'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Dank je wel, jij natuurlijk ook gefeliciteerd, het grote genieten kan nu beginnen.

Als we echt niks beters kunnen vinden wordt het toch maar deze stickerset:


Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door EZ_R »

Waarom laat je geen custom designen door schakelparts?
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Joostmesu_1998
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 23:54
Vervoersmiddel: Derbi

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Joostmesu_1998 »

Vraag eens bij Protongraphics, goede kwaliteit stickers.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Dank jullie wel heren voor de tips ! (schakelparts en protongraphics).
Accent ligt momenteel om de Derbi goed te laten rijden want hij rijdt geen 2 minuten het zelfde, komt soms goed op toeren en soms niet, pakt wel goed op en dan weer niet.
Dit is in 35 jaar tijd minimaal mijn/ onze 15 brommer, misschien wel mijn 20ste, maar dit soort problemen heb ik zelden gehad.
Denk dat er meerdere problemen tegelijk spelen.
Ik heb al wat succes geboekt door de bougie electroden iets dichter bij elkaar te zetten en ik ga strakjes het membraam vervangen. Als dat niet helpt, komt er een nieuwe ontsteking op.

I keep you posted.

Marco
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door EZ_R »

Al gekeken naar valse lucht?
Succes!
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
kaj7kaj
Tuner
Berichten: 440
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 16:05
Vervoersmiddel: Derbi senda SM X-Treme 2005 (verkocht)
Slomos a35 1990(verkocht)
Panda Classic
Senda' 07 (verkocht)
Gillera Citta Eco 2001 (verkocht)
Senda nr3
Locatie: Drenthe

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door kaj7kaj »

Hallo Narco,

Allereerst wat ziet de derbi er weer fris uit! als die stickerset er op komt zal dat hem zeker afmaken.

Wat betreft het afstel probleempje zou ik zeker alle delen van de luchtinlaat controleren of opnieuw vastzetten. Misschien zit er een scheurtje in het spruitstuk rubbertje oid.

problemen met de ontsteking komen bij deze brommers niet veel voor. Een andere bougie heb je waarschijnlijk al geprobeerd?

Ik wens je zoon veel rijplezier op de senda. :thumbup:
Yezzz schreef:
Shh, kleine details. Dat was speciale roest-look wrap. Geeft karakter. Snap dat nou eens :think:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Gister en vandaag weer uren lang aan dat graf ding zitten sleutelen.

Het probleem dat we hebben is dat het blok belast niet goed op toeren wil komen, waardoor je niet verder komt dan de 3e of 4e versnelling, hij blijft dan hangen op 30 of 40km/uur.
In het zeer bijzondere geval dat hij ook in zijn 3 of 4 toch een keer op toeren wil komen trekt hij netjes door en rijdt dan in zijn 6 ruim 70, maar dit is een grote uitzondering en lukt vrijwel nooit.

Er zit een Giannelli onder waarvan we de prop (een vastgelaste ring) hebben verwijderd.

Alle sproeiers van 78 tot 108 hebben we al zeer uitvoerig geprobeerd, 78 is (veel) te klein, 108 (veel) te groot.
Het minst slecht rijdt hij met maatje 90 of 94.
Stilstaand in zijn vrij loopt hij zeer goed, pakt goed op, kan hoge toeren draaien, mooi geluid ook, geluid lijkt eerder een 500cc crosser dan een 50cc brommertje. Maar wat heb je daaraan als dat pleuris ding niet harder dan 30 wil rijden.

Hij zuigt nergens geen valse lucht, en alle instellingen van de sproeiernaald en luchtschroef hebben we ook geprobeerd.

Omdat we serieus al meer dan 40 uur bezig zijn (misschien wel > 60 uur) om dat graf ding af te stellen zonder goed resultaat en alle oorzaken/fouten moeten uitsluiten, hebben we nu ook maar het membraam vervangen (voor een duur Malossi membraam), maar ook dit helpt geen reet.

Heb je dus een hele blitse dure brommer … die niet harder wil dan 30.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de ontsteking gaar is.

Iemand anders nog ideeen?

Marco

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Knissaw »

Te weinig compressie
Lekke koppakking kan ook? Iets koelvloeistof gemist de laatste tijd?
Vloeistof / andere blokkades in de uitlaatbocht of tailpipe, heeft ie wel een mooie doorstroming?
Maar als eerste zou ik kijken of ie wel genoeg lucht krijgt... Draai die luchtschroef eens helemaal dicht, en dan op anderhalve slag open. werkt dat niet? Haal dan eens de luchtslang van de carburateur af. Misschien dat er nog een luchtbegrenzer op de brommer zit, Of dat het originele luchtfilter niet genoeg lucht geeft waardoor er een powerfilter op moet. (kun je gewoon even checken door te rijden zonder slang op de carb, Zo snel word dat niet vies daaro)

Wat is de stetup eigenlijk? dat zou wel helpen zodat ik een beetje n idee heb waar we mee te maken hebben. (cil/uitlaat/carb zijn t belangrijkste)
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

@Pim ik ben blij dat je meedenkt.
De luchtschroef heb ik al tig keer geprobeerd, dat is het helaas niet, koppakking en compressie zijn ook oke, doorstroming ook.

De set up? Originele Derbi 50cc cilinder, 17,5 Dellorto, (ontgrensde) Giannelli uitlaat, origineel Derbi luchtfilter,tandwiel 12/53. (11/53 heb ik ook geprobeerd, kwam die nog niet door zijn 3e versnelling).

Zonder luchtfilter proberen is wel een goed idee !
Ik heb toch sproeiers zat om te kijken of ik hem zonder, goed kan laten lopen, zo ja, dan bleek het luchtfilter het probleem.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Knissaw »

Wel de goeie sproeiers trouwens?? Of de shoke die vast blijft zitten, dat kan ook nog :emo:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door EZ_R »

Je 50cc klinkt NIET als een 500cc.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Ja de goede sproeiers, met 6mm draad voor Dellorto.

Morgen ochtend probeer ik het gelijk zonder luchtfilter.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Ik heb ooit een derbi opgehaald met begrensde originele pijp die volledig doorgerrot was. Proef gereden ding reed zoals je zou verwachten met op top af en toe net wat ander geluid dan ik dacht te herinneren van mijn gloed nieuwe derbi toendertijd. Gelijk Technigas E-nox uitlaat erop gedonderd en geprobeerd af te stellen. Niet voor elkaar gekregen dus hele zooitje naar de fietsenmaker die kreeg het ook niet voor elkaar. Pas toen hij de volledige ontsteking vervangen had (dus echt spoel vliegwiel en cdi) kreeg hij dat ding wel afgesteld. Als je op internet zoekt naar filmpjes van begrenzers op rollerbanken of iets dergelijks is het daar dan misschien mee te vergelijken?

ik geloof verder nooit dat een nieuw vliegwiel nodig zou zijn, van je spoel kan opzich deels kortsluiting zijn door corrosie of gesmolten draden intern of beschadigde draden waar je weinig van ziet en een CDI is volledig afgegoten met epoxy dus zie je ook niets aan. Zou het niet kunnen dat je een mislukt eurobegrenzertje of beschadigde CDI hiervan hebt ge-erfd van een vorige eigenaar?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Joop, dit lijkt inderdaad wel om mijn verhaal. Ik zit al 35 jaar aan brommers en crossers te kloten en ik kreeg ze altijd top afgesteld behalve nu onze Derbi niet. Op het laatst ga je aan alles twijfelen.
Ik denk ook dat de kans bestaat dat de CDI kapot is, misschien inderdaad door een ooit aangesloten begrenzer.
De CDI doet meer dan alleen een vonkje geven, ook wordt in de CDI de automatische vervroeging geregeld, hoe hoger het toerental, hoe vroeger de ontsteking. Het feit dat de bougie wel vonkt wil zeker niet zeggen dat de CDI goed is.

Ik ga eerst morgen proberen af te stellen zonder luchtfilter, als dat niet lukt zet ik er een nieuwe ontsteking op.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

bij mij zei de fietsenmaker dat het bij alleen de CDI vervangen nog niet in orde was. Maargoed ik kreeg dat ding 300 euro lichter pas terug geen idee wat hij nou precies gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

@Joop, € 300 vind ik wel veel geld voor een nieuwe ontsteking, koop je ook een leuk cilindertje voor.

Hoe dan ook, we hebben het vandaag dus zonder luchtslang en luchtfilter geprobeerd.
Er moest wel een grotere sproeier in, met sproeier 106 draaide hij uiteindelijk redelijk.
Trok in zijn 1 en 2 wel merkbaar wat sneller op dan met luchtfilter, maar in zijn 4 wilde hij weer niet boven de 40 a 45km/uur komen. Probleem is er dus nog. Om gek van te worden.
We hebben wel grote crosswielen en achter een abnormaal grote crossband, bij 1 omwenteling legt dit wiel een grotere afstand af dan dan een origineel wiel. Misschien is 12/53 daarom te veel met deze wielen, we gaan het eens met 11/53 proberen.

Omdat onze koppeling steeds bleef kleven (wat enorm irritant is !!) vandaag ook de koppelingsplaten vervangen voor een 5 plaats DMP en ook de veren vervangen voor Malossi veren. Nu koppelt die weer lekker.

Marco


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ja dat was ook niet in overleg gebeurd, altijd beetje lullig als ze gaan aanmodderen omdat ze iets niet weten en je dan voor hun leermomentje moet betalen. Ik denk niet dat je wielen er niets mee te maken hebben. Heb zelf ook Altijd met noppen gereden(op 12-53) en toen ik van de Veerubbers overging op een maat te groot voor en achter heb ik weinig verschil gemerkt. Origineel begrenst loopt een R extreme ook gewoon al 52-55 op de teller en ontgrensd tegen de 80. Ik zou gewoon je ontsteking aanpakken Desnoods replica CDI kopen of kijken of je er eentje kunt lenen van iemand. Je kan je Senda ook wel een SM maken en er een MHR Team onder knallen om te kijken of dat helpt maar vrees het ergste ;-)
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Nee Joop, ik kan jammer genoeg geen CDI lenen, hier in Den Haag rijdt geen enkele andere Derbi.
Op de scholen van mijn zonen staan op het schoolplein rijen dik scooters maar geen enkele schakel, behalve dan nu de Derbi van me zoon, en iedereen op school keek dan ook de ogen uit zei hij.

Zijn school is 8 kilometer van ons huis, zou wel lekker zijn als z'n brommer dus normaal rijdt, nu wordt hij ingehaald door huisvrouwen op hun Tomos en Peugeot damesbrommertjes.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
FrikandelSpeciaal
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 nov 2016, 14:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door FrikandelSpeciaal »

Ben ik ff blij dat ik in 't oosten woon! In Hengelo zeker niet de enige met schakel gelukkig :D
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: 'Haags' project X-Race (bj 2006)

Ongelezen bericht door Narco »

Ik heb nu een schuin powerfiltertje gekocht om te kijken of ik het blok daarmee beter kan laten lopen dan met het originele luchtfilter.

Alhoewel er weinig ruimte is past de powerfilter perfecto.

En voor de 'honderduizendste' keer weer de hele kut middag bezig geweest om af te stellen.
Sproeier 106, 104, 102 luchtschroef, sproeiernaald maar telkens bleef er toch een stottertje in zitten.
Maar na lang kutten en proberen loopt hij nu (zeer) goed met sproeier 104, en trekt goed door alle versnellingen heen zonder noemenswaardige stotter met een top van iets boven de 80.

De bougie kleur is ook niet slecht. Ik laat het dus zo. Ontsteking is dus ook niet kapot.

Als ik de afgelopen weken één les geleerd heb dan is het wel dat de afstelling van de Giannelli op de originele cilinder met het originele carburateurtje blijkbaar ziekelijk nauw luistert en echt belachelijk precisie en geduld werk is, veel preciezer dan dat ik van mijn andere brommers gewend ben.
Dit komt volgens mij door de Giannelli, met een andere uitlaat is het misschien makkelijker.

Morgen tandwiel 11 monteren om te kijken hoe dat rijdt en optrekt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Plaats reactie