Advies nodig

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Kun je met zo'n achterdemper nog wel rijden?
Interessant, zeker voor die prijs en woonplaats (ook in Zeeland).
Dat lijkt me ook wel wat.

Maar die brommer kan net zo goed 30/40.000 km gereden hebben, alleen weet je dat nu niet. Dat vind ik dan weer een minpuntje.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Maarja, dat weet je eigenlijk nooit. Zet een nieuwe teller op een brommer en het lijkt alsof ie 0 km gelopen heeft. 2e hands kopen blijft eigenlijk een gok wat dat betreft...

Als je echt zekerheid wilt, een nieuw blok kun je voor een kleine 600 euro kopen :P

Maar dan ben je aardig aan het sleutelen. Ik denk niet dat je dat wilt, dus eigenlijk heb je twee opties:

-budget omhoog naar 1000 en een nette kopen
-eentje met wat werk kopen voor 500-600 en oplappen. Zoals met die defecte demper en kmteller.

Je zou eens kunnen gaan kijken. Kijk of de motor goed loopt, of ie goed start, of ie goed schakelt, of de elektra allemaal werkt, dat soort dingen. Die manko's zijn wel goed te fixen, aangenomen dat dat de enige manko's zijn :P
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

een brommer heeft sowieso een moeilijk uit te leggen levensduur. Een auto schrijf je af bij een x aantal kilometer bij een grote reparatie bij een brommer heb je relatief weinig onderdelen dus als je de onderdelen die versleten zijn vervangt kan je met een relatief klein bedrag dat ding zelf nieuw leven inblazen. Sommige brommers gooi je na 20k weg omdat bijvoorbeeld het blok 'versleten' is dus bijvoorbeeld speling op de krukas en vastloper gehad. Maar de rest van de brommer is het bijvoorbeeld niet meer waard omdat eigenlijk dat ding afgeragd is dus kappen kapot velgen niet meer netjes enzovoorts. Deze ziet er opzich best netjes uit voor de leeftijd en prijsklasse. Hij heeft zelf ook al wat dingen vervangen mocht de cilinder nou over 3000km alsnog niet goed meer zijn is het ding nog wel de moeite waard te repareren voor zover ik dat van hier kan inschatten.

die achterveer zou ik zeker wel vervangen 2e hands vind je die tussen de 15 en 30 euro nieuw tussen de 55 en de 100 nieuw, ik zou denk ik zelf voor 80-90 euro een veer van 290mm nieuw kopen. Telleraandrijver kan wellicht kapot zijn die is 16 euro kilometerkabel derbi is 11 euro. 2e hands cockpit is waarschijnlijk een paar tientjes. Maar waarschijnlijk is 1 van die 3 maar kapot

kijk ook even naar de voorpoten inderdaad electra, rare geluiden eventueel en stel kritische vragen over hoeveel de eigenaar gereden heeft en wat hij van eventuele vorige eigenaren weet
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

:thumbup:
Heb zojuist een mailtje gestuurd naar de verkoper, hopelijk kan ik er binnenkort even kijken.

Maar nu die schokdemper nog niet gerepareerd Is, kun je er dan wel mee rijden? Anders moet ik een aanhanger regelen voor het geval dat ik hem koop.
Als ik het goed begrijp zijn jullie er verder wel positief over.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Maar ook een afgeschreven brommer is in principe nog bruikbaar. Worst case scenario is een nieuw blok eronder en dan doet ie het weer. Het frame enzo gaat allemaal niet zo snel kapot, en verder inderdaad zoals JoopKarel zegt, er zitten relatief weinig onderdelen op een brommer en alles is te vervangen (voor relatief weinig geld, vergeleken met bijvoorbeeld een auto). En rijdende Derbi's zijn eigenlijk altijd wel 500 euro waard heb ik de indruk omdat ze erg populair zijn, dus zo lang het blok maar loopt is het eigenlijk altijd de moeite waard.

Op een gegeven moment is het blok wel op natuurlijk maar zelfs als ie niet loopt is zo'n ding nog wel een paar honderd euro waard. En zoals ik zei, een nieuw blok heb je voor een kleine 600 euro... :P

http://www.scootertown.nl/onderdelen-we ... erbi-senda

Of je met die demper kunt rijden... vast wel. Als ie lek is maar verder wel functioneert dan kan het prima. Als ie leeg is en dus helemaal niets dempt dan weet ik niet of dat zo prettig rijdt, maar er zit sowieso vering naast de demping (ik heb ook een 2005 extreme), dus ook zonder demper kun je de weg wel op. Again, weet niet of het prettig rijdt maar het kan volgens mij wel.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Nee dat motorblok moet je echt niet gaan kopen!!!!
Dit betreft een (Waarschijnlijk) Chinees imitatie motorblok, vanaf de buitenkant lijkt het er een beetje op.
De binnenkant is compleet anders, en van zeer slechte kwaliteit.

Iemand had hier ooit voor de grap zo'n motorblok gekocht, en deze uit elkaar te halen om te zien hoe het eruit zag.

(Niet bedoeld op Reliku aan te vallen, maar deze informatie kan nuttig zijn voor mensen die dit artikel hebben gezien)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

De vraagprijs is €500,-.
Ik denk dat ik niet te lang meer moet wachten...
Voor €500,- heb je dus een brommer met 2 kleine mankementen, en als ik dat ga (laten) repareren heb je toch een prima brommer.

Doen?
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door Knissaw »

MH2001 schreef:De verkoper zegt dat hij in nieuwstaat is. Zonder enige gebreken.
Budget is 800/900 euro. i know, 't is krap maar op het moment heb ik niet meer beschikbaar.

Maar aan welke brommer zat jij te denken?
Ik lees ook wel 's iets over Orion...?
daar begon ik ook mee, Erg af te raden
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Slechte kwaliteit heb ik begrepen? Ik heb hem ook al van mijn lijstje gehaald.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Zonder demping 80-90kmh vind ik zelf niet echt veilig komt de wegligging niet ten goede. Wat je ziet is dat je een derbi blok met budget onderdelen voor circa 240 euro kunt reviseren dan is hij weer als nieuw beetje afhankelijk van de onderdelen die je kiest.
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Allereerst is het alleen maar voor een ritje van 30km waarbij ik (of iemand anders) naar huis rijd. zelf zou ik voorlopig geen 80 of 90km/u rijden, zeker niet met die kapotte demper.
Maar omdat ik nog niet in bezit ben van een rijbewijs zal er waarschijnlijk iemand anders rijden.

Als ik dan thuis ben ga ik hem zo snel mogelijk (laten) repareren.

Prijs is aantrekkelijk, maar opvallend goedkoop of valt dat mee ?
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

derbi-ftw schreef:Nee dat motorblok moet je echt niet gaan kopen!!!!
Dit betreft een (Waarschijnlijk) Chinees imitatie motorblok, vanaf de buitenkant lijkt het er een beetje op.
De binnenkant is compleet anders, en van zeer slechte kwaliteit.

Iemand had hier ooit voor de grap zo'n motorblok gekocht, en deze uit elkaar te halen om te zien hoe het eruit zag.

(Niet bedoeld op Reliku aan te vallen, maar deze informatie kan nuttig zijn voor mensen die dit artikel hebben gezien)
Oh, dat wist ik niet. Goed om te horen, in dat geval neem ik mijn woorden terug :P

Dan puur uit nieuwsgierigheid (sorry dat ik het topic kaap :roll: ), hoeveel zou je ongeveer kwijt zijn voor een nieuw (origineel of goede kwaliteit aftermarket) derbi blok?

Ik zie namelijk veel blokken op marktplaats tussen de 250-500 euro (vaak met cilinder, soms incl ontsteking en carb, soms gereviseerd), is dat wat of kun je beter omdraaien en heel hard weg rennen? Want ik zit wellicht wel aan zoiets te denken als ik mijn blok niet meer in leven kan krijgen....

Again, sorry voor de offtopic, ben gewoon benieuwd! :P
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Aftermarket motorblokken zijn er niet (Op dit Chinese geval na dan).
Een gebruikt motorblok zit ongeveer op 250 a 300.
Een gereviseerd motorblok zit ongeveer op 350 a 500.

Revisie laten doen is ook een optie.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Raar, had verwacht dat je die dingen wel nieuw kon kopen. Alle onderdelen van een blok kun je wel kopen (versnellingsbak, krukas, zuiger, cilinder). Kan alleen de "shell" niet vinden :P
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Owja, het is wel nieuw leverbaar.

Compleet origineel motorblok zat dacht ik in de buurt van 1300 euro (Kan ook 1800 euro zijn, zo iets)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Aha. Minder grappige prijzen :P
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Stel dat ik ooit een nieuw blok in de brommer moet leggen, moet het dan perse een Derbi blok zijn? Er zijn toch veel meer opties?


____

Ik ga proberen een afspraak te maken met de verkoper van de Derbi Senda uit Arnemuiden. hebben jullie nog meer tips waar ik op moet letten bij de test/aankoop?
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door reliku »

Het moet wel een derbi blok zijn ja. Of je moet gaan knutselen met de ophangingspunten op je frame. Ik heb wel eens dingen gelezen over een derbi met een gemodificeerd frame waar dan een am6 onder paste, maar echt ideaal is het niet.

Als ik het blok zou vervangen dan zou ik het vervangen door een derbi blok. Maar ik denk niet dat dat zo snel nodig is, tenzij de shell echt doormidden breekt of iets dergelijks :P
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

AM6 is slechter dan Derbi :emo:

Reviseren is vaak de goedkoopste oplossing (Als dit mogelijk is). Maar zolang die nog loopt etc...
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Advies nodig

Ongelezen bericht door MH2001 »

Ik verwacht niet dat het blok vervangen moet worden, maar stel dat het wel zo is ben je wel errug veel geld kwijt...
Plaats reactie