Pagina 1 van 2

50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 09:42
door RvRT
Wellicht leuk om een Derbi (oud type) 50 cc blokje in actie te horen.
De cilinder is de originele Derbi (Gilera omdat het blok uit Spanje is meegenomen) versie die er op stond bij aankoop maar dan met ongeveer 40 uur werk er in :mrgreen:
Carb. is een 24 mm Polini maar verbust naar 20 mm.
Boring en slag zijn origineel.
Zuiger is van VHM Boekel.
Ontsteking is nu nog een PVL/Bidalot versie.
Inlaat flink gewijzigd en werkt met een 80 cc membraan uit de cross wereld.
Bak is een close-ratio 6 V van Bidalot.
Alles geheel in eigen huis gemaakt incl. de uitlaat.
Blokje hangt in een RS125 Honda racer rijwiel.

Omdat goede koeling bijzonder belangrijk is voor een constant vermogen heb ik een eenvoudige Airsal kop genomen en die uitgedraaid en voorzien van een losse verbrandingskamer. Het koelwater stroomt nu over de verbrandingsruimte heen en rondom de bougie.

Levert bij PST in Geldermalsen (gister nog) 22,3 pk en 11,2 Nm koppel bij ca 14.000 rpm. Max rpm ca 16.000.

https://www.youtube.com/watch?v=rPTxMe4CdG8
https://www.youtube.com/watch?v=ZPJoKtdu_KQ
Afbeelding

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 12:43
door corne192
Bruut hoor :thumbup:
ben wel benieuwd naar een poortmapje eigenlijk

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 15:22
door D25
dat trekt wel goed zo te zien :blink:

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 17:09
door RvRT
corne192 schreef:Bruut hoor :thumbup:
ben wel benieuwd naar een poortmapje eigenlijk
Tsja, een poortmap is geen probleem maar zegt nog niets over wat er écht is veranderd aan de cilinder. Laat ik eerst zeggen dat die ca. 40 uur arbeid niet overdreven zijn.
Om de cilinder te maken zoals hij nu is heb meer moeten doen dan menigeen zal doen met een cilinder.
Niet alleen de uitlaatpoorten maar het gehele uitlaat kanaal bijvoorbeeld is totaal anders. Daar is vermogen te halen en dan heb ik het niet over groter maken maar juist opvullen / kleiner maken op bepaalde plaatsen voor een betere flow.
Daarom heb ik het gehele kanaal eerst uitgekotterd tot aan de wand en er vervolgens een blinde bus in geplaatst om het kanaal een totaal andere vorm te geven.
De spoelpoorten en vooral de kanalen zijn ook geheel anders van vorm en spoelrichtingen (horizontaal en verticaal). Juist in de kanalen zit heeeeel veel werk. Een poort is zo aangepast maar een kanaal niet. Om te zien wat ik doe maak ik per keer een afdruk van het totale kanaal met zogenaamde Vinamold. Een soort silicone achtig goedje wat je vloeibaar maakt en in het kanaal laat stollen. Duurt ca 15 minuten en dan kun je het uit het kanaal trekken en heb je een afdruk. Zonder dat kun je een cilinder nooit goed tunen.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 22:37
door D25
kijk dat is pas tuning. ben zeer beniewd naar nieuwe foto's

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 08:13
door RvRT
Afbeelding
Afbeelding

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 10:26
door MiKeY
Dit zijn toch wel de dingetjes waar ik van smul...
Niet "gewoon" tunen, maar een complete cilinder opnieuw opbouwen...meer foto's graag! :P

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:02
door RvRT
Merci :thumbup:
Ik zou veel meer foto's kunnen laten zien maar, begrijp mij goed, het ging eigenlijk om de aktiefilmpjes.
Sommige dingen laat ik liever niet zien omdat deze machine dit jaar aan een paar 50 cc wedstrijden wil deelnemen van 2 verschillende organiserende 50cc kampioenschappen.
Daarom heb ik al 1 foto verwijderd :cry:
Er kijken overal mensen, collega's, mee op het www en die testen ook nog op dezelfde PST bank als wij doen ;)

Een lekkere 2-takt, met een goede 'klap' in de pijp, horen blijf ik uiteindelijk het leukste moment vinden na al het werk.
Als ik meer van die filmpjes heb zal ik ze zeker posten.

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 18:53
door MiKeY
Dat begrijp ik...ik vertel niks door hoor... :P
Maar ik was al blij toen ik 20/21pk uit een Airsal met prototype jolly moto pijp en 21mm carb kon trekken ruim 10jaar terug...jullie doen nog meer en dan ook nog met 50cc, erg netjes!

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: za 05 mar 2016, 19:42
door Jolt
kijk dit is pas gaaf

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 20 mar 2016, 16:38
door Muziekschuur
Genieten. Vergelijkbaar met die kreidler van weleer dus. !!!

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: di 05 apr 2016, 19:02
door RvRT
Weer een stukje praktijk. Mag eigenlijk niet maar toch... :oops:
(De volgauto, 150 pk A3 TFSI DSG, versnelt maximaal)
https://www.youtube.com/watch?v=77foPL2GTPo

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: di 05 apr 2016, 19:16
door Muziekschuur
:wub: De wegen zijn te kort....gniffel!

Mooi. Echt mooi.

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: di 05 apr 2016, 21:17
door corne192
keertje dragracen tegen mijn 50cc tomos? Ook zelf getuned :emo:

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: di 05 apr 2016, 21:56
door RvRT
corne192 schreef:keertje dragracen tegen mijn 50cc tomos? Ook zelf getuned :emo:
Oh, geen probleem.
Je kijkt naar een 50 cc die, incl. rijder, rijklaar 155 kg weegt en gebouwd is om ronde na ronde zo constant mogelijk te presteren.
Ik heb in een ver verleden ook sprintblokken gedaan maar dat is echt anders tunen voor slechts één korte afstand.
Wanneer kom je een keer?
Lijkt mij écht leuk :thumbup:

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: di 05 apr 2016, 22:38
door D25
ik heb eigelijk nog wel (domme?) 2 vraagjes.

zit in het blok ook nog een balansas (of is het geen gpr blok?) en zo ja is hier nog wat mee gedaan?

en waarom een 24mm naar een 20mm veranderen als je ook een 21mm polini kunt pakken?

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: wo 06 apr 2016, 07:47
door RvRT
Dat zijn goede vragen :thumbup:
Het is inderdaad een gpr blok maar de balansas heb ik verwijderd omdat die het bij deze toerentallen regelmatig blijkt te begeven met alle gevolgen van dien.
Vanwege het 2015 SOBW reglement (vorig jaar 2 x meegedaan) is de doorlaat 20 mm (is voor 2016 vrij) en een verbuste 24 bleek meer vermogen te geven dan een licht aangepaste 21 mm carb.
Met een grotere carb. moet ik nog aan de gang al is deze setup nu wel lekker te rijden door die kleinere doorlaat.

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:15
door Muziekschuur
Waarom geen derbi frame?

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: za 09 apr 2016, 09:18
door RvRT
Het Derbi blok hangt in een Honda rs125 productie racer van het laatst gebouwde type.
Dit rijwiel heeft alle ingrediënten om mee te kunnen racen zonder dat je er iets aan hoeft te verbouwen.
Op de foto van 2 jaar geleden hangt er nog een ander Derbi blok in met een 70cc cilinder.
Afbeelding

Re: 50 cc Derbi blok in race-trim

Geplaatst: zo 10 apr 2016, 11:19
door RvRT
Deze foto is met het 50cc blok en een nieuwe, recent geteste cilinder. Deze is ook op het laatste filmpje te horen.
Het is een Malossi mhr replica waar ongeveer net zoveel werk in zit als in een originele Derbi cilinder.
Het voordeel is dat er op beplaalde, belangrijke plaatsen meer materiaal aanwezig is wat het bewerken makkelijker maakt.
De mhr replica is een prima cilinder als basis voor een tuner. De team versie is dat niet.
De losse verbrandingskamer, zoals de team versie heeft en ook beter is, kun je zelf ook maken.
Afbeelding