'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
isgewoongoeie
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 okt 2017, 18:59
Vervoersmiddel: Aprillia SX50 LMTE 2014
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door isgewoongoeie »

Narco schreef:Nou nee hoor, het is echt een eenheidsworst uitlaat.
Giannelli heeft deze uitlaat gemaakt voor vele verschillende brommers en scooters, zelfs voor Honda MTjes.
Het volume van de expansiekamer zal heus wel afgestemd zijn op een 50cc maar niet specifiek voor het Derbi cilindertje.
Het is niet voor niets de goedkoopste uitlaat.
Bijgaande foto is bijvoorbeeld de Giannelli voor een Honda MT.

Afbeelding

2 dagen terug schreef ik dit nog in een ander topic over de Giannelli ... en ik durf te wedden dat vele anderen dezelfde ervaring hebben met dit Giannelli pijpje.
Narco schreef:Wij hebben deze Giannelli ook en persoonlijk vind ik het een kut uitlaat.
Mooi om te zien, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Hij is te hoog toerig en loopt gewoon niet lekker en het is een hel om af te stellen.
Ik ben weken/maanden bezig geweest met verschillende sproeiers en gasnaald instellingen.
Of hij loopt onderin goed maar bovenin de toeren veel te arm.
En als je hem hoog toerig goed hebt, loopt hij onderin veel te rijk.
Daardoor zal je nooit echt de perfecte afstelling kunnen krijgen, onze Derbi loopt nu wel redelijk goed ermee (80 met originele cilinder) maar in zijn 1e en 2e versnelling zit er met optrekken nog steeds een kleine stotter in omdat hij bij lage toeren een te rijk mengsel krijgt. En die stotter blijft mij irriteren want dit hoort gewoon niet.
Daarom voor mij dus nooit meer een Giannelli. :thumbdown:
JoopKarelSpank schreef:heel veel uitlaten zijn toch 'universeel'? MK thrower, Tecnigas E-nox, SCR corse 50/70 enzovoorts. Vind Bijvoorbeeld de Tecnigas eigenlijk amper fysiek passen in een Derbi, heeft bij mij toen ik hem had een deel van mn ontstekingskap weg gesmolten werkt ook geloof ik met een beugeltje en silentblock omdat hij eigenlijk niet voor een Senda is gemaakt. Wat ik wel frappant vind is dat die bocht die jij voor Honda laat zien daar voor 80cc word verkocht en de Gia voor 50cc is een veel dunnere bocht
Hmm ik heb een gianelli liggen voor mn SX op mn onderschrift foto zit die er zelfs nog op als je kijkt naar de demper maar bij mij paste die prima en dat ding trok echt als een beest en had een top van 95 terwijl het begrenzer plaatje in de carborateur er nog op zat hahaha bij mij zat er een 88 in maar is natuurlijk anders als je een ontgrensde carb heb

Ik vond hem echt belachelijk snel had eerst een zip waarmee ik mn vriend zn derbi er tot de 50 echt dik uittrok maar ik weet nog wel toen ik mn gianelli er nog op had trok hij echt nog 2x zo hard als die zip ik vind het echt een top ding persoonlijk helaas niet zo lang op kunnen rijden maar goed moet maar gewoon even sparen en mn begrenzer project afmaken haha (hopelijk) help me alsjeblieft als iemand dat kan topic is in het opvoeren topic mischien maak ik wel een filmpje hoe hij loopt met gia
"Als het goeie is is het is het gewoon goeie"

Project thread
https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=21664
Afbeelding
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Als het om de montage gaat past de Giannelli ook goed op onze Derbi.
Met tandwiel 12 -53 rijdt hij 72 en met 13 -53 rijdt hij 80.
Dit alles met originele cilinder en 17,5 carb en powerfilter.
Met 12-53 rijdt hij het prettigst, maar met iemand achterop kakt hij in en is alle fut er wel uit.
Een top van 95 zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren met het originele cilindertje.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
isgewoongoeie
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 okt 2017, 18:59
Vervoersmiddel: Aprillia SX50 LMTE 2014
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door isgewoongoeie »

Narco schreef:Als het om de montage gaat past de Giannelli ook goed op onze Derbi.
Met tandwiel 12 -53 rijdt hij 72 en met 13 -53 rijdt hij 80.
Dit alles met originele cilinder en 17,5 carb en powerfilter.
Met 12-53 rijdt hij het prettigst, maar met iemand achterop kakt hij in en is alle fut er wel uit.
Een top van 95 zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren met het originele cilindertje.
Ik vind het zelf ook bizar hoor maar er zat ook 13 of 14 voortandwiel op Die van mij had zelfs nog de kopere begrenzer in de carb
Kijk maar ns op youtube gianelli kan echt wel hard gaan

https://youtu.be/Evc3uZxzTLo
"Als het goeie is is het is het gewoon goeie"

Project thread
https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=21664
Afbeelding
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Bij dat filmpje staat nergens wat voor cilinder gemonteerd is.

Het originele Derbi cilindertje kan in ieder geval hooguit zo'n 5 of 5,5pk leveren, no way dat je daarmee over de 100 rijdt.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door hsp »

Narco schreef:Bij dat filmpje staat nergens wat voor cilinder gemonteerd is.

Het originele Derbi cilindertje kan in ieder geval hooguit zo'n 5 of 5,5pk leveren, no way dat je daarmee over de 100 rijdt.
Ik heb ook derbi's krap 100 zien gaan met een gianelli conti, en verder alles standaard. Twv. was 13:53. Heb het zelf nog gechecked, was 101 op de teller, en 98 op de gps vanaf mn telefoon. Als je blok fris is en ie echt goed afgesteld is kan het wel, heb meerdere mensen het zien doen. Heb zelf zelfs 102 gehaald met een RS50,(2008, dus derbi blok), ook alleen met een andere uitlaat.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Racers gaan altijd minimaal 10% harder dan een Supermotard/crosser. (Met de zelfde set-up)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Joostmesu_1998
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 23:54
Vervoersmiddel: Derbi

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Joostmesu_1998 »

Dat klopt niet hoor, het enige verschil is de luchtweerstand. Als je kijkt naar de Cdrag-waarde van de twee brommers incl berijder zal het verschil erg klein zijn. Bovendien zijn de snelheden zodanig laag dat de luchtweerstand nog niet een dergelijk belangrijke rol speelt in de topsnelheid. Daar komt bij dat bijvoorbeeld een Derbi GPR 50 2012 een goeie 120 kg weegt tegenover een Derbi Senda Xtreme 50 2012 die zon 105 kg weegt beide met volle tank. Ik weet zeker dat het gewicht van de brommer een hoop meer invloed heeft dan de luchtweerstand, dus nee een racer is zeker niet per definitie sneller dan een supermoto/crosser. Al helemaal niet als je het hebt over acceleratie.
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door hsp »

Joostmesu_1998 schreef:Dat klopt niet hoor, het enige verschil is de luchtweerstand. Als je kijkt naar de Cdrag-waarde van de twee brommers incl berijder zal het verschil erg klein zijn. Bovendien zijn de snelheden zodanig laag dat de luchtweerstand nog niet een dergelijk belangrijke rol speelt in de topsnelheid. Daar komt bij dat bijvoorbeeld een Derbi GPR 50 2012 een goeie 120 kg weegt tegenover een Derbi Senda Xtreme 50 2012 die zon 105 kg weegt beide met volle tank. Ik weet zeker dat het gewicht van de brommer een hoop meer invloed heeft dan de luchtweerstand, dus nee een racer is zeker niet per definitie sneller dan een supermoto/crosser. Al helemaal niet als je het hebt over acceleratie.
Zou zomaar kunnen. Weet alleen wel dat je met standaard cilinder de 100 wel kunt halen, in tegenstelling tot wat narco beweerde. Heb het idd op zowel een Senda als een Racer gedaan, en het lijkt voor het gevoel niet heel erg veel verschil te maken.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

We waren al 2 maandjes opzoek naar een 2e Derbi om die eens stevig op te voeren.
Dus toen ik eergister deze opknapper in de Facebook verkoopgroep gepost zag worden dacht ik die is voor ons !
Dus vanochtend om 7 uur een busje gehuurd en 400 kilometer - ruim 5 uur - door de kut sneeuw gereden om hem op te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door MH2001 »

Das de moeite!
Ben benieuwd naar je project (en eindresultaat)!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

netjes ben benieuwd! wat zijn precies de plannen? sowieso conti eronder toch? :crazy:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Er komt een 80 of 88cc onder, en een oldskool (dus ronde gasschuif) 28mm Mikuni, race krukas en custom uitlaat en misschien een grotere radiateur.

Sowieso moet er veel aan gebeuren, zoals frame, achterbrug en blok opnieuw spuiten, slijtage onderdelen vervangen enzovoorts

Ik heb hem gekocht als een 'niet lopende' opknapper, want hij is met geen mogelijkheid gestart te krijgen.
Knipperlichten, verlichting, accu, contactslot werken wel, dat was bij onze andere Derbi wel anders.
De crossvelgen zijn nog erg mooi, ook dat was bij onze andere Derbi wel anders.
Ook heeft deze een ventilator met thermostaat op de radiator, ik wist niet eens dat Derbi zoiets had.

Hij is bouwjaar 2007 met weinig kilometers.
Er is een andere cockpit opgezet maar de oude zat er ook bij, tellerstand totaal is 12xxx.
Ook heb ik een zwik reparatie en onderhoudnota's erbij wat er zoal de afgelopen jaren aan gedaan is.
Ik heb hem goedkoop kunnen kopen (minder dan € 600) maar het ophalen (met de huurbus vanuit Den Haag heen en weer naar Hengelo ) was wel wat duur (€ 150).

Het 1e wat mij (weer) opviel is dat het originele voorspatbord gewoon niet mooi is.
Op onze andere Derbi heb ik een klassiek voorspatbord gemonteerd (van een KTM uit 1983) en dat maakt de Derbi 10x dikker, zie foto ... dus 3x raden wat voor spatbord hier ook weer onder komt, hehehe.

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

het is wel het 2006 model gezien de kappen. blijft deze wel een R of ga je er misschien SM van maken? hij ziet er nog netjes uit zo op de foto's :thumbup: Als je hem R houdt is hij straks misschien wel de snelste R op internet meeste 80/88/96/110 setups zijn SM
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Hij blijft zeker R en het wordt in ieder geval de snelste R van Den Haag, niet zo moeilijk haha, want er rijden maar 2 Derbi's in Den Haag en die zijn beiden van ons.

Ik lees overal dat voor een 45mm slag krukas, het blok ietsjes moet worden uitgekotterd, en dat kan ikzelf niet en ik doe gewoon altijd alles graag zelf. Daarom valt de keuze misschien niet op een 88cc cilinder.
Er is ook nog 85cc te koop met een 43 slag krukas, ik zoek nog uit of het blok daarvoor wel de ruimte heeft.
Anders wordt het een Polini, Malossi of Top Performance 80cc, als ik de buurt van 20pk kan komen ben ik happy.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

uitkotteren doe je toch met een rotary tool als een dremel en eventueel met wat malletjes is toch opzich wel te doen? Nog even over je spatbord opmerking er zit op die brom een SM voorspatbord, ik vind zelf de originele R voorspatbord niet lelijk. De SM wel. Ik heb zelf hier een DMP nep spatbord liggen met een ander ontwerp die ik veel mooier vind. DRD spatbord vind ik ook mooi. Wat ben je qua kappen van plan eigenlijk? gewoon origineel houden of heb je plannen?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Joop, bedankt voor de info over het voorspatbord.
En ja, die kappen is wel een Dilemma.
De originele kappen die er op zitten zijn heel mooi glimmend gespoten en veeeeel mooier als de Xrace kappen op onze andere Derbi, maar 1 kap is helaas gescheurd. Die kan ik er misschien nog wel los bij kopen op ebay.
Maar ik heb ook nog wel mooiere kapontwerpen gezien op internet filmpjes, die ik misschien kan namaken.
Mijn andere zoon heeft iemand in India leren kennen, die man heeft echt talent, die laat je een afbeelding zien en die maakt hij dan perfect na in Adobe Illustrator of komt met iets beters en levert deze in een grafisch bestand aan dat je zo aan de (sticker)drukker kan geven. Mijn zoon werkt veel (dagelijks) met hem en die man vraagt maar € 5 per klus.

Mijn dilemma is meer laat ik de kappen netjes origineel, of ik ga ik het 'verprutsen' door te bestickeren met een eigen ontwerp. Ook met het frame zit ik daarmee, volgens mij - ik weet dit niet zeker - heeft dit Xtreme R model altijd een zwart frame.
Ik vraag mij af of ik het frame bij het overspuiten weer zwart moet houden om het origineel te houden, of weer metallic zilver of helemaal wit wat ik ook mooi vind.

En kotteren doe je ook met een beitel, net als bij draaien. Het verschil tussen draaien en kotteren is dat bij het draaien het werkstuk draait en de beitel stil staat en bij kotteren staat het werkstuk stil en draait de beitel. Althans, zo heb ik het 35 jaar geleden geleerd op de MTS werktuigbouw Witte de Withstraat Rotterdam. Daar leerden wij kotteren, draaien, honen, lassen en daar werd door klasgenoten constant freeswerk verricht aan Zundapp en Kreidler.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik ben zelf erg fan van de 2007 Derbi die heb ik zelf ook namelijk. Heb zelf een 2e hands setje kapppen gekocht maar die zijn ook beschadigd. Ik denk dat ik in de toekomst misschien ooit zelf probeer nieuwe ongespoten replica kappen te spuiten en originele stickers op te plakken. Als je Zelf een design wilt maken kan je misschien ook zo'n goedkoop kappensetje halen eventueel in de plastic primer zetten, stickeren en dan blank aflakken. Beste even om wat te experimenteren op misschien een oude kap die je nog hebt liggen? Heb zelf die 2e hands kappenset met 600 korrel opgeschuurd(gewoon over de stickers heen) plasticprimer erop en 1k blankelak van colormatic eroverheen en ziet er weer prachtig uit ondanks dat de kappen gebruikerssporen hebben. Achterkap en zijkappen achter hebben bij mij helaas scheuren. Mijn 2007 R extreme had ook een zwart frame trouwens. Ik zou zelf oppassen met te flashy dingen toepassen, net als dat een blauw geanodiseerde kickstarter je brommer gauw een frikandel maakt. Maar helemaal origineel hoeft hij niet te zijn in mijn optiek. Een gespoten brommer word toch nooit een collectorsitem dan moet je originele lak hebben. Als je dan toch tijd en moeite erin gaat steken mag je best wat aanpassen. Alleen vind ik op internet vaak dat de 20pk derbi's vaak qua uiterlijk ook wel aanpassingen hebben maar die vaak slordig zijn, Dus missende kappen wit frame baby blauwe kappen en dat soort fratsen daar houdt ik niet van
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door hsp »

Narco schreef:Hij blijft zeker R en het wordt in ieder geval de snelste R van Den Haag, niet zo moeilijk haha, want er rijden maar 2 Derbi's in Den Haag en die zijn beiden van ons.

Ik lees overal dat voor een 45mm slag krukas, het blok ietsjes moet worden uitgekotterd, en dat kan ikzelf niet en ik doe gewoon altijd alles graag zelf. Daarom valt de keuze misschien niet op een 88cc cilinder.
Er is ook nog 85cc te koop met een 43 slag krukas, ik zoek nog uit of het blok daarvoor wel de ruimte heeft.
Anders wordt het een Polini, Malossi of Top Performance 80cc, als ik de buurt van 20pk kan komen ben ik happy.
Krukasholte kan uitgekotterd worden met een freesbank. Je moet ook nog ruimte vrijmaken voor de drijfstang, maar dat kan gewoon met een dremel. Als je een MHR team 80 pakt, en de rest van het blok goed aanpakt haal je die 20 trouwens ook gewoon.
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door EZ_R »

Joostmesu_1998 schreef:Dat klopt niet hoor, het enige verschil is de luchtweerstand. Als je kijkt naar de Cdrag-waarde van de twee brommers incl berijder zal het verschil erg klein zijn. Bovendien zijn de snelheden zodanig laag dat de luchtweerstand nog niet een dergelijk belangrijke rol speelt in de topsnelheid. Daar komt bij dat bijvoorbeeld een Derbi GPR 50 2012 een goeie 120 kg weegt tegenover een Derbi Senda Xtreme 50 2012 die zon 105 kg weegt beide met volle tank. Ik weet zeker dat het gewicht van de brommer een hoop meer invloed heeft dan de luchtweerstand, dus nee een racer is zeker niet per definitie sneller dan een supermoto/crosser. Al helemaal niet als je het hebt over acceleratie.
Het enige verschil de luchtweerstand? Dat is anders min of meer de grootste weerstand in de Automotive vanuitgaande van een vlakke weg. Het verschil tussen de luchtweerstandscoëfficienten is ook helemaal niet klein. Dat zie je direct aan de vormen. Waar een racer een soort van de ideale druppelvorm vertoond, is een crosser meer een verticale rechthoekige pilaar. Crossers zijn vaak wat groter, durf het frontaal oppervlak dus ook groter te stellen.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Plaats reactie