Mijn GPR Project!

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Kata 2.0 schreef: di 22 feb 2022, 10:03 Voor zo ver ik mee ben lijkt me dat een goed uitgevoerd idee. Nu nog ns kijken of het werkt (en vooral blijft werken). Ik volg de vorderingen hier graag mee op. :clap:
Ik zal je op de hoogte houden!
Vandaag eerste dag weer er mee gereden, merkte meteen dat mn accu meer verbruikers heeft (logisch) normaal kon ik met hoge toeren tot wel 13,8volt zien op me voltage meter, nu is het niet hoger dan 12.5 geweest, maar. Mijn accu is al niet best en heeft afgelopen maand stil gestaan zonder lader. Dus kan ook zijn dat de accu gewoon op raakt, als ik merk dat hij niet meer makkelijk start met de accu haal ik eerst maar eens een nieuwe accu
Make every ride cinematic
Kata 2.0
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

12,5 Volt lijkt me idd wat laag want een lader moet minstens een 13,5 Volt geven om een accu op te laden. Vraag is zoals u zelf als telt -> ligt die lage spanning aan een té grote stroomafname of een slechte(re) accu.

En een nieuwe accu is snel gekocht maar als blijkt dat het dat niet is heb je wel iets gekocht dat je niet nodig hebt.

Als je een acculader hebt kan je gewoon de accu ns opladen en dan testen. Maar ook dan de vraag -> is het opgelost of is het maar tijdelijk. Blijven testen dus. :thumbup:
gpr050
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik begrijp niet zo goed wat je precies gedaan hebt, maar als jij een ontsteking hebt met 4 draden, dan komt daar de gele draad van naar je spanningsregelaar, deze gele draad levert dus wisselspanning (=aanvoer!) Als je die koppelt aan de zwart/rode van de spanningsregelaar dan koppel je volgens mij het gelijkspannings deel (accu) direct aan het wisselspanningsdeel. Dit vindt jou accu niet fijn. De 12.5V die jij meet is waarschijnlijk de gelijkspanning van de accu, omdat je de gele draad los hebt van de spanningsregelaar meet je alleen deze gelijkspanning en niet meer de laadspanning! en ook niet de wisselspanning. De gele draad vanaf de ontsteking wordt ofwel gesplitst, zodat er een naar je spanningsregelaar en een naar je verlichting gaat (behalve cockpit en remlicht, deze worden meestal met gelijkspanning aangestuurd). Als je een uitgebreidere spanningsregelaar hebt kan het zijn dat er een aparte wisselspanning uitgang opzit, die dan aan de verlichting verbonden is.
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

gpr050 schreef: wo 23 feb 2022, 13:55 Ik begrijp niet zo goed wat je precies gedaan hebt, maar als jij een ontsteking hebt met 4 draden, dan komt daar de gele draad van naar je spanningsregelaar, deze gele draad levert dus wisselspanning (=aanvoer!) Als je die koppelt aan de zwart/rode van de spanningsregelaar dan koppel je volgens mij het gelijkspannings deel (accu) direct aan het wisselspanningsdeel. Dit vindt jou accu niet fijn. De 12.5V die jij meet is waarschijnlijk de gelijkspanning van de accu, omdat je de gele draad los hebt van de spanningsregelaar meet je alleen deze gelijkspanning en niet meer de laadspanning! en ook niet de wisselspanning. De gele draad vanaf de ontsteking wordt ofwel gesplitst, zodat er een naar je spanningsregelaar en een naar je verlichting gaat (behalve cockpit en remlicht, deze worden meestal met gelijkspanning aangestuurd). Als je een uitgebreidere spanningsregelaar hebt kan het zijn dat er een aparte wisselspanning uitgang opzit, die dan aan de verlichting verbonden is.
Zo ver ik kan zien op het schema van mn electra is de gele draad naar mijn verlichting toe, wat klopt want als ik er stroom op zet gaat mijn verlichting branden,
Ipv deze op de spanningsregelaar zelf aan te sluiten heb ik hem als het ware aangesloten op een geschakelde plus die vanuit de spanningsregelaar komt. Mn voltmeter zit op de geschakelde plus vanuit mijn contact slot, die stroom krijgt van de accu, als mijn accu bij laad (als de motor loopt dus) zie je hier ook verandering in kwa voltage, op lage toeren was dit wat lager en op hoge toeren richting 12-13 volt.
Make every ride cinematic
Plaats reactie