Ontsteking past niet op krukas

Algemene vragen over Derbi.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Hallo ik heb mijn derbi opengemaakt omdat hij niet wou starten en ik kwam erachter dat er een kreidler ontsteking in zat dus heb ik een nieuwe derbi ontseking en bobine gekocht maar deze past niet op mijn krukas want de diameter van het vliegwiel is een stuk kleiner bij het oude vliegwiel. Mijn spie op mijn krukas is ook 3mm en de spie bij het nieuwe vliegwiel is 2,5mm. Het is ook raar dat mijn blok een elektrische start heeft met een kickstart. Het is geen grp blok want hij schakelt van een naar onder de rest naar boven en het is ook geen drd pro want het is een SDR( heel oud). Weer iemand wat ik hiermee aan moet. Ik dacht om een nieuwe krukas erop zou zetten maar ik zou niet weten of dit allemaal past aan mijn koppelings zijde.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Een foto of een link naar een YouTube video zou helpen. Verder de vraag of je wel de juiste hebt besteld. Ook de ontsteking etc, hoe zeker ben je er van dat het een Derbi blok is?
Wat betreft het schakelen kan je de wals gewoon vervangen door een senda exemplaar. Dan heb je een blok met electrische en kick.

Het klinkt allemaal een beetje mysterieus, en ik weet zo ook is het een beetje lastig te peilen hoeveel ervaring als je hebt met derbi's.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door 42 »

Interessant, ik pak de popcorn even :thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=XVSRm80WzZk

Foto's zouden heel veel helpen ja.
Heeft ie een balansas ?
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Hallo ja ik heb de goede ontsteking+bobine gekocht(is met overleg van jos dijkman gegaan). Ik weet zeker dat het een derbi blok is want het staat zeg maar overal zelfs op de krukas die ik vanmiddag gedemonteerd heb. Er zit geen balans as in. Maar nu ik de krukas eruit heb wil ik die graag vervangen met een correcte krukas maat voor mijn vliegwiel. Kan of weet iemand mij te helpen met de maten van een krukas die normaal op ene derbi ot zit.( zoals een dopler endurance). Met de maten bedoel ik vooral de diameter voor de krukaslagers en de diameter waarmee het tandwiel op je krukas zit.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik vraag me überhaupt af wat voorn andere krukas er in zou moeten. Naar mijn weten kan er geen andere in zitten aangezien er aan de koppelingszeide idd een apart tandwiel moet dat verschillende is met ot en nt. Als je aan je waterpomp 1 slang hebt zitten heb je een nt, heb je er 2 dan heb je een ot. Als je geen balans af hebt kan je dus gewoon een normale kurkas voor beide modellen zoeken, de senda variant. Ook de lagers die Jos dijkban of wie dan heeft kan je ervoor gebruiken
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Ja bij josdijkman ezrider enzovoort hadden dit ook nog nooit gezien. Mijn krukas gedeelte bij mijn ontsteking is een stuk dikker dan normaal vroeger zat er ook een ontsteking op met vier contact punten en een andere vliegwiel( dus andere dikten). Dus daarvoor wil ik even nagaan of de andere aansluitingen wel hetzelfde zijn. ( het blok is een oud type)
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Ik ben er al uit het blijkt dat ik een zeldzame 80cc blok van derbi blijkbaar heb. Die ze alleen vroeger maakten het is ook een motorfietsblok.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door gpr050 »

Goed om te horen wat de oorzaak van je ‘probleem’ is, kunnen we alleen maar van leren.
Hoe ga je het fixen. Is die ontsteking nog wel verkrijgbaar? Past er misschien een 125cc ontsteking in?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

:thumbdown: Nou ben ik best wel benieuwd, heb je toevallig een foto?

Ik weet dat er 80cc zijn uitgegeven, maar is echt ook een EB/DB met een aparte 80 krukas? Of is er meer anders?
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Jasper_ »

ja ik heb mijn krukas en mijn ontsteking opgestuurd naar josdijkman. en die kwam erachter dat het een korte slag orgineel derbi krukas is. en met nadere metingen van mijn cilinder blijkt het een inderdaad een 80/88 cc cilinder te zijn orgineel van derbi senda. maar die krukas was dus dikker aan de zijde waarmee hij vast zit aan de ontsteking daarom zou de originele ontsteking voor een 50cc niet te passen. de originele ontsteking is helaas niet meer verkrijgbaar omdat het blok zo oud is. maar bij josdijkman hadden ze een idee dat een hpi erop paste maar ik heb nog geen mail terug welke ontsteking dit zou zijn ( als ik dit weet stuur ik het wel even door). ik hoop dat door deze ontsteking mijn probleem is oplost.

brommert_01 wat bedoel je precies met een EB/DB? als ik een gokje waag over wat je probeert te vragen is heel het blok nog orgineel. het is geen 50 cc blok met een 80cc krukas en een 80cc cilinder, het is een 80cc blok met een orgineel 80cc krukas en een orgineel 80cc cilinder van derbi.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door Jasper_ »

ik probeer ook wel even te kijken of ik foto's hiervan kan toevoegen.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Ontsteking past niet op krukas

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Exacte bouwjaar?
Plaats reactie