raar geluid bij loslaten van de gas

Algemene vragen over Derbi.
stefTX
Beginnende Derbi fan
Berichten: 46
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:19
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme sm 50

raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door stefTX »

hallo , ik heb sinds kort een derbi senda xtreme sm 50 van 2005 , hij loop heel egt goed en valt niet uit of andere problemen , alleen er is 1 storend geluid en gevoel als ik ga los laat , en dat voel ik vooral als hij in zijn 1 staat , als ik dan hard gas geef strek hij heel goed op maar als ik de gas dan loslaat maakt het een raar geluid en krijg ik een schokje wat me een beetje afremt , heeft iemand een idee waar het aan kan liggen ?
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door Joram »

Dat is normaal, je remt dan af op de motor.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
stefTX
Beginnende Derbi fan
Berichten: 46
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:19
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme sm 50

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door stefTX »

maar het lijkt als het vermogen ineens heel veel afneemt, is dat dan nog normaal dat ik het zo fel voel?
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door Joram »

In z'n 1 vooral ja, dan schokt ie wel wat als je gas loslaat en koppeling niet intrekt.

Toerental zakt gewoon netjes als je koppeling intrekt ipv op de motor afremmen?
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
stefTX
Beginnende Derbi fan
Berichten: 46
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:19
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme sm 50

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door stefTX »

jaa dat doet di wel als ik de koppeling intrek dan lope de toeren gewoon rustig naar beneden
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door Joram »

Dan is dr niks om druk over te maken.

Is gewoon een eigenschap dat als je op de motor afremt het wat schokt, vooral in lage versnelling ;)
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
stefTX
Beginnende Derbi fan
Berichten: 46
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:19
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme sm 50

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door stefTX »

jaa daar heb je gelijk in , want in hoge versnelling voel ik het veel mindere
woutertje120
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 14:39
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race '07
Locatie: Arnhem

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door woutertje120 »

Normaal, heb sinds vorige week ook een Derbi. Bij het terugschakelen een hevige tik in het blok en van zn 5 naar de 6 goed doortrappen andes zit ie ineens in de neutraal. zijn dus gewoon "Derbi dingetjes" :emo:
Alles kan sneller
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

woutertje120 schreef:Normaal, heb sinds vorige week ook een Derbi. Bij het terugschakelen een hevige tik in het blok en van zn 5 naar de 6 goed doortrappen andes zit ie ineens in de neutraal. zijn dus gewoon "Derbi dingetjes" :emo:
Hoe bedoel je van opschakelen van de 5 naar zijn 6, dat die dan wel eens in zijn neutraal valt?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
woutertje120
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 14:39
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race '07
Locatie: Arnhem

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door woutertje120 »

derbi-ftw schreef:
woutertje120 schreef:Normaal, heb sinds vorige week ook een Derbi. Bij het terugschakelen een hevige tik in het blok en van zn 5 naar de 6 goed doortrappen andes zit ie ineens in de neutraal. zijn dus gewoon "Derbi dingetjes" :emo:
Hoe bedoel je van opschakelen van de 5 naar zijn 6, dat die dan wel eens in zijn neutraal valt?
Hetzelfde van zn 1 naar de 2. als je te zacht doortikt naar de 6 wil die weleens in de neutraal vallen, heb dit aan een maat van mij gevraagd en die heeft gezegd dat dit vaak voorkomt en goed moet doortrappen (met beleid). Anderen bevestigen dit ook. Heb trouwens gehoord dat dit bij AM6 nog veel kutter is.
Alles kan sneller
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door Joram »

Derbi's hebben als kwaal dat als je te rustig opschakelt van de 5 naar 6 hij in neutraal gaat ;)
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
woutertje120
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 14:39
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race '07
Locatie: Arnhem

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door woutertje120 »

Joram schreef:Derbi's hebben als kwaal dat als je te rustig opschakelt van de 5 naar 6 hij in neutraal gaat ;)
Ja precies, en als beginner heb ik daar nog een beetje last van haha. Rij je 65 in zn 5 en wil je schakelen begint ie ineens overtoeren te maken als een gek :shock:
Alles kan sneller
SuperSjekkie
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 02 feb 2013, 15:27
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2006 NT Airsal 70cc
Locatie: Strijen, Zuid-Holland

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door SuperSjekkie »

Wat het "schokken" tegen gaat is een goed gespannen ketting. Dat van z'n 5 naar zn 6 is niet de neutraal stand maar dan blijft de schakelvork tussen de klauwkoppelingen van je 5 en 6 in staan (wat harder door drukken dus). Wat het "TAK" geluid bij terug schakelen en het blijven hangen tussen 5 en 6 tegen gaat is er op letten dat je je koppeling en schakelen niet tegelijk doet maar echt eerst de koppeling helemaal in en dan pas met je voet tegen je schakel arm aan drukken. Veel mensen doen de koppeling en de schakel arm tegelijk bedienen (dus terwijl je met je linker hand in knijpt gelijk met je voet tegen de schakel arm drukken) dit is dus eigenlijk niet helemaal goed, er moet eerst volledig ontkoppelt zijn voordat je je schakel-as bediend. Wat het "TAK" geluid bij terug schakelen ook kan zijn is als je gelijk meerde versnellingen terug schakelt, probeer niet meer dan 2 versnellingen terug te schakelen voordat je je koppeling weer op laat komen, begin dus tijdig met terugschakelen voor een bocht of voordat je stopt.
"The power of engine" -Airsal
woutertje120
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 14:39
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race '07
Locatie: Arnhem

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door woutertje120 »

Ja precies. Ik trap nu gewoon even flink door van zn 5 naar de 6 (met beleid :happy:). Valt wel op dat dit niet zo erg is van zn 1 naar de 2. Daarnaast als ik stop trap ik de versnellingen terug naar de 1, kan vast geen kwaad.
Alles kan sneller
Biggy
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 16:32
Vervoersmiddel: Derbi senda extreme 50sm 2013

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door Biggy »

SuperSjekkie schreef:Wat het "schokken" tegen gaat is een goed gespannen ketting. Dat van z'n 5 naar zn 6 is niet de neutraal stand maar dan blijft de schakelvork tussen de klauwkoppelingen van je 5 en 6 in staan (wat harder door drukken dus). Wat het "TAK" geluid bij terug schakelen en het blijven hangen tussen 5 en 6 tegen gaat is er op letten dat je je koppeling en schakelen niet tegelijk doet maar echt eerst de koppeling helemaal in en dan pas met je voet tegen je schakel arm aan drukken. Veel mensen doen de koppeling en de schakel arm tegelijk bedienen (dus terwijl je met je linker hand in knijpt gelijk met je voet tegen de schakel arm drukken) dit is dus eigenlijk niet helemaal goed, er moet eerst volledig ontkoppelt zijn voordat je je schakel-as bediend. Wat het "TAK" geluid bij terug schakelen ook kan zijn is als je gelijk meerde versnellingen terug schakelt, probeer niet meer dan 2 versnellingen terug te schakelen voordat je je koppeling weer op laat komen, begin dus tijdig met terugschakelen voor een bocht of voordat je stopt.
Waarom mag je niet meer dan 2 keer terug schakelen voordat je koppeling terug op laat komen ? wat is er slecht aan ?, Als ik een bocht neem druk ik koppeling in en ga ik van 6 naar 3 en koppeling los. bij stoplicht zelf van 6 naar 1 is dit dan slecht ?
mototje
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 06 okt 2013, 10:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM Extreme special edition
Locatie: rijssen

Re: raar geluid bij loslaten van de gas

Ongelezen bericht door mototje »

wanneer jij maar zeker weet dat jij de goede versnelling pakt kan het volgens mij geen kwaad? misschien dat het voor een beginnende schakel rijder lastig is om de goede versnelling te kiezen, dat je het daarom beter rustig af kunt bouwen met terugschakelen. Dit om te voorkomen dat ze de motor met schakelen stationair laten draaien en de koppeling op laten komen/ schieten en de motor ineens 10000 toeren moet draaien om de uitgaande as als het ware bij te houden.
Plaats reactie