Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Algemene vragen over Derbi.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Stuur maar even een PB.
Zoals ik al eerder aangaf denk ik ook aan valse lucht.
Wat ook nog een oorzaak kan zijn is dat de motor zonder smering gelopen heeft. Want ik begrijp dat het olie nivo lampje brandde. Als het tankje helemaal leeg geweest is, kan het zijn dat’ie zonder mengsmering gelopen heeft en dat er daardoor schade aan zuiger en/of cilinder is ontstaan.
Zoals ook al eerder aangegeven is het voor ons lastig om zo te zeggen wat er niet goed gaat met jou GPR. Het zou ook nog iets electrisch kunnen zijn.
Zit er een instelbare begrenzer op jou brommer?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Witte rook ?
Dan zou je een lekke koppakking kunnen hebben, dan rijdt het vaak ook beroerd.
Video werkt niet trouwens.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Ik denk dat je een lekke kop/voetpakking hebt. Voordat je naar de sportschool bent gegaan heeft de brommer waarschijnlijk een tijdje stil gestaan, en in die tijd is er waarschijnlijk koelvloeistof in de cilinder/ krukasholte gekomen. Op de rit naar de sportschool is die koelvloeistof verbrand en de terugweg zat er niks in. Als je hem morgen start zijn de problemen er dan ook weer als dit het geval is. Ruikt je brommer een beetje zoet als je hem uit zet?
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Leuk, we hebben allemaal verschillende ideeën :box:
Je zegt dat je veel benzine ruimt, ik zeg lekkende vlotter/brandstofkraan die niet goed is. Dan lekt de benzine langzaam door de carburateur je cilinder in, als je dan start vooral blauwe rook van te veel brandstof/olie in de cilinder. Zou ook de benzine verklaren. Heb ik zelf ook al eens gehad. Voetpakking denk ik zelf niet, dan zou hij tijdens het rijden ook niet optimaal moeten functioneren, en ook compleet niet moeten starten. Ook met de druk van een warm koelsysteem zou de pakking snel kapot gaan en zie je het aan het niveau van de kvs. Als je koelvloeistof niet heel laag onder het tankje zit is zit denk ik wel uit te sluiten, maar in ieder geval mooi dat het dus niet iets permanents is!
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Zoals gezegd, laten doen is duur. Valt me trouwens nog mee uurtje werk en onderdelen, ben je zo
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hij lijkt t ook niet te willen proberen. Maar gooit m wel goed rond. Heb is je bougie nat? En heeft je bougie vonk?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Tijd dus om wat aan je conditie te gaan doen.. :lol:

Als je je startmotor en blok hoor rondgaan als je start dan doet de strartmotor het..als je niks hoort dan nie..
Als ie heel langzaam rondgaat is je accu leeg/kapot.
Zal eerder aan bijv afstelling of ontsteking liggen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je moet rond laten gaan, kijken of die brandstof krijgt. En daarna of hij vonkt.
Purr0168
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 21:45
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2020
Locatie: Klundert

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Purr0168 »

Leuk dat je zelf gaat beginnen! Ik heb ook nog niet heel veel zelf gedaan of hoeven te doen. Kappen zitten vaak met een inbusje vast dus een goede inbusset is geen overbodige luxe. Verder een standaard schroevendraaier setje, en een doppenset is ook wel handig. Bougiesleutel is ook wel handig. Ik heb toevallig laatst mijn uitlaat opgeknapt. Ik heb dit ongeveer hetzelfde gedaan als in de video. Zorg wel dat je blanke lak haalt die hittebestendig is. Verder is het schuren wel een kut klusje hahaha. Als je de lasnaalden ook weer opnieuw wilt verhitten raad ik je een gasbrandertje aan die wel een beetje van kwaliteit is anders duurt het héél lang. Zo'n crem brulee brander doet vaak de klus al. Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Om bij de carb te komen hoeven de kappen er niet af, voor uitlaat oid eraf te halen uiteraard wel.
De zijkappen zitten waarschijnlijk behalve met boutjes ook nog vastgeklikt aan de voorste kap met een systeem wat in elkaar klikt/schuift.
Kijk daar goed naar met het eraf halen anders breken de klemmen af..ik mis er dus 1 nu :oops:
Verder goed onthouden of foto's maken waar overal boutjes en schroefjes zitten, zijn er best wat bij de GPR, ook onder de voorste kap bijv.

De afstel faq van brommerforum is prima, die video heb je niet zo heel veel aan verder.
En een paar maten andere sproeier kan idd een groot effect hebben..daarom is afstellen ook best een kutwerkje :wtf:
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door JoeyK »

Zelf ook minder ervaring met schakels, maar wel veel aan brommers/scooters gesleuteld vroeger. Denk dat je de standaard dingen allemaal wel gecontroleerd hebt, maar beter ten overvloed dan helemaal niet;

Heb je een elektrische/handmatige choke, en al gecontroleerd of deze niet blijft hangen? Benzine filter/aanvoer gecontroleerd ( ook vacuüm als je dit hebt)? Valse lucht?

Verder volg ik het topic graag aangezien ik zelf ook nog lerende ben 🙂
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door JoeyK »

Ik heb ook een handmatige choke, maar de mijne choked wanneer hij naar boven staat. Ik duw hem dus voor starten even omhoog, is hij warm dan die ik hem weer naar beneden.

Wellicht is die van jou anders, maar rijd je niet met choke aan dan?

Zou hem sowieso vervangen, dat zijn de kosten niet. Maar een slechte choke kan het afstellen wel lastig maken.
Purr0168
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 21:45
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2020
Locatie: Klundert

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Purr0168 »

Het lijkt me heel sterk maar het zou eventueel ook aan je tandwielverhouding kunnen liggen. Wat is je tandwielverhouding en je top?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Om antwoord te geven op wat je allemaal nodig hebt om AL het werk aan je Derbi te kunnen doen. VEEL, dit gaat financieel even pijn doen, maar door direct het juiste gereedschap te kopen hou je heel veel geld in de zak door allerhande kapotte onderdelen!

- Een goed gevulde gereedschap set. Denk aan zoiets https://www.bol.com/nl/nl/p/kraftwerk-1 ... MNEALw_wcB Is de opvolger van waar ik ooit mee begonnen ben. Zorg iig voor een fatsoenlijke doppenset, inbus sleutel set, schroevendraaier set, wat tangen en een hamer.
- Een momentsleutel. Je zou niet de eerste zijn die een cilinder in puin laat lopen of een bougiegat dol trekt. Van 10 t/m 60 Nm heb je het meest belangrijke en delicate wel te pakken.
- Een werkplaatshandboek, indien dat niet beschikbaar is een eigenaarshandboek. In de eerste staat alles wat een monteur moet kunnen, in de 2e staat hoe je alle simpele klussen GOED uitvoert. Vaak wel als PDF verkrijgbaar op internet.
- Voor een racer is het erg makkelijk om een paddockstand te hebben. Dan kun je sleutelen met de brommer rechtop en met het achterwiel er uit.

Als je remvloeistof niveau laag is is het meestal een teken dat je remblokken versleten zijn. Kijk daar eerst maar eens naar. Als je de remblokken vervangt druk je de remzuigers terug en stijgt het niveau. Zijn je remblokken nog goed dan kun je de remvloeistof simpel bijvullen. Wel de voorgeschreven DOT olie gebruiken. DOT 5 in een DOT 4 of 5.1 systeem kan serieuze gevolgen hebben. Dit zal op de deksel van het reservoir staan.

Die afstel FAQ van brommerforum is erg goed. Die YT video kan zo de prullenbak in. Leuk hoor een beetje finetunen, maar echt afstellen begint met de sproeier, daarna de gasnaald en op het laatst deze YT video. En ja daar kan in 4 sproeiermaten echt een enorm verschil in zitten.

Kappen verwijderen is super simpel. Gewoon beginnen met boutjes in de kap los maken tot de kap er af komt. Als je slim bent pak je bakjes waar je alle boutjes van 1 kap in stopt. Hou je op de terugweg boutjes over? Dan weet je iig in welke kap ze horen.
Deze truuc geldt voor alle sleutelwerk trouwens.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik denk persoonlijk dat de krukas(lagers) al wel eens is verwisseld. Een 80cc is best grof op de standaard spulletjes, vandaar. Dus ik neem aan dat die wel vervangen is, dan kan je evt checken door de drijfstang te bekijken.

Denk eraan dat je bij olie verwisselen beide pluggen eruit haalt, er zit er aan de rechter kan ook eentje, bij je voet. En dan 10w40 er terug in gooien. 650ml uit m'n hoofd. Je kan controleren hoeveel er inzit door rechts op de kap van de koppeling dat hele kleine boutje eruit te draaien, zodra het daar uit stroomt draai je hem dicht en doe je er nog een druppie olie bij bij. Zet er daarna wel nieuwe pletringen tussen voor een goede afdichting.

Voor de afstelling hangt het er vanaf welke carburateur je hebt.. Je hebt dellortho klein en groot. En pwk sproeiers. Maar persoonlijk klinkt 84 en 88 mij een beetje klein. Maar dat kan aan mij liggen. Ik weet zo namelijk niet meer welke uitlaat en carb je hebt.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Als je twijfelt over je vertanding wisselen is een blok revisie nog een heel eind weg. Vertanding vervangen is op een brommer erg makkelijk. Voortandwiel mag je zo wisselen, als je een achtertandwiel wisselt zeker wel een ketting er bij. Als je snugger bent gelijk een X-ring ketting ipv die vooroorlogse rommel die de brommerboeren verkopen. Eventueel kan ik die ook wel leveren.
Gereedschap dat je nodig bent voor blokrevisie buiten wat ik al genoemd had:
- Vliegwieltrekker. Gewoon kopen dat ding, kan niet zonder.
- Vliegwiel blokkeer sleutel.
- Koppeling blokkeer sleutel.
- Een lucht/slagmoersleutel is wel heel prettig, vooral als iemand bouten te vast heeft gezet.
Is dat gereedschap je te duur dan kun je het beter uitbesteden.

Er zijn er zat die een 80cc zo op het originele blok gooien dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat ze ook je krukas en lagers hebben vervangen.

Sterkere lagers bestaan niet voor het geld dat jij of iemand anders in de brommerwereld wilt besteden en laat je zeker geen C4 lagers aanpraten. Die zijn voor toerentallen en temperaturen ver boven wat onze brommers draaien. Het kan wel zijn dat je lagers versleten zijn natuurlijk.
Gewoon A-merk C3 lagers er in. SKF, NSK, Koyo of iets in die trant. Je kunt eens aan je vliegwiel voelen of je op en neerwaartse speling hebt. Zo ja direct reviseren. Als je dapper genoeg bent de cilinder er af te halen (wel even nieuwe pakkingen en hier zeker een momentsleutel bij) kun je ook even de op en neerwaarste speling van de drijfstand checken.

Of je onderin power kunt krijgen hangt af van de setup. Een hoogtoerige 80cc met hoogtoerige pijp zal onderin nooit veel doen. Daarbij is het ook nog een 2 takt zonder powervalve. Alle power zal dus zelfs op laagtoerige setups pas fijn beginnen bij ca 6000 a 7000 toeren.
Purr0168
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 21:45
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2020
Locatie: Klundert

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Purr0168 »

Als ik even mag inbreken, is het je dagelijks vervoer? Zo nee, dan lijkt het mij niet het ergste wat er kan gebeuren als iets kapot gaat. In het begin had ik dit ook dat ik bang was dat ik iets zou slopen (is in mijn geval wel dagelijks vervoer). In het ergste geval staat die een paar dagen stil, shit happens. Je leert er wel van en geloof me sleutelen brengt ook plezier op als het eenmaal werkt en lukt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

https://www.k-parts.nl/afdichtring-cart ... IXEALw_wcB

Welke carb heb je ook alweer ?

Grootte van tandwiel kun je achter komen door de tandjes te tellen.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Op je tandwielen staan doorgaans het aantal tanden. Zo niet, dom tellen.

Als je de olie gaat verversen trouwens wel specifiek olie voor transmissie/versnellingsbak. 10W40 van een auto of veel 4T motoren geeft problemen met de koppeling.

Op de zijkant van je carburateur zullen een aantal letters en cijfers staan. Bijvoorbeeld PHBN 21. Deze zijn allemaal van belang om te bepalen welk type sproeier je moet hebben.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Je zal waarschijnlijk een dellorto klein sproeier moeten hebben, tussen 21 en 24 zit geen verschil dacht ik.
En inderdaad 10w40 voor natte platen of putoline gp10, ik vind zelf de laatste net wat beter omdat ik dan minder last heb van plakkende koppelingsplaten met koude motor.
Plaats reactie