Derbi GPR 2009 Build Log

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

hallo mijn naam is Floriaan,

na langen tijd al in het bezit te zijn van mijn brommer ben ik maar begonnen aan deze build log :think: . that said here is the story:

(oktober)
toen ik bezig was met mijn autorijbewijs had ik het met een vriend (die in het bezit is van een Rieju RS2 NKD 2010) over zijn brommer. uiteindelijk begon ik steeds meer het idee te krijgen dat ik ook graag een schakel brommer zou willen. hij was goedkoop in wat betreft de kosten ( benzine) en had geen wegen belasting. dus na een gesprek met mijn vriend kon ik niet meer ergens anders aan denken. we hadden al een paar voorbeelden gezocht op marktplaats en mijn aandacht was vooral gericht naar de sport-achtige schakel brommers. en uiteindelijk viel mijn volledige aandacht op de derbi gpr.

een aantal dagen later hebben we een mooie deal gevonden op marktplaats. we gingen meteen kijken. en omdat ik niet goed om kan gaan met geld hebben we hem ook meteen gekocht :silent: (A) (nadat we hebben gekeken of hij rijd en of alles werkt).

dus dit is mijn gpr toen we er nog niks mee hadden gedaan. hier zitten de onderste kappen niet op maar ik heb ze wel. (de foto's zijn niet super goed exuses :silent: )

Afbeelding

Afbeelding

Na de aankoop gingen we als eerst kijken wat er allemaal mis mee was, we wisten al dat de startmotor niet goed was. dit had ge vorige eigenaar al aan ons verteld. maar wisten niet waar aan dat lag. dit kon liggen aan het relais, de accu of de startmotor zelf. toen we de accu zagen konden we al raden dat hij aan een nieuwe toe was (dit was in mijn mening geen probleem want volgens de vorige eigenaar was hij nooit vervangen). toen we het relais door meette was er niks aan de hand, deze was dus prima. en toen kwamen we aan bij de start motor.. deze deed niks meer als we er spanning op deden. uiteindelijk hebben we hem open geschroefd. alles aan de binnenkant was doorgebrand. de koperen windingen waren op veel plekken onderbroken en de borsteltjes waren ook zo goed als weg.

na lang zoeken (2 maanden gingen hier overheen) hebben we heel veel geprobeerd. we hadden een nieuwe start motor gekocht maar die bleek niet te passen. en we hebben de oude opnieuw laten wikkelen en borsteltjes in laten zetten. hij werkte weer maar had niet genoeg kracht om een vreemde reden :think: (ik heb niet meer naar het probleem gezocht). en toen vonden we bij een brommer zaak een replica van ducati. deze paste en werkte.

in de tussen tijd dat we bezig waren met de start motor hadden we ook al een nieuwe accu gekocht en erin gezet.
naast dat hadden we ook veel visuele veranderingen gemaakt. dus dit is op goeie volgorde (dit is dus tijdens de startmotor onzin)

we begonnen bij de wielen. we hebben met witte verfstiften de letters van de banden gemarkeerd:

Afbeelding

Afbeelding

daarna hebben we er rimstriping erop gedaan (in het rood natuurlijk ;) ) en heb ik de 2 R´en rood gemaakt in plaats van geel/oranje

Afbeelding

Afbeelding

ik heb ook mijn brommer een naam gegeven (je mag hier over haten, maakt mij niet zoveel uit en ja het is een jongens naam maar ik vond het passen en daar blijft het bij)

Afbeelding

daarna heb ik de D die op het kapje van het motorblok zit rood gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

daarna hebben we de roestige uitlaat eraf gehaald en gezandstraald. daarna hebben we hem zwart gespoten met vht flame proof (met grondlak, zwarte lak, satijn clear (blank).

Afbeelding

Afbeelding

daarna hebben we de kenteken houder weg gehaald. want.. nee.. hij is gewoon afzichtelijk...
toen hebben we soort van een eigen kentekenhouder gemaakt (met dank aan mijn vriend die met het idee kwamen ook het meeste er aan heeft gedaan). we hebben uiteindelijk het kenteken met de knipperlichten aan de demper gemaakt met een uitlaat klem. dit was best veel werk maar wij vonden het er beduidend beter uitzien dan origineel.

Afbeelding

Afbeelding

na al deze bewerkingen zag hij er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb er zo redelijk lang mee gereden maar uiteindelijk wilden we nog de uitlaat vervangen en de 'kont' strakker maken. dit idee kregen we toen we hem hadden opgehangen en de uitlaat er af hadden:

Afbeelding

met deze gedachte gang hebben we eerst een leovince x-fight besteld om te kijken of we hem met verstel stukken wellicht konden monteren. nadat al snel bleek dat dat niet kon hebben we hem terug gestuurd, en in ruil een turbokit gevraagd. in de tussentijd hebben we de kap die boven de demper zit los gehaald en er prototype van gemaakt van karton die wel recht was. (bij de originele stuk zat een inval voor de demper en ook een montage stuk voor het kentekenhouder onderdeel. natuurlijk moest ik er nog wel mee rijden dus hadden we voor tijdelijk het oude kentekenhouder op gezet. helaas was deze blijkbaar stuk dus was het kenteken eraf gevallen..

Afbeelding


na wat gedoe met de leverancier kregen we eindelijk de uitlaat. en in de tussentijd waren we ook al een nieuw kenteken aan het regelen. en we hadden ook al een 3 mm dikke plaat glans plastic binnen. ik heb het prototype overgetekend op de plaat en hem uitgezaagd. daarna nog wat bij gewerkt en hij paste. echter omdat we de plaat strak maakte was er geen plaats meer voor de knipperlichten. (en ik had geen zin om bij elke bocht te hoeven wijzen) dus hebben we het opgelost met ledjes bij het remlicht. ik moet zeggen dat ik het liever meer weggewerkt had maar ik had geen andere ideeën.

Afbeelding

ik heb helaas geen goeie foto van de turbokit toen hij er net op zat dus dat zul je maar in de eindfoto's moeten bekijken.
wat betreft montage was het gewoon 3 boutjes vast draaien en klaar. (hij is tenslotte voor mijn Derbi gemaakt). verder was het nog 2 verstel stukjes tussen de onderste kappen omdat de uitlaat anders de kap raakte aan de zijkant.

toen sloeg het lot toe.. of gewoon de politie. werd gelaserd met 79 km/u :wall: dus dat werd een wok.
dus dat werd terug voeren. en misschien weet iemand dat hier. maar terug voeren van een turbokit is niet zo makkelijk als een normale uitlaat, althans in mijn ervaring.

de universele prop werkte niet en geen van de proppen die ik kon vinden had de goeie diameter om überhaupt niet in de uitlaat te vallen. dus heb ik zelf de afmetingen gemaakt van de diameter van zowel de binnen ring als de buitenring en heb ik met hulp van vrienden op school mijn eigen prop kunnen maken.

Afbeelding

eenmaal thuis bleek hij precies goed te zijn, hij paste als gegoten. ik had ook al een maand ervoor spiegels besteld van de nieuwe GPR. deze kwamen ook eindelijk binnen. deze heb ik ook een beetje aan moeten passen zodat ze paste op de oude opzet stukken van de spiegels. ook hier weer had ik liever gewild dat het er iets beter op paste en vloeiender overliep. dat gezegd te hebben, is de hoofd reden dat ik de spiegels vervang is omdat ik helemaal niks zag in de oude spiegels en ik kon ze ze amper kan verstellen. (betere foto's van de spiegels zie je in de eind foto's)

Afbeelding

naast de spiegels heb ik ook ledjes onder de koplampen gemonteerd zodat als je het slot op contact draait ze gaan branden.

Afbeelding

op deze foto lijken ze geelig maar ze zijn in werkelijkheid gewoon wit (samsung camera's :palm: )
en dat is tot nu toe waar ik ben.. dus over anderhalve maand laten keuren en dan weer verder :thumbup:

hier zijn de eind foto's hoe hij er vandaag uitziet (23/10/16).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enige wat ik er nog moet doen zijn de knipperlichten aan de voorkant maar daar heb ik nog geen goed idee voor. (suggesties worden altijd gewaardeerd)

Update 1:

Nadat ik de spiegels heb verwisseld moest ik dus knipperlichten er in zetten.. en sinds ik geen goeie plek heb kunnen vinden.. denk ik dat ik het op hand uitsteken ga houden. Ik heb alsnog wel een ledstip bij mijn koplamp kunnen monteren. Je zit hem erg goed, (zeker niet op camera!) Maar het is niet anders.

Ze zitter er dus wel op maar je ziet ze slecht en daarom ga ik alsnog voor me hand uitsteken.

Met de motor aan:

Afbeelding

met de motor uit:

Afbeelding


de knipperlichten achter heb ik ook vervangen met een led strip met meer ledjes waardoor het er iets beter uit ziet en beter zichtbaar is als ik me rem indruk. vind het alleen jammer dat deze strips wit zijn. en ik kan ze ook niet zwart maken :/ .

Afbeelding

Update 2:

dus, ik heb vandaag mijn mount binnen gekregen voor me mobiel :happy: . dit is zo'n X mount (rammount) die je meestal kan halen vanuit America . maar daar had ik geen zin in dus heb gewoon een knockoff gehaald :roll: die maar 15 euro kost. en ik moet zeggen .. dit ding is meer dan wat hij waard is! super goeie kwaliteit en met een usb oplader erbij! dus bij deze de foto's:

zonder mobieltje:

Afbeelding

Afbeelding

Met Mobieltje:

Afbeelding

Afbeelding

en hier een gif om te demonstreren dat het opladen ook nog een werkt! (heb hier even een langen kabel gebruikt voor me oplader want ik kon geen andere vinden. daarnaast is deze usb port na mijn stuurslot geschakeld dus zal hij pas aan gaan als ik mijn sleutel omdraai. En sorry dat de gif gedraait is)

Afbeelding

Update 3

Heb het windscherm zwart geverft door middel van grondlak, verf en toen een beschermend laagje
Hier het resultaat:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update 4

Na lang wachten ben ik naar de keuring geweest en is mijn gpr goedgekeurd. Met een kleine knipoog van de monteur die hem teste want eigelijk was hij iets te luid (A)

De prop heeft het ook nog goed overleefd niks raars aan te merken.

Afbeelding
Afbeelding

Heb ook de knipperlichteb aan de voorkant aangepast hier komen binnenkort foto's van.

update 5

heb de verlichting zo kunnen maken dat de knop van groot en normaal licht switcht naar de led of naar beide koplampen aan. persoonlijk vind ik dit beter. veder heb ik dus de knippers aan de voorkant gedaan op de lamp sinds ik ze niet in de lamp kan bouwen zonder de waterdichte rand eraf te halen wat ik liever niet riskeer. en mocht dit niet goed werken, ze gaan kapot of komen eraf, doe ik gewoon geen knippers en met handen aangeven.
hier is een gif van de koplampen met groot en klein licht en je kan ook meteen zien hoe de knippers zitten. niet het mooiste maar ja moet iets.

https://vimeo.com/201428655

:wave: :wave: :wave: :wave: :wave:
Laatst gewijzigd door floriaan97 op di 31 jan 2017, 08:52, 13 keer totaal gewijzigd.
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Gooncy »

Welkom!
Dik ding :wub:
Eindelijk is een gpr op het forum :thumbup: Die turbokit staat hem echt goed en dat kontje heb je ook goed voor elkaar gekregen :happy:
Heb je trouwens nou 1 gepolijste velgrand? Maar moooi werk geleverd, hou ons op de hoogte :D
DRD EDITION
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

Gooncy schreef:Welkom!
Dik ding :wub:
Eindelijk is een gpr op het forum :thumbup: Die turbokit staat hem echt goed en dat kontje heb je ook goed voor elkaar gekregen :happy:
Heb je trouwens nou 1 gepolijste velgrand? Maar moooi werk geleverd, hou ons op de hoogte :D
Nee geen gepolijste velgen. dit komt geloof ik door de licht inval.
En dankje! Ben er zelf ook erg blij mee.
Gebruikersavatar
WV
Tuner
Berichten: 403
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 15:30
Vervoersmiddel: derbi senda SDR 2001
Locatie: De Lier (Westland)

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door WV »

Heeft ff mogen duuren dat er hier weer een GPR op het forum is....

mooi ding :wub: , uitlaatje staat hem zeker beter dan een orginele vind ik, wielstriping vind ik wel dik zo. :thumbup:
veel succes met je WOK
De weg is een circuit alleen zonder curbstones.
RickyMalaguti
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 23:37
Vervoersmiddel: Malaguti XSM
Honda MT
Locatie: Groningen

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door RickyMalaguti »

super mooie GPR :wub:

Mischien een leuk idee om de ledjes in je koplamp ook met knipperlicht functie te maken
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

RickyMalaguti schreef:super mooie GPR :wub:

Mischien een leuk idee om de ledjes in je koplamp ook met knipperlicht functie te maken
Had idd ook dat idee al. Maar ik weet niet zeker of ze dan goed zichtbaar zijn dus dat ga ik testen als ik de ledtjes binne hebt.
Bedankt voor de suggestie!
RickyMalaguti
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 23:37
Vervoersmiddel: Malaguti XSM
Honda MT
Locatie: Groningen

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door RickyMalaguti »

floriaan97 schreef:
RickyMalaguti schreef:super mooie GPR :wub:

Mischien een leuk idee om de ledjes in je koplamp ook met knipperlicht functie te maken
Had idd ook dat idee al. Maar ik weet niet zeker of ze dan goed zichtbaar zijn dus dat ga ik testen als ik de ledjes binne hebt.
Bedankt voor de suggestie!
Je kan proberen losse ledjes er tussen te doen die dan alleen aan gaan als je je schakelaar om zet in plaats van multi coloured ledjes
En naar mijn mening heb je je knipperlichten alleen in het donker nodig dus dat komt wel goed :shh:
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Knissaw »

Gpr! dat zien we niet veel, en al helemaal geen mooie strakke!

Hopelijk blijf je uploaden want ik ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen :dry:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

kleine update van knipperlichten. (weet niet precies of ik het in de reacties moet zetten of mijn topic gewoon moet aanpassen (de updates)).
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Gooncy »

Kan allebei, tis wel makkelijk terug te lezen voor andere zo :thumbup:
Maar ziek gedaan hoor met die knippers, mooi werk
DRD EDITION
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Knissaw »

O mijn god, Die knippers!!!! :wub:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

Knissaw schreef:O mijn god, Die knippers!!!! :wub:
hahaha dankje (A) .. moet zeggen die aan de voorkant waren een klein beetje pain in the ass om erop te zetten. zijn namelijk watervaste ledstrips tegen het weer, wat heel fijn is. alleen zijn ze heel vervelend te solderen door het beschermende kit (of rubber). dit is ook de rede dat ik de achterlichten heb vervangen want wist niet zeker of die tegen het weer zouden kunnen in de loop van de tijd.
RickyMalaguti
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 23:37
Vervoersmiddel: Malaguti XSM
Honda MT
Locatie: Groningen

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door RickyMalaguti »

Erg mooi gedaan man :thumbup:
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

update 2!
over mijn mobiel mount
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Gooncy »

Wow ziek ding, alleen niet bang dat die eraf flikkert?
DRD EDITION
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

Gooncy schreef:Wow ziek ding, alleen niet bang dat die eraf flikkert?
hahah nee hij zit muurvast en ik heb hem getest. Heb me mobiel in de houder gedaan en er met veel kracht heen en weer gezwaaid en hij zat nogsteeds muurvast. Een goeie aankoop dus voor 15 euro :happy:
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Knissaw »

15 euro :happy:

Da's nie duur, Heb zelf eentje van de mediamarkt met magneet en safety band... even duur, Maar dit is wel strakker :emo:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

Nieuwe updates komen wss pas over een maand sinds ik moet wachten tot ik hem kan laten keuren. Just letting you guys know.
Gebruikersavatar
floriaan97
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 16:34
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50
Locatie: Heteren

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door floriaan97 »

I loog.. update 3 is gearriveerd ;) maar denk dat het nu echt wachten wordt tot de keuring (over een maand) :eerie:
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Derbi GPR 2009 Build Log

Ongelezen bericht door Gooncy »

Hmm vind dat wel zone eigh :wtf:
DRD EDITION
Plaats reactie