Toon ongelezen berichten

Zacht geratel in het blok.

Algemene vragen over Derbi.

Zacht geratel in het blok.

Ongelezen berichtdoor Will Salden » wo 09 jun 2021, 19:50

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken geleden komt er een soort zacht geratel uit mijn blok, ik kan het geluid niet echt omschrijven maar het lijkt af te komen van de koppeling kant van het blok. het geratel is alleen maar te horen als ik tijdens het rijden mijn koppeling inhoud en gas geef boven de powerband, als de toeren dan weer zakken is er een zachte ratel te horen. De ratel is ook beter te horen als er een tweede persoon achterop zit. Daarom denk ik ook dat het iets met de koppeling te maken heeft.
Ik vraag me af of iemand enig idee heeft wat dit geratel zou kunnen zijn, en of dit schade zou kunnen aanrichten. Ik hoor graag wat jullie erover denken.

Mvg,

Will.
Will Salden
Banden plakker

Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2007

Re: Zacht geratel in het blok.

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » wo 09 jun 2021, 20:42

Soms kan het van het koppelingshuis komen (lichte schade aan de tandjes, of 1 tandje). Moeilijk te achter halen.
Als het redelijk mee gaat met het toerental kan het ook de krukas zijn (big-end).

Hoeveel km heeft het motorblok gedraait?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
derbi-ftw
Pro tuner

Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen berichtdoor Will Salden » wo 09 jun 2021, 21:08

bedank voor de reactie.

ik weet vrij zeker dat het niet mijn big end is aangezien het geluid er niet altijd is alleen als ik op een specifiek toerental zit en met de koppeling in gas geef.
Het blok is door de vorige eigenaar helemaal nagekeken zo'n 500 km geleden. in totaal heeft het blok 19000 km gelopen.
Will Salden
Banden plakker

Ongelezen berichtdoor gpr050 » do 10 jun 2021, 07:43

Dat de vorige eigenaar het blok helemaal heeft “nagekeken” zegt niet zoveel, eigenlijk niets. Pas als je precies weet wat hij/zij heeft gereviseerd en welke speling waarden er gemeten zijn. Is er bijv een nieuwe krukas in gegaan met nieuwe krukaslagers? Zijn er naast krukas nog meer lagers vervangen, of heeft’ie deze gemakshalve maar laten zitten. Is de koppeling gereviseerd? Dit soort vage klachten zijn lastig, omdat je niet precies weet waardoor ze veroorzaakt worden. Of dit ratelen op den duur schade aan je blok geeft is dan ook moeilijk te voorspellen, maar uitsluiten kan natuurlijk ook niemand. Je kunt regelmatig de motorolie aftappen en controleren op stukjes metaal, zo hou je in de gaten of er iets aan het slijten is wat niet de bedoeling is.
Als je echt een serieuze poging wilt doen om dit op te lossen, zul je het blok open moeten maken, alle onderdelen moeten bekijken op schade, afwijking/slijtage en de aanwezige speling controleren en vergelijken met de max toegestane speling, en evt vervangen.
gpr050
Derbi fan

Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen berichtdoor Will Salden » do 10 jun 2021, 12:49

bedankt voor de reactie,

ik was al van plan om het blok open te maken en te kijken hoe alles erbij staat, is er iets waar ik specifiek op moet letten wat vaker geratel kan veroorzaken bij de koppeling ven een Derbi?
Will Salden
Banden plakker

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » vr 11 jun 2021, 08:41

Puur onderdeel voor onderdeel controleren op technische staat, en verder altijd nieuwe pakkingen en/of keerringen gebruiken.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
derbi-ftw
Pro tuner

Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen berichtdoor Will Salden » vr 11 jun 2021, 15:06

Dan doe ik dat, bedankt voor de reacties.
Will Salden
Banden plakker

Keer terug naar General