Advies nodig

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door Narco »

Ik vind die Derbi er niet slecht uitzien, de prijs die je zei van € 950 lijkt mij wel oke.
Wat me opvalt is dat er niet bij staat of hij begrenst of ontgrenst is.

Ikzelf heb € 200 minder betaald voor een Derbi die helemaal was versleten en afgekloven en ik moest hem ook nog aan de andere kant van het land ophalen met een busje dat me € 100 aan huur en extra kilometer etc heeft gekost en ik heb inmiddels nog eens ruim € 1000 extra in dat ding gestoken en nog ben ik niet klaar ... (zie hier: https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=21237).
Ik heb daar geen spijt van, maar die brommer die jij op het oog hebt lijkt mij dan een veel beter keus dan een goedkope opknapper.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Hij rijdt op het moment 80 km/u maar dat kon hij terugvoeren (naar 60 km/u) door middel van een ring in de uitlaat te zetten.

Ik ga er over een klein uurtje even kijken en een testritje maken (gelijk leren rijden op een schakelbrommer :mrgreen: ), maar op het moment kan ik hem nog niet kopen dus dat duurt nog een paar weken. Dan zal ik hem tijdelijk op de naam van mijn ouders zetten. Ik denk persoonlijk dat het geen miskoop zal zijn, wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door Narco »

Nee voor € 950 kan je m.i. niet een echte miskoop doen, stel dat er toch iets kapot of versleten is, dan is dit altijd te vervangen of te repareren.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Klopt.

Zojuist even rondje gereden op de Derbi Senda 2007. Het viel me best mee, dat optrekken! Het schakelen zelf vond ik wel wat moeilijker, vooral naar z'n neutraal. Maar dat is een kwestie van even doorhebben hoe het moet.
Enig puntje wat ik kon vinden was dat het frame hier en daar een tikkeltje (heel weinig) roest, wat gebruikerssporen op de kappen (bij het opstappen) en de ketting zat los. Die moet waarschijnlijk vervangen worden (naar de tandwielen heb ik niet gekeken)?
De brommer zelf vind ik erg mooi, alleen net boven mijn maximale budget. Anders kan ik mijn rijbewijs niet meer betalen. Alleen denk ik dat je voor €800,- niet zo'n mooie brommer vind...

Wat ik wel apart vond, hij zei dat hij nooit olie bij de benzine gooit en ik kon ook geen oliepompje vinden (hij wist er verder niet meer van).
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Er zit geen olietankje op? (Onder het zadel hoort een tankje te zitten)

Als ie dan altijd op pure benzine heeft gereden dan is die motor dus al ik-weet-niet-hoeveel kilometers al niet meer gesmeerd. Dat is absoluut foute boel. Motoren en bewegende delen hebben smering nodig, bij een twee-takt motor gaat die smering met de brandstof mee en wordt de olie dus mee verbrand (total-loss lubrication heet dat). Een 2-takt brommer verbruikt dus olie, en ook best veel (zeg maar gauw een liter per 1000 km).

Als je niet op mengsmering rijdt, dan moet er een olietankje aanwezig zijn die naar de carburateur gaat en de olie daar toe voegt aan de benzine. Als die tank afwezig is of nooit gevuld is dan rijd je dus zonder smering, en rijden zonder smering is een van de beste manieren om een verbrandingsmotor zo snel mogelijk om zeep te helpen.

Wellicht dat de verkoper dit niet snapt, en er nog olie in het tankje zit van de vorige eigenaar. Als er nog olie in het tankje zit (en het tankje zit nog aangesloten en functioneert) dan kun je 'm gerust kopen. Als er geen tankje op zit, of als het tankje leeg is, of als er nog wel olie in zit maar hij heeft er al 1000 km mee gereden (en dus functioneert het systeem niet want na 1000 km zou de tank al leeg moeten zijn), dan is de motor waarschijnlijk afgeschreven en zou ik eens goed na gaan denken. Dat betekent namelijk dat er een goede kans is dat de zuiger en cilinder vervangen moeten worden.
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

We hebben niet onder het zadel gekeken, maar daar zal hij dan wel moeten zitten...
Vind het bijzonder want de verkoper wist er niets vanaf en heeft er al duizenden kilometers mee gereden. Ik ga het nog 's navragen want het is natuurlijk wel belangrijk.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Als ie al duizenden kilometers gereden heeft op pure benzine en nog nooit van mengsmering of 2-takt olie gehoord heeft dan huiver ik voor de staat van dat blok :?
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Ik ook, maar ik kan het me niet voorstellen... anders was er tijdens de proefrit wel iets opgevallen.
Maar ik ga het even navragen.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Da's waar. Als ie op pure benzine rijdt dan had dat blok het al lang op moeten geven naar duizenden kilometers. Ik ben benieuwd wat er echt gebeurd is... :p
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

misschien bedoelde de verkoper dat hij niets met de versnellingsbakolie heeft gedaan?
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Ik heb nadrukkelijk gevraagd of hij de olie mengde of een oliepompje had, daar kon hij geen antwoord op geven.

Er staat bij mij in de buurt nog een SM x-treme 2005 met 20.000 km (moet afgesteld worden en lekt olie), maar dan wel een stuk goedkoper (€825,-) wat ik wel kan betalen. De Senda 2007 is boven mijn budget.
Wel een stukje ouder, maar met minder kilometers op de teller.
Raden jullie die aan? Of zeggen je van, doe maar niet?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Olie lekken vind ik vreemd, afstellen vind ik een smoesje zal wel iets mee zijn. Als ik mn brommer voor 825 euro wil verkopen en hij is in orde op afstellen na zou ik dat gaan regelen zodat je hem gewoon verkocht krijgt.

ik zou denk ik(maar dat is mijn mening) volledig frikandel gaan, eentje kopen met duidelijk een lage waarde vanwege andere kappenset en beetje beunding zoals:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=8

(misschien niet het beste voorbeeld maar je snapt wat ik bedoel)

dan daar lekker een paar keer afvallen dan eventueel een nieuw goedkoop kappensetje halen en wat reparatiegeld houden.

of ik zou er voor eentje gaan met weinig kilometer die lekker origineel is maar dan heb je misschien gewoon wat meer geld nodig. Daar heb je ook altijd nog kans dat er iets kapot is wat je niet verwacht
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

In dat geval:
http://link.marktplaats.nl/m1211653689? ... ialbuttons

http://link.marktplaats.nl/m1214718415? ... ialbuttons

Dan vind ik dit interessanter.
De brommer van €600,- in jouw linkje heeft net teveel problemen. Dat durf ik niet aan.
Als er enkel wat kapschade is en er moet hier en daar een klein onderdeeltje vervangen doe ik dat liever dan een brommer met een heel A4 vol met problemen.

Zelf ben ik niet zo handig met brommers, ik wil er graag eentje omdat ze er leuk uitzien. Niet om er echt aan te sleutelen en alles te moeten vervangen.
Kappen vervangen en spuiten is voor mij geen probleem, dat kan ik op mijn opleiding doen. Wat kleinigheden die niet al te moeilijk zijn moet ook wel lukken.
Maar ik heb geen zin om de brommer eerst te laten repareren en er dan ook nog (veel?) geld aan uit te moeten geven.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik ben zelf ooit voor derbi gegaan vanwege de beschikbare onderdelen omdat het gewoon een populairdere brommer is. Is verder sparen dan misschien een optie? heb ook het idee dat Derbi's op het moment erg duur zijn althans in 2011 kocht ik een 5 jaar oude derbi met 15k op de teller voor 750 euro Origineel en netjes en had ik genoeg keuze. Nu heb ik het idee dat je minimaal 1000 nodig hebt voor een nette derbi. Misschien straks in de winter worden ze wat goedkoper?
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Doorsparen kan wel, maar heeft weinig nut. Over 2 maanden heb ik mijn rijbewijs en dan wil ik ook een brommer hebben. In die 2 maanden kan ik geen honderden euro's sparen (+ ik heb nog meer hele dure hobby's :P ).

En zo'n Rieju, Is dat niet wat?
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Wat wil je er precies mee? Moet ie top notch in orde zijn of is het OK als bepaalde dingen niet werken?

Die van mij heeft bijvoorbeeld geen knipperlichten. Spiegels en kilometerteller ontbraken ook. Er zit eigenlijk geen kabelboom in. Maar het blok liep wel. Heb er 300 eueo voor betaald en het enige wat werkt is de verlichting en dat ie rijdt. Dus hij brengt me van A naar B.

Als je geen waarde hecht aan mooie kappen, werkende extra's en gewoon een ding wilt dat rijdt, dan kun je voor veel minder klaar zijn. Als je er eentje van 2006 of eerder hebt dan zijn dingen zoals spiegels en een kilometerteller niet eens verplicht.

Rieju maakt ook wel leuk spul voor wat ik gezien heb. Hebben een am6 blok, zit ook onder yamaha's en apprilia's, heel erg populair blok, nog makkelijker om onderdelen voor te vinden dan een derbi is mijn idee.

Waar ik zelf ook naar heb zitten kijken is een kymco k-pipe, is alleen een 4-takt dus iets minder power dan een 2-takt maar ook lekker zuinig in de brandstof. Die koop je nieuw voor 1500-2000 dus 2e hands wel voor onder de 1k te vinden en dan heb je een apparaat van een paar jaar oud.

Zit zelf stiekem te overwegen om alsnog een nieuwe te kopen en die derbi weg te doen omdat iets wat (zo goed als) nieuw is minder ellende met zich mee brengt.

Maar als budget echt een probleem is, dan zou ik echt voor een afgetrapte gaan waarvan je weet wat er mis mee is. Dat kan namelijk nooit een miskoop zijn. Desnoods koop je er een met een kapotte motor voor 300 euro en tik je een gereviseerd derbi blok op de kop op marktplaats voor een paar honderd euro (dat is ook iets wat ik aan het overwegen ben whahaha :P )
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Budget is hét probleem...
En wat mij betreft mag hij best afgetrapt zijn, maar ik moet wel zeker weten dat ik er nog veel kilometers mee kan rijden en niet om de haverklap moet (laten) repareren.

Km teller vind ik belangrijk, snelheidsmeter ook. Verder hoef ik weinig luxe. Als hij maar rijd. :)
Als de kappen schade hebben vind ik dat ook niet erg. Want die zullen toch niet super mooi blijven. Desnoods knap ik die weer op.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Dan is het een idee om een afgetrapte te kopen en er een nieuw blok onder te zetten. Als de slijtdelen dan verder maar goed zijn (remmen, bandjes) dan ben je er eigenlijk wel :)
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Ik ben even benieuwd wat anderen van dat idee vinden?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik denk juist dat remmen en bandjes altijd niet zo fantastisch zullen zijn. Omdat mensen nou eenmaal niet meer investeren in een voertuig dat ze willen verkopen. Motorblok vervangen lijkt mij onzin zeker omdat die blokjes van 200-300 euro misschien nog wel slechter zijn dan wat er op je brommer zit.

Wat denk je van zoiets? Achterdemper kan je voor 80 euro nieuw kopen of 30 euro 2d hands. Teller zal waarschijnlijk de tellerkabel of telleraandrijver zijn is makkelijk te achterhalen en hoeft niet duur te zijn. Verder is hij mooi schoon dan kan je goed zien waar er roest zit

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=48
Plaats reactie