Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Op zoek naar meer vermogen heb ik de voorontsteking gewijzigd en goed gekeken naar de ontstekingscurve van onze HPI.

Bij een snelle 2 takt zou de maximale voorontsteking bij 30 graden krukasverdraaiing moeten liggen, dus het aantal graden aan de krukas gemeten van de bougievonk voor het bovenste dode punt van de zuiger.
Die 30 graden verdraaiing, vind je ook terug in de curve van HPI.
Deze 30 graden heb ik aan de hand van de slag (45mm) en de lengte van de drijfstang (90mm) met een online programmaatje omgezet in MM voor het BDP, dit is een (zeer) complexe berekening, maar het programma doet het voor je, en ik kwam uit op 3,7mm voorontsteking.

Die 3,7mm bleek een shot in de roos want de Derbi trekt en rijdt nu wel zo bloed hard (en trekt zo makkelijk wheelies).
Al die kut scootertjes hier in de schilderswijk rijden we helemaal gek, dat deden we al, maar nu nog meer, die zijn geen match voor onze 88cc.

Wel moest ik na de aanpassing van de voorontsteking mijn sproeiers ook iets aanpassen en heb nu ook gasschuif 2,0 erin met een iets kleinere uitsnede. En stationair sproeier 90 en hoofdsproeier 260 met de naaldclip in de middelste positie.

Verder vandaag een ander crosskapje gemonteerd.
Die past nog niet perfect, ik moet hiervoor nog custom beugeltjes maken.
De goude Showa voorvork kleurt mooi bij het cocaïne witte frame … vind ik.
Ben wel bang dat de voorvork uiteindelijk niet bestand is tegen de vele wheelies.

Helaas kwam ik er ook achter dat bij een diepe invering van de achterbrug, de buitenste noppen van de crossband de demper raken waardoor de BRK sticker deels is weggeslepen maar erger dat er stukjes van de buitenste noppen zijn afgebroken, wel kut want de band was gloednieuw. Inmiddels de demper wat meer naar buiten gezet.

De actioncam die we hebben is waardeloos, zodra ik een GoPro gekocht heb komen er ook filmpjes.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Super dikke brommer! Waar heb je die crosskap vandaan? Want ik wil misschien ook wel zo een op mijn brommer.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Hallo Bart,

Ik heb deze crosskap vorige week online bij Jos Dijkman gekocht, maar ik zie dat hij nu niet op voorraad is.

https://www.josdijkman.nl/koplampspoile ... s-wit.html

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Misschien dat in de toekomst iemand hier iets aan heeft:
Als je naar ontstekingscurven kijkt van bijvoorbeeld binnenrotor ontstekingen wordt altijd over de ontstekingshoek gesproken, dus het aantal graden verdraaiing van de krukas.
Maar hoeveel millimeter voor het BDP is dit dan ?
Dit kan je uitrekenen (zie formule) maar nog handiger is een online rekentool gebruiken zoals deze van torqsoft...

http://torqsoft.net/piston-position.html

In mijn geval met een lange slag krukas voor de BRK kom ik dan met een slag van 45mm en drijfstang van 90mm en een ontstekingshoek van 30 graden uit op een voorontsteking van 3,7mm.
En daar loopt hij inderdaad het beste op, als ik hem minder vroeg zet is alle fut eruit.

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Plaats reactie