DRD Pro opknappert

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
NickH
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 13:44
Vervoersmiddel: Senda Pro

DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door NickH »

Beste mensen,

Vorig jaar mei mijzelf weer overgehaald om Derbi te gaan rijden. Ik moest en zou er 1 uit de buurt hebben en kwam uit bij een veel te dure Pro. Testritje gedaan, wat mij eigenlijk direct overhaalde, even globaal gekeken en meteen meegenomen.

Van de zomer een paar keer wezen rijden en toen kwamen er wel wat dingen aan het licht.
De benzinekraan lekte vrij hevig en kwam er al snel achter dat dit type al niet meer leverbaar was. (met niveau sensor) Deze van een ander type brommer gekocht, bedrading aangepast en ligt klaar voor montage. Wanneer de Pro eenmaal lekker warm was, deed de koppeling steeds moeilijker en werd behoorlijk heet tijdens het rijden. Uiteindelijk lastig in zijn vrij te krijgen en vanuit vrij naar de 1e versnelling zonder dat de motor uitviel was ook een uitdaging. Ook irriteerde ik mij aan beschadigde en gebarsten kappen en dacht wel even een kappensetje te kunnen scoren. Toen kwam ik er pas echt achter dat de Pro een uniek model is.
Ik had toen wel aardig spijt, zeker voor het bedrag waarvoor ik hem gekocht had.

Ondertussen een woning gekocht waar natuurlijk veel tijd in ging zitten en heeft de Pro een tijdje in een hoekje gestaan. Onlangs begon het toch weer te kriebelen en heb ik de koppelingsplaten met veren en versnellingsbakolie vervangen. Het viel al op dat er wat schaafsel in de koppelingsdeksel lag, vooral rondom de koppelingsas. De koppelingsas leek krom te zijn, aangezien deze amper loskwam. Bij nadere inspectie leek het blok wel een tik te hebben gehad aan de koppelingskant. Het blok zelf zag er verder goed uit. De investering in de koppeling werd iets groter, maar ik vond het ook niet nodig een nieuwe koppelingsdeksel aan te schaffen. Gelukkig een verkoper op marktplaats gevonden, maar na betaling hoorde ik niets meer. Uiteindelijk uit ellende toch maar een nieuwe gekocht. Bij het monteren van het nieuwe spul zag ik dat de waterpomp as gebarsten was en baalde ik natuurlijk weer dat ik ook niet direct even een revisiesetje had aangeschaft. Brommer maar weer even geparkeerd.

Van de week toch maar weer opgepikt en de kappen gedemonteerd en eens goed bekeken wat er moet gebeuren. Dit zijn de meest belangrijke punten voor mij om mee te beginnen:

- kabelboom is aardig om zeep geholpen met veel creaties, o.a. ventilator op schakelaar, rare begrenzer erop (brommer is standaard :eh: ) aftermarket achterlicht die knullig aangesloten is en diverse draadbreuken.
- hele kappen scoren, kleur is niet belangrijk, wil waarschijnlijk de kappen laten wrappen. Achterkapje, rechtsachter en linksvoor worden met duct tape bij elkaar gehouden en zijn zelfs met parkers aan het subframe geschroefd. Om nog maar niet te spreken over de grote variaties aan boutjes die er gebruikt worden. 1 kap zat vast met 1 inbus, 1 zeskant en 1 kruiskop :thumbup:
- er is een gat in het luchtfilter deksel gemaakt
- frame oppoetsen en subframe spuiten/coaten
- balhoofdlagers
- remmen vervangen
- twijfel voor blokreviesie standaard 50cc of gewoon weer rijdend maken
- prop o.i.d. in uitlaat zit los

Van het voorgaande proces heb ik geen foto's, alleen zoals hij er nu bijstaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik verwacht zeer binnenkort een pakketje met moois, dus wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door 42 »

Flinke uitdaging zo te horen.
Succes :thumbup:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Idd, en gaaf dat je een log hebt aangemaakt!
NickH
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 13:44
Vervoersmiddel: Senda Pro

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door NickH »

Bedankt voor de succeswensen, deze heb ik zeker nodig :lol:

Dit weekend hebben mijn partner en ik geen kids, dus weer even lekker aan de sleutel.

De brommer verder gestript en de olie afgetapt om de waterpomp "even" te vervangen

Afbeelding

Ik had het eerder over de kromme koppelingsas, deze had lekker zitten schrapen in de oude koppelingsdeksel:

Afbeelding

De oude waterpomp as vs de nieuwe:

Afbeelding

Plus de rest v.d. ellende

Afbeelding

Nieuwe waterpomp gemonteerd en vervolgens maar op de remmen gestort. Begonnen met de achterrem, want de schijf is niet een beetje versleten ofzo:

Afbeelding

Dus was wel erg benieuwd naar de staat van de blokjes, na het loshalen van de remklauw viel de eerste er al uit en de borgveer bleek in 2en te liggen...

Afbeelding

Ik had alvast remblokjes besteld die voor een Pro zouden moeten zijn, maar waren niet passend, had blijkbaar de remblokjes voor een DRD Xtreme nodig. Direct het zooitje besteld inc. een schijf. Was al gecharmeerd van de originele remschijven, maar die kost ruim 100,-... mij een beetje te gortig, dus wordt het een NG wave schijf, komt nog een beetje in de buur qua looks.

De remschijf aan de voorzijde vertoont nog niet veel slijtage en ook de blokjes waren nog amper versleten. Degene die ik hiervoor had besteld passen dan weer wel, dus direct vervangen.

Ook nog de uitlaat gedemonteerd omdat er een rammel in zat. de boutjes waren praktisch los, zijn tevens veel te lang, dus was maar opgelost met voldoende ringetjes. De pakking was al aardig verrot. En de dader van de rammel viel er al direct uit.

Afbeelding

Mooi geweest voor vandaag, mij nog te koud in de schuur. Tijd voor een biertje! Wordt vervolgd...
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Haha, maar waarom doe je hier even een moertje erom, slijp/zaag je het boutje af en draadje dan het moetje eraf? Dan is het schroefdraad en alles ook nog goed
NickH
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 13:44
Vervoersmiddel: Senda Pro

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door NickH »

Tsja ik verbaas mij over veel "oplossingen" .... dat waren overigens de enige boutjes waarmee de uitlaatbocht vastzat :lol: , bout waarmee de bocht aan het frame hoort te zitten ontbrak gewoon
Gebruikersavatar
Matthijs H
Schakelrijder
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold)
Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Matthijs H »

Leuk om weer eens een projectje te kunnen volgen, ben benieuwd naar de voortgangen!
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.
Peregrine
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 00:06
Vervoersmiddel: Derbi

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Peregrine »

Succes! Maak je al vorderingen qua aanpassingen / restauraties?
NickH
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 13:44
Vervoersmiddel: Senda Pro

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door NickH »

Hey Bjorn, jij ook hier :D Bij dezen, de voorlopige voortgang:

Niet heel veel tijd kunnen besteden aan de Derbi, momenteel druk met het aankomende nieuwe gezinslid waarvan we nu weten dat het een meisje is. Leuke afwisseling na 3 jongens.

Ik denk dat ik iig de Pro technisch helemaal in orde maak en een volgend seizoen serieus het uiterlijk ga aanpakken, dus het polijsten van het frame, spuiten subframe en wrappen van kappen. Ondertussen de nodige onderdelen binnen om wat verder te kunnen. Nieuwe remschijf achter met verse bouten:

Afbeelding

Toen zag ik opeens olie op het voorwiel liggen en na een kleine inspectie bleek er serieus olie uit de rechter voorpoot te lopen. Keerringen en vorkolie besteld en het hele proces op een vrije doordeweekse avond uitgevoerd. Eerst even e.e.a. aan documentatie en instructies over de Paioli USD vorken bekeken en vervolgens zelf aan de slag gegaan. Eerst de lekkende poot gedemonteerd:

Afbeelding

Mooi glimmend van de olie:

Afbeelding

"Dop" eraf schroeven en zoveel mogelijk olie eruit kiepen:

Afbeelding

Bleek uiteindelijk minder dan de helft in te zitten, dus lekte al een tijdje. Vervolgens de stofkap voorzichtig eraf tikken met brede schroevendraaier:

Afbeelding

Om daarna bij de borgveer te komen zodat je die eruit kan wippen:

Afbeelding

Daarna heb ik de binnenpoot er volledig uit getrokken door de "dop" van de stang te draaien. Hierdoor kan je beter bij de keerring en die kon ik na behoorlijk wat moeite loswrikken. Heb ik niet gefotografeerd, handen waren te smerig :roll: De keerring van de andere poot heb ik met een lagertrekker eruit moeten halen. Beide poten vervolgens van de rest van de olie ontdaan en goed schoongemaakt. De nieuwe keerring met een beetje olie ingesmeerd en met een grote dop op zijn plaats getikt. Toen heb ik de binnenpoot er weer ingeschoven, borgveer weer terug en de stofkap teruggeduwd. Toen de voorgeschreven 420ml vorkolie afgemeten:

Afbeelding

Ik heb gekozen voor 7.5w. Deze toen in de poot gekieperd:

Afbeelding

Toen de dop weer op zijn plek, handvast gedraaid, aantrekken kan wanneer de poot weer vast zit in de stuurplaat.

Nu kon ik de nieuwe klemmen plaatsen tbv het lampkapje, de oude waren dolgedraaid op de plek waar de moeren verzonken zitten in de klem. Zo kon ik het lampenkapje nooit demonteren en heb de klemmen dan ook door moeten zagen. Kabelboom weer aangesloten en voorspatbord erop. Daarnaast een paar verschrikkelijke stickers van supermofools o.i.d. verwijderd van de beschermkapjes van de veerpoten en de kapjes weer fris en fruitig teruggeschroefd.

Toen ik de uitlaat had gedemonteerd zat er geen pakking of rubber meer tussen de verbinding bocht/einddemper. Ik had een x aantal maten verbindingsrubbers besteld, maar niks past. Uiteindelijk de juiste pakking kunnen vinden bij een motorzaak. Het ging dus om een pakkingbus van grafiet, deze verwacht ik volgende week ergens.

Ook nog heel lang de kabelboom wezen uitpluizen om de stekkerverbinding de vinden van de koelventilator op de radiateur. Deze was namelijk aangesloten met een schakelaar onder het zadel. Nu blijkt er ten eerste geen schakelende thermostaat in de radiateur van een Pro te zitten en tweede: er zit standaard helemaal geen ventilator op.... :crazy: Even kijken of ik deze hou of er ook maar gewoon afhaal.

Al met al houdt de Pro mij nog aardig bezig.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

In ieder geval gefeliciteerd met de jonge dame! Ik kreeg juist te horen dan ik oom wordt van een ventje. Maar top dat je toch nog iets hebt kunnen doen en dat je het dan ook nog post :wtf: ik ben ook weer bezig met een sx80, heb er aan gedacht een project log bij te houden, maar het is ook zo verrekte onregelmatig met stage, werk en vrije tijd, toch maar niet gedaan.... M'n spulletjes liggen al 4 weken te wachten om een carter aan te passen en daarna iets op te monteren, maar het komt er maar niet van.....
NickH
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 13:44
Vervoersmiddel: Senda Pro

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door NickH »

Dank voor de felicitatie en jij ook gefeliciteerd natuurlijk als aanstaande oom!

Tsja, tijd is een dingetje idd, maar zou het wel gewoon doen wanneer je eens een momentje heb, leuk project zo'n SX80! Komt vast goed en lees er graag een projectlog over :D
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door 42 »

Babbies zijn leuk ja.
Althans ; tegenwoordig dan, vond er vroeger nooit heel veel aan, was na een kwartier wel weer uitgekeken er op.
Nu heeft een vroeger vriendinnetje van zoonlief van de lagere school een baby en kan ik me uren amuseren...opa Rob...ik wor oud... :?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Tja, de ene groeit uit de luier maar sommige ook langzaam weer in :D
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door 42 »

:lol: :lol: ( en een middelvingert :p )
NickH
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 13:44
Vervoersmiddel: Senda Pro

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door NickH »

:lol: je gebruikersnaam is toch je leeftijd?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door 42 »

Plus 10... :cry:
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door MiKeY »

Dan ben ik gelukkig niet (meer) de oudste hier :lol:
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door 42 »

:D voor eerst niet meer iig
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Tja.... Niks aan te doen! En Mikey wel echt een OG 2010, jeezzz toen zat ik op de basisschool :woot:
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: DRD Pro opknappert

Ongelezen bericht door MiKeY »

2010?
Ik had een GPR Ui replica nieuw gekocht in 2001 en toen bestond er nog nieteens een forum...pas een half jaar/jaar later begon het met een klein groepje wat snel uitgroeide tot DerbiClub.net
20 jaar geleden, damn... :lol:

Maarrem...beetje stil hier, hoe vordert het project?
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Plaats reactie