Senda loopt spontaan niet meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Ja met choke en gas open kan hij zeker makkelijk verzuipen.

Jaren geleden kan ik een kennis die mee deed aan scooter sprint.
Om gewicht te besparen had hij geen enkele koeling aangesloten op zijn watergekoelde cilinder.
Het blok kon echt maar een paar seconden op vollast draaien en moest dan al uit omdat de cilinder te heet werd.
Maar daar zat dus helemaal geen koelvloeistof in.

Oververhitting is 9 van de 10 keer de reden van een vastloper, terwijl vaak wordt gedacht dat een slechte smering de reden is.
Bij en warmloper (de zuiger gaat dan knellen) hoeft de cilinder niet perse beschadigd te zijn.

Je hebt met deze afstelling een paar kilometer goed gereden, waarom denk je dan dat de afstelling niet oke is ?
Zelfs bij een totaal verkeerde sproeier kan je hem nog wel gestart krijgen.
Ik ben heel lang bezig geweest om onze Derbi goed af te stellen, de juiste sproeier voor ons is '104' maar ook met '78' start hij gewoon.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Aight, sproeier is niet het probleem dus, thanks! :)

Hij is niet "vast" gelopen. De motor draait nog steeds als je de kickstarter in trapt. Maar ik zal 'm eens open maken als ik geen verbetering meer zie in het stationair gedrag.

Om te voorkomen dat ie verzuipt, wat is de manier om 'm te starten? Met choke of zonder? Wel of geen gas bij geven? Ik probeer elke keer een combinatie van alles maar dan verzuipt ie dus blijkbaar :P

Ik weet niet of de afstelling OK is. Ik heb een paar kilometer gereden, maar goed is anders. Geen power. Nou was de cilinder ook nieuw, dus moest nog ingereden worden, dus wellicht ligt het daar ook aan.

Welke invloed heeft de lucht schroef (als het goed is) op het starten? Ik lees in de afstel tutorials op een gegeven moment dat als je de luchtschroef een halve slag in draait je 'm moeilijk gestart moet krijgen. Heeft de luchtschroef inderdaad invloed?

En als ik de cilinder toch open maak... moet die aluminium pakking dan meteen vervangen worden? Of kan die nog wel een keertje mee?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Als je je cilinder aan het inrijden ben zou ik ook de smering ruimer maken.
Je hebt speciale in rij olie, maar dat is niet nodig.
Je zou naar een mengsmering van 1:40 of 1:30 kunnen gaan.

Als je brommer koud is start hij het makkelijkste met choke.
Bij onze Derbi moet ik zodra hij gestart is, een beetje spelen met het gas om hem aan te houden en zo snel mogelijk de choke uitzetten.
Als hij na 3 of 4x met een kickstarter en choke aan, nog niet gestart is zou ik de choke uitzetten want dan gaat de bougie nat slaan (verzuipen) en probeer je verder zonder choke te starten.

Wat bedoel je met 'geen power heeft' ? Als hij niet stottert en onbelast (dus met ingeknepen koppeling of in zijn vrij) wel toeren maakt maar tijdens het rijden niet op gang wil komen kan een teken zijn van een veel te kleine sproeier.

Het is niet zoals het hoort, maar ik heb vaak cilinders eraf gehaald en geinspecteerd en weer teruggezet met dezelfde oude pakkingen en ging gewoon goed, zelfs ook bij race blokjes met verhoogde carterdruk en hoge compressie.

Luchtschroef heeft inderdaad wel invloed maar als je blok echt slecht loopt kan je er met de luchtschroef geen goedlopende brommer van maken. Als ik bij onze Derbi de luchtschroef nog een extra slag in of uitdraai blijft hij gewoon starten en het effect is niet zo goed merkbaar als sommige tutorials willen doen geloven.
Persoonlijk vind ik een Derbi een tamelijk lastige brommer om af te stellen, kan ook aan mijn uitlaat liggen (Giannelli zonder prop).
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ik rijd op ongeveer 1:50/1:45, ik zal eens een scheutje olie bij de tank in gooien voor het inrijden, kan vast geen kwaad.

Met geen power bedoel ik... tja... ik moet 'm echt hoog op toeren jagen (relatief hoog voor een cilinder die je aan het inrijden bent) om er ook maar een beetje trekkracht uit te krijgen. Niet fijn. Hij komt wel op toeren (onbelast zeker), maar vooral met laag toerental zit er nul komma nul vermogen in... De sproeier is groot genoeg denk ik (zit 104 of 106 in uit m'n hoofd), met een 17.5 mm carb en standaard cilinder, het lijkt me sterk dat die te klein is (toch?)

Aan de andere kant... ik heb al weken niet op die Derbi gereden, en ik ben wellicht een beetje gewend geraakt aan de lesmotor voor m'n A rijlessen (een Kawasaki Z650 met ietsje meer power) dus het kan ook gewoon aan mij liggen... :P

Als ik het verhaal zo hoor heb ik 'm wellicht gewoon gigantisch hard laten verzuipen... want ik wil gerust de choke omhoog trekken en een keer of 20 kicken met wat gas erbij. Denk dat het daar ook fout gaat :P

Dus... choke omhoog (choke dicht), max 4x proberen, indien hij niet start, choke weer omlaag (choke open) en verder proberen, zo niet verzuipt hij.

Wel of geen gas bij geven bij het proberen te starten? Dat is de vraag waar ik nog een beetje mee zit. Want hij wil stationair niet zo goed lopen. Dan lijkt mij dat ie stationair ook niet wil starten (toch?)

Ik ga het in ieder geval eens proberen. Guys, heel erg bedankt voor alle input tot nu toe, ik waardeer het enorm! :D

Bij geen verbetering... maak ik 'm gewoon open en kijken wat er aan de hand is :p
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

OK, zonder choke, zonder 'm te laten verzuipen (denk ik), nog een keer geprobeerd. Gewoon geen leven. Choke dicht, beetje gaan kicken, klein beetje gepruttel, maar that's it. Aanlopen geprobeerd, volgens mij is ie weer hopeloos verzopen.

Heb de compressie getest, die is er zeer zeker. Daar kan het echt niet aan liggen.

Het is gewoon niet leuk meer, ik snap er niks meer van. Ik kreeg de suggestie dat de gasnaald wellicht te rijk staat, dat ie daarom verzuipt. Dus dat ga ik eens proberen. Maar nog even en ik verkoop het kreng gewoon. De lol is er aardig af :/
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

trek anders de carb er een af en spuit wat ontvlambaars door je spruitstuk, beetje wd40 gevolgd door remreiniger, deo of iets dergelijks. Eerst bougie goed schoonmaken. je kan hem altijd nog naar een goede fietsenmaker brengen om na te laten kijken?
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Hmm dat heb ik nog niet geprobeerd.

Naar een goede shop brengen en na laten kijken / laten fixen is ook een optie, maar dan gaat het aardig in de papieren lopen denk ik. Daar sta ik niet om te springen, dat is financieel niet rendabel, dan verkoop ik 'm liever en koop ik een goede fiets. Maar als ik nu iets nieuws koop dan wacht ik liever twee maandjes tot ik m'n A papiertje op zak heb :P

Ik zal de carburateur er eens af halen en met een bus remreiniger proberen de cylinder aan de praat te krijgen. Kijken of dat een beetje leven in de cylinder wil brengen :roll:

En wellicht de hele cylinder er nog een keer af trekken en checken of die nog goed is. Voor de zekerheid...
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Is de afstand van de bougie elektroden niet te groot ?
Dit kan ook voor een hoop ellende zorgen.

Ik kocht een nieuw NGK bougie waarop onze Derbi het niet goed deed, oa ook moeilijk starten, veel stotteren.
De afstand van de elektroden bleek veel te groot, toen ik deze een beetje bijgebogen had was het probleem weg.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Geen idee, denk het niet. Deze bougie zat er al in, en hij liep er ook altijd prima op. Heb een nieuwe bougie van precies hetzelfde type weer gekocht en dat veranderde verder vrij weinig helaas :/

Ik snap het alleen niet. Vorige week had ik 'm aan het lopen. En voor 5 minuten liep ie perfect. Misschien toch de cilinder gesloopt... Het kan haast niet anders. Maar wat is dan nu het probleem? Want de compressie is perfect :eh:
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Nee, ik heb 'm nog niet weer aan het lopen gekregen.

Maar, ik heb wel een theorie ontwikkeld... hij liep prima met de nieuwe cilinder, totdat de kvs er op zat. Ik herinner me nog dat de laatste keer dat ie liep, de rook behoorlijk wit was.

Dus ik zat te denken, wat als die koppakking gewoon niet goed zit, en er kvs in de cilinder zit. AFAIK is kvs niet brandbaard. Dat verklaart de witte rook, de natte bougie, en waarom ie nu onmogelijk te starten is.

Dus ik wil 'm los trekken en de pakking vervangen. Meteen de cilinder inspecteren, en dan kijken of ie dan, als ie eenmaal weer droog is, wel weer wil starten.

Welke koppakking kan ik op die motoforce cilinderkop doen? Past dit?

https://www.derbipartsshop.nl/koppaking ... -2006.html

Want het ziet er significant anders uit dan wat ik er nu in heb zitten...

https://www.derbipartsshop.nl/motoforce ... -2006.html

Ziet er zo uit:
Afbeelding

Zou het hier aan kunnen liggen? En kan het kwaad als ik de kruisvormige pakking vervang door zo'n grote pakking zoals in het standaard blok?

Ik ga 'm sowieso los trekken en kijken wat er aan de hand is met die cilinder. Ben vooral benieuwd of ik die pakking gewoon kan vervangen door zo'n standaard type koppakking :P
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Mis je dan ook niet een beetje koelvloeistof in je reservoir ?

Sowieso kan je een pakking een beetje bijknippen of snijden mocht dit nodig zijn.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Heb wel het idee dat er wat kvs verdwijnt, maar er gaat 1100ml kvs in het hele systeem, dus voordat het goed doorgestroomd is kan even duren I suppose.

Ik ga het gewoon proberen denk ik. Nee heb je, ja kun je krijgen :roll:
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Gaat ook maar 50cc kvs in een verbrandingskamer inderdaad. Denk inderdaad dat dit het beste is ben benieuwd naar de afloop
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

1100 cc ?
Bij mij maar 800cc maar ik heb wel me slangen veranderd, ik heb niet meer dat T-stuk in me slang.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

1100 stond in de user manual, en komt wel aardig in de buurt van wat ik er in gegooid heb. Heb een paar pakkingen besteld, we zullen het zien :p
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Denk niet dat dat het probleem was...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed, nieuwe cilinder busted. Jammer, dure les geweest, volgende keer de koeling goed aansluiten.

Aangenomen dat dit door de koeling komt, natuurlijk. Dat is mijn grote vraag. Is dit gekomen door het rijden zonder koeling, of is dit gekomen door de 0.5mm speling op het bigend lager? Wat denken jullie?

Also, wat is jullie mening over luchtgekoelde cilinders op een derbi blok? Slecht idee? Ik kwam deze unit tegen:

https://www.opvoeren.nl/metrakit-50cc-d ... chtgekoeld

Ik zit een beetje te twijfelen over wat ik het beste kan doen. Als het aan de koeling lag dan wil ik het best nog een keer proberen met een nieuwe cilinder. Aan de andere kant, ik hoop over een maandje of 2 mijn A papiertje op zak te hebben, ik heb al een mooie 750 cc motor gekocht, misschien is het ook een beter idee om de Derbi gewoon de deur uit te doen en er niet nog meer geld aan uit te geven.... :|

Wat denken jullie? Cilinder kapot gereden door oververhitting, nieuwe cilinder met goede koeling = probleem opgelost?
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Is dit een warmloper? Wat zorgt uberhaupt voor dit soort schade?

Afbeelding

Ik ben geneigd om toch nog een nieuwe cilinder te proberen... :roll:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Jeempie, dit is niet tof als de boel er zo uit ziet.
De bovenste zuigerveer is zowat weg.

Als je cilinder echt oververhit raakt gaat je motor ook 'pingelen', door de hitte krijg je een zelfontbranding van je mengsel dus zonder vonk van je bougie. Het mengsel ontbrandt dan te vroeg terwijl de zuiger nog aan het comprimeren is en zorgt voor een enorm tegenwerkende kracht. Dit kan allerlei schade aan je zuigerkop geven, zelfs complete gaten in de zuigerkop.

De beschadigingen aan je zuiger heb ik zelf nooit zo gezien op die manier, maar zou zeer goed door oververhitting en pingelen kunnen komen.
Maar wie weet was er wel iets anders aan de hand, zoals verkeerde montage, te hoge compressie, verkeerde zuigerpassing, ontsteking staat te vroeg enz. Op zuigers staat een pijl, die moet bij montage naar de uitlaatpoort wijzen, was dat wel goed ?
Heb je eventueel het pingelen gehoord ?

De cilinder in de link is voor een Derbi Predator scooter, voor Derbi Senda zijn er geen luchtgekoelde cilinders.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

De zuigerveren zitten vast geklemd, totaal oververhit.

Ik snap alleen de schade aan de bovenkant niet. De vorige zuiger zag er ook zo uit, maar daar kon ik het nog verklaren (geknapt lager enzo). Beetje raar.

Hij was wel echt, echt heel heet. Een grote wolk verdampt koelvloeistof, zou dat het geweest zijn? Ik heb niet echt pingelen gemerkt maar ik kan me voorstellen dat het gebeurd kan zijn.

De zuiger zou moeten passen. Hij kwam immers meegeleverd met de cilinder. De pijl wees naar voren, en was dus gericht op de uitlaat. Ik kan me niet voorstellen dat de ontsteking te vroeg staat, daar heb ik namelijk niet aan gezeten...

En goed om te weten dat die luchtgekoelde cilinder geen optie is, dan blijf ik daar bij weg :P
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Even wat research gedaan. Dit soort schade is schijnbaar afkomstig van een versleten big end lager. Ik heb dus besloten om er niet weer klakkeloos een nieuwe cylinder op te zetten.

Nou is het dilemma meer... zal ik het blok eraf halen, open maken en proberen te fixen? Of nieuw blok kopen? Of gewoon m'n verlies nemen en het ding weg doen?

Ik ga er eens een nachtje over slapen...
Plaats reactie