Naaldlager kapot

Algemene vragen over Derbi.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Naaldlager kapot

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Hoi, van de week viel mijn derbi uit na 100meter. Ik heb 'm hierna aan proberen te lopen maar dat lukte niet. Nadat ik de bougie had gecheckt probeerde ik hem opnieuw aan te rennen maar toen liep die vast.

Thuis heb ik het blok open gemaakt en er zijn niet echt sporen van een vastloper behalve een hele dikke groef in de zuiger dus alles eraf gehaald en zag toen dat m'n naaldlager in stukken lag. Ik denk dus dat daar die gleuf in m'n zuiger van komt.

Maar toen ik de zuiger en cilinder er af had gehaald zat de zuiger nog steeds vast kon hem met een hele grote sleutel aan 't krukas tandwiel een keer rond krijgen. Heb het blok net gesplitst en nu draait die wel gewoon weer dus ik denk dat er tussen de krukas en het Carter een stuk van het naaldlager vastzat.

Mijn vraag is of ik nu die krukas nog kan gebruiken of dat ik een nieuwe nodig heb?

Mvg
Bjorn
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Naaldlager kapot

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je moet met de compressor en remreiniger even goed je lagers doorspoelen. Als het heel kort heeft geduurd zou ik het er wel op gokken dat het met schoonmaken succesvol is.
Het is een beetje eigen inzicht, als je 2 dagen terug al een rare tik had zal je met een kapotte naaldlager langer hebben rondgereden, dan moet je de speling extra goed controleren. De verticale speling is hierbij het belangrijkst.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Naaldlager kapot

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Ja ik heb even gekeken en de lagers hebben geen speling en de drijfstang kan ik zeg maar niet op en neer bewegen. Maar de drijfstang kan ik wel naar rechts en kinks bewegen, ik weet dat dit mag maar het ding is dat ik hem wel naar rechts kan bewegen maar als ik hem naar links bewegen zit ie zeg maar precies in t midden inplaats van iets naar de linkerkant weet niet of dit kwaad kan?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Naaldlager kapot

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nee, ik denk het niet. Hij zal nooit te ver kunnen omdat je zuiger hem ook op z'n plek houdt. Even logisch beredeneerd.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Naaldlager kapot

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Wat lul jij nou weer dom?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Naaldlager kapot

Ongelezen bericht door 42 »

Welk service centrum is da ?
Kan ik er ook terecht met vragen over vlekken in mn was ?
Plaats reactie