niks... :(
Syndirone
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2013

Re: display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Ongelezen bericht door Syndirone »

VVincent schreef: Het eerste wat ik me afvraag is, heb je de brommer met 0km op de teller gekocht?
Zoja, heb je hem van een particulier gekocht of bij een brommerzaak/dealer?

Daarna beschrijf je dat hij weinig toeren maakte? En dat je dat hoger hebt gezet. Ik neem aan dat je het hier over het toerental hebt als de brommer stationair loopt?! Korte uitleg daarover:
De stationairschroef, op de carburateur, is er alleen voor om te zorgen dat de brommer stationair blijft lopen, en niet uitvalt als je geen gas geeft.

De reden dat de demper lekt, is waarschijnlijk dat het schroefje wat los is gekomen door de trillingen. Of de pakking die een beetje gaar is. Het beste kan je de demper er even af halen denk ik, een nieuwe pakking monteren en opnieuw vastdraaien. Evt met rubberen ringetjes onder de schroefjes/boutjes van de demper. Want het probleem ligt echt bij de demper en dat boutje. Normaal gesproken hoort hij niet te lekken als je met het stationairschroefje aan de gang gaat, om hem wat feller of rustiger te laten lopen. ...
Ik heb hem bij een dealer gekocht!
Ja juist de stationairschroef, ik heb dus ook het toerental verhoogt omdat hij constant stil viel, zelfs als de motor warm was, dat is ondertussen niet meer.

Ik denk dat ik idd zoals de andere gebruikers zeggen, dat ik eens beter langs de dealer kan gaan waar ik hem heb gekocht zodra ik mijn rijbewijs heb! ;)
Ik zal ook eens kijken naar wat je zei als ik een probleempje ergens zie (kabeltjes enzo).
VVincent
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 11 jul 2016, 10:45
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing (2008)
Locatie: Hattem

Re: display doet raar en de Knalpot lekt benzine met olie

Ongelezen bericht door VVincent »

Ik denk dat dat inderdaad het verstandigste is. Gewoon laten doen door de dealer, hij moet sowieso een deugdelijk product leveren/verkopen. En er hoort garantie op te zitten, ook al is de brommer uit 2013.
Plaats reactie