Derbi stottert en bougie snel zwart

Algemene vragen over Derbi.
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Hallo jongens,

Ik heb een Derbi Drd Evo 2008 met een 70cc airsal, leovince V6 uitlaat verder gewoon de standaard onderdelen en een sproeier maat 98.
Ik heb de afgelopen weken alleen maar het probleem dat zodra ik met mijn brommer hoog in de touren rijd dat ik echt een beetje op de goede snelheid zit dat hij in eens gaat stotteren en knetteren ook uit de uitlaat. Vervolgens valt hij uit en is hij niet meer aan te rennen of trappen. Ik draai mn bougie eruit en hij is zwart. Ik heb ondertussen al meerdere bougies moeten halen en allemaal na een dagje of 2 rijden weer zwart. Wie kan mij helpen ik zou niet weten waar het aan ligt ik heb al een kleinere sproeier geprobeerd namelijk 98. De ontsteking en bobine is origineel en laatst nieuw gekocht bij josdijkman.
Ik gebruik de verhouding 1:50 van mengen en dit is altijd eigenlijk al zo geweest dus zou niet weten wat er mis is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door 42 »

Dat je nieuwe bougie moet halen, is dat omdat ze dan niet meer goed zijn of alleen zwart ?
Is het met een nieuwe bougie dat ie het wel eventjes goed doet in hoge toeren of is het probleem gelijk ook al met een nieuwe ?
Misschien toch een paar maatjes kleiner proberen met sproeier, het is nu vrij warm dus staat miss net te rijk nu...wat niet helemaal het knetteren verklaart helaas, dan denk je toch eerder aan ontsteking.
Zit t vliegwiel goed op de spie en staat de grondplaat goed, is het gekomen nadat je de nieuwe ontsteking en bobine heb geplaatst ?
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Nee het was dus voor mijn nieuwe ontsteking ook al zo daarom dacht ik het ligt aan mijn ontsteking, maar dat is het dus niet.

Het is zo de bougie doet het in het begin prima hij start in een keer en dan kan ik gwn goed een stuk hoog in de touren rijden maar na een lange tijd of na een paar keer goed in te hebben gereden ontsteekt hij niet meer en gaat hij in de hoge touren stotteren mijn touren teller tript hem dan ook helemaal.
Dus wanneer ik dit had wist ik dat de bougie waarschijnlijk zwart zou zijn en ja hoor hij was al best snel weer zwart geworden.

Niet helemaal maar het tipje en dat steeltje is gewoon zwart. Ik zou me god niet weten hoe dit komt, want ook mijn mengsmering was altijd al hetzelfde ik heb zelfs nog laatst de verhouding wat minder gemaakt dus denk ongeveer 20 mililiter olie per liter.

Zelfs toen draaide ik er een nieuwe in en ook toen ging de bougie best snel zwart en kreeg ik hem niet meer aan. Ik heb al verschillende bougies geprobeerd NGK BRE9EG en BRES9 etc maar allemaal hetzelfde effect.
Ik wil er wel een 94 sproeier proberen onder te zetteb maar verhoogt dit niet de kans op een vastloper?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door 42 »

Klinkt niet als afstelprobleem idd.
Eerder elektrisch of ontsteking, ik heb daar niet veel verstand van maar anderen hier wel, hopelijk weet iemand waar je t moet zoeken.
Je zou de stroomwaardes es kunnen meten of die kloppen, er staat op t forum welke waardes alles hoort te hebben.
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Dank je wel!
Ik heb een multimeter besteld maar weet nog niet precies hoe ik het precies moet meten met waar de minpool en pluspool op doen maar de waardes heb ik al opgezocht op dit forum. Als ik dit allemaal heb gemeten laat ik de waardes hier achter voor verdere reacties, maar wie weet wat misschien toch het probleem zou kunnen zijn?
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Ik heb de ontsteking, bobine etc doorgemeten en kwam op gelijke waardes uit dus dit probleem valt af wat zou het kunnen zijn?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Erwin P »

Krijg je ook druk op je versnellingsbak en/of gebruikt hij olie?

Zoals ik het begrijp reed hij eerder niet te rijk?
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Erwin P schreef: wo 22 jun 2022, 17:16 Krijg je ook druk op je versnellingsbak en/of gebruikt hij olie?

Zoals ik het begrijp reed hij eerder niet te rijk?
Klopt en nee ik voel tijdens het versnellen niet meer of minder druk. Ik weet niet precies wat u bedoelt met druk op de versnellingsbak hoe merk ik dit?
En mijn brommer gebruikte eerst via de oliepomp olie, maar via het slangetje vervoerde hij niet, had hierdoor later een vastloper en toen werd toch aangeraden om zelf te mengen. Dit heb ik eigenlijk altijd op 1;50 gelaten.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ik bedoel of hij versnellingsbak olie gebruikt. Ik verdenk namelijk de rechter krukaskeering.
Dan slaat hij zwart door de olie uit het blok.
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Erwin P schreef: wo 22 jun 2022, 22:15 Ik bedoel of hij versnellingsbak olie gebruikt. Ik verdenk namelijk de rechter krukaskeering.
Dan slaat hij zwart door de olie uit het blok.
Oh dat zou ik zo even niet weten.
Het was wel zo dat eerder het blok lekte, omdat er te veel olie in zat waardoor hij het eruit gooide, maar ik weet niet of mijn versnellingsbak olie gebruikt.
Dit kan wel kloppen, want als ik mijn bougie die dan zwart is eruit draai zit om de rand van het gat een beetje zwarte olie.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Erwin P »

Heb je na die vastloper ook naar de krukas en de lagers gekeken? Kan best zijn dat dat de genadeklap was voor je lagers en dat daar nu speling op zit (ietswat speling) dan lubberen je krukas keerringen heel snel uit.
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Erwin P schreef: do 23 jun 2022, 14:33 Heb je na die vastloper ook naar de krukas en de lagers gekeken? Kan best zijn dat dat de genadeklap was voor je lagers en dat daar nu speling op zit (ietswat speling) dan lubberen je krukas keerringen heel snel uit.
Toen ik dat had had ik er een nieuwe cilinder en zuiger opfezet namelijk de 70cc airsal en had ook een nieuwe krukas met krukas lagers dr in laten zetten.
Mijn krukas was namelijk niet meer te redden😬
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik denk gewoon wat te rijk. Daarom slaat hij zwart. Kijk eerst eens naar je carb en de choke. Als hij aanstaat, trek je choke even uit, of dit nog verschil maakt. Als er geen verschil is, dan staat je choke vast, en loopt die te rijk daardoor. Geeft het wel verschil doet je choke het normaal. Verder is het nu best wel warm, als het nu iets erger is dan van de winter weet je al genoeg, dus even nagaaan
Zelf zei je al, ik wil een 94 proberen. Ik zou gewoon die proberen of een 92. Als die nou bovenin vet slaat omdat hij teveel krijg kan je er gerust een paar maatje kleiner in doen. Je kan ook proberen even je luchtfilter slang eraf te halen, dan krijg je een partij meer lucht, maar het is wel de vraag of die dan niet te arm staat. Dat raad ik alleen aan als je wat meer ervaring hebt. Maar zolang als dat je geen 20km gaaf rijden tijdens het afstellen kan je gerust altijd een maatje kleiner proberen zonder consequenties.

Er vanuit gaande dat alles goed gereviseerd is zou ik het zo proberen met 92/94. Verder kan je de olie even bijhouden van de bak, of het nergens weglekt. Door het schroefje uit je rechter carterdeksel te draaien kan je zien of hij op niveau zit. Even de olie bijvullen tot het er zachtjes uitdrupoelt. Dan stop je en draai je het schroefje er weer in. Als dan een poosje later alle olie verdwenen is of er nu abnormaal veel ingaat zit de rechter keerring niet goed.
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Brommert_01 schreef: do 23 jun 2022, 18:20 Ik denk gewoon wat te rijk. Daarom slaat hij zwart. Kijk eerst eens naar je carb en de choke. Als hij aanstaat, trek je choke even uit, of dit nog verschil maakt. Als er geen verschil is, dan staat je choke vast, en loopt die te rijk daardoor. Geeft het wel verschil doet je choke het normaal. Verder is het nu best wel warm, als het nu iets erger is dan van de winter weet je al genoeg, dus even nagaaan
Zelf zei je al, ik wil een 94 proberen. Ik zou gewoon die proberen of een 92. Als die nou bovenin vet slaat omdat hij teveel krijg kan je er gerust een paar maatje kleiner in doen. Je kan ook proberen even je luchtfilter slang eraf te halen, dan krijg je een partij meer lucht, maar het is wel de vraag of die dan niet te arm staat. Dat raad ik alleen aan als je wat meer ervaring hebt. Maar zolang als dat je geen 20km gaaf rijden tijdens het afstellen kan je gerust altijd een maatje kleiner proberen zonder consequenties.

Er vanuit gaande dat alles goed gereviseerd is zou ik het zo proberen met 92/94. Verder kan je de olie even bijhouden van de bak, of het nergens weglekt. Door het schroefje uit je rechter carterdeksel te draaien kan je zien of hij op niveau zit. Even de olie bijvullen tot het er zachtjes uitdrupoelt. Dan stop je en draai je het schroefje er weer in. Als dan een poosje later alle olie verdwenen is of er nu abnormaal veel ingaat zit de rechter keerring niet goed.
Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat bedoel je precies met de choke uittrekken gewoon de choke aanzetten? Ik heb een handchoke en ik weet dat als hij aanstaat en als ik dan de choke omhoog doe dat het geluid van de brommer anders wordt en hij bijna uitvalt dus er zit wel verschil in.
Hij draait dus anders stationair en rijd ook anders.

Hoe weet ik trouwens of mijn 94 sproeier die ik er dan inzet of hij vetslaat?

En als ik de luchtfilter loskoppel wat zou ik dan moeten merken en hoe kan ik weten of het gier aan lag? Want volgensmij is het niet heel goed om zonder luchtfilter te rijden?
Ik zal trouwens wat olie bijdoen in het blok en dan kijken of er veel in gaat of juist niet. Dit zal ik laten weten.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Oke, wat je dus wilt testen of of je motor niet teveel brandstof krijgt.

Wat ik vermoed is dat je hoger in toeren te veel brandsrofkrijg en daardoor verslaat(helemaal zwart wordt) en dan niet normaal meer wil vonken.

Mijn vermoeden is dat de verhouding lucht/brandstof dat je reguleert met een sproeier, nu niet in verhouding is. Als je het luchtfilter er eventueel afhaalt, krijg die makkelijker lucht, en zuigt hij meer lucht op. Dan heb je meer lucht en minder brandstof.
Als hij veeeeel te veel krijg zou hij direct moeten reageren op een los filter. Of andere symptomen dan nu. Maar ik zou eerst even snel die luchtbuis eraf halen me thuidig esproeier, veeeeel snel proberen. Als dat niks doet even 94 of 92 erin draaien. Om op dezelfde zuurstof iets minder brandstof te krijgen
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Brommert_01 schreef: do 23 jun 2022, 21:51 Oke, wat je dus wilt testen of of je motor niet teveel brandstof krijgt.

Wat ik vermoed is dat je hoger in toeren te veel brandsrofkrijg en daardoor verslaat(helemaal zwart wordt) en dan niet normaal meer wil vonken.

Mijn vermoeden is dat de verhouding lucht/brandstof dat je reguleert met een sproeier, nu niet in verhouding is. Als je het luchtfilter er eventueel afhaalt, krijg die makkelijker lucht, en zuigt hij meer lucht op. Dan heb je meer lucht en minder brandstof.
Als hij veeeeel te veel krijg zou hij direct moeten reageren op een los filter. Of andere symptomen dan nu. Maar ik zou eerst even snel die luchtbuis eraf halen me thuidig esproeier, veeeeel snel proberen. Als dat niks doet even 94 of 92 erin draaien. Om op dezelfde zuurstof iets minder brandstof te krijgen
Oke dus luchtfilter loskoppelen en dan proberen te starten?
Ook er mee rijden dan?
Zo ja dat dan met een nieuwe bougie om te kijken of hij weer snel zwart gaat?
En als het niks doet een kleinere sproeier erin draaien zoals idd 94/92 en dan nog steeds zonder luchtfilter starten of ook dan rijden?
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Oke ik heb net klein stukje gereden zonder luchtfilter en als ik dan rond de 30/40 reed in hoge touren haperde hij en half stotterend. Wat betekent dit nu voor mijn benzine/lucht verhouding en wat moet ik er aan doen?

Ik heb er trouwens een 95 sproeier ingedraaid 94 had ik niet.

De cilinder was erg warm en dat na een klein stukje rijden, maar ik denk dat dit komt doordat de luchtfilter er af was toch?
Ik had er even een nieuwe bougie ingedraaid om goed te zien en het steeltje was koffiebruin verder nog niet veel verandert want heb er niet veel mee gereden kon ook niet super goed, want hij haperde in de hoge touren en dat al vrij snel dus er zit verschil in. Ik weet niet wat dit precies nu zegt en wat ik nu moet veranderen, maar hoop dat jij het weet en het me kan uitlegge .
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, het moet niet beide. En zoals ik zei is het filter alleen zodra je het een beetje in de vingers hebt. Dus even slang er op terug doen. En dan wat kleinere sproeiers monteren. En proberen
Kenai2K5
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door Kenai2K5 »

Is goed en wat is trouwens de standaard verhouding van de luchtschroef ongeveer?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi stottert en bougie snel zwart

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kenai2K5 schreef: za 25 jun 2022, 13:59 Is goed en wat is trouwens de standaard verhouding van de luchtschroef ongeveer?
Begin met 1.5 slag open
Plaats reactie