Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Beste allen,
Een collega vroeg me of ik zijn Derbi terug rijdend kan maken. Deze staat zeker al een jaar of 6 stil.
Hij is nog steeds op zoek naar het origineel sleuteltje (contact) en papieren die na een verhuis zoek zijn geraakt.
Ik heb al de oude benzine afgelaten, bougie gekuist, carburator losgemaakt en gekuist, nieuwe 2-takt benzine erin.
Over het benzinekraantje las ik al een en ander op het forum, maar ik vermoed dat dit stuk is.
Er komt geen benzine door als ik aan het onderste pijpje zuig (onderdruk)
Het contact heb ik via een schakelaar overbrugd. Benzine via een flesje en darmpje naar de carburator en na een 3tal pogingen startte de Derbi. Koelvloeistof gevuld bij draaiende motor.
Ik overweeg om een gewone manuele benzinekraan te plaatsen in plaats van zo'n vacuumkraantje.
Wat doe ik met het vacuumslangetje (gewoon afdoppen??)
Kan er me iemand vertellen welk type of model Derbi dit is?
Nog uit te voeren:
hydraulisch remsysteem nakijken, flushen en verse remolie erin (welke??)
Hierbij een paar foto's van de Derbi.
Mvg
Pierre
Een collega vroeg me of ik zijn Derbi terug rijdend kan maken. Deze staat zeker al een jaar of 6 stil.
Hij is nog steeds op zoek naar het origineel sleuteltje (contact) en papieren die na een verhuis zoek zijn geraakt.
Ik heb al de oude benzine afgelaten, bougie gekuist, carburator losgemaakt en gekuist, nieuwe 2-takt benzine erin.
Over het benzinekraantje las ik al een en ander op het forum, maar ik vermoed dat dit stuk is.
Er komt geen benzine door als ik aan het onderste pijpje zuig (onderdruk)
Het contact heb ik via een schakelaar overbrugd. Benzine via een flesje en darmpje naar de carburator en na een 3tal pogingen startte de Derbi. Koelvloeistof gevuld bij draaiende motor.
Ik overweeg om een gewone manuele benzinekraan te plaatsen in plaats van zo'n vacuumkraantje.
Wat doe ik met het vacuumslangetje (gewoon afdoppen??)
Kan er me iemand vertellen welk type of model Derbi dit is?
Nog uit te voeren:
hydraulisch remsysteem nakijken, flushen en verse remolie erin (welke??)
Hierbij een paar foto's van de Derbi.
Mvg
Pierre
- Knissaw
- Pro tuner
- Berichten: 813
- Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
- Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold] - Gallery: Lammers black edition http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=20460
Derbi Xtreme 2003 http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=19751 - Locatie: Deventer
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Alleen dit kan ik je vertellen, Je moet DOT4 Remolie in je reservoir doen (en ontluchten ) Voor de rest, Mooi ding, is een behoorlijk oude zo te zienhydraulisch remsysteem nakijken, flushen en verse remolie erin (welke??)
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
-
- Pro tuner
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005 - Gallery: DRD PRO
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19305
DRD Edition:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19888
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Dit is een Derbi Senda Racer R, vanaf het jaar 1999 gebouwd. Te herkennen aan het buizenframe, hoge tank en krokodillen achterkap.
Als je de vacuum kraan wilt vervangen moet je het volgende doen:
De tank eraf halen, (evt leeg laten lopen maar is niet noodzakelijk) Op zn kop houden, vacuum kraan eruit, beziene kraan erin.
Dan sluit je de vacuum ansluiting op de carb af door bvb een schroefje in het slangetje te doen. (ALs je die niet afsluit gaat die daar valse lucht aanzuigen) Dan zet je de tank er weer op en sluit je de tank weer aan. Vergeet niet dat je na het rijden de kraan even uit moet zetten (ook handig dat wanneer je mee moet naar een rollerbank dat je hem ongv op de helft zet of helemaal uit)
Je hoeft de kraan niet per se altijd dicht te zetten, maar het kan zo zijn dat je een vlotter een keer blijft hangen en heel je blok vol loopt met benzine, als je dan gaat kicken krijg je een hydrolock oftewel dag dag krukas
Hoop dat je er wat aan hebt, succes er mee! Als je ergens toch niet uitkomt kun je het gerust hier vragen.
Als je de vacuum kraan wilt vervangen moet je het volgende doen:
De tank eraf halen, (evt leeg laten lopen maar is niet noodzakelijk) Op zn kop houden, vacuum kraan eruit, beziene kraan erin.
Dan sluit je de vacuum ansluiting op de carb af door bvb een schroefje in het slangetje te doen. (ALs je die niet afsluit gaat die daar valse lucht aanzuigen) Dan zet je de tank er weer op en sluit je de tank weer aan. Vergeet niet dat je na het rijden de kraan even uit moet zetten (ook handig dat wanneer je mee moet naar een rollerbank dat je hem ongv op de helft zet of helemaal uit)
Je hoeft de kraan niet per se altijd dicht te zetten, maar het kan zo zijn dat je een vlotter een keer blijft hangen en heel je blok vol loopt met benzine, als je dan gaat kicken krijg je een hydrolock oftewel dag dag krukas
Hoop dat je er wat aan hebt, succes er mee! Als je ergens toch niet uitkomt kun je het gerust hier vragen.
DRD EDITION
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
@ Knissaw: bedankt voor de info ivm de remolie. Hier kan ik mee verder.
@ Goonsy: bedankt voor de info ivm het model en de extra informatie ivm de benzinekraan. Heel nuttige tips. Ik twijfel nog even tussen een originele vacuumkraan of een gewoon manueel kraantje.
Ik hoop binnenkort terug een beetje tijd te vinden om aan dit project verder te werken,
wordt in ieder geval vervolgd.
Mvg
Pierre
@ Goonsy: bedankt voor de info ivm het model en de extra informatie ivm de benzinekraan. Heel nuttige tips. Ik twijfel nog even tussen een originele vacuumkraan of een gewoon manueel kraantje.
Ik hoop binnenkort terug een beetje tijd te vinden om aan dit project verder te werken,
wordt in ieder geval vervolgd.
Mvg
Pierre
-
- Pro tuner
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005 - Gallery: DRD PRO
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19305
DRD Edition:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19888
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Persoonlijk zou ik voor een benzinekraantje gaan, die vacuum kraantje willen alleen maar stuk gaan.
En als je een keer bij een rollerbank komt dan kan je het kraantje dicht zetten en de uitslag dus beïnvloeden
En als je een keer bij een rollerbank komt dan kan je het kraantje dicht zetten en de uitslag dus beïnvloeden
DRD EDITION
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Beste allen,
Vandaag weer een beetje kunnen klussen aan de Derbi Senda Racer R.
Er zit nu een manueel benzinekraantje op.
Volgend probleempje is de achterrem. De brommer heeft heel lang heeft stilgestaan, er zat geen remolie meer in het kleine reservoirtje. Het lukt me maar niet om de achterrem te ontluchten, ik krijg dus geen druk op de rempomp.
Ik heb al even gezocht op het forum of er een how-to te vinden is, maar helaas zonder resultaat.
De ontluchtingsnippel op de klauw is goed losgekomen. Ik heb ook alle onderdelen los gemaakt en gereinigd.
(ontluchtingsnippel, remoliereservoir, rempompje en remleiding.
Welke is de juiste procedure om de achterrem van nieuwe remolie te voorzien.
En hoe kan ik zien of weten of het rempompje nog goed werkt?
Zijn deze rempompjes nog verkrijgbaar?
Alvast dank.
Mvg
Pierre
Vandaag weer een beetje kunnen klussen aan de Derbi Senda Racer R.
Er zit nu een manueel benzinekraantje op.
Volgend probleempje is de achterrem. De brommer heeft heel lang heeft stilgestaan, er zat geen remolie meer in het kleine reservoirtje. Het lukt me maar niet om de achterrem te ontluchten, ik krijg dus geen druk op de rempomp.
Ik heb al even gezocht op het forum of er een how-to te vinden is, maar helaas zonder resultaat.
De ontluchtingsnippel op de klauw is goed losgekomen. Ik heb ook alle onderdelen los gemaakt en gereinigd.
(ontluchtingsnippel, remoliereservoir, rempompje en remleiding.
Welke is de juiste procedure om de achterrem van nieuwe remolie te voorzien.
En hoe kan ik zien of weten of het rempompje nog goed werkt?
Zijn deze rempompjes nog verkrijgbaar?
Alvast dank.
Mvg
Pierre
- Knissaw
- Pro tuner
- Berichten: 813
- Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
- Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold] - Gallery: Lammers black edition http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=20460
Derbi Xtreme 2003 http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=19751 - Locatie: Deventer
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Hallo Pierre,
Die pompjes zijn zeker weten nog verkrijgbaar. Hij ziet er net zo uit als de pompjes die de huidige Derbi's gebruiken. Ontluchten is een ontzettend langdurig proces. Zeker als de remleiding helemaal leeg was. Een mooie tutorial om te kijken hoe het moet is die van Vol Gas met Joey, een vespa monteur uit amsterdam https://www.youtube.com/watch?v=SobuT4pJuRs
Hoop dat het lukt!
Die pompjes zijn zeker weten nog verkrijgbaar. Hij ziet er net zo uit als de pompjes die de huidige Derbi's gebruiken. Ontluchten is een ontzettend langdurig proces. Zeker als de remleiding helemaal leeg was. Een mooie tutorial om te kijken hoe het moet is die van Vol Gas met Joey, een vespa monteur uit amsterdam https://www.youtube.com/watch?v=SobuT4pJuRs
Hoop dat het lukt!
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
@ Knissaw
Dankjewel voor het antwoord.
Het youtube filmpje van Vol Gas Joey is leerzaam, maar gaat over een voorrem.
Ontluchten zou hetzelfde principe moeten zijn als voor de achterrem, maar toch krijg ik geen druk in het pompje.
Vandaag de remleiding en (achter)remklauw een helemaal losgemaakt en uitgekuist. Toch nog steeds geen druk.
De rempompjes die ik vind op het internet zijn precies toch iets afwijkend van hetgeen hier op de brommer zit.
Deze heeft de uitgang naar de remleiding aan de linker zijkant (ten opzichte van de remstang).
Bij de pompjes die ik op internet zie staan gaat de uitgang in het verlengde van de remstang.
Ik vermoed dat mijn remleiding niet lang genoeg zal zijn voor die extra afstand.
Enig idee waar het pompje welke ik nodig heb nog verkrijgbaar is?
Mvg
Pierre
Dankjewel voor het antwoord.
Het youtube filmpje van Vol Gas Joey is leerzaam, maar gaat over een voorrem.
Ontluchten zou hetzelfde principe moeten zijn als voor de achterrem, maar toch krijg ik geen druk in het pompje.
Vandaag de remleiding en (achter)remklauw een helemaal losgemaakt en uitgekuist. Toch nog steeds geen druk.
De rempompjes die ik vind op het internet zijn precies toch iets afwijkend van hetgeen hier op de brommer zit.
Deze heeft de uitgang naar de remleiding aan de linker zijkant (ten opzichte van de remstang).
Bij de pompjes die ik op internet zie staan gaat de uitgang in het verlengde van de remstang.
Ik vermoed dat mijn remleiding niet lang genoeg zal zijn voor die extra afstand.
Enig idee waar het pompje welke ik nodig heb nog verkrijgbaar is?
Mvg
Pierre
- Knissaw
- Pro tuner
- Berichten: 813
- Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
- Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold] - Gallery: Lammers black edition http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=20460
Derbi Xtreme 2003 http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=19751 - Locatie: Deventer
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Hmm..... Dan zou ik dat 1 2 3 niet weten.... Als ik iets tegenkom zal ik het laten weten!
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 20:14
- Vervoersmiddel: KTM 525 EXC
Merc CLS500
Merc S500
Derbi 85cc - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=19543
- Locatie: Ijmuiden
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Dat pompje is inderdaad afwijkend. Maar het is geen enkel probleem om er een van een nieuwere senda te pakken.
In plaats van dat de banjobout aan de zijkant zit, zit ie boven op. Dit is geen probleem en is alleen cosmetisch anders.
Als je nog zo pompje zoekt stuur een PB, ik heb er nog 6.
In plaats van dat de banjobout aan de zijkant zit, zit ie boven op. Dit is geen probleem en is alleen cosmetisch anders.
Als je nog zo pompje zoekt stuur een PB, ik heb er nog 6.
Fabioxz schreef: Overtoeren.. makkelijk gezegt: Je blok maakt steeds meer toeren maar je snelheid blijft het zelfde..
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
@stefanwinter
Je hebt een pb'tje.
Mvg
Pierre
Je hebt een pb'tje.
Mvg
Pierre
- Knissaw
- Pro tuner
- Berichten: 813
- Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
- Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold] - Gallery: Lammers black edition http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=20460
Derbi Xtreme 2003 http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=19751 - Locatie: Deventer
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Pierre, Er is een "Citeer knop." Als je iets wilt aanhalen kan je hier op klikken. Dan hoef je geen @ .... Meer te gebuiken
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
- Jolt
- Pro tuner
- Berichten: 853
- Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
- Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4
ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400 - Gallery: Yamaha YZ 80: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=14979
- Locatie: Nijemirdum
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Moet idd Dot4 remvloeistof in, en een handkraantje raad ik je ook aan, vacuum kan je gewoon afdoppen.
veel succes !
veel succes !
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Dankjewel voor je reactie Jolt,
Er zit intussen een handkraantje in, de vaccum is afgedopt en het motortje start van de eerste kick.
Nu nog het probleem met de achterrem (rempompje oplossen).
Mvg
Pierre
Er zit intussen een handkraantje in, de vaccum is afgedopt en het motortje start van de eerste kick.
Nu nog het probleem met de achterrem (rempompje oplossen).
Mvg
Pierre
Jolt schreef:Moet idd Dot4 remvloeistof in, en een handkraantje raad ik je ook aan, vacuum kan je gewoon afdoppen.
veel succes !
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 35
- Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 21:24
- Vervoersmiddel: Derbi DRD X-treme 2011
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Zuiger wel teruggeduwd?
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Beste allen,
Het rempompje doet het weer!!
Na nog maar eens het ganse systeem losgemaakt te hebben, rempompje nog eens volledig uitgekuist en dan....
Remoliereservoir verwijderd, slangetje aan grote spuit met remolie, en langzaam vullen, tot remolie aan de banjobout aansluiting komt, dan...
banjobout en remleiding eraan, terug verder beetje druk geven tot de remolie aan einde remleiding komt, dan...
banjobout op remklauw gezet, nippel open en verder beetje druk geven tot remolie uit de nippel komt.
Verder remoliereservoir aan gesloten, gevuld en druk opgebouwd in rempomp, slangetje aan nippel en ontluchten...
een keer of 5 herhaald tot er geen lucht meer uit de nippel komt.
YES het werkt terug.
Van harte dank aan allen die meegedacht hebben, suggesties en tips gegeven hebben.
De brommer start, rijdt, schakelt en remt terug...
Mvg
Pierre
Het rempompje doet het weer!!
Na nog maar eens het ganse systeem losgemaakt te hebben, rempompje nog eens volledig uitgekuist en dan....
Remoliereservoir verwijderd, slangetje aan grote spuit met remolie, en langzaam vullen, tot remolie aan de banjobout aansluiting komt, dan...
banjobout en remleiding eraan, terug verder beetje druk geven tot de remolie aan einde remleiding komt, dan...
banjobout op remklauw gezet, nippel open en verder beetje druk geven tot remolie uit de nippel komt.
Verder remoliereservoir aan gesloten, gevuld en druk opgebouwd in rempomp, slangetje aan nippel en ontluchten...
een keer of 5 herhaald tot er geen lucht meer uit de nippel komt.
YES het werkt terug.
Van harte dank aan allen die meegedacht hebben, suggesties en tips gegeven hebben.
De brommer start, rijdt, schakelt en remt terug...
Mvg
Pierre
Laatst gewijzigd door pdegro op za 01 okt 2016, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005 - Gallery: DRD PRO
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19305
DRD Edition:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19888
- Knissaw
- Pro tuner
- Berichten: 813
- Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
- Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold] - Gallery: Lammers black edition http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=20460
Derbi Xtreme 2003 http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=19751 - Locatie: Deventer
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Zo te zien heb je de citeerknop gevonden! Ook mooi dat je je problemen hebt kunnen oplossen! Zou je een paar video's/foto's willen maken zodat we het beestje allemaal kunnen bewonderen
Veel plezier met het rijden!!
Veel plezier met het rijden!!
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Re: Nieuw hier en ineens een paar vragen...
Het 'beestje' staat terug bij m'n collega die me vroeg of ik hem na meer dan 6 jaar stilstaan terug draaiend kon krijgen.
Nu blijkt dat het over bijna 12 jaar stilstaan ging.
Na een paar weekendjes knutselen heb 'k hem dus terug draaiend gekregen.
Ik ga er dus zelf ook niet mee rijden.
De testritjes die ik ermee gedaan heb verliepen allen wel heel erg goed. Motortje is vinnig, trekt goed op, schakelt goed en remt nu als de beste.
De enige foto's die ik van de Derbi genomen heb staan vooraan en verder in dit topic. Verder geen foto's of filmpjes gemaakt.
Ik vermoed dat m'n collega 'm binnenkort te koop gaat stellen. Als ik het goed begrepen heb is dit een van de eerste versies.
Indien er interesse zou zijn vanuit dit forum, dan laat ik nog wel weten of ie inderdaad te koop komt.
Mvg
Pierre
Nu blijkt dat het over bijna 12 jaar stilstaan ging.
Na een paar weekendjes knutselen heb 'k hem dus terug draaiend gekregen.
Ik ga er dus zelf ook niet mee rijden.
De testritjes die ik ermee gedaan heb verliepen allen wel heel erg goed. Motortje is vinnig, trekt goed op, schakelt goed en remt nu als de beste.
De enige foto's die ik van de Derbi genomen heb staan vooraan en verder in dit topic. Verder geen foto's of filmpjes gemaakt.
Ik vermoed dat m'n collega 'm binnenkort te koop gaat stellen. Als ik het goed begrepen heb is dit een van de eerste versies.
Indien er interesse zou zijn vanuit dit forum, dan laat ik nog wel weten of ie inderdaad te koop komt.
Mvg
Pierre
Knissaw schreef:Zo te zien heb je de citeerknop gevonden! Ook mooi dat je je problemen hebt kunnen oplossen! Zou je een paar video's/foto's willen maken zodat we het beestje allemaal kunnen bewonderen
Veel plezier met het rijden!!