Opknappen Derbi Senda xtreme 2004 en DRD 2010

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

Brommert_01 schreef:Ja, dit is wel echt geweldig, als het net zo wordt als de roze :clap: :clap: :clap: Chapeau!! PS, mocht je het weer laten poeder coaten zou ik de achterveer ook laten doen.
Gaat dat? breekt de laag dan niet als de veer beweegt?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Tip: In het vliegwiel kan nog een dikke ring zitten, deze moet er eerst uit daarna kan de vliegwiel trekker gebruikt worden.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Die onderste bouten van de prolink zitten vaak verschrikkelijk vast ja, die van mijn gpr kwam eruit door hem heet te stoken en dan eruit persen tussen de bankschroef.
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

derbi-ftw schreef:Tip: In het vliegwiel kan nog een dikke ring zitten, deze moet er eerst uit daarna kan de vliegwiel trekker gebruikt worden.
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of dit het geval is :thumbup:
bart_rs2 schreef:Die onderste bouten van de prolink zitten vaak verschrikkelijk vast ja, die van mijn gpr kwam eruit door hem heet te stoken en dan eruit persen tussen de bankschroef.
Heet stoken heb ik al geprobeerd, en dan met een slagmoer sleutel, maar zonder resultaat, ik zal het nog eens proberen en dan onder de pers leggen (gebruik ik die ook eens een keer :lol: ), bedankt voor de tip :thumbup:
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Het probleem is vaak dat de bout in de bus die door de naaldlager heen gaat vast zit gerot. Dus vooral proberen de temperatuur in die bus te krijgen, wat het lager gloeiend heet stoken zal niet heel veel helpen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

zoals bart zegt, ik had exact hetzelfde geval. de lagers zijn compleet vastgeroest in de prolink kogel, zelf heb ik de slagmoersleutel op 400nm een tijdje aan het ratelen gehad, en uiteindelijk kwam er schort in. ga er maar vanuit dat als het zo vast zit, de lagers al vervangen dienen te worden, althans, daar ging ik zelf wel vanuit. dus ik ben zelf voor brute kracht gegaan. toen continu rond laten draaien en mijn vader er op laten slaan met de moken, en voilla, een hoop bruine verbrutste naaldjes en etc kwam naar buiten met een hoop wd40. ps, over dat met die veer. ik heb zelf de veren altijd gespoten, het zit er onderhand al ruim 1 jaar goed op, maar het is toch net dat laatste puntje op de i dat er niet 1 kleur afwijkt.
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

Om de veer van de veerpoot af te kunnen halen heb ik mijn veerklemmen van de auto proberen te gebruiken maar die zijn te groot, iemand een tip welke ik daar het beste voor kan gebruiken/kopen?

De bout zat zo vast dat met een slagmoersleutel deze ook niet los ging, heb em nu door geslepen en vervolgen uitgeboord, dat is gelukt, nu alleen nog de twee lose delen daarvan

Wat ik ook tegen kwam is de veerpoot van de voor vork is krom (dat was bekend), er zit een tweede voorvork bij, alleen is de ene veerpoot 40mm doorsnee en de andere 41mm (dat is denk ik de orginele die erop hoord te zitten).
even uitzoeken wat nu het beste is om op te knappen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

ik heb zelf bij hbm een setje gehaald in de aanbieding een tijdje terug, dat waren deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... yYQAvD_BwE
je als je de prolink veer helemaal uitstelt met de schroefknop onderaan, dan hoef je de achterveer maar een heel klein stukje te comprimeren, voordat je de schotel aan de bovenkant naar benden kan tikken en de borgring er uit kan halen, de rest wijst zichzelf dan wel. hij hoeft dus niet helemaal, ik pakte zelf dan ook niet de veren om te comprimere, maar beide schotels, tussen de veer kom je slecht.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

my_fiero schreef:Om de veer van de veerpoot af te kunnen halen heb ik mijn veerklemmen van de auto proberen te gebruiken maar die zijn te groot, iemand een tip welke ik daar het beste voor kan gebruiken/kopen?

De bout zat zo vast dat met een slagmoersleutel deze ook niet los ging, heb em nu door geslepen en vervolgen uitgeboord, dat is gelukt, nu alleen nog de twee lose delen daarvan

Wat ik ook tegen kwam is de veerpoot van de voor vork is krom (dat was bekend), er zit een tweede voorvork bij, alleen is de ene veerpoot 40mm doorsnee en de andere 41mm (dat is denk ik de orginele die erop hoord te zitten).
even uitzoeken wat nu het beste is om op te knappen.
Gaat dit over de drd of de xtreme? Het zou wel eens kunnen zijn dat je een poot hebt van een r ipv een sm, dan zit je ook met de remklauwaansluiting vanwege de 240mm schijf ipv 300mm.
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

Hellaas geen update kunnen doen, i.v.m. veel problemen om hier te kunnen inloggen :wall:
Zodra dit gefixt is meer
(nu ff snel op het werk ingelogt)
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

bart_rs2 schreef: Gaat dit over de drd of de xtreme? Het zou wel eens kunnen zijn dat je een poot hebt van een r ipv een sm
Het gaat om een derbi senda sm DRD racing 2010, (maar de 2 voorvorken zitten er los bij, dus of deze er orgineel bij horen weet ik niet)
1 zeker niet
bart_rs2 schreef: dan zit je ook met de remklauwaansluiting vanwege de 240mm schijf ipv 300mm.
Dat is een hele goede, daar zal ik eens naar kijken of daar verschil in zit, helemaal niet aan gedacht. Bedankt voor de tip :thumbup:
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

ik ben druk bezig geweest met die elendige pro link lagers :wall: :wall:
Wat een KL&^#te werk, die zitten vast, maar dan ook echt vast.
Het is uiteindelijk gelukt met de pers
Afbeelding
Zijn er recht uit geperst niet schuin :lolno:

Afbeelding

veel bloed,zweet en tranen gekost, maar gelukt :box:

Weet iemand waar ik de rubbers van deze rem kan bestellen,
Zijn de twee rubber (stof) hoesjes o.i.d

Afbeelding
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

Brommert_01 schreef:ik heb zelf bij hbm een setje gehaald in de aanbieding een tijdje terug, dat waren deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... yYQAvD_BwE
.
Die heb ik ook maar die passen niet (te groot).
Vanalles geprobeerd. maar zonder suc6

Ik heb daarom deze maar besteld
Afbeelding

Kijken of dit wel gaat lukken
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

bart_rs2 schreef: Gaat dit over de drd of de xtreme? Het zou wel eens kunnen zijn dat je een poot hebt van een r ipv een sm, dan zit je ook met de remklauwaansluiting vanwege de 240mm schijf ipv 300mm.
Er zit inderdaad een 300mm remschijf op, dus dat betekend dat de 41mm veerpoot de orginelen zou zijn?

Frame en andere onderdelen zijn nu weg voor powdercoating, hopelijk snel klaar, zodat we meters kunne maken.
Voorrem en achter rem zijn helemaal uit elkaar, even kijken wat ik doe opknappen of nieuwe :problem:
nieuwe zijn alleen zo belachelijk duur :crazy:

Iemand ervaring met : https://oem-parts.hu/en/ ??
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

my_fiero schreef:
Brommert_01 schreef:ik heb zelf bij hbm een setje gehaald in de aanbieding een tijdje terug, dat waren deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... yYQAvD_BwE
.
Die heb ik ook maar die passen niet (te groot).
Vanalles geprobeerd. maar zonder suc6

Ik heb daarom deze maar besteld
Afbeelding

Kijken of dit wel gaat lukken
je moet ze ook niet in de veer zelf zetten. ik weet zo snel niet hoe ik een afbeelding moet toevoegen :wall: :wall: :wall: :wall:
maar doe anders ff appje op 06-82520483, ik heb nog wel foto's van mijne die uit elkaar lag, misschien te illustratie handig.

ik zou ze zelf ook idd reviseren, nieuw is echt duur ja. net als het setje voor de prolinklagers. een maatje van mij heeft er een bus voor laten draaien die er net invalt, om de lagers gewoon te elimineren ook heeft hij er een paar reserve, het zal niet hard slijten, maar het zal wel een keer speling gaan krijgen.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

my_fiero schreef:
bart_rs2 schreef: Gaat dit over de drd of de xtreme? Het zou wel eens kunnen zijn dat je een poot hebt van een r ipv een sm, dan zit je ook met de remklauwaansluiting vanwege de 240mm schijf ipv 300mm.
Er zit inderdaad een 300mm remschijf op, dus dat betekend dat de 41mm veerpoot de orginelen zou zijn?

Frame en andere onderdelen zijn nu weg voor powdercoating, hopelijk snel klaar, zodat we meters kunne maken.
Voorrem en achter rem zijn helemaal uit elkaar, even kijken wat ik doe opknappen of nieuwe :problem:
nieuwe zijn alleen zo belachelijk duur :crazy:

Iemand ervaring met : https://oem-parts.hu/en/ ??
de sm modellen hebben meestal de dunnere poten naar mijn weten. Prolink reviseren kun je wat goedkoper te doen door universele keerringen te halen en je lagers bij een mechanisatiebedrijf oid. brommerzaken rekenen over het algemeen belachelijke prijzen.
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

Voor de Pro link heb ik al een revisie set gehaald met lagers, en bussen (99,-) :wave:
De veer haal ik niet uit elkaar, gaat gewoon niet met de veer spanners, ik heb ook geprobeerd om onder en boven de veer samen te klemmen, maar gaat zeer lastig, de nieuwe veerspanner past ook niet helaas :wall: .

@Brommert_01 ik heb je geappt

Vandaag nog wat onderdelen binnen gekregen voor de voorvork,
Ik ga de 41mm (KYB) opknappen, heb een nieuwe binnen veerpoot en orginele keerringen gehaald, :wave: 200,- :crazy:

het frame is nog niet terug van de powdercoter, dus veel kan ik nog niet doen, zodra het frame binnen is plaats ik ook weer meer foto's :thumbup:

lijst tot nu toe aan nieuwe onderdelen:

luchtfilter
kettingrol voor op frame
rubber pedaal voor rechts
rubber pedaal voor links
rubber pedaal achter rechts
rubber pedaal achter links
rubber voor radiator
pakking uitlaat demper
remcylinder
ketting geleider voor op de achter brug
rubberuitlaat ophanging
ketting blauw 133P
benzinneslang blauw
powdercoating
Olie voor voorvork
buffer
Revisieset nr.3 Pro-Link
Binnenpoot Derbi Senda DRD KYB Voorvork
Derbi DRD Voorvork Stof Keerring Met KYB Voorvork Origineel
Derbi DRD Voorvork Keerring Met KYB Voorvork Origineel
schakel pedaal
kick-starter pedaal

dit zal nog niet alles zijn, nu nog vooral de remmen (onderdelen)
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004

Ongelezen bericht door my_fiero »

HET IS GELUKT!!

met dank aan Brommert_01 :thumbup:

De veerpoot is uit elkaar, hieronder kleine uitleg :D :

Eerst klem ik de veer tussen de veerspanners om de veer iets in te drukken
Klem de veerspanners aan de boven zijde en onderzijde net boven de moer om de veerspanning af te stellen

Afbeelding

nu de spanning van de veer niet op de afstel moer drukt, draai vervolgens de afstelmoer zover mogelijk omlaag (minder druk van de veer)

Afbeelding

Vervolgens klem je de veerspanners onder deze afstelmoer en boven de ring aan de bovenzijde, let wel op dat je niet helemaal tegen de as aan drukt, maar een klein stukje er van af

Afbeelding

Draai vervolgens de veerspanners iet aan zodat de boven zijde omlaag gaat toto de veer (ring) vrij komt.

Afbeelding

Dan met een schroeven draaier voorzichtig deze veer (ring) uit de gleuf drukken en omhoog schuiven.
( Doe dit NIET met je vingers, als de veerspanners losschieten zit je ertussen :thumbdown:

Afbeelding

Draai dan de veerspanners weer los, totdat de veer geen druk meer heeft.
En duw de veer met je hand naar boven

Afbeelding

Nu komt de schotel aan de onderkant vrij en kun je die eraf halen

Afbeelding

Nu kan de veer eraf.

Afbeelding

SUC6 :thumbup:

In elkaar zetten gaat net anders om :thumbup:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004 en DRD 2010

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik had de juiste foto's etc niet om een duidelijke how-to te maken, maar nu zijn er tenminste duidelijke foto's!!!!! Dus mochten anderen het ook willen, naar mijn weten gaan alle brommer veren zo, iig Derbi en rieju, dus veel andere brommers zullen wel een soortgelijke wijze hebben. Deze wijze werkt ook bij de 300mm veren, niet alleen bij drd.

PS, je dochter heeft ook geen roze veer, hint hint (A)
Gebruikersavatar
my_fiero
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 12:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Pontiac Fiero GT

Re: Opknappen Derbi Senda xtreme 2004 en DRD 2010

Ongelezen bericht door my_fiero »

Nog niet veel kunnen doen in het weekend,
maar gisteren de voorvork poten geheel vernieuwd.
Krommen binnen poot vervangen door een nieuwe.
oude olie eruit, keerringen vervangen en netjes gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze op papier gelegt om te kijken of ze lekken, maar vanmorgen nog netjes droog.
Plaats reactie