Mijn GPR Project!

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Hai, ik zal me ff voorstellen.
Ik ben Lowkieyed, nee niet me echte naam maar dat is mijn online naam.

Sinds kort ben ik de nieuwe eigenaar van een: Derbi gpr 50 uit 2007 met de E2 Pesek replica kappen/stickers.
Deze heb ik tweedehands gekocht met rond de 25k km’s, het is niet de mooiste. Maar daarom is het ook, een project.

Er zit uiteraard werk aan, zoals kapschade, wat electronica, onderhoudsbeurt en dergelijke

Ik heb hem voordat ik hem kocht goed nagekeken en toch besloten te kopen,
Waar ik momenteel van bewust ben wat er MOET gebeuren:

Nieuwe achterband
Achter remklauw reviseren
Digitale “dash” nakijken ivm met vocht achter het glas
Bekabeling moet ik goed nakijken, als ik mijn sleutel omdraai naar de 0 stand, blijft de brommer door lopen.
Kenteken houder maken/kopen
En kenteken verlichting maken.
Prop/begrenzer inbouwen.

Dingen die ik voor uiterlijk/accessoires ga doen:

Kappen repareren/vervangen
Kappen spuiten, bestickeren
Lampen ombouwen naar led
Custom einddemper
2x usb oplaadpoorten + voltage meter voor de accu
Extra buddy seat kopen ipv een kap die die buddy seat vervangt
Bestuurder seat vervangen/zwart laten bekleden
Externe gps snelheidsmeter
Proberen de ruimte onder de bestuurder te vergroten


Er zal vast nog wel het een en ander toegevoegd worden in de loop van de tijd.

Momenteel heb ik geen fotos maar die zal ik in de loop van de tijd maken en toevoegen.

Update 1:
Vandaag even mijn achterband vervangen en achterste remklauw bekeken, lekkage komt langs de zuigers/rubbers vandaag. 25x13 zuigers en dus revisie kitje besteld met nieuwe zuigers, rubbers en malossi remblokken.

Hopelijk is het revisiesetje binnen voor zaterdag, dan ga ik in iedergeval mijn koppelings hendel vervangen, en kijken of ik alle kappen eraf kan krijgen, standaard kan vast zetten+bekabeling nalopen

Ik zal zaterdag weer fotos maken en een update schrijven

Update 2:

Vandaag (zaterdag) helaas weinig tijd gehad,
Heb mijn koppelingshevel vervangen, deze was afgebroken.
Heb de kappen links eraf gehaald zodat ik bij mijn standaard kon+ beter naar het blok en dergelijke kon kijken,
Helaas waren mijn remonderdelen nog niet binnen en heb ik hier niet verder aan kunnen werken.

Mijn standaard die hing erg laag, als je door de bocht ging dan raakt hij net niet de grond aan, dit kwam doordat de originele bout “lam” was geworden, ipv een nieuwe te kopen, heb ik de oude kleine bout eraf geslepen met de slijptol, een dikkere bout gezocht in m’n bouten la, hier een nieuw schroefdraad opgemaakt, de standaard zelf iets uitgeboord zodat deze nieuwe dikkere bout er in past, vervolgens schroefdraad in gedraaid voor de bout.
Standaard er onder gezet, bout erin gedraait zo strak mogelijk, een zelfborgende moet erachter op geschroefd MET een beetje treatlocker voor de zekerheid, en de testerende lengte van de bout af geslepen.

Morgen (zondag) hoop ik mijn revisie set binnen te hebben voor mijn achterrem, en zal ik kijken of ik mijn usblader+voltage meter kan aansluiten. En mogelijk nog wat ander klein werk hier en daar.

Foto koppelinghevel:
https://ibb.co/vmBLt1V

Update 3:

Afgelopen week/weken heb ik niet zo veel kunnen doen ivm met een druk (werk) schema,
Vorige week had ik een soort klem gevonden voor het remvloeistof reservoir voor achter, mijn vader pakt de klem vast en drukt hem om het potje heen, het eerste wat we hoorden was een harde *KRAK*
Van m’n aardige vader een nieuwe gekregen, en vandaag gemonteerd (28-11-2020)
Zo heb ik ook mijn luchtfilter huis eraf gehaald en wat andere kleine dingetjes los gemaakt en eraf gehaald, om alles grondig schoon te maken en te ontvetten, (hier zelf nog een tijd voor gehad) en begonnen aan het uitelkaar halen van mijn achterste remklauw.

Voor deze klauw had ik al een revisie setje met malossi remblokken, na een hoop gestoei kreeg ik de 2de remzuiger eruit. Helaas zag ik meteen dat ik een nieuwe remklauw kon gaan kopen (foto komt later in het bericht)

Gelukkig was ik een paar dagen geleden in nootdorp geweest om een “nieuwe” (andere) achterkuip op te halen met bijrijderzadel en achterrem, de mijne was ik van plan te repareren, echter was deze op het montagepunt afgebroken en zwaar beschadigt.

Deze zelfde verkoper een bericht gestuurd. En gelukkig! Hij heeft nog een remklauw liggen voor achter die ik ook mag over nemen.

Dus, bij de volgende update hoop ik bezig te zijn met schoonmaken en alles weer terug te monteren.

Foto huidige beschadigde remklauw:
https://ibb.co/jwp8b0V

Update 2022:
Er is een hoop tijd voorbij gegaan,
Er is een hoop gebeurd, ik zal fotos op een later moment toevoegen.


Waar zal ik beginnen;

Ik heb een nieuwe (gebruikte) remklauw voor achteren gemonteerd.

Mn kappen! Die zijn nog het zelfde.. heb hier en daar wel nieuwe liggen, maar vind ze momenteel minder belangrijk.

Uitlaat; hier heb ik een custom demper setup voor gemaakt, dit is versie 1 en zal hier ook een tijdje mee door rijden
*plaatshouder foto*

Opbergruimte; dit is kleiner geworden.. meer info later ;P

Usb opladers/volt meter; werken naar behoren, op geschakelde 12V van mn contactslot,
Over contactslot gesproken;

Hiervoor heb ik een andere (alleen het electra gedeelte) gehaald, deze was ook niet goed. Maar deze heb ik van binnen opnieuw kunnen solderen, en werkt naar behoren nu!

Als ik het nou toch over electra heb.. ik heb een volledig nieuwe kabelboom aangeschaft, de oude heb ik verder verknipt en stekkers gebruikt om “verloop”/verleng stekkers te maken, zodat ik niet in de originele kabelboom hoef te knippen, bijvoorbeeld voor een geschakelde plus voor een usb lader.

Verlichting.. ik heb dit compleet anders aangepakt.
Voor mijn achterlicht heb ik een yamaha mt07 aftermarket achterlicht gekocht en mijn kapwerk passend gemaakt (v1, lange niet zo netjes) *plaatshouder foto*
Deze heeft geïntegreerde knippers, die mooi led en dynamisch zijn. De voorste knippers heb ik gewoon vervangen van gloei naar led’s, en uiteraard weerstanden geplaatst door middel van; je raad het al, “verloop/verleng” stekkers, om verknippen van te verkomen. Voor mijn achterlicht heb ik een compleet custom stekker gemaakt die aansluit op alle originele stekkers van de brommer!

*plaatshouder foto’s*

Voor mn dagrij heb ik gewoon een led t10 erin gedaan, en voor de koplamp moet ik nog een weerstand halen en er een led in zetten (ook voor mijn grootlicht)

Nou.. de ruimte onder mijn zadel.. dit is minder geworden.. waarom? Dit komt omdat mijn originele toeter weg is, daar zit nu een relais, en die stuurt de 12v compressor en luchthoorn onder mijn bijrijder/bestuurder zadel aan! Lekkere harde hoorn waar ik regelmatig mensen mee plezier geef.

Verder, heb ik een zwart zadel gekocht en opgeknapt

*plaatshouder foto’s*

Het vocht achter mn dash is opgelost, dit was simpel een soort doorvoerrubber die niet goed was,

Ik heb me balansas, keerringen en lagers hiervoor vervangen, ivm lekkage

*plaatshouder foto’s*

Ik heb mijn olie lampje uit gekregen ivm een weerstand te plaatsen op de stekker,

*plaatshouder foto*

Ik heb een xgrip van rammount gemonteerd, hierdoor heb ik ook de gps snelheidsmeter opgegeven ivm Flitsmeister bijv.

Ik heb rgb ledstrip gemonteerd op de geschakelde plus van mn contact slot (op de verleng/verloop kabel)

*plaatshouder foto*

Ik heb het schakelpedaal vervangen door een carbon tnt, deze vind ik echter te kort. Dus toch maar besloten de originele zilveren te bestellen, deze komt binnenkort binnen.

En verder heb ik er z’n 100-150km’s mee gereden.

Een nieuwe gaskabel gemaakt ivm de oude die vast bleef hangen soms,

Andere handvaten gemonteerd,

*plaatshouder foto*

Nieuwe set spiegels ivm de oude beschadigd waren,


Heb ik verder nog plannen?
Ja zeker!

Uiteindelijk wil ik het hele blok netjes hebben en in aluminium kleur houden,

Het gehele frame wil ik zwart laten poedercoaten

De gehele kappenset opnieuw laten spuiten in de originele kleur rood, en de stikkerset aan laten passen (ipv agip logo’s castrol, dunlop/continental wil ik michelin, de kleine details) zodat de logos en merken kloppen naar waar ik mee rijd, en wat ik gebruik.

Maar dit zijn dingen voor later.

Momenteel zoek ik iemand of een bedrijf die funplates kan maken op liggend brommer kenteken formaat, zodat ik kentekens niet hoef te blurren als ik een foto op instagram wil zetten,

En ik ben een beetje aan het zoeken naar een andere leuke uitlaat die op de originele plekken past (onder het zadel uitkomt) dit vind ik persoonlijk het mooiste.


update februari 2022:

afgelopen tijd rijd ik er nu dagelijks mee, me verlichting ombouwen naar led is toch iets lastiger dan ik had gedacht, zonder de originele kabelboom te verknippen, dus heb een schema gevonden en ga binnenkort eens kijken hoe ik dit zonder de originele kabelboom te verruïneren.
met een simpel relais lukte dit namelijk niet omdat t relais raar gaat doen met 7+ volt wisselspanning, aangezien ze gemaakt zijn voor gelijkspanning.

een uitlaat heb ik gevonden en gehaald, een originele Leovince V6 onderlangs die vervolgens onder het zadel uitkomt zoals de originele uitlaat.
deze moet ik nog ff helemaal schoonmaken en schuren met wat lamellen schijven, en dan vervolgens met hammerite zwart spuiten, om te verkomen dat hij weer zo roestig word (vind zwart mooier dan metaal kleur).
dan moet ik denk ik ook maar eens een setje sproeiers halen, want afstellen zal vast en zeker wel nodig zijn!

voor de rest heb ik afgelopen tijd niet veel er aan gewerkt ivm school en werk waar ik mee druk bezig ben.
hopelijk heb ik gauw weer wat tijd om de kleine dingen op te doen en hem echt naar wens te krijgen!

Hopelijk kan ik snel de fotos invoegen, en meer up to date houden over mijn project!

Peace out, Lowkieyed
Laatst gewijzigd door Lowkieyed op ma 21 feb 2022, 17:32, 7 keer totaal gewijzigd.
Make every ride cinematic
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Project Red Panther

Ongelezen bericht door 42 »

Leuk project, ben benieuwd.
Ik heb zelf ook condens achter het glas van de dashboard, vooral s winters irritant aanwezig.
Benieuwd hoe je dat op gaat lossen, ideeën al daarover ?
Die 2 usb oplaadpoorten zijn geweldig trouwens :lol:
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Project Red Panther

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

42 schreef:Leuk project, ben benieuwd.
Ik heb zelf ook condens achter het glas van de dashboard, vooral s winters irritant aanwezig.
Benieuwd hoe je dat op gaat lossen, ideeën al daarover ?
Die 2 usb oplaadpoorten zijn geweldig trouwens :lol:
Nog geen idee, als het goed is ga ik aankomende zaterdag de achterband doen en remzuigers opmeten, hopelijk heb ik genoeg tijd om meer na te kijken, ik zal de meter op prioriteit zetten. Mocht ik iets vinden laat ik het zekers weten!

En idd die oplaad poorten zullen zeker fijn zijn, heb een dual poort met volt meter gekocht voor boten, werkt op 12-24volt, heeft een rubberen dop om vocht tegen te gaan.
Make every ride cinematic
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Project Red Panther

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

42 schreef: di 17 nov 2020, 23:56 Leuk project, ben benieuwd.
Ik heb zelf ook condens achter het glas van de dashboard, vooral s winters irritant aanwezig.
Benieuwd hoe je dat op gaat lossen, ideeën al daarover ?
Die 2 usb oplaadpoorten zijn geweldig trouwens :lol:

Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het rubber/“gromet” van de stekker achterop niet goed afsloot (heb hiervoor een andere geregeld) sinds dien heb ik geen last van condens meer gehad! Hopelijk heb je hier (meer dan een jaar later) nog iets aan!
Make every ride cinematic
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hahah, hij is nog steeds actief, dus hij zal het snel lezen denk ik😂
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door 42 »

O..ik had em bijna gemist.
Zal em ook eens losmaken en daar kijken.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hahah, dit topic is meer dan een jaar oud. De brommer is of verkocht, of al klaar
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Brommert_01 schreef: vr 18 feb 2022, 22:52 Hahah, dit topic is meer dan een jaar oud. De brommer is of verkocht, of al klaar
geen van beide is waar.

Brommer is zeker niet verkocht, en klaar is hij ook zeker niet. toch bedankt voor het (niet goed) lezen van het main bericht!
Make every ride cinematic
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

donenzone1907 schreef: do 17 feb 2022, 01:29 Geinig projectje, also ik heb nog nooit een USB poort op een schakelbrommer gezien, let alone 2! Eentje voor je telefoon neem ik aan, en de andere?

Ga je hem trouwens ook tunen, of laat je alles origineel? Ben zelf ook bezig met mn brommer opknappen dus zal deze topic zeker nog ff volgen :)
Thanks! heb de (dubbele) usb poort puur omdat dit makkelijker is dan een enkele, heb niet persee 2 poorten nodig, eentje is voor mn telefoon op te laden, dan andere heeft niet zo zeer een functie.
wel fijn is de volt meter die er bij in gebouwd zit, zo kan ik mijn accu goed in de gaten houden!

Mijn plan is niet persee tunen, heb op t moment volledige originele uitlaat op mijn dempers na dan, heb wel een echte leovince v6 liggen die de originele vorm heeft, alleen wil deze eerst ff netjes maken en dan met hammerite zwart bedekken voordat ik hem ga monteren, Voor nu is het plan om 50cc te houden met een grappig uitlaatje, en wanneer dit iet mijn dagelijks vervoer is wil ik hem MHR Team 88cc gaan bouwen. maar dat is voor ooit in de toekomst!
Make every ride cinematic
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Even hier over Lowkieyed:
met een simpel relais lukte dit namelijk niet omdat t relais raar gaat doen met 7+ volt wisselspanning, aangezien ze gemaakt zijn voor gelijkspanning.
Je kan misschien ns proberen om er een gelijkrichter voor te zetten zodat je gelijksspanning hebt voor je relais? Die dingen koop je normaal gesproken al voor minder dan een €.
Vraag is dan of de spanning hoog genoeg is om het relais te doen werken.

En anders gewoon een relais dat geschikt is voor wisselspanning kopen. Maar omdat dat een duurdere optie is zou ik eerst een halve € wagen aan de gelijkrichter.

Alhoewel, zo'n relais kost nou ook geen hopen geld.
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Kata 2.0 schreef: za 19 feb 2022, 15:27 Even hier over Lowkieyed:
met een simpel relais lukte dit namelijk niet omdat t relais raar gaat doen met 7+ volt wisselspanning, aangezien ze gemaakt zijn voor gelijkspanning.
Je kan misschien ns proberen om er een gelijkrichter voor te zetten zodat je gelijksspanning hebt voor je relais? Die dingen koop je normaal gesproken al voor minder dan een €.
Vraag is dan of de spanning hoog genoeg is om het relais te doen werken.

En anders gewoon een relais dat geschikt is voor wisselspanning kopen. Maar omdat dat een duurdere optie is zou ik eerst een halve € wagen aan de gelijkrichter.

Alhoewel, zo'n relais kost nou ook geen hopen geld.
Ik zou zelf niet weten hoe ik een gelijkrichter zou moeten aansluiten,

Op het moment heb ik gewoon op het achterlicht een relais gezet die dan mn accu pakt en daarmee dus het achterlicht aanstuurt, dit is via een standaard 4 polig relais, alleen hoger dan 7V begint t relais dus raar te doen.
Na snel googlen kon ik alleen geen wisselspanning relais vinden?

Ik zit zelf te denken, de schakelaar van mijn verlichting stuurt ook me rem en knipperlichten aan, die via de accu lopen. Als ik nou gewoon de bekabeling van de verlichting volg, en er een een stekker/verloop kabel tussen plaats die de spoel negeert en beiden verlichtingen via de accu laat lopen. ipv de ene helft op de accu en de andere helft op de spoel.

Dan zou dit ook moeten werken lijkt mij? En dan heb ik geen relais of gelijkrichters nodig
Make every ride cinematic
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Een gelijkrichter aansluiten is niet zo moeilijk hoor. Eventueel daar ns even op googlen. Leds nemen normaal gezien ook minder stroom af dan een gewone lamp dus denk dat de oplossing met de stekker/verloop kabel wel moet lukken.

Maar voor alle duidelijkheid spreken we hier wel over het gewone standaard voor en achterlicht dat je hebt vervangen door LED types?

Ik vraag me af waarom die dan niet gewoon ipv de oude kunnen worden geplaatst? Of heb ik de hele uitleg in uw begintopic niet goed begrepen en werkte de oude verlichting ook niet?
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Kata 2.0 schreef: za 19 feb 2022, 16:21 Een gelijkrichter aansluiten is niet zo moeilijk hoor. Eventueel daar ns even op googlen. Leds nemen normaal gezien ook minder stroom af dan een gewone lamp dus denk dat de oplossing met de stekker/verloop kabel wel moet lukken.

Maar voor alle duidelijkheid spreken we hier wel over het gewone standaard voor en achterlicht dat je hebt vervangen door LED types?

Ik vraag me af waarom die dan niet gewoon ipv de oude kunnen worden geplaatst? Of heb ik de hele uitleg in uw begintopic niet goed begrepen en werkte de oude verlichting ook niet?
Het oude achterlicht werkt gewoon met halogeenlampjes, ik heb een achterlicht van led met ingebouwen knipperlichten voor een yamaha mt-07 gekocht (aftermarket) en passend gemaakt,
Dus van halogeen naar led, led werkt zoals je vast en zeker wel weet op gelijk ipv wisselspanning,

Voor had ik gewoon led h8/h11 erin maar die zijn kapot gegaan ivm wisselspanning voor te lang

Als ik de verlichting gewoon om kan bouwen in de schakelaar (als t ware) dan zal ik weer een led kopen voor mijn koplampen, op t moment heb ik daar gewoon halogeen in zitten zodat ik teminste iets kwa lichtbeeld heb
Make every ride cinematic
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Lowkieyed schreef: za 19 feb 2022, 14:40
Brommert_01 schreef: vr 18 feb 2022, 22:52 Hahah, dit topic is meer dan een jaar oud. De brommer is of verkocht, of al klaar
geen van beide is waar.

Brommer is zeker niet verkocht, en klaar is hij ook zeker niet. toch bedankt voor het (niet goed) lezen van het main bericht!
Juist, want het is ook aannemelijk dat als je zoekt naar het "nieuwe bericht" je de post van 2020 bovenaan helemaal doorleest terwijl er nieuwe berichten onder staan getypt, maargoed....
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Een LED werkt in principe enkel op gelijkspanning. Maar je kan die evengoed aansluiten op wisselspanning.En daar is een heel simpele reden voor. Een LED is namelijk niks anders dan een diode en een diode laat de stroom maar naar 1 kant door.

Daarom zal je afhankelijk van de werkspanning van de LED en de aangeboden spanning de juiste weerstand in serie moeten zetten. Bij wisselspanning is die weerstand grofweg gezegd de helft van die bij gelijkspanning. Maar ook dat klopt niet helemaal want je LED mag niet meer stroom krijgen dan die aankan.

Heb trouwens al geweten dat er kerels zeiden dat hun op gelijkspanning aangekoppelde LED niet werkte. Uiteindelijk hadden ze hem gewoon andersom geplaatst, dus sperde die de stroom ipv van door te laten en op te lichten.
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Kata 2.0 schreef: za 19 feb 2022, 19:46 Een LED werkt in principe enkel op gelijkspanning. Maar je kan die evengoed aansluiten op wisselspanning.En daar is een heel simpele reden voor. Een LED is namelijk niks anders dan een diode en een diode laat de stroom maar naar 1 kant door.

Daarom zal je afhankelijk van de werkspanning van de LED en de aangeboden spanning de juiste weerstand in serie moeten zetten. Bij wisselspanning is die weerstand grofweg gezegd de helft van die bij gelijkspanning. Maar ook dat klopt niet helemaal want je LED mag niet meer stroom krijgen dan die aankan.

Heb trouwens al geweten dat er kerels zeiden dat hun op gelijkspanning aangekoppelde LED niet werkte. Uiteindelijk hadden ze hem gewoon andersom geplaatst, dus sperde die de stroom ipv van door te laten en op te lichten.
Ik weet dat ik hem kan aansluiten op wisselspanning, probleem is dan alleen dat mijn achter verlichting niet aangaat tot de 5500/6000 toeren. Dat is een best groot probleem, en het volgende probleem is dat het redelijk vaak en veel te veel spanning krijgt op de hogere toeren, 10000 toeren, waardoor ze door gaan branden.

Vandaar dat ik het allemaal probeer on te bouwen naar gelijkspanning (mijn accu dus)

Ik heb namelijk al mee gemaakt dat hij een h8/h11 led doorbrand, en een officiële waarschuwing ivm geen goed werkend achterlicht.
Make every ride cinematic
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Tja, dat niet aangaan bij lage toeren is omdat de frequentie maar ook de spanning zelf mee oploopt met de toeren. Die wordt richting de accu wel afgevlakt maar de rechtstreekse spanning naar oa het licht niet.

Dan zou ik zoals u voorstelt proberen ombouwen. Vraag is wel of de LED niet teveel stroom gaat afnemen en de contacten van de schakelaar dat aankunnen. Ik vermoed dat het gen probleem zal zijn maar je weet nooit.

Als je die aanpassing buitenom het schakelblok de schakelaar kan doen is dat nog redelijk snel gefixt. Moet je ook rekening houden met verbindingen binnenin wordt het een andere zaak.

Ik ben in elk geval wel benieuwd u hoe eea opgelost krijgt. :thumbup:
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Kata 2.0 schreef: ma 21 feb 2022, 15:13 Tja, dat niet aangaan bij lage toeren is omdat de frequentie maar ook de spanning zelf mee oploopt met de toeren. Die wordt richting de accu wel afgevlakt maar de rechtstreekse spanning naar oa het licht niet.

Dan zou ik zoals u voorstelt proberen ombouwen. Vraag is wel of de LED niet teveel stroom gaat afnemen en de contacten van de schakelaar dat aankunnen. Ik vermoed dat het gen probleem zal zijn maar je weet nooit.

Als je die aanpassing buitenom het schakelblok de schakelaar kan doen is dat nog redelijk snel gefixt. Moet je ook rekening houden met verbindingen binnenin wordt het een andere zaak.

Ik ben in elk geval wel benieuwd u hoe eea opgelost krijgt. :thumbup:
Ik heb via een schema gekeken, heb uiteindelijk op de stekker van de spanningsregelaar de roodzwarte draad eruit gehaald, en de gele draad. De gele is voor mijn verlichting en die kreeg stroom vanuit mn spanningsregelaar van de spoel, de roodzwarte is een geschakelde plus, ik heb als t ware een Y splitter gemaakt, waar 1 vrouwtje aan zit en 2 mannetjes, het vrouwtje heb ik gewoon zo de originele stekker in gedaan, en dan in de plaats van de geschakelde zwart rood draad, waarop ik dan beide zwartrode en gele heb aangesloten, de lichtspoel gaat nu dus vanuit mn spanningsregelaar nergens meer naar toe.

Ik denk dat de zekeringen en schakelaars hier wel tegen kunnen, enige verschil is dat er nu gelijkspanning doorheen komt ipv wisselspanning, en anders is het een probleem waar ik later achterkom.

Heb helaas geen foto genomen van de y splitter die ik heb gemaakt;
Maar dit is gewoon 1vrouwtje die origineel in het stekkerblok past. Naar 2 mannentjes toe die de 2 originele vrouwtjes verbind
https://ibb.co/1r8YXWS
https://ibb.co/ncrBp3k
Make every ride cinematic
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Voor zo ver ik mee ben lijkt me dat een goed uitgevoerd idee. Nu nog ns kijken of het werkt (en vooral blijft werken). Ik volg de vorderingen hier graag mee op. :clap:
Lowkieyed
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 18:43
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2007 Pesek
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Mijn GPR Project!

Ongelezen bericht door Lowkieyed »

Kata 2.0 schreef: di 22 feb 2022, 10:03 Voor zo ver ik mee ben lijkt me dat een goed uitgevoerd idee. Nu nog ns kijken of het werkt (en vooral blijft werken). Ik volg de vorderingen hier graag mee op. :clap:
Ik zal je op de hoogte houden!
Vandaag eerste dag weer er mee gereden, merkte meteen dat mn accu meer verbruikers heeft (logisch) normaal kon ik met hoge toeren tot wel 13,8volt zien op me voltage meter, nu is het niet hoger dan 12.5 geweest, maar. Mijn accu is al niet best en heeft afgelopen maand stil gestaan zonder lader. Dus kan ook zijn dat de accu gewoon op raakt, als ik merk dat hij niet meer makkelijk start met de accu haal ik eerst maar eens een nieuwe accu
Make every ride cinematic
Plaats reactie