Senda loopt spontaan niet meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Helaas....

Nieuw membraam, nieuwe pakking, alles weer geïnstalleerd, maar geen leven... de bougie blijft droog.

Nou zat er maar een klein laagje brandstof in de tank, de vacuumkraan pompt gewoon niet goed de brandstof de carb in op dit moment. Geen idee of dat aan de kraan of de carb of de cilinder ligt...

De cilinder compressie nog eens getest. Ik voel de druk overduidelijk als alles erop zit en ik m'n vinger op het bougiegat leg. Compressie is er zeker.

Dus waarom komt er geen brandstof in de cylinder? Ik snap er niks van... Ik sta haast op het punt om het op te geven... Erg frustrerend dit :(

Ik ga de tank eens wat voller gooien en kijken of de kraan dan wel goed de brandstof naar de carb laat lopen. Kijken of er dan wel brandstof in de cilinder terecht komt...
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

De vacuumkraan is geen pomp, maar gewoon een klepje dat open en dicht gaat.

Controleer anders nog eens of je het allemaal goed hebt aangesloten.
De onderste aansluiting van je vacuumkraan gaat naar de vacuumnippel op je carb, en de bovenste naar de brandstof toevoer van je carb.
Misschien dat de benzine of vacuumslang per abuis is aangesloten op de carburateurverwarming ?

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Thanks Narco, heb het gechecked! Maar helaas, de aansluiting is correct :/

Brandstof komt inmiddels in de vlotter aan, heb de brandstofslang op de carb laten zitten en even aan de vacuum slang gezogen met m'n mond. Dus er zit nu brandstof in de vlotter... ik heb vervolgens brandstof rechtstreeks in de cilinder gegooid, dus er is brandstof, er is compressie, er is een vonk... maar alsnog is ie met geen mogelijkheid aan te krijgen...

Ik-snap-het-niet-meer

Volgende stap, ik ga proberen om het luchtfilter eraf te halen en kijken of de luchttoevoer wellicht het probleem is. Maar ik ben aardig ten einde raad...
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Wat je niet moet doen is benzine rechtstreeks in je cilinder gooien.
Ik denk dat de kans vrijwel nihil is dat dit iets met je luchtfilter te maken heeft.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ik heb met een rietje een klein beetje benzine in de cilinder gegooid via het bougiegat. Ook daarmee wil ie echter niet starten :(

Luchtfilter was het inderdaad niet, eraf getrokken maar zonder resultaat...
Ook de compressie achter de uitlaat gechecked, daar komt lucht uit als ik de kickstarter in trap. Ik kreeg van een vriend de tip dat wellicht de uitlaat verstopt kan zitten... uitlaat eraf schroeven en proberen te starten? Ik woon midden in het centrum van Zwolle, dat zullen ze leuk vinden, maar wat moet dat moet :P
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Als je paar druppels benzine of wat remmenreiniger in het bougie gat spuit (jaja niet heel goed..)
Dan zou die sowiezo geluid moeten maken en misschien zelfs lopen.

Doet die dit niet? Dan is er iets mis met de ontsteking.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

OK, dan zou ik het probleem dus in de ontsteking moeten zoeken? Yikes, had eigenlijk gehoopt dat die wel OK zou zijn :/
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Hm bougie geeft een gele vonk... niet goed toch? :P

De bougie die ik van de dealer gekocht heb past niet. Zal een nieuwe halen.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Nevermind, zat een dopje op die ik er af moest schroeven, whahaha

Echter... nieuwe bougie geprobeerd, geen leven... het viel mij op dat de bougie ook niet heel erg overtuigend vonkt... toen ik 'm net kocht hoorde je de bougie vonken tijdens het trappen. Dat was nu absoluut niet het geval. Ik moet goed kijken en met heel veel moeite zie ik een vonkje....

Kreeg van een voorbijganger die me al de hele week zag sleutelen de tip dat wellicht de ontsteking niet op het juiste moment vonkt. Dit lijkt mij (met mijn beperkte kennis) raar maar het lijkt me een goed idee om dit wel uit te sluiten. Ik ga echter eerst eens checken of de bobine en condensator niet het probleem zijn, aangezien hij niet erg overtuigend vonkt.

Op een gegeven moment heb ik dusdanig veel onderdelen vervangen dat ie wel weer loopt, haha. En er is een pluspunt, in de afgelopen week heb ik bijzonder veel geleerd over 2-takt motoren :P
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dus hij loopt nu weer? :dry: :D
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Nope, helaas, bougie vonkt amper. Ben even bij de dealer geweest om te vragen of die aan een nieuwe bobine konden komen, maar daar vermoedden ze dat het aan de bekabeling lag. Schijnt vaker voor te komen. Dus die ga ik zo eerst even checken. Nieuwe bobine unit was aardig aan de prijs, dus ik hoop dat het met de bekabeling op te lossen is :)
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Bekabeling gefixed. Dat was inderdaad de oorzaak van het slecht vonken.

Echter, hij loopt nog steeds niet... ik snap het niet. Hij vonkt, overduidelijk. Er is lucht. Er is brandstof in de cilinder. Vonk + zuurstof + brandstof, maar hij doet geen boem :/

Mijn volgende idee is eigenlijk dat hij te vroeg of te laat vonkt. Dat moet haast wel. Dat zou de "tik" verklaren, tijdens het rijden is het vliegwiel verschoven bijvoorbeeld? En dat zou verklaren waarom hij spontaan van "redelijk normaal lopen" naar "onmogelijk aan te krijgen" is gegaan.

Maar... hoe check ik dat? En hoe haal ik het vliegwiel eraf? Ik lees van alles over een trekker of een beun oplossing met twee schroevendraaiers...

Hoe kan ik controleren dat dit het probleem is? En als dit het probleem is, hoe zet ik het vliegwiel er weer goed op zodat ie wél op het juiste moment vonkt?

Ik heb trouwens weer met een rietje een klein beetje benzine er bij in gegooid, toen aangelopen en toen kwam er even een klein beetje leven in. Daarna was het ook meteen weer gebeurd, trouwens. De bougie had wat zwarte aanslag dus er heeft een explosie plaats gevonden in de cilinder (of meerdere zelfs). Maar dit is niet de manier om het ding te starten, whaha :P

Ik geef het voor vandaag op... maandag weer verder... Als iemand een idee heeft over dat vliegwiel, of wat een andere oorzaak zou kunnen zijn, ik zou het heel erg waarderen! :)

EDIT: las net een verhaal van iemand die een soortgelijk probleem had. Bleek een kapotte zuiger te zijn. Zou dat hier ook het geval kunnen zijn?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Waar was de bekabeling trouwens slecht?

Ik denk, als je het echt goed wil doen:

1: Vliegwiel eraf halen,spie+vliegwiel+spoel nakijken. En kijken of de grondplaat nog goed staat.
2: Complete cilinder demonteren, nakijken, (Misschien nieuwe zuiger, hoeft niet), nieuwe cilinder pakkingen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

De bekabeling tussen ontsteking/bobine en bobine/bougie was oud en versleten. Zat nog maar net aan de klemmetjes vast en was erg fragiel. Heb overal een cm af geknipt en nieuwe klemmetjes op gezet, nu vonkt ie weer goed :D

Ik ben eigenlijk van plan om de cilinder en zuiger er af te halen. Deze wil ik eens goed inspecteren, wat kapot is vervangen.

Hoe kan ik het vliegwiel weer goed terug zetten? Ik lees dat hiervoor markeringen moeten zitten maar ik lees ook dat die vaak ontbreken. Ik check daarom liever de cilinder en zuiger eerst, dat is iets wat ik niet kan verprutsen. Als het vliegwiel wel goed zit dan wil ik niet het risico lopen dat ik 'm verkeerd terug zet.

Heb een paar vrienden gesproken hierover die in het verleden ook 2-takt brommertjes hebben gehad, hun idee was dat ik wel eens een vastloper gehad zou kunnen hebben, vanwege die tik. Dat lijkt mij raar, want hij loopt nu vrij, maar gecombineerd met andere verhalen op het internet waar het uiteindelijk ook aan zuigers/cilinders lag, kijk ik het liefst eerst daar naar denk ik :P

En dan hopen dat dat het is. Als het niet een van die twee dingen is, dan geef ik het op :P

Kan het trouwens zijn dat ie wel vonkt buiten de cilinder, maar niet in de cilinder? De doorslagspanning van lucht is ongeveer 1 kV per mm, dus er komt minstens een kV op die bougie want hij vonkt. Maar in de cilinder is de druk hoger, dus moet de spanning ook hoger zijn. Kan het zijn dat de bobine wel genoeg spanning genereert om bij 1 atmosfeer (buiten de cilinder) de bougie te laten vonken, maar in de cilinder als de druk hoger is niet genoeg spanning heeft om een vonk te genereren?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Ik weet 100% zeker dat je het vliegwiel wel goed terug kan plaatsen. (Deze gaat over een spie op de krukas, dus kan maar op 1 manier)

Vliegwiel demonteren moet wel met een vliegwieltrekker.
Bobine is vaak ook een probleem (Italiaans) je kunt deze doormeten, voordat je hem eventueel wilt vervangen

Zeer grote kans dat je wel achter het probleem komt.

Bobine is zo'n 29,99 nieuw (Pb maar, mocht je iets nodig zijn)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Zal eens bij de dealer vragen of die een vliegwieltrekker hebben die ik kan lenen.

Maar... als het vliegwiel er maar op één manier op kan, hoe kan hij dan verkeerd zitten? Als ie te vroeg of te laat ontsteekt dan moet het vliegwiel verdraaid zitten, lijkt mij. Hoe kan dat als ie er maar op één manier op kan? Of is dat de grondplaat? Of iets anders die de timing bepaalt? :P

Heb bij de dealer gevraagd wat dat zou kosten en die hadden het over zo'n 130 euro voor de ontsteking. Maar da's wss dan de hele ontstekingsunit, tenminste dat neem ik aan voor zulk geld. Als de bobine maar 30 euro kost dan durf ik die nog wel een keer te vervangen, dat zijn nog schappelijke bedragen :P

Maar eerst de cilinder er maar eens af halen, iets zegt me dat ik het probleem daar moet zoeken...
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Had kan zijn dat de grondplaat verschoven is of dat de spie van het vliegwiel/krukas kapot is.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ik zit nu een beetje te lezen over ontsteking, en ik lees dat een moderne ontsteking geen grondplaat meer heeft. Is deze cdi nog wel of niet meer voorzien van een grondplaat?

Die spie, kan ik die vervangen? Of moet dan de hele krukas vervangen worden? Daar zou ik minder vrolijk van worden namelijk :P

Wat zou jij doen? Eerst de ontsteking controleren of eerst de zuiger controleren?

Thanks voor de hulp man, ik waardeer het echt :D
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Eerst de ontsteking (Ik denk trouwens nog steeds dat het aan de CDI ligt)

Je hebt:

- CDI
- Grondplaat
- Spoelen
- Vliegwiel
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Is de "CDI" nou dat zwarte kastje (de bobine) of de hele unit (dus vliegwiel, spoel, bobine en alles wat erbij hoort)? Zodat ik zeker weet waar ik naar moet kijken :P

De bobine is (volgens mij) prima, er komt een vonk uit. Als het ding niet goed is dan is dat denk ik de timing. Maar ik ga het er eens af halen en kijken wat er te zien is! :)
Plaats reactie