Derbi GPR 50R Caferacer Achtig project

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Dylhen
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer

Derbi GPR 50R Caferacer Achtig project

Ongelezen bericht door Dylhen »

Hallo Allemaal,

6-okt-2022

Een drietal maanden geleden zag ik oud type GPR te koop staan op marktplaats helemaal in Groningen. Er stond bieden bij, uiteindelijk mocht ik hem ophalen voor €90, er zat niet veel bij maar ik wilde er toch een custom brommer van maken dus dat boeide mij ook niet. Het ging om een Derbi GPR-50R Youchi Ui Replica als ik het goed zeg. Dit is af te zien aan de kappen die er nog op zaten, de kleur en livery.

De brommer was motorisch compleet, verlichting mistte, een hoop andere dingen en de algehele staat was slecht. Hij stond op banden waarmee ie nog uit de fabriek kwam (MT 75) met dotcode 1597 oftewel 1997. Verder zat alles los, maar het blok was compleet.

De beste man had hem 2 jaar in de tuin staan, omdat hij ooit van plan was om er een 125cc blok onder te leggen van een nieuwere GPR. Hier kwam niet van dus toen had ik hem in bezit.

Afbeelding
Afbeelding

Na 2 middagjes kloten was ie aan de praat, de troep die uit de uitlaat kwam liet mij denken dat deze brommer wel langer stil had gestaan dan 2 jaar. Ah fijn, hij liep en ging ongeveer 80. Best knap voor een brommer die 5 jaar stil heeft gestaan en daarna gelijk 11k toeren voor zn mik kreeg van mij. Kort erna ging ik zelf op vakantie en had voorgenomen om daarna vol aan de slag te gaan met demonteren. Laten we zeggen dat demonteren het makkelijkste werkje is.

Afbeelding

Ik was van plan om hem voordat school begon weer in elkaar te hebben met alle custom aspecten wat ik wilde. Ik heb wat inspiratie opgedaan van een brommer die hier ook op forum staat, een gpr 50r die omgebouwd is naar streetfighter.

Afbeelding

De grootste verandering daarbij was een GPR tank van het nieuwere 2004-2010 model erop te zetten. Dit was nogal een ding omdat die krengen bijna niet te vinden zijn en moest er flink wat voor neerleggen om hem in handen te krijgen. Eenmaal in handen begon het passend maken van de tank. Ik en pap hebben een lasapparaat aangeschaft die voor nu nog fluxcore gebruikt maar ook nog MIG kan als je er een gastank op aansluit. Het begon dus met malletjes maken en plaatmateriaal buigen en slijpen in de goede vorm. Veel werk en best oke gelukt. Toen de tank erop zat kwam deel 2, een custom zitje maken. Dit heb ik van polyester gemaakt en daarop een stuk MDF in de vorm van het kontje waar weer overheen is gelamineerd. Zag er veel beter uit als de versie die ik had gemaakt met kippengaas...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen die 2 dingen gemaakt waren kon ik beginnen met de boel spuiten. Het frame had ik al kaal gemaakt voordat ik begon met lassen en deze ging ik ook als eerst spuiten. Mooie etch primer gebruikt en vervolgen met 2k zwarte lak afsluiten. Man man man wat een troep is dat zeg... Plakt overal aan, stinkt en de hele bus van mijn vader zat onder de nevel, weer een middagje poetsen heeft mij dat gekost. Het resultaat daarentegen mag er zeker zijn, dit spul spuit veel beter dan action/motip verf en kan je heel glad mee spuiten zonder orange peel. De velgen heb ik als laatst gespoten omdat deze een pain in the ass waren om kaal te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Toen kon het spullen bestellen pas echt beginnen. Banden, remblokjes, cilinder, gaskabels, koppelingskabel, verlichting echt vanalles om hem ik goede staat te krijgen. De kabelboom was ook een heel gedoe omdat de brommer dus heel lang stil heeft gestaan waren heel veel stekker gecorrodeerd en deed niks het meer. Ik een lekker middagje stekkers gaan knippen en kabelboom in orde maken en toen deed een hele hoop het weer. Daarna bezig geweest met de koplamp van ali met geïntegreede knipperlichten aan te sluiten. Uiteraard achter ook verlichting maar daar ben ik nog niet helemaal over uit en zal waarschijnlijk nog in de toekomst veranderd worden.

Afbeelding

Nu aankomend op het blok. Ik wilde dit project zo goed koop mogelijk houder maar na het demonteren van de cilinder had ik al een nieuwe cilinder nodig. Ik hoopte niet dat de rest dusdanig naar de knoppen was dat er nog meer geld naar het blok toe moest. Gelukkig was dat ook niet zo. Er zat een Doppler Origin krukas in en de lagers voelde nog superstrak aan. Op de teller staat overigens nog maar 11k km's dus heel oud zal deze krukas ook niet geweest zijn. Ik gokte erop en heb uiteindelijk besloten om de 80cc Airsal (78,5cc vanwege standaard slag) te halen. Puur omdat een 72,4cc of 77,6cc niet te verkrijgen waren of niet heel veel duurder waren. Verder pastte deze cilinder zo op het blok alleen kreeg ik nog wel even de tip om de spijl terug te leggen en dimpeltjes in de zuiger te boren op de plek waar ie over de spijl heen ging. Die kennis had namelijk meer ervaring met Airsal en vlinderpoorten dus ik nam dit advies goed mee, want hij zal het niet voor niets zeggen.

Afbeelding

Zo gezegd zo gedaan, ondertussen de banden al gemonteerd en voor de look de tank en erop gezet en ik word er steeds meer verliefd op.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens kon de uitlaat naar beneden gehaald worden, heb deze opgeknapt door de roest te verwijderen. Carburateur aangesloten, ketting gemonteerd, koelsysteem gevuld, benzine slangen gemonteerd en gaan. Althans, niet zo slim als de choke aanstaat ookal stond ie op de rust positie. Nachtje over geslapen en hem toen los gehaald en hij liep mooi. Helaas wel daardoor een te kleine sproeier gemonteerd waardoor ie Bwoaaaap zei als je volgas gaf.

Afbeelding

Na een dagje afstellen loopt ie mooi en trekt ie als een beest. Krukas houdt het tot nu toe goed vol met 12,5k toeren. Top ligt rond de 100 km/u gps (tw 13/52), kan harder maar ik wil liever snel optrekken dan 110-120 km/u gaan... en dat optrekken doet ie ook, veilloos zonder moeite rij je weg en je zit zo op de 60 zonder moeite te doen. Echt heel anders dan een 50cc waar je zit te wachten op de powerband anders kom je niet vooruit. Brommer weegt vgm ook maar 60-70kg want er is een hele hoop vanaf t.o.v. orgineel.

Afbeelding

Ondertussen ookal een maand school gehad en nu rijdt ie dus pas.

Dingen die ik op het moment nog moet doen;
Rempomp voor reviseren / nieuwe halen en rem op druk brengen (voor)
Goede telleraandrijver zoeken, want oude zooi en tegenwoordig is er alleen nog maar nieuwe zooi te koop
Comfortabel zadeltje maken
Handvaten monteren
Spatbord voor en achter opnieuw monteren (ophangpunten zijn afgebroken)
Plaat onder zitje maken voor vuil en afwerkining
Eventueel ander achterlicht

Klaar is ie dus nog niet, maar hij rijd en heeft de ruwe looks als gekregen

Een filmpje voor als je wilt weten hoe die rijdt en klinkt. Brommer trilt wel als de ziekte, maar komt ook omdat ik nog op polyester zit...👍🏼

https://youtu.be/sAZ54hPHDto

Misschien dat ik nog een update geef en misschien ook niet, foto's ga ik nog even uitzoeken hoe dat werkt

Joe
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50R Caferacer Achtig project

Ongelezen bericht door 42 »

Wauw..al overwogen om schrijver te worden ?
Mooi verhaal man, leuk verteld.
Verdiend trouwens maar matig als schrijver dus doe maar niet als carrière, of je moet echt heel goed zijn, lol.

Leuk project en ook al hou ik niet zo van caferacer of naked achtige brommers ziet deze er goed uit, lekker strak en snel.

Mooi gespoten ook, ben zelf ook met 2k bezig geweest en dat kan kan een mooi en sterk resultaat geven maar ik vond t een hel om mee te werken, paar keer overnieuw moeten beginnen.

Zou leuk zijn als je updates doet idd en meer foto's is altijd goed, goeie brommerporn is altijd welkom :lol:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi GPR 50R Caferacer Achtig project

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik sluit me volledig bij de lofvolle woorden van 42 aan. :thumbup: :thumbup:
Plaats reactie