Senda loopt spontaan niet meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Dag mensen,

Deze week tegen een probleempje aan gelopen met m'n senda. Hij liep 's ochtends een beetje moeizaam. 'S avonds toen ik terug naar huis reed "tikte" hij een keer. Daarna nog 200 meter gereden, en toen gestopt voor een stoplicht. Brommer viel uit en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.

Ik heb 'm toen naar huis geduwd en ben begonnen met het probleem proberen op te lossen...

De kickstarter werkt gewoon. De motor draait wel. De bougie vonkt gewoon. Dus ik dacht dat het een probleem in de carburateur was. Ik heb de carburateur eraf gehaald en open gemaakt. Deze zag er (voor zover ik 'm open had) vrij goed uit. Omdat ik er weinig verstand van heb en geen zin had om het uit te zoeken ben ik naar de dealer gegaan en heb ik ze de hele carburateur schoon laten maken. De bougie was zwart, dus ik heb de sproeier laten vervangen van 110 naar 106. Kostte me twee tientjes.

Vervolgens heb ik de carburateur weer geïnstalleerd en geprobeerd de brommer weer aan de praat te krijgen. Na een hele tijd kicken de benzineslang er af getrokken en toen bleek er geen benzine naar de carburateur te gaan. De vacuum slang was schijnbaar doormidden, geen idee hoe ik dat gemist heb. Gefixed, een keer gekicked en er komt een constante stroom benzine uit de slang stromen, die niet te stoppen is. Enfin, heb de slang weer op de carburateur aangesloten, er zit nu in ieder geval benzine in. Het is een vacuum kraan en ik heb geen idee hoe ik 'm nu weer dicht krijg (zou vanzelf moeten gaan toch?), maargoed, da's niet m'n grootste zorg op dit moment.

Nu dat de carb weer benzine heeft heb ik, samen met wat remreiniger in de luchtinlaat als startgas, samen met de choke, weer geprobeerd om het ding aan het lopen te krijgen. Maar hij wil gewoon niet. Ook aanlopen heeft geen succes.

-Er is wel compressie (denk ik), want die ene kick heeft de vacuum benzine kraan weer geopend.
-De bougie vonkt wel.
-Er is benzine aanwezig in de vlotter
-De carburateur is volledig schoon (en volgens de monteur van de dealer in prima staat).
-Lucht schroef staat helemaal ingedraaid en dan anderhalve slag weer uit. Heb ook twee slagen weer uit geprobeerd, zonder succes.
-Gasnaald niet aan gezeten, gelaten zoals het was.
-Kickstarter werkt en motor loopt gewoon, zuiger beweegt gewoon, zit niet vast o.i.d.

Ik ben een beetje ten einde raad inmiddels. Wat kan ik nog meer proberen?

Oh, het betreft een dellorto 17.5 mm carburateur, 50 cc cylinder, en ik rijd op 1:50 mengsmering.

Sorry voor het lange verhaal! Als iemand een idee heeft, ik hoor het graag! :)
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Niemand een idee? :(

Mijn volgende idee is de volledige carburateur vervangen en kijken of dat iets uit haalt... maar had eigenlijk gehoopt dat iemand een idee had wat er mis kon zijn :(
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Word de bougie ook nat na 4 a 5 keer kicken met contact aan?

Het verhaald van de vacuumkraan is, dat deze helaas kapot is. (wanneer het vacuum membraan kapot is, blijft de benzine doorstromen. Dit kan voor meerdere problemen zorgen.)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ik zal eens checken of de bougie nat wordt. Natte bougie betekent dat er wel benzine in de cylinder terecht komt, maar niet ontsteekt, neem ik aan? Ben er nu niet bij, ga ik maandag checken! :)

Vacuumkraan kapot, alright, too bad. Koop volgende week wel een nieuwe kraan. Een gewone aan-uit kraan volstaat ook wel toch?

Kan dit nog voor problemen zorgen? De vlotter zou niet vol moeten stromen lijkt mij ongeacht of de benzine door blijft stromen of niet, tenzij die ook defect is natuurlijk, maar daar ga ik nog even niet van uit :p
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Zojuist gechekt, bougie wordt niet nat. Probleem met de brandstoftoevoer naar de cylinder dus?

Kan een nieuwe carburateur dit probleem verhelpen? Of kan dit komen omdat de gasnaald verkeerd staat?

EDIT: benzinetoevoer naar de carburateur nog eens gechecked, en die stroomt nog steeds. Lekt wel een beetje dus de tank stroomt langzaam leeg geloof ik, morgen even een nieuwe kraan halen. Zal ook een nieuwe bougie halen voor de zekerheid (heb net nog eens gechecked, hij vonkt echt, maar voor de zekerheid). Zal de carburateur nog eens eraf halen en checken of de sproeiers wel goed doorlaten.

Probleem is dus dat er wel brandstof de carburateur in gaat, maar niet in de cylinder uit komt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de cylinder gewoon zuigt aangezien hij de benzinekraan ook open kreeg maar ik zal eens kijken of ik dit nog eens kan checken.

Zal ook eens wat brandstof in het bougiegat gooien en kijken of dat wel ontsteekt :p
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Inderdaad even proberen de carburateur goed schoon te maken (alle sproeiers doorblazen/steken) zodat deze zeker weten niet verstopt zijn.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Dat is echt raar. Ik heb namelijk de carburateur volledig schoon laten maken door de dealer. Zijn ze een goede 20 minuten mee bezig geweest.

Maar ik zal 'm nog eens onder handen nemen, in dat geval... Kijken of dat helpt!

Zo niet dan ga ik eens een nieuwe carburateur proberen :p
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Kijk trouwens ook even of de membraan plaatjes niet dicht zitten (zeer kleine kans.. maargoed)
En of de cilinder nog in goede staat is, en voldoende compressie levert.

Omdat hij ook iets van ''tikte''?

Bij de uitlaat poort (uitlaat eraf) kun je de zuigerveren en cilinder een beetje bekijken.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Waar vind ik de membraamplaatjes? Tussen de sproeier en de uitgang van de carburateur?

Ik zal de cylinder eens inspecteren. Hij "tikte", als in, de brommer schokte een keertje, en daarna reed ik redelijk normaal verder. Alsof ik zonder koppeling van versnelling was gewisseld. Daarna heb ik nog geaccelereerd en twee keer omhoog geschakeld. Vervolgens voor het stoplicht begonnen met remmen, de koppeling in getrokken en toen viel ie uit. Ik weet niet of die "tik" iets significant was, maar ik meld alles wat me is opgevallen :P

Ik schroef zometeen de carb er weer af en ik check de cylinder :)
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

reliku schreef:Waar vind ik de membraamplaatjes? Tussen de sproeier en de uitgang van de carburateur?
Het membraam zit tussen het carter en het spruitstuk in.
Ik ben toevallig ons membraam net aan het verwisselen, hier een foto van 'het gat' waar het membraam normaal op zit/in zit.
Ik denk dat de kans wel klein is dat je probleem iets met het membraam te maken heeft.

Heb je twee slangen naar de vacuum kraan wel goed aangesloten ?
Heb je al eens geprobeerd te starten met het gas helemaal open ?
Of met de choke aan ?

De sproeier verwisselen is erg makkelijk, zonde van je geld dat je voor dat klusje € 20 aan de dealer kwijt was.
Voor het verwisselen van de sproeier hoef je de carburateur niet eens van het spruitstuk af te halen, je kan de carburateur laten zitten en hem een kwart slag draaien zodat je de vlotterbak eraf kunt schroeven om zo de sproeier te verwisselen.
Het is echt niet moeilijk.

Marco

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Aha, daar zit het membraam. Ga ik checken!

De beide sproeiers zijn gewoon vrij, er komt brandstof in de vlotter maar het komt niet in de cylinder terecht, dus het is of de aanzuiging, of het membraam, denk ik. Morgen checken.

De vacuumpomp zat wel goed aangesloten (denk ik). Heb een fototje van het internet erbij gebruikt, en er stroomt ook continu brandstof naar de brandstofingang van de carburateur (en ik weet zeker dat dat de goede aansluiting is :P )

Heb inmiddels de carburateur helemaal los gemaakt en deze is inderdaad schoon en werkt naar mijn inziens naar behoren. Ben er even mee aan het prutsen geweest, maar nu weet ik wel min of meer hoe het ding werkt :P

Die 2 tientjes was trouwens voor het reinigen van de carburateur, niet voor het vervangen van de sproeier, dat kon ik zelf ook wel whaha. Die prijs was inclusief een nieuwe sproeier trouwens dus volgens mij was de prijs nog best redelijk. De carburateur is wel mooi schoon nu :)

Starten met vol gas en/of choke heb ik al geprobeerd trouwens... helaas geen succes :(

Ik ga het probleem eens in de cylinder zoeken morgen... Bedankt voor de hulp en suggesties tot nu toe! :D
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Knissaw »

Ik heb nog wel n membraan liggen voor degene die t nodig heeft ;)
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Thanks Knissaw :D

Hoe controleer ik of het membraam nog goed is? Ik heb even gegoogled, en kwam de volgende symptomen tegen:
Kapot membraam dan trekt ie slecht op, loopt nauwelijk tot niet of hoog stationair en doet bij lage toeren niks...
toen mij membraam kapot was liep ie niet onder de 5k toeren
maar dan blijft hij niet stationar lopen
en start hij erg beroerd of helemaal niet
(http://www.brommerforum.nl/showtopic/41549)

Dat klinkt allemaal wel herkenbaar. Het ding liep stationair waardeloos (eigenlijk liep ie stationair niet), ik heb geprobeerd 'm opnieuw af te stellen want ik dacht dat het daar aan lag maar kreeg maar weinig voor elkaar (schroeven deden weinig tot niets). Ik dacht dat dit aan de carburateur lag die eens grondig schoongemaakt moest worden maar wellicht was dit niet het probleem...

Toen ik 'm net aan het lopen had (had 'm gekocht en de motor weer aan de praat gekregen), liep ie 70 km/h op de gps, maar vooral de laatste week liep het ding erg slecht. Optrekken was ook waardeloos (tot groot ongenoegen van weggebruikers achter mij :P ), en in lage toeren kon ik het wel vergeten. De afgelopen week had ik wel eens dat ik doorschakelde naar een hogere versnelling maar het ding zelfs in snelheid af nam omdat het toerental te laag was.

Ben van plan om even langs de dealer te gaan vanmiddag om een nieuwe benzinekraan te kopen. De carburateur ligt er op dit moment af, evenals de brandstoftank, als ik de bevestiging waar de carb op zat er af schroef (spruitstuk heet dat toch?) dan vind ik daar het membraam, correct? Dan haal ik die er zometeen ook af en dan neem ik die even mee naar de dealer (samen met de tank) met de vraag of ze toevallig een nieuwe hebben.

Thanks voor alle hulp mannen, hier heb ik echt wat aan! :)
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

(heb nog niet alles gelezen)

Die tik kan er mee te maken hebben dat die even geen ontbranding heeft/had (op dit moment)
Benzine of ontsteking.

Dan houd die even in, en komt die met een ''knal'' weer los zeg maar... (ja is vreemd)




Het mebraan kun je testen door vanaf de binnenkant naar de buitenkant te kijken in het licht, hier mag dan geen licht doorlaten.
En of de membraan plaatjes niet vast zitten op het membraan.

P.S Ik heb de onderdelen ook altijd nieuw op voorraad (maar is denk ik wat ver rijden :dry: )
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Hier een kort filmpje wat zeer duidelijk is ...


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=of61ZBa-deA[/youtube]
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Die tik kan er mee te maken hebben dat die even geen ontbranding heeft/had (op dit moment)
Benzine of ontsteking.

Dan houd die even in, en komt die met een ''knal'' weer los zeg maar... (ja is vreemd)
Zou dit de cylinder/zuiger beschadigd kunnen hebben denk je? Het was echt maar een mild tikje, en hij liep daarna ook prima, totdat het toerental weer stationair kwam, toen was het einde oefening :P

Thanks voor het filmpje, dat helpt! Ik heb de hele unit van de cylinder af gehaald en die ligt atm samen met de carb, tank en alle andere ongein in de kofferbak van de auto. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om langs de shop te gaan helaas maar dat doe ik morgen is de planning. Zal even checken of die kleppen dan nog OK zijn en zo niet vervangen.

Maar lijkt me toch raar... Als de kleppen het probleem zijn dan lijkt me dat er gewoon brandstof in de cylinder zou moeten komen, en dat is volgens mij niet het geval...

Ook nog even gechecked of ie wel compressie heeft, hand over het gat waar het membraam in zat en de kickstarter in geduwd met de andere hand. Ik voelde de druk opbouwen en ik ga er dus vanuit dat ie ook weer zuigt :P

Morgen even een nieuwe benzinekraan erop, membraam controleren, voor de zekerheid een nieuwe bougie en nog eens testen, kijken of er leven in te krijgen is! :)

Zal ook eens proberen een beetje brandstof in het bougiegat te gooien en kijken of er dan wel tekens van leven waar te nemen zijn.... :P
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Afbeelding

Zo ziet mijn membraam er van binnen uit.... yikes...

Volgende vraag, past dit membraam op mijn blok? :p

https://www.josdijkman.nl/membraan-derb ... -race.html

En dan lijkt het mij verstandig om deze pakking te vervangen?

https://www.josdijkman.nl/pakking-derbi-membraan.html

Omdraaien had geen zin trouwens, dan wordt de opening alleen nog maar groter, dus vervangen it is lijkt me :P
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Knissaw »

Yup, dat membraan past op je brommer. en Ja, Pakkingen vervang je ALTIJD als je iets open trekt
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Alright, membraam + pakking besteld.

Heb ook een nieuwe benzinekraan en bougie, zodra het membraam binnen is ga ik alles weer installeren en dan hopen dat ie weer loopt!

En hopelijk is ie hierna ook af te stellen :P
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Op die foto is wel goed te zien dat je membraan versleten is, goed dat je een nieuwe gekocht hebt.
Ben benieuwd of je probleem met de nieuwe onderdelen opgelost is.

Marco
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Plaats reactie