Chat topic #2

Hier kun je al je off-topic of niet Derbi gerichte berichten kwijt.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ook hier last van op de telefoon, op de laptop niet.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, ik moest nu ook inloggen.....
Nadeel dat je gebruikersnaam je inlognaam is
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Op mn telefoon heb ik dan weer nergens last van gek genoeg.
Go home Derbiforum..you are drunk..
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zit op Opera en daar is t ook.
En nu ook met mn telefoon hetzelfde gezeik opeens nadat de site helemaal plat lag voor een half uur ofzo...gaat goed..
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Weer eens een klussertje opgehaald...

Afbeelding
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Is een 1977 idd.

Van een collega geweest, rijdend maken en opknappen. Dan maar eens zien of er een koper voor is.

Mooie A1 11kW fiets (A)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Dat mag gewoon..en er wordt sowieso niet tot nauwelijks gemodereerd, hooguit de Russian sneaker spam die verwijderd wordt.
Verder valt er weinig te modereren ook..we zijn allemaal superbrave leden (A)
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Nou omdat je zo aandringt ;)

Bij aankomst direct op de operatietafel beland:
Afbeelding

Na een goed uurtje zag die er zo uit:
Afbeelding

Carburateurtje na vol met benzine te hebben gestaan sinds 2004, valt me niks tegen:
Afbeelding
Uiteraard wel even goed schoon gemaakt. Als ik de ultrasoonbak voor wat anders weer naar beneden haal gaat deze er ook even in.

Hij wil momenteel nog niet vonken, het is zo'n ouderwets ding met contactpuntjes. De generatie jonger (vanaf 1979 meen ik) heeft al gewoon CDI. Contactpuntjes en bougiedop/bougie even na gelopen/afgesteld. Daar lijkt het niet in te zitten. De 6V accu was heel erg dood met nog maar 0,13V, maar daar mag het aldus draadboomschema niet aan liggen. Ik verdenk de condensator.
Nu een condensatortje, contactpuntjes, accu, bougie, ketting/tandwielset, handvaatjes, olie, luchtfilter, koppelingheveltje enz besteld.

De uitlaat en nog wat metalen kapjes/spatbordjes die zijn gaan roesten ga ik netjes zwart maken, zo OEM mogelijk. Het plaatwerk en de tank laat ik origineel al zou de tank wel een spuitbeurtje kunnen gebruiken.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Contactpuntjes zien er niet ingebrand uit. Deze motor komt van de 2e eigenaresse die hem heeft van de 1e eigenaar (haar broer). De ex-eigenaresse ken ik niet zo goed, maar haar man is een collega van me. Zolang hij rijdt met spul krijgt het perfect onderhoud.

De motor is ook lopend weg gezet en de contactpuntjes zaten in een mooie droge afgedichte omgeving. De condensator niet, die is ook helemaal roestig.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Maak dr maar ''je'' van hoor, die fiets is aardig wat jaartjes ouder dan mij.

Volgens mij kost hij origineel €10 oid, gewoon vervangen dus.

Ik kom niet uit de tijd van contactpuntjes en losse condensatoren, dus dit is even nieuw voor mij, maar ik vernam al van mensen die meer uit die tijd komen dat condensatoren wisselen veelal standaard onderhoud was.

Ik wil gewoon straks weer een nette fiets hiervan hebben dus alle standaard onderhoud moet even gedaan worden, daar schijnen nieuwe contactpuntjes en condensator ook bij te horen. De voorbocht en de voorste blokophanging zitten inmiddels in de primer, als het goed is zitten die 2 vanavond volledig in de lak.
Uitlaat demper, bovenste blok ophanging en de binnenspatborden (zijn van staal geen wonder dat ie net zo zwaar is als m'n 250 volbloed enduro) moeten nog geschuurd worden en in de lak.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Ik ben wel nog uit die tijd en ben heel blij met de huidige cdi's wat dat betreft, altijd gezeik met puntjes etc gehad op de FS1 en Kreid.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Keurig, ik heb er voor betaald dus gebruik m ook op...
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat is de reden waarom je naar een professional gaat, en niet een commercieel service centrum. Goed voorbeeld. m'n ma kocht een paar jaar terug een 3serie GT, 2 jaar terug moest er een keer voor onderhoud wat gebeuren. Tijdens de diagnose werd er door BMW Düsseldorf €75 euro gerekend voor , ja ja, het BIJLADEN van de accu terwijl het systeem eerst gediagnostiseerd, dat stond ook op de factuur. Toen we er over belden werd verteld dat dit standaard bij alle diagnoses werd gedaan..... Nou vriend, succes. In die 15 minuten die een electronische diagnose duurt verstookt je nog geen eens een liter brandstof van €2,20 de liter....

Toen zijn m'n ouders opzoek gegaan naar een BMW specialist, en er zat er toevallig eentje in Apeldoorn, Klaassen. WAT EEN TOPPER, echt waar. Waar de dealer alles volgens de computer je perfect weet te vertellen wat ze je gaan rekenen om het zoveel en zoveel kost weet deze man daadwerkelijk wat hij doet. Door de ervaring en kennis van die man doet hij de klussen sneller, efficiënter en goedkoper. Waar de handleiding voorschrijft het hele blok een stukje er uit te takelen om de carter ventilatie te repareren maakt hij gewoon een motor steun los om het blok een klein stukje te kantelen. De mate van kennis en expertise van professional die begaan is met wat die doet is zoveel meer waard, echt debiel.

Net als wat je zegt met de brommer boer. Als ik naar een toko ga om iets te laten reparen ben je €60 in het uur kwijt, ga je naar een mede hobbyist of een fanaat, dan wordt het beter, sneller en met meer passie gedaan.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommerboeren zijn helemaal een slag apart.
Dat heeft volgens mij meerdere redenen...
- Fietsenmakers denken dat ze het er wel even naast doen. Dat gedachtegoed komt nog uit de Spartamet, luchtkoelende stenen tijdperk 2 taktjes.
- Een fietsenmaker/bromfietsreparateur opleiding is een MBO 2. Niks mis met een MBO2, als het gewoon klakkeloos standaard onderhoud is, maar bij storingen zou wat meer opleiding (en bijbehorend inzicht) wel gewenst zijn. Het zijn geen Spartamet'jes meer waar hooguit 3 dingen mis kunnen zijn.
- Motorfietsmonteurs worden gewoon beter betaald, bromfietshandels krijgen dus vaak de ''afdankertjes''.

€60 in het uur is eigenlijk niks mis mee. Oke, het is een boel geld, maar is wel te verantwoorden hoor.
Een werknemer die lang niet overbetaald wordt kost je al ruim €20 in het uur. Die man moet ook nog een paar keer per jaar op dure cursus. Er is een pand nodig waarvan de huur/hypotheek betaald moet worden. Elektrisch, verwarming, water. Dure apparatuur zoals brug, uitleesapparatuur, A-merk gereedschap (is gewoon echt nodig bij professioneel gebruik). 21% belasting over alles wat je doet. Op die €60 is dat al €10,41.
En oja de baas wil ook nog wat verdienen.

Een hobby'ist betaald geen/nauwelijks belasting en doet het vanuit eigen schuur die hij al betaald heeft met ander werk. Als het al bedrijfsmatig is hoeft hij niet op cursus want dat doet hij er in de avonduren allemaal ''gratis'' bij leren.
Ik schaar mezelf onder de hobby'ist die ook diensten verleend, maar als ik kijk wat voor tijd er nog extra in zit buiten de uren die ik kan rekenen zou ik er triest van worden als het geen hobby was.

Een beetje afhankelijk van de tijd of de afmeting van de klus reken ik €20 a €25 in het uur. €25 vaak voor de kleine klusjes en €20 voor de grote. Het verschil zit hem in de tijd die ik bezig ben met alles klaar zetten, de klus aannemen, het eindeloze gesteggel om de laatste paar euro door de klant enz ;)
Voor revisies maak ik altijd vaste prijzen, dan kan ik alles mooi op m'n gemakkie doen!
Klinkt als 16/17 jarige als heel veel geld, dat vond ik destijds ook, maar zelf verkloten is duurder (al dan niet leerzamer!).

Edit: Dat domweg vervangen of repareren herken ik ook in m'n werk. Ik ben proces operator bij een bedrijf waar we 2 fabrieken op t terrein hebben. De ene is relatief jong en daar is alles opgebouwd om modulair te kunnen vervangen. Zit gewoon veel minder tijd in. In de oude fabriek is daar veel minder over nagedacht, maar ook is daar vanalles niet meer leverbaar dus merken we dat er steeds meer hersteld wordt. Op het begin had de TD het er wel wat moeilijker mee, maar je ziet dat ze het mooi zijn gaan vinden.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Ik meende al een Belgisch accent te bespeuren :D
Mag ik vragen hoe oud je bent, straks is mn positie als oudste gek van het forum nog in gevaar :problem:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Hij heeft z'n eerste woordjes gezegd!

Had de condensator binnen, maar daar leek hij niks mee te doen.
Toen om wat te meten was ik met de boormachine op het vliegwiel aan het draaien. In een brainfart had ik de bougiekabel nog vast. Na een seconde of wat krijg ik ineens een opzodemieter :blink:

Denk dat de condensator nog even lading moest opbouwen...

Enfin bougie er in en weer vonken. Wat benzine in de carb en lopen.

Wel wat luid zo zonder uitlaat, maar het bewijs is er.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Damn...ik ben niet de oudste meer hier ! :shock:
We schelen 5 jaar.
Nou ja...kunnen we in elk geval die twee ouwe mopperkonten van de muppetshow nadoen mochten we zin hebben :crazy:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door Erwin P »

Eindstatus van vanavond even. Hij heeft gelopen met uitlaat en demper. Klinkt toch aardig bescheidener!

Wat een verschil een beetje poetsen, uitlaatje en wat kleine beugeltjes spuiten al maakt, is nog lang niet af uiteraard, maar zover moest hij even in elkaar voor het proefdraaien.

Verkopers foto.
Afbeelding

Na vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

Morgen of overmorgen krijgen we hopelijk de accu etc binnen, dan kan ik even de ketting en oude tandwielen er op leggen (worden nog wel vernieuwd) en kan ik er maandag mee naar het werk, dan is de collega van wie ik hem heb voor het laatst.

In theorie zou ik hem vanavond wel rijdend kunnen hebben, dat zou de score op 3 dagen zetten incl het wachten op de essentiële onderdelen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Chat topic #2

Ongelezen bericht door 42 »

Goe bezig.
Geen idee of je het al gezegd hebt ( en te lui om terug te lezen ) maar wat ga je aan het zadel doen ?
Plaats reactie