Ben Arjan en woon in Friesland en zoals beloofd zou ik ff een project pagina aanmaken om te laten zien hoe ik een Senda ombouw tot een "crosser". Kwam hier om een vraagje te stellen betreft mijn vorkpoten, maar ja dan dit ook nog maar delen.
Mijn voornaamste hobby is stuntrijden dus daar zit mijn prioriteit ook en ik ben optijd begonnen om de Senda voor de eerst volgende brommercross klaar te krijgen. Updates zullen dus stadig zijn en niet elke dag iets nieuws of zo.

Maar ja zoals ik zei de Senda wordt omgebouw om brommercrosjes mee te doen. Dus je koopt als eerst een verrote gare Senda met een hoop leuk spul er bij:

Een of andere lompe boeren manier van een zogenoemd "pro-link" systeem. Dit werkt dus never nooit niet. Ook als je ziet hoe het gelast is ga je huilen. Nooit niet dat die de cross zou overleven.

Nou ja, nu moet er dan ook toch ook echt maar goeie onderdelen op ipv half werk. Dus met mijn vader naar een cross zaak geweest waar we dus wat sloper hebben bekeken. Waren het inprinciepe eens geworden betreft een oude kawasaki. Zou de complete achterkant overnemen met remmerij. Maar ik vond de prijs te hoog. Dus wat doe je dan? Internet opstarten, waar ik deze jonge tegen kwam voor 50 euro meer waarvoor ik anders alleen de achterkant had.

Derbi slopen

Daarna de frames wat vergelijken, balhoofd hoeken opmeten etc met het extra KTM frame dat ik er bij had gekregen:

KTM slopen

Alles moet er perfect recht in natuurlijk en we willen de Derbi zo maken dat die zoveel mogelijk de rijeigenschappen van de KTM krijgt. Natuurlijk zal dit nooit helemaal lukken. Dus mijn vader helpt mij met dit ding en maakt dus een mal voor het apparaat:

Past perfect.

Rekenen, rekenen, rekenen:

Goh deze zou je zo in de prullenbak willen gooien

Tot nu toe zijn we vooral met de mal bezig. Deze schiet aardig op en zijn er bijna klaar mee. Daarna moeten we de senda bij de voor ophanging doormidden flexen. Dan buigen we het frame 2 cm naar buiten om de achterbrug er tussen te zetten en lassen we alles weer vast.
Tot nu toe heb ik ook gewoon alle onderdelen. Mis alleen nog een nieuwe krukas met nieuwe lagers en een cilinder. Maar hou het maar in de gaten en dan zie je vanzelf wat er uit rolt