6 maanden terug heb ik een Derbi senda xtreme sm50 uit 2005 gekocht, nu ongeveer 2 maanden terug kreeg ik hem steeds moeilijker aan tot het punt dat kickstarten niet meer lukte.
Ook het aan duwen werd steeds moelijker, de choke gebruiken helpt bij geen van beide, dan verzuipt hij en wil hij niet aan.
Een maand geleden heb ik hem laten repareren en bleek de koppakking lek te zijn en de stator bleek een afwijkende weerstand te hebben dus die hebben ze ook vervangen.
Na de reparatie werkte alles weer voor kort, want na een korte periode van 1 week kwamen de problemen weer langzaam opduiken, nu zit ik weer op het punt dat ik hem op het begin van de dag moet aanduwen omdat kickstarten niet wil.
Als ik hem onderweg even stil zet heeft hij er ook nog wel eens problemen mee maar dan is het een stuk korter om hem aan te duwen dan als het om een koude start gaat.
Nu is hij al best oud en ben ik bang dat als ik hem er weer heen breng voor reparatie dat hij dan weer snel achteruit gaat en dat hij dus veel te veel geld kost voor wat hij nog waard is dus ik dacht, misschien heeft iemand hier nog wat handige tips over wat het probleem kan zijn.
Derbi senda xtreme sm50 2005 start problemen.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4233
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Derbi senda xtreme sm50 2005 start problemen.
Al een nieuwe bougie geprobeerd, wilt soms helpen 
Verder klinkt het alsof ze het probleem niet goed verholpen hebben..zou es bij de brommerboer laten checken of wat ze gedaan hebben wel goed is nog.

Verder klinkt het alsof ze het probleem niet goed verholpen hebben..zou es bij de brommerboer laten checken of wat ze gedaan hebben wel goed is nog.
-
- Banden plakker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 13:13
- Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm50
Re: Derbi senda xtreme sm50 2005 start problemen.
De bougie heb ik al vervangen laatst en ziet er voor de rest nog goed uit, ik heb ook al gebeld met de brommerboer maar als ik hem er heen breng gaat het me extra geld kosten ben ik bang.42 schreef:Al een nieuwe bougie geprobeerd, wilt soms helpen
Verder klinkt het alsof ze het probleem niet goed verholpen hebben..zou es bij de brommerboer laten checken of wat ze gedaan hebben wel goed is nog.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4233
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Derbi senda xtreme sm50 2005 start problemen.
Als je zelf niet handig met sleutelen bent dan is dat al snel idd.
Rookt ie meer als normaal ?
Rookt ie meer als normaal ?
-
- Banden plakker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 13:13
- Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm50
Re: Derbi senda xtreme sm50 2005 start problemen.
Voor zoverre ik weet rookt hij idd ook meer, al helemaal nadat ik hem uiteindelijk aan heb, tijdens het rijden valt het wel mee.42 schreef:Als je zelf niet handig met sleutelen bent dan is dat al snel idd.
Rookt ie meer als normaal ?
En nee ik ben zelf niet echt handig met het sleutelen

- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4233
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Derbi senda xtreme sm50 2005 start problemen.
Ik ook nietErikjeh schreef:En nee ik ben zelf niet echt handig met het sleutelen

Maar heb t mezelf redelijk aangeleerd met wat hulp en heel veel googelen want brommerboeren zijn niet goedkoop nee..en soms niet eens veel beter dan de gemiddelde beunhaas.
Zo wilde hier in de buurt een zaak mn cilinder vervangen want dat was een alu volgens hem en als de zuiger niet vervangen is bij 15k dan is je cilinder zo versleten dat ie vervangen moet worden.
Ik heb dus gewoon de standaard gietijzeren cilinder

En het probleem waarvoor ik em bracht had met de carb te maken, oplichter.
Maar goed, iemand erbij die kan sleutelen om het te leren is wel nodig eigenlijk voor het goeie, zomaar zelf beginnen zonder enige kennis is niet handig misschien.
Afijn, als hij meer rookt en de rook vooral wit is dan heb je kans dat de koppakking weer lek is of de kop niet goed is aangedraaid of in slechtste geval krom is, zeker als de rook minder wordt als je even gereden hebt.
Zelfde probleem waarschijnlijk dus als de eerste x toen je hem bracht, wat ze niet goed hebben opgelost, dus moeten ze niet al te veel in rekening brengen nu vind ik..of er moet een nieuwe kop op moeten of iets maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.