How-To: Uitlaat opknappen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
T-legend
Derbi fan
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 12:52
Vervoersmiddel: -Suzuki tsx
-Derbi senda monster energy
-Yamaha Tzr
-Derbi x-race
Nu: Derbi project

How-To: Uitlaat opknappen

Ongelezen bericht door T-legend »

How-to uitlaat opknappen.

Benodigdheden:

-Gasbrander met dunne vlam(1 á 2 cm zeg maar).
-Uitlaat
-Schuurpapier van korrel 150 tot 1000 waterproof
-Hitte bestendige handschoenen zijn ook erg fijn
-ijzerdraad
-Hitte bestendige blanke lak (ik heb lak van ninja die tot 700 graden kan)
-Motor olie
-Ontvettingsmiddel
-Doek

We beginnen met het roest verwijderen. Hiervoor zijn genoeg middeltjes te vinden bij de gamma, praxis of wat dan ook.
Dan gaan we lekker schuren.

Je pakt gewoon je uitlaat, en schuurt en schuurt en schuurt. Wel bekend denk ik. Gewoon steeds een fijnere korrel nemen.

Als hij dan helemaal mooi glad is, en je hebt geen krassen meer op je uitlaat kun je hem als je echt een super resultaat wilt ook nog wel polijsten.
(ik kreeg m'n uitlaat gelukkig al half gepolijst.)

Dan zorg je dat je een goeie plek hebt waar je je uitlaat ergens aan kan hangen met ijzerdraad. Gewoon aan je flens ophangen.
Het is namelijk fijn als hij in de lucht hangt. Zo kun je hem alle kanten op draaien als je bezig gaat met de gasbrander.

Je pakt je handschoen (als je die hebt) is wel erg slim om die aan te trekken, want dat ding is na 30 seconden soms al roodgloeiend. Niet erg fijn dus. Je steltje gasbrander in op een mooie blauwe, ruisende vlam. Niet al te hoog zetten,want dan word hij echt alleen maar roodgloeiend. :o

Je zet de vlam op een lasnaad, en houd hem ongeveer 30/40 seconden op dezelfde plek. Als hij dan nog niet verkleurt heb je waarschijnlijk een te "koude" vlam. Als hij begint te verkleuren moet je je brander langzaam verder op de lasnaad verplaatsen. hoe dikker je de naden wilt, hoe langer je hem op 1 plek moet houden.

STOP NIET MIDDEN IN EEN LASNAAD MET BRANDEN!

Als je dit door omstandigheden toch moet, moet je het gebrande stuk weer opnieuw schuren met korrel 1000 ofzo. Gewoon totdat de verkleuring weer weg is.
Als je alle naden die je wilde branden hebt gekleurd is het tijd voor de blanke lak. Zorg wel dat je goeie HITTEBESTENDIGE blanke lak hebt, want andere lak flikkert er met dezelfde gang weer af als je je scooter start.
Volg gewoon de gebruiks aanwijzing van de spuitbus op. Een laag of 2/3 is voldoende, hoewel ik zelf nu bezig ben met m'n 4e laag.

Als je je uitlaat onder je scooter hangt, en het is zoals nu de tijd dat er veel word gestrooid op de wegen en het regend zo nu en dan Is het (volgens mij) wel slim om je bocht te bekleden met wat aluminiumfolie. weet niet zeker of dat werkt, maar het houd grotendeels vuil en water weg bij je bocht.

Dan moet je als je slim bent nog ff een groot stuk rijden met je scooter totdat je uitlaat warm is.(Kan dus ook wel met de gasbrander, maar dan moet je de vlam niet op de uitlaat zelf houden,dan brand je verf meteen weer weg.

Als hij dan warm is pak je ff wat motor olie(maakt niet uit wat voor olie) en smeer je op een doek. Dan wrijf je de uitlaat even helemaal in.

Als je 1 keer in de 2 weken even je uitlaat schoonmaakt en insmeert met olie.
En zo 1 keer in de 2 maand dit hele proces herhaalt (maar dan hoef je maar lichtjes te schuren) houd je je uitlaat helemaal netjes, en als nieuw.

Hieronder even wat voorbeelden van een opgeknapte uitlaat. :)

(Het zijn wel scooter uitlaatjes maar het opknappen is hetzelfde).

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Apriliaforum.nl

Thomas
Try to beat me
Gesloten