Chat topic #2

Hier kun je al je off-topic of niet Derbi gerichte berichten kwijt.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Jongens, godverdomme😬.
Gisteren een prachtfiets door mijn neus geboord. Bij de domeinen stond een wr450f supermoto dus, ik had €2 lager dan het hoogste bod bij inschrijving..... Anders hadden we een zeer dikke fiets gehad....
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: za 23 jul 2022, 20:31 Jongens, godverdomme😬.
Gisteren een prachtfiets door mijn neus geboord. Bij de domeinen stond een wr450f supermoto dus, ik had €2 lager dan het hoogste bod bij inschrijving..... Anders hadden we een zeer dikke fiets gehad....
Jammer man!
Heb nog wel een Beta RR250 in de aanbieding, setje 17' dr onder en knallen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Opzich een best gaaf model hoor, is het een 2t of 4t?
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: di 26 jul 2022, 14:04 Opzich een best gaaf model hoor, is het een 2t of 4t?
2 takt, stuk goedkoper rijdend te houden dan een 4T Enduro/SM.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat is hem ja, gezien de naam😂. Zekers, dat klopt.stuk goedkoper in onderhoud, en ook gebruiks vriendelijker, fuck kleppen stellen, alhoewel dat geen ramp is. Maar de aanschaf van dit is me wel even teveel om het paardje alvast te hebben staan😳. Die 450 had ik anders voor iets minder dan de helft gehad, maar dit is ook wel een zeer strakke fiets.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kleppen stellen valt wel mee. Al is elke 15 a 25 uur de nokkenas er uit moeten pakken niet alles (met shims afstellen).
4T wordt echt duur wanneer de kop overhaald moet. Dan begint het bij €1500 aan onderdelen of meer... en dan moet het er nog in. Zo 1x in de 100 a 200 uur komt dat wel een keer langs.
Bij een 2T 250/300 is het tegenwoordig zo rond de 80 a 100 uur een zuigerwissel van €150 a €200 inclusief alle materiaal. Een keer nicaseal van de wand rijden €250 meer.

Bedenk je wel even wat je in huis haalt voordat je zo'n enduro koopt. Goedkope aanschaf (zelfs bij een net uitziende) kan alsnog duur uitvallen.

Wij hadden toen een KTM 520 EXC uit 2001. Dat ding was niet te onderhouden. Enduro/SM zijn gewoon rag machines en zo wordt er ook mee gereden. Aan die motor was gewoon continue wel wat. Dan weer een zijstandaard van €100 dr af, dan weer een kickstart in 2en ala €90, dan weer een autodecompressiehevel op de nokkenas stuk (dag werk, nieuwe nokkenasketting, weer €250 verder). Uitlaat doorgerot weer €400, even een nieuw zadeldekje €100, kappensetje €100, dan nog alle ral gedraaide boutgaten waar eigenlijk niet mee te werken was. Onderdelen voorziening werd ook wel steeds meer een ding, 2e hands was al het goede al weg en nieuw niet te betalen.
Na een half jaar was de 18 jaar oude afgeragde machine even duur als een 8 jaar oude. Nog buiten alle ergernis en eigen uren om.
Achteraf had ik veel eerder een frisse moeten kopen.

Nu waren de oudere motoren wel veel explosiever dus ze hebben zeker hun charme, maar je moet wel heel gek op sleutelen zijn en er diep voor in de portemonnee willen.

Edit: Voor forumleden wil ik er wel 10% af doen ;)
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Van tweedehands weer ik alles, zat brommers en troep gehad. Maar dat vind ik ergens juist de charmes hebben. Maar voor een beginnersmotor is het met net wat te veel😂 we sturende in oktober/november pas af, en heb vorige week pas betekent voor het grote mensen contract, dus er is ook geen overvloed aan financiën. Ook wilt het gti'tje nog wel eens een nieuwe look of optische aanpassingen. Maar voor 2200 had die 450 op de stoep gestaan, dan had er weinig mis kunnen gaan. In onderdelen was die al veel meer waard geweest.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Voor 2200 kun je een hele dikke motor hebben die je financieel lang niet zo leeg trekt als een enduro ;)
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, I know, maar ik vind het zo ontiechelijk dik he. Daarnaast woon ik nog thuis dus hebben we een klein overschot zodra ik ben afgestudeerd😅 maar een 2takt blijft het doel. En dan wel het liefst een 250 of 300. Maar met een 4 takt neem ik ook genoeg tijdelijk als het een dikke is. Alleen weet twijfel ik een beetje of dat niet heel zenuwachtig rijdt, maar daar kan jij mij vast wel wat meer over vertellen? Zodra je rond de powerband rijdt, is het dan nog een beetje in te houden of?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

De 2T of 4T bedoel je?
Ik vind zelf de 250 2T rustiger rijden dan de 450/520 4T. De enduro 4T zijn lomp sterk onderin en daardoor op langzame manoeuvres (rotondes etc) erg zenuwachtig. Het is niet voor niks dat in de hard/extreme enduro (berggeiten op lage snelheid met lompe obstakels) eigenlijk alleen maar 2T gebruikt wordt.

Bij 2T is het wel een beetje hoe je de powervalve afstelt. Die powervalve maakt de overgang tussen wel/geen powerband veel vloeiender aan de onderkant van se powerband. Hoe strak je de veer zet bepaald hoe hard hij in kickt. Op z'n tamst kun je er bijna mee cruizen en is het veel rustiger dan een opgefokte brommer. Maar wel gewoon met heul veul vermogen. De tamste overgang is soepel, maar trekt je nog steeds flink aan de armen hoor.
Als inmiddels ervaren motorrijder kan ik korte tijd (vanwege het gebrek aan comfort) wel erg genieten van straatritjes op enduro's. Ik heb er zelfs een setje straatwielen bij. Maar voor een beginner vind ik een 450 4T of 250/300 2T wel echt lomp hoor.

Ik ga morgen eerst voor 1,5 week naar Frankrijk motorrijden, maar na die tijd mag je wel een keer langs komen rijden. Ik weet dat t buiten budget is, maar gewoon even een mini meet zegmaar :p
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hahah, ik ben daarna als jij terug bent nog een kleine 3 weekjes aan het filantropen. Maar wat je zegt, kan ik opzich wel inkomen. En ja, ik weet dat het voor beginners vrij rap is, maar daar kick ik op. Net als de GTI.
Zelf is het ook enkel alleen bedoeld voor lol en even de kop leegmaken. Ik zal nooit motor als dagelijks vervoer nemen. Puur hobby en vermaak. Ik heb de rijlessen helaas wel verzet naar januari, dan konden ik en een maatje een mooi pakket afnemen en met z'n tweeën lessen. Er rijdt sinds kort ook een Yamaha banshee rond bij ons in het dorp, Maar dat is ook wel echt hééeel lomp en ziek hoor. Je hoort hem letterlijk aan de andere kn richting de snelweg rijden over een N-weg als die volg gas geeft.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Een GTI is een vlotte auto, zonder meer, maar vergeleken met een motor zo traag als stront :box:

Vergelijk tussen auto's en motoren is sowieso vaak wat lastig. Een echt snelle motor is veel betaalbaarder dan een snelle auto.
Een GTI kun je vergelijken met een Suzuki GSX-F 600 oid. Gewoon vlot, nog steeds redelijk log en niet echt ziek snel.
Praat je over superbikes als een R1 dan moet je eigenlijk al gaan vergelijken met Ferrari en Lambo.

Om in de buurt te komen van een 450 4T/300 2T zit je al meer in de WRC full-on rally auto's.

Ik heb wel eens automobilisten achterop gehad die echt flotte auto's hebben (laatst 1 met een Nissan GTR), maar die schrok zich toch de pleuris. Terwijl mijn 990 Adventure met 100 pk niks extreems is in motoren wereld. Ter vergelijk zijn opvolger poept 150 pk en veel meer koppel uit op maar ca 30 kg meer...

Ik wil dr maar mee zeggen: Onderschat het nut van een goede beginners motor niet. Vrijwel iedereen die ik ken die op een lomp snelle motor is begonnen rijdt nu als een zenuwpees. Als je bang bent voor je motor leer je nooit het randje zoeken.

Ik zou zelf de full enduro's dan links laten liggen en eventueel kijken naar een DRZ oid, maar dat is natuurlijk helemaal aan jou.

Een BMW G650 X lijkt me ook een heel fijne SM achtige, die wel heel blijft en net wat beheerster loopt. Het blok heb ik veel ervaring mee, de motor zelf niet.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, opzich ook een hele mooie motor. Maar de look, het zadel zit iets te diep. Husqvarna heeft ook een hele partij waaronder die 701
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: vr 29 jul 2022, 15:00 Ja, opzich ook een hele mooie motor. Maar de look, het zadel zit iets te diep. Husqvarna heeft ook een hele partij waaronder die 701
Die heb ik vanwege de prijs niet genoemd. Een 701 is stiekem ook bijna 1 op 1 een KTM 690 ;)
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, maar die is zo'n oerdikke fiets, niet normaal. Ook echt een pracht
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: za 06 aug 2022, 20:49 Ja, maar die is zo'n oerdikke fiets, niet normaal. Ook echt een pracht
Zeker waar. Een 701 met een leuk rally kuipje er op staat ook op de lijst als mogelijke vervanger voor m'n 990 Adventure.

Alles waar sinds 2013 Husqvarna op staat is eigenlijk ook gewoon een witte KTM. Vaak net iets andere vering/zadel oid, maar alles past op elkaar en komt uit dezelfde fabriek.

Alles tot de 501 is ook gewoon volboed enduro met bijbehorend onderhoud. Eigenlijk alleen de 701 en 901 zijn straatblokken die ook op straat goed heel blijven (oke de Vitpilen 401 is een KTM 390 straatblok).
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat van sinds 2013 wist ik niet exact, maar dat is best wel gaaf. Ik vind het design van Husqvarna gewoon oprecht heel mooi. De verhoudingen kloppen perfect, die ben ik bij andere merken wel eens een beetje kwijt. Een te diepe kuil in het zadel, te hoge tank, te brede voorkappen, maar Husqvarna heeft het haast altijd mooi in balans
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Balans is voor mij ook heel belangrijk idd..en ben best een muggenzifter daarmee, als er 1 ding niet klopt laat dan maar.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Precies. De kleine leijke dingen erger ik mij altijd aan. Bvba kleine deukjes in een auto, krasje busje etc.
Plaats reactie