Derbi quickshifter

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

Het idee van een quickshifter bestaat wel alleen het is altijd zo duur, nou heel veel rond zoeken en toch iets gevonden. https://spelectronics.it/en/prodotto/qu ... -sensor-2/ deze sensor is erg mooi en past ook gewoon op een derbi, dan krijg je alleen het probleem dat je de rest van de electronica ook erbij moet kopen maarja dan ga je praten over honderde euro's. daar had ik geen zin. dus ben zelf maar naar de tekentafel gegaan ik heb uiteindelijk een vierkant gat in de onderkant van mijn schakelpook top gemaakt en er een toeter knopje van een derbi in gedaan en de killswitch vanaf de cdi recht op de massa. werkte prima deed wat ie moest doen maarja werkte niet helemaal goed want hij bleef telang uit als je weer losliet. gekeken op internet en er waren genoeg mensen die het met een arduino hebben gedaan, code opgezocht en uitgewerkt met een arduino (https://www.otronic.nl/a-59964800/ardui ... ader-pins/) en een 5v relay (https://www.otronic.nl/a-60829933/relai ... le-5v-low/) met deze setup had ie ook nog is instelbare cutoff timing. helemaal perfect totdat de schakelaar faalde, klote maar was te verwachten dus ben inmiddels heel druk bezig met een mooi knopje designen waar je niet zoveel last van hebt en die er ook degelijk uitziet. daar ben ik nu gebleven. iemand er al ooit overna gedacht? :lol:
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Leuk idee, ben benieuwd of het een beetje gaat werken (en blijft werken).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Wel een leuk idee, de serieuze derbi sprinters zijn wel eens quickshifters op gebouwd. Alleen derbi bakken vinden dit niet zo leuk. Denk dat @Jasper hier je hier wel wat meer over zou kunnen vertellen.
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

Ja ik heb ook een paar dingen gelezen erover maar ik had toch t idee zodra het soepel enz gaat dan lijkt mij dat het prima gaat, en ach als het kapot gaat haal ik gewoon een nieuw blokje :) ik wou het gewoon een keer proberen maar tot nu toe gaat het goed.
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

Even een update,
De quickshifter werkt super het instellen van de tijd werkt ook goed. het enigste nadeel is dat het knopje voor de shifter gevoelig is dus je tikt m soms perongeluk aan en dan knipt ie even maar dat is niet zo moeilijk op te lossen.
tot die tijd lekker knallen
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door Davie04 »

Super dik, ben wel nieuwsgierig hoe t inmekaar zit. Heb zelf niet zo bar veel verstand van elektra ;D
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

Ja ik heb geen idee hoe je foto's moet uploaden maar ik probeer het uit te leggen.
ik heb een ander schakel topje 3d geprint met een knopje erin dus als je schakelt klik je het knopje in, dan gaat ie naar een arduino want daarmee kan je tijd instellen die zorgt ervoor dat er een relais schakelt. er komt 1 draad vanaf je bobine (killswitch draad) die je in de relais doet en 1 draad uit het relais naar de massa en bingo. uiteraard nog codering bij maar dat is het basis gedeelte
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door Davie04 »

dus puur vanwege het feit dat je bobine voor een bepaalde tijd uitgeschakeld word kan je m in de versnelling tikken. super dik
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door 42 »

Zonder koppeling ofzo ?
Snap er geen bips van...
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Bobine word even uitgeschakeld, dan valt hij wat terug in toeren en dan kun je schakelen
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door 42 »

Oke, duidelijk, maar je kunt dan sneller schakelen dan wanneer je gas los laat en schakelt ?
Ik vind t Derbi blokje sowieso al heel snel schakelen..kwestie van even gas los en gelijk tikken, of doe ik t te snel en ben mn bak aan het slopen ?
M.a.w. ; ik zie het voordeel niet.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Ja, omdat dit systeem het gas loslaten voor je doet als ik het goed begrijp
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

je kan zeker snel schakelen zonder dit systeem maar ik vond het gewoon leuk om te proberen en het heeft toch goed uitgepakt. en ja het systeem laat even de ontsteking vallen waardoor er geen vermogen/druk is op de versnellingsbak dus kan je zo door tikken.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

ergens vraag ik mij wel af hoe hoeveel druk het daadwerkelijk zou laten vallen met 14k toeren. de rotationele massa(want je kruk staat echt niet stil) draait nog, ook gebruik je geen koppleing, en draait je bak ook nog. vgm is het gewoon een soort van NO LIFT SHIFT principe maar nog wel degelijk met druk(weliswaar niet volledig) maar eveneens druk. ik ben dan ook wel benieuwd hoe je bak er evt uitziet na 1000km, dan weten we of het onder druk stond of niet :lol:
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Het is een sequentiële bak, dus je kan prima zonder koppeling schakelen. Als je je gas loslaat en het in de volgende versnelling klikt gaat dat net zo goed als je het met koppeling doet.
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

nou het zou je verbazen ik dacht eerst ook dat het wel wat onhandig zou gaan maar op hoge toeren schakelt ie het beste, het lijkt dan net alsof je niet schakelt je hoort alleen de motor lager draaien als je schakelt maar hij bokt/schokt niet of iets het is echt heel erg soepel. maarja als de versnellingsbak kapot gaat koop ik wel een nieuwe dat is niet zo'n probleem.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, dat snap ik, maar met enkel de ontsteking voor tienden seconden deactiveren zal naar mijn idee niet de spanning van de tandwielen halen, of denkt mijn brein verkeerd?
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door Davie04 »

MennoVE schreef:nou het zou je verbazen ik dacht eerst ook dat het wel wat onhandig zou gaan maar op hoge toeren schakelt ie het beste, het lijkt dan net alsof je niet schakelt je hoort alleen de motor lager draaien als je schakelt maar hij bokt/schokt niet of iets het is echt heel erg soepel. maarja als de versnellingsbak kapot gaat koop ik wel een nieuwe dat is niet zo'n probleem.
Had je niet toevallig zo'n mooi filmpie dr van? Ben nu wel vrij nieuwsgierig hoe snel dat ding schakelt.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door MennoVE »

ik kan het wel begrijpen @Brommert_01 en dacht het zelf ook maar dit wordt overal gebruikt in de racerij dus het werkt blijkbaar wel, en ik zal binnenkort even een filmpje ervan maken
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi quickshifter

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Vooral dat filmpje, ben wel benieuwd
Plaats reactie