![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Maar is er iemand die zeker weet waar die het over heeft wat die geluidsgrens betreft?
Je bent genaaid...Boeki schreef:dus dat ik maar beter gewoon een handtekening kon zetten.
Oftewel, jouw brommer mag 97 decibel produceren (bij stilstand) met welke goedgekeurde uitlaat dan ook!Artikel 5.6.11 Lid 5.
Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
En wat staat er in lid 4 dan??STOY schreef:Nooit ergens een handtekening voor zetten zonder dat je het er 100% mee eens bent! Je bent nu dus gewoon flink genaaid want de grens zit hem inderdaad op 97 decibel. Die 80 db op je papieren slaat puur op wat de brommer produceerde toen hij uit de fabriek kwam rollen. Een thrower is gewoon een europees goedgekeurde uitlaat (zolang de begrenzers erin zitten) dus je mag officieel gewoon je originele vervangen voor een thrower MITS hij niet versleten is waardoor hij boven de geluidsgrens komt van 97 decibel. (denk aan versleten demperwol of een gat in je tailpipe geroest).
Oftewel, jouw brommer mag 97 decibel produceren (bij stilstand) met welke goedgekeurde uitlaat dan ook!Artikel 5.6.11 Lid 5.
Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
Zou als ik jouw was zo snel mogelijk contact opnemen met de politie.
Dit is het 5e lid, 4e lid gaat zo.STOY schreef:4. Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens het in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, genoemde goedkeuringsmerk zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h, en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
Dat ziet er dus minder fijn uit voor mij.5.4.11,vierde lid, luidt: Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister vermeerderd met 2 dB
Dus je kan met puntje 5 nog protest aankaarten denk ik zo, zeggen dat de kentekenpapieren niet meer kloppen door je nieuwe uitlaat (die je erop hebt gezet omdat je met de andere een schuiver hebt gemaakt waardoor die een deuk in de bocht had zittenArtikel 5.6.11
Artikel 5.6.11, vierde en vijfde lid, zoals deze luidden voor 1 september 2005, blijven van kracht:
a. voor wat betreft een bromfiets die op dat tijdstip reeds in het verkeer is gebracht tot voor de betrokken bromfiets een kentekenbewijs is afgegeven op grond van artikel IV van de wet van 12 mei 2005 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en enkele andere wetten in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen alsmede vaststelling van overgangsbepalingen in verband daarmee (Stb. 281), of, indien dat later is,
b. tot het tijdstip waarop artikel IV van die wet vervalt. (Stcrt. 2005, 406.)
4. Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens het in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, genoemde goedkeuringsmerk zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h, en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
5. In afwijking van het vierde lid mogen bromfietsen die behoren tot een type waarvoor een typegoedkeuring als bedoeld in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van richtlijn 92/61/EEG of richtlijn 2002/24/EG is afgegeven in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die is vermeld op de in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, bedoelde constructieplaat, vermeerderd met 2dB(A).
Bespreking
1. Bromfietsen met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3. Bromfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (Stb. 1984, 525).
4. Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
5. Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.6. Onze Minister stelt regels vast omtrent de wijze van meten van de in het vierde en vijfde lid bedoelde geluidproductie.
Boeki schreef:Reinder heeft gesproken..
J03P schreef: dus zo blijkt maar weer, schakelen is voor de elite. Daar kan je dus trots op zijn.
chrizztian93 schreef:Je kan ook je originele sproeier zelf opboren of laten tunen.
chrizztian93 schreef:Je kan ook je originele sproeier zelf opboren of laten tunen.