Pagina 1 van 1

Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: do 06 jul 2017, 21:58
door harmboekel
Hallo, ik heb een 2ehands Derbi Senda DRD Racing 85 th
Toen ik deze kocht zat er al geen prop in de uitlaat de rest standaard.
Ik heb er een sproeier 92 in zitten, toen ik een Bougie erin had zitten met Hittegraat 7 zag mijn bougie er zo uit : Afbeelding

Toen heb ik deze vervangen door een van hittegraat 9 dit hadden ze gezegt bij lokale dealer toen zag hij er na 100 km uit :
(nieuwe bougie ) Afbeelding

Toen haperde hij heel erg bij gas geven stilstaand en ver voor de powerband. toen zag ik dat de gasnaald helemaal op z'n rijkst stond, en heb deze verschillende standen geprobeerd maar helemaal bovenin bleek het lekkerst te rijden en haperde helemaal niet meer maar nou ziet mijn bougie er nu uit : Afbeelding

ik heb hem al geprobeerd aftestellen op elke manier mogelijk maar hij wil maar niet koffiebruin worden?

iemand ideeen?

alvast super bedankt.

Groetjes

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: vr 07 jul 2017, 11:36
door Narco
De hittegraad van die bougies zijn niet goed.
En bougie lijkt een eenvoudig onderdeel, maar is dat niet.

Voor een goede werking is de temperatuur aan het einde van de isolator en de centrale electrode van groot belang.
De temperatuur moet precies zo hoog zijn dat de benzine en oliedeeltjes die met de electrode en isolator in aanraking komen, volledig verbranden. Bij te lage temperatuur (< 500 C) verbranden deze onvolledig, vooral de olie, waardoor verbrandingsresten op de electroden worden afgezet waardoor je storingen krijgt (minder intensiteit van de vonk, vonkoverslag, etc etc etc).
Als de isolator neus of de centrale isolator een te hoge temperatuur bereikt (de grens is 850 C) krijg je een voortijdige ontsteking van het mengsel, dus nog voor het overspringen van de vonk, ook wel zelfontsteking of gloeiontsteking genoemd.
Dit is ook niet goed.

Daarom is het allemaal zo belangrijk dat je de juiste soort bougie kiest, met de juiste warmtegraad.
Hou je gewoon aan de opgave van Derbi, dus bougie NGK BR8 ES of Champion RN3C.
Ik kan mij geen enkele opvoer situatie voorstellen bij een Derbi waarbij het nodig zou zijn een andere bougie te monteren.

Groeten uit Den Haag,
Marco

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: vr 07 jul 2017, 13:19
door harmboekel
ik ga een hittegraad 8 proberen, laat het nog weten hoe het is afgelopen :thumbup:

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: vr 07 jul 2017, 19:44
door harmboekel
[heb 70 km gereden met een BR8ES maar bougie ziet er hetzelfde als hittegraad 9 :wall: Kan iemand me helpen?

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: vr 07 jul 2017, 20:25
door Knissaw
wat dacht je van je brommer afstellen.....

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: vr 07 jul 2017, 20:36
door harmboekel
Knissaw schreef:wat dacht je van je brommer afstellen.....
heb ik al geprobeerd, alle manieren mogelijk. Zou een sproeier 92 te groot zijn? kan niet zien welke kleur de bougie wordt die blijft maar goudkleurig.

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: za 08 jul 2017, 22:50
door Knissaw
Je moet niet op bougie afstellen, je moet op rijden afstellen. sproeier erin, gasssss en kijken wat ie doet. houd ie in? Sproeier omhoog, stottert ie voor de powerband? sproeier naar beneden als je gas ietsjes loslaat en hij zakt dan weg? gasnaald standje omhoog.

Re: Derbi DRD 85 th bougie.

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 16:34
door Narco
Een kenmerk van een te kleine sproeier is dat je blok vanzelf meer toeren gaat maken zonder dat je gas geeft, rare gewaarwording is dat. Rijden met een kleine sproeier is ook link, je kan er warmlopers van krijgen.