Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Algemene vragen over Derbi.
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door Rickk »

Beste,
Momenteel ben ik bezig om mijn blok te reviseren en er meteen een doppler kruk, 80tpr en nieuwe lagers in te zetten. Alleen willen mijn carters wat dan ook, NIET splitten. Ondertussen heb ik al heel veel geprobeerd, maar niks werkt. De carters staan nu met +- 5/6mm uit elkaar doormiddek van een bout in de membraan holte en dan een moer steeds losser te draaien zodat de carters van elkaar worden gedrukt. Maar nu moet de onderkant nog los, heb al op de uitgaande assen van de krukas geslagen met een hamer, maar baate ook niet. Iemand ideeen om het blok te splitten? Blok is naar mijn weten nog nooit open geweest.

Alvast bedankt


-Edit
Na een uurtje hameren hier en daar, begon hij rondom eindelijk los te gaan. Dus als je de carter niet van elkaar af krijgt, blijf door hameren en zet er eventueel wat tussen de carters om de speling tussen carters te behouden! :D
Laatst gewijzigd door Rickk op do 24 mar 2022, 08:05, 2 keer totaal gewijzigd.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Carters splitten niet (opgelost)

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Niet met dingen tussen je carters gaan lopen wrikken.... gaat ie kapot van.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Carters splitten niet (opgelost)

Ongelezen bericht door Rickk »

ManuDRD-Racing schreef: zo 13 mar 2022, 18:46 Niet met dingen tussen je carters gaan lopen wrikken.... gaat ie kapot van.
Nee tuurlijk niet gaan wrikken, alleen er iets tussen zetten zoals een schroevendraaier, puur als je aan de andere kant het blok lift, dat hij aan de andere kant weer naar beneden gaat.
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Carters splitten niet (opgelost)

Ongelezen bericht door Rickk »

Nu is mijn wel los, alleen moet mijn krukas eruit, heb m wat warm gestookt en flink op lopen hameren met een kunstof hamer, maar zit niet veel beweging in, enig idee hoe ik deze eruit krijg? (Liefste zonder pers)
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 760
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Niks, ik herhaal, NIKS tussen de carters zetten.

Goed passende centerpunt in het gaatje van de krukas zetten. Ook om de krukas uit het carter te tikken. Mooiste is ook een moer op de as terwijl je dit doet, tegen het uitschieten en alsnog je schroefdraad beschadigen.

Had ik al gezegd dat je absoluut NIKS tussen je carters moet zetten...?

Edit: Nu hopen dat je met het meppen je schroefdraad al niet plat gemept hebt. Dat schroefdraad op het machinestaal van en krukas is vrijwel niet te herstellen.
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Rickk »

Erwin P schreef: zo 13 mar 2022, 20:20 Niks, ik herhaal, NIKS tussen de carters zetten.

Goed passende centerpunt in het gaatje van de krukas zetten. Ook om de krukas uit het carter te tikken. Mooiste is ook een moer op de as terwijl je dit doet, tegen het uitschieten en alsnog je schroefdraad beschadigen.

Had ik al gezegd dat je absoluut NIKS tussen je carters moet zetten...?

Edit: Nu hopen dat je met het meppen je schroefdraad al niet plat gemept hebt. Dat schroefdraad op het machinestaal van en krukas is vrijwel niet te herstellen.
Thanks, had hem er gister avond laat er nog uit gekregen, ik heb me helemaal moe geslagen en toen ik hem een minuut langer verwarmde, 2 tikken hij was eruit. Dus nu weer opbouwen ;)
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Op je krukas moet je helemaal niet hard meppen. Als je je carter op 2 blokken hout legt en rustig aan de buitenkant verwarmt om het lager valt hij er vanzelf uit. Het aluminium zet veel sneller uit. En dat moet geduldig. De

En dat tikken, hameren en openwrikken met een moer en bout ook niet doen. Daar krijg je van die verkrachtte blokken van met vaste lucht, lekkages en lelijke plekken. Je had de plekken met pasbussen moeten verwarmen. Dus bij de voorste en de achterste bloksteun, daarna had je zachtjes met een rubber hamer op de uitgaande as kunnen tikken en op het krukas draad(met moer erop). Anders doe je hetzelfde als Manu....
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 760
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: ma 14 mar 2022, 09:29 Op je krukas moet je helemaal niet hard meppen. Als je je carter op 2 blokken hout legt en rustig aan de buitenkant verwarmt om het lager valt hij er vanzelf uit. Het aluminium zet veel sneller uit. En dat moet geduldig. De

En dat tikken, hameren en openwrikken met een moer en bout ook niet doen. Daar krijg je van die verkrachtte blokken van met vaste lucht, lekkages en lelijke plekken. Je had de plekken met pasbussen moeten verwarmen. Dus bij de voorste en de achterste bloksteun, daarna had je zachtjes met een rubber hamer op de uitgaande as kunnen tikken en op het krukas draad(met moer erop). Anders doe je hetzelfde als Manu....
En hoe haal je het lager dan van de krukas? Waarschijnlijk met een buitenlager trekker. Je zet dan op dezelfde verbinding kracht als tijdens het tikken met een centerpunt. Alleen met tikken van de de centerpunt zijn de krachten meer schokjes waardoor de losbreek weerstand verbroken wordt en je dus minder absolute kracht hoeft te zetten.

Edit: In tegenstelling tot wat veel mensen denken zet je met het tikken geen kracht op je bigend etc. Enkel op het bijna 2cm dikke machinestaal van de as... Nee ook in Hulk modus zijn wij stervelingen niet sterk genoeg om dat krom te tikken.
Enige waar schadelijke kracht op komt is de kogelverbinding tussen binnen en buitenring van het lager. Laten we die nou toch standaard mee vervangen...
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Laten we beginnen met: niet op de kruaks slaan!. Want als je het dan doet net als manu, dan is je draad krom. center punt kan ook prima, zolang je maar niet met iets lomps/breeds slaat waarmee je de as of wat dan ook
flink kan bewchadigen. Verderr kan je als het lager heet is hem er prima af krijgen met 2 beitels. Maar voorkeur inderdaad aan buitenlagertrekker, heb toen een setje gehaald, dan zet je helemaal geen kracht op de krukas, zodra je de 2 helfden aantrekt komt hij vaak al los van de krukas wang.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Brommert_01 schreef: ma 14 mar 2022, 09:29 Anders doe je hetzelfde als Manu....
juist... en dan kan je weer opnieuw beginnen met een nieuwe krukas.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 760
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: ma 14 mar 2022, 18:45 Laten we beginnen met: niet op de kruaks slaan!. Want als je het dan doet net als manu, dan is je draad krom. center punt kan ook prima, zolang je maar niet met iets lomps/breeds slaat waarmee je de as of wat dan ook
flink kan bewchadigen. Verderr kan je als het lager heet is hem er prima af krijgen met 2 beitels. Maar voorkeur inderdaad aan buitenlagertrekker, heb toen een setje gehaald, dan zet je helemaal geen kracht op de krukas, zodra je de 2 helfden aantrekt komt hij vaak al los van de krukas wang.
Nog 1 van de mooie pluspunten van de centerpunt methode voor degenen met beperkt gereedschap is dat de krukas dan meestal uit het lager komt. Het lager blijft dan vaak het carter zitten. Die is er veel makkelijker uit te tikken dan een lager van de as halen is met beperkt gereedschap.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Carters splitten niet (opgelost) Krukas demonteren?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, dat is waar. Dan is het wel een goed alternatief. Maar dan moet je wel een beetje technisch inzicht hebben en wat welke kracht aan kan, maar dat is in het algemeen met kloten aan brommers :D
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door Rickk »

Beste forumleden,
Ondertussen zit het blokje weer in elkaar, gister de hele dag aanbesteed en vrijwel meteen starte hij, perfect dus. Versnellingsbak opnieuw op gebouwd, en krukas + lagers vervangen en loopt weer als een zonnetje. Nu fijn rustig inrijden, en dan kijken wat het doet met de performance! Bedankt voor de hulp hier nog!

Momentele setup:
Top Performance 80
Doppler endurance
Scr Corse 70/80
21mm Dellorto
Malossi VL6
Malossi powerfilter

Ben benieuwd hoe dat rijd ;)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door 42 »

Ben ook benieuwd :thumbup:
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Rickk schreef: do 24 mar 2022, 08:09 Beste forumleden,
Ondertussen zit het blokje weer in elkaar, gister de hele dag aanbesteed en vrijwel meteen starte hij, perfect dus. Versnellingsbak opnieuw op gebouwd, en krukas + lagers vervangen en loopt weer als een zonnetje. Nu fijn rustig inrijden, en dan kijken wat het doet met de performance! Bedankt voor de hulp hier nog!

Momentele setup:
Top Performance 80
Doppler endurance
Scr Corse 70/80
21mm Dellorto
Malossi VL6
Malossi powerfilter

Ben benieuwd hoe dat rijd ;)
Scr corse 70/80? Bestaat die?
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door 42 »

Zal een racing line zijn, ook al heet ie racing line 70 dacht ik.
SCR Corse Racing Line ---------------------- 70cc tot 80cc
SCR Corse Racing Line 85/90 -------------- 85cc tot 90cc
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door Rickk »

42 schreef: do 24 mar 2022, 19:53 Zal een racing line zijn, ook al heet ie racing line 70 dacht ik.
SCR Corse Racing Line ---------------------- 70cc tot 80cc
SCR Corse Racing Line 85/90 -------------- 85cc tot 90cc
Inderdaad een Racing Line, 70/80 :happy:

Ondertussen rond de 160/170km ingereden en voelt best rap aan, morgen helaas geen tijd om verder in te rijden, zal volgende week ergens wel zijn. maar voor nu lekker veel koppel (logisch voor een gietijzer), maar nog lang niet top aangeraakt. Wat raden jullie trouwens aan om in te rijden, (Krukas ook, of hoef je die niet in te rijden?). Mij lijkt 200km toch echt wel genoeg, maar ja ik probeer ook maar wat. Zal later nog wel eens een video neerzetten over de TPR80, en wat mooie foto's! :) Ik houd jullie op de hoogte :woot:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door 42 »

Krukas is wel goed zo, cilinder mag nog wat extra km's op.
Wel kun je em al eens voorzichtig doortrekken tot bijna top, als je het maar niet lang doet.
Beste rij je in met niet te lang op zelfde toerental te blijven, variëren dus.
Af en toe even wat hoger in toeren kan al wel.
Vanaf 400-500 km is ie echt helemaal ingereden.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Ik trek m altijd na 2 tanks leegrijden een keertje door naar zn top, wel maar ff 1 sec op top rijden natuurlijk. En na 3e tank geloof ik t wel.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Carters splitten niet (opgelost) +Resultaat

Ongelezen bericht door Rickk »

Oh oke top, dan ga ik voor de veiligheid nog maar flink wat km'ers erop zetten. Trok hem straks wel eens wat verder open naar huis van werk en ik stond verbaast met de hoeveelheid koppel die TPR heeft
Plaats reactie