Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Na 2 maanden zoeken op Marktplaats en Facebook heb ik vorige week vrijdag eindelijk onze 2e Derbi gekocht.

Deze stond te koop in Hengelo en heb ik samen met me zoon Rick met een huurbusje opgehaald, totaal ruim 400 f@cking kilometers rijden (deels door gladheid en sneeuw) maar het was het waard !

Het is een Xtreme 50R uit 2007 met 12xxx op de teller.

Omdat de verkoper de Derbi al 2 weken niet meer gestart kreeg, konden wij hem voor € 575 meenemen, wat ik wel een goede prijs vond. We kregen er een stapel onderhouds- en reparatienota’s van de lokale brommerboer erbij.
Zo is er nog maar enkele weken geleden een Technigas Enox uitlaatje onder gezet, een nieuwe spanningsregelaar en nieuwe accu.

Eenmaal thuis bleek het startprobleem een losse bougie bedrading te zijn en was voor het starten slechts 1 kickje nodig.
Knipperlichten, verlichting, contactslot, alles werkt keurig.
Waar ik ook blij mee ben is dat de crossvelgen nog zo mooi zijn.

Rick heeft voor zijn school en werk al een Xrace als daily rider.
Deze Xtreme wordt een hobby brommer voor 'speciale gelegenheden', zoals brommershows, circuitdag, stukje crossen in het bos of op het strand, enzovoorts.
We proberen hem zo mooi mogelijk te maken en met het opvoeren flink op het orgel te gaan met een 80 of 88cc.

Vandaag de zondag goed besteed en met Rick alle onderdelen uitgebouwd op de voorvork na, de vork bouwen we morgenavond nog uit en dan kan ik de boel gaan kaal schuren.
Dit keer heb ik alle connectors van de kabelboom voorzien van labeltjes zodat ik deze over een paar weken weer razend snel terug kan aansluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Xtreme 50R vol op het orgel.

Ongelezen bericht door EZ_R »

Leuk projectje weer, benieuwd wat je er van gaat maken. Kijken of je een leuk 85 pijpje op de kop kan tikken voor een 88 setup :thumbup:
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Dank je wel, die uitlaat komt helemaal goed, het wordt of een BRK R45, een Yasuni R4 of toch een crossuitlaat die ik passend maak. Ik ben trouwens geen fan van onderlangs, maar die Yasuni R4 is wel super mooi.

Kleine update: zojuist heb ik een Showa USD opgehaald.
Zit wel wat werk aan om hem weer tip-top in orde te maken, maar ik kon hem dan ook voor € 40 meenemen.


Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Kleine update: Vandaag ook de voorvork uitgebouwd en begonnen met het schuren van het frame.
Nog 1 dagje verder schuren en dan kan ik het frame gaan spuiten.

Helaas is bij de vorige eigenaar de kettinggeleider totaal doorgesleten, waardoor de ketting is gaan inslijten in de achterbrug.
En wel dusdanig erg dat ik de achtervork kan weggooien want de constructie is best wel verzwakt en het is ook lelijk om te zien.
Helaas kan ik dus weer op zoek naar een nieuwe brug.


Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door hsp »

Ben je er al over uit wat je setup gaat worden?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

100cc 2Fast, 90cc MXS of een 96cc Bidalot :box: :dry:
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Ja, de set up daar zijn we al uit, mijn zoon Rick bepaalt dit trouwens grotendeels, ik ben alleen maar zijn prive monteur en tuner, haha.

BRK 88cc
BRK krukas (lange slag)
BRK Carrera 45 of Yasuni R4
Mikuni 28mm (VM28-57 dus oldskool met kroondop en ronde gasschuif)
HPI ontsteking.
Twin Air luchtfilter

Het liefst zouden wij hem 'Full BRK maken', maar de Yasuni is wel (veel) mooier dan de BRK uitlaat.
(Hiervoor vond ik die onderlangs dingen maar niks, maar ik ben op andere gedachten gekomen).

En liever had ik er ook een 28mm Bing onder (Bing 84/28/110) want deze carb is een droom om mee te werken, super mooi om te zien en de vlotterbak open je in 1 seconde door een beugeltje weg te klappen.
Helaas is deze Bing vrij lomp en groot en gaat die never nooit passen en sowieso is er tegenwoordig ook zeer moeilijk aan te komen omdat het een 'çollectors item' is de Kreidler scene, dus wordt het de 2e keus, de Mikuni.
En dan natuurlijk wel een echte Mikuni (€ 160) en niet die imitatie Mikuni's op AliExpress (van € 45).

Ik ben wel bang dat het allemaal moeilijk past, we willen er graag een grotere radiateur op, van een 125cc, maar die moet dan voor de koker van het frame komen (in plaats van er naast) en dan past het voorspatbord niet meer.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Hier trouwens een foto van de 28mm Bing, de carburateur waar helaas geen ruimte voor is in het Derbi frame ..., maar je ziet het handige wegklap beugeltje waardoor je de vlotterbak er gelijk af kan nemen en supersnel van sproeier kan wisselen.
Zo jammer dat geen enkele andere carb dat heeft ...

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
WV
Tuner
Berichten: 403
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 15:30
Vervoersmiddel: derbi senda SDR 2001
Locatie: De Lier (Westland)

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door WV »

Anders maak je er toch 2 radiators op? Of is dat een gek idee :emo: (A)
De weg is een circuit alleen zonder curbstones.
Joostmesu_1998
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 23:54
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Joostmesu_1998 »

Narco schreef:Kleine update: Vandaag ook de voorvork uitgebouwd en begonnen met het schuren van het frame.
Nog 1 dagje verder schuren en dan kan ik het frame gaan spuiten.

Helaas is bij de vorige eigenaar de kettinggeleider totaal doorgesleten, waardoor de ketting is gaan inslijten in de achterbrug.
En wel dusdanig erg dat ik de achtervork kan weggooien want de constructie is best wel verzwakt en het is ook lelijk om te zien.
Helaas kan ik dus weer op zoek naar een nieuwe brug.


Afbeelding

Afbeelding
Ik vind dat maar een raar verhaal van die ketting, het punt waar de brug is beschadigd daar loopt de ketting helemaal niet in die richting langs dat deze de achterbrug op de manier zoals in de foto kan beschadigen. Maar goed hoe dan ook :angel: die kan weg idd :think: . Het lijkt me trouwens dat de bouten van het tandwiel ooit zijn losgekomen en dat die in de achterbrug zijn geslagen. Daar moet je mss ook voor de eigen veiligheid straks maar ff naar kijken? Verder succes, ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

WV schreef:Anders maak je er toch 2 radiators op? Of is dat een gek idee :emo: (A)
Dat is wel een goed idee.
Ik zag laatst een foto van een Suzuki 125 crosser en die had ook twee radiatoren, waarvan 1 met vuldop.
Zoiets ga ik ook doen dan.
Joostmesu_1998 schreef: Ik vind dat maar een raar verhaal van die ketting, het punt waar de brug is beschadigd daar loopt de ketting helemaal niet in die richting langs dat deze de achterbrug op de manier zoals in de foto kan beschadigen. Maar goed hoe dan ook :angel: die kan weg idd :think: . Het lijkt me trouwens dat de bouten van het tandwiel ooit zijn losgekomen en dat die in de achterbrug zijn geslagen. Daar moet je mss ook voor de eigen veiligheid straks maar ff naar kijken? Verder succes, ik ben benieuwd!
Je hebt gelijk, ik heb nog eens goed gekeken en dit kan niet van de ketting zijn inderdaad.
Maar aan het achterwiel is niets bijzonders te zien, geen beschadigingen aan de bouten of iets.

Ik heb vorig week op Marktplaats voor € 32 een andere achterbrug gekocht, die zou ik na 2 dagen thuis ontvangen.
Maar nu een week later heb ik nog niks ontvangen, ook geen track en trace code en die verkoper reageert al 2 dagen niet op mails, telefoontjes en appjes. En al zijn andere advertenties zijn ook ineens verdwenen.

Ik zit al jarenlang op modelbouw fora en daar zie je dat de ebay en marktplaatsoplichting het grootste is in December, blijkbaar willen die figuren nog wat extra Kerst- of Vuurwerkgeld verdienen.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door hsp »

Tiben bied momenteel een nieuwe BRK 88 cilinder en de BRK 45 mm slag voor een leuke prijs aan op marktplaats. (349 voor cilinder en krukas)
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

@hsp, super bedankt voor de tip !!
De cilinderkit en krukas zitten al op de post naar mij.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
willemVEBU
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 08 nov 2017, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda
Adly ATV 50R S sporty (sold)
Derbi GPR 50
Derbi senda R (Project)
Ktm LC4 620 (SM & Enduro)
Locatie: Enspijk

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door willemVEBU »

ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken! ga je ook nog het uiterlijk onder handen nemen of blijft dit zo? zit er al wel dik uit als ik eerlijk ben :happy:
ist nie kapot? Loate zo!
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door hsp »

Narco schreef:
Het liefst zouden wij hem 'Full BRK maken', maar de Yasuni is wel (veel) mooier dan de BRK uitlaat.
(Hiervoor vond ik die onderlangs dingen maar niks, maar ik ben op andere gedachten gekomen).
Er is ook nog een bovenlangse BRK 80/90 voor als je stiekem toch het liefst een bovenlangse wil. :dry: :dry:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

willemVEBU schreef:ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken! ga je ook nog het uiterlijk onder handen nemen of blijft dit zo? zit er al wel dik uit als ik eerlijk ben :happy:
Ja, met de looks ben ik ook bezig.
Dat zwarte frame is wel handig want vuil en beschadigingen zie je nauwelijks, maar ik vind het zwart helemaal niet mooi.
Als je richting het blok kijkt zit je echt een beetje in een donker zwart gat te kijken, ik zit het frame al 4 avonden te schuren zodat ik het kan overspuiten, maar vooral de plekken waar olie heeft ingewerkt gaat de lak er klote af.
Telkens denk ik over een uur ben ik klaar met schuren, maar dat valt dan toch weer tegen.
Het frame wordt trouwens spier wit, lastig om schoon te houden, maar wij vinden het mooi.

Ook komt er weer een groot klassiek cross voorspatbord op van begin jaren 80 met de kenmerkende oldskool koelsleuven.
En de Showa voorvork die ik had gekocht ga ik metallic goud spuiten
Verder nog een dubbele radiator, andere koelslangen, ander stuur, andere handvatten, opengewerkt ontstekingsdeksel, andere kentekenplaathouder die de trillingen wel aan kan, enzovoorts enzovoorts.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

hsp schreef: Er is ook nog een bovenlangse BRK 80/90 voor als je stiekem toch het liefst een bovenlangse wil. :dry: :dry:
Ja daar heb ik nu foto's van gevonden, super mooi ding, opnieuw bedankt voor de tip weer.
Zo langzamerhand ben ik je een paar biertjes verschuldigd voor al je tips.
Het wordt dus op de Yasuni R4 of de BRK Cross, maar grote kans dat het nu toch de BRK wordt.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door hsp »

Narco schreef: Ja daar heb ik nu foto's van gevonden, super mooi ding, opnieuw bedankt voor de tip weer.
Zo langzamerhand ben ik je een paar biertjes verschuldigd voor al je tips.
Haha geen probleem, daar is zo iets als het forum voor. Als je dubbele koelers wil moet je wel oppassen of die bovenlangse nog past.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Vandaag de BRK 88 cilinder ontvangen die ik - na een tip van HSP - in de aanbieding heb gekocht voor € 199,00 bij Tiben Motorsport. De bijbehorende BKR lange slag krukas kon Tiben helaas niet leveren.
Ik had hem wel al betaald maar ik kreeg het geld direct teruggestort en heb het al weer op mijn rekening.

De cilinder ziet er zeer netjes uit, de afwerking van de poorten is veel beter dan ik had verwacht.

Het handleidingsboekje is best nuttig, daar staat oa in dat je octaan 98 Super benzine moet tanken ipv Euro95 met een mengsmering van 1:33 ipv 1:50. Verder wordt er in het boekje nog een carburateur van minstens 30mm aangeraden met op zijn minst sproeier 150 en nog wat instructies mbt de bougie en het kotteren van het carter.

De 28mm oldskool Mikuni carb die ik wilde halen is dus misschien wat krapjes.

Andere verrassing was dat ik ook ineens de achterbrug bezorgd kreeg die ik op MP had kocht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
hsp
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:12

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door hsp »

Ziet er leuk uit, gaat vast wel lopen.
Plaats reactie