Bovenste dode punt.

Algemene vragen over Derbi.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Hoi,

Ik heb een vraag over het bovenste dode punt. Heeft elke cilinder een andere bdp? Ik had een Polini 80CC ghisa en vandaag komt mijn Airsal Xtreme binnen. Maar moet ik dan weer mijn ontsteking op nieuw afstellen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door 42 »

Lijkt me van niet, de stand van krukas veranderd niet.
Denk ik.. :think:
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: ma 22 aug 2022, 15:33 Lijkt me van niet, de stand van krukas veranderd niet.
Denk ik.. :think:
Dacht ik zelf ook, maar iemand zei dat het wel moest. En heeft er wel verstand van
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door 42 »

Oke, kan hoor, ik ben idd niet zeker maar het leek me logisch
Even afwachten wat de anderen zeggen dan.
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door gpr050 »

BDP veranderd niet.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3790
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door 42 »

Bedoelde hij de squish niet ?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: ma 22 aug 2022, 19:48 Bedoelde hij de squish niet ?
Nee bedoelde bdp
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 760
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door Erwin P »

Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Omdat je enkel zoals het woord zegt de ontsteking gaat vervroegen om het mengsel eerder te ontbranden. Hij kan er iets feller mee worden. Maar als je het weer wat je doet gaat alles naar de klote. Zelf ook nooit mee gespeeld. De opbrengsten zijn nihiel voor de hoeveelheid tijd, werk en risico's die eraan hangen.

Maar antwoord op je vraag:
Zolang je bij je vorige set-up daar niet mee gekloot hebt hoef je niks aan te passen en kan je het gewoon laten zitten hoe het zit!
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 760
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door Erwin P »

RiccoBeekman schreef: di 23 aug 2022, 00:47
Erwin P schreef: ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Vroegah in de tijd van je vader of handige buurman werkten ze met contactpuntontsteking. Die ontstak altijd op exact hetzelfde moment. Om meer toeren te maken en dus meer vermogen moet je iets vroeger ontsteken.
Tegenwoordig heb je een CDI, die ontsteekt steeds vroeger naarmate het toerental hoger wordt. Dat is door de fabrikant bepaalt als beste ontstekingskromme voor brommers met een slag en ongeveer de boring als die van jou. Die mensen zijn daar heel lang voor naar school geweest en hebben er heel veel ervaring mee. Om het beter te doen dan hun kom je eigenlijk al snel op de testbank terecht en dan nog zal het alleen beter werken op (extreem) hoge toeren.

Zo ziet het effect van een 0,5 mm te ver verdraaide grondplaat er uit. Gedaan door een maatje van mij.
Afbeelding
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hahah, ja, dat is een nooit voorbeeld van een gat in je zuiger ja😂
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: di 23 aug 2022, 12:38
RiccoBeekman schreef: di 23 aug 2022, 00:47
Erwin P schreef: ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Vroegah in de tijd van je vader of handige buurman werkten ze met contactpuntontsteking. Die ontstak altijd op exact hetzelfde moment. Om meer toeren te maken en dus meer vermogen moet je iets vroeger ontsteken.
Tegenwoordig heb je een CDI, die ontsteekt steeds vroeger naarmate het toerental hoger wordt. Dat is door de fabrikant bepaalt als beste ontstekingskromme voor brommers met een slag en ongeveer de boring als die van jou. Die mensen zijn daar heel lang voor naar school geweest en hebben er heel veel ervaring mee. Om het beter te doen dan hun kom je eigenlijk al snel op de testbank terecht en dan nog zal het alleen beter werken op (extreem) hoge toeren.

Zo ziet het effect van een 0,5 mm te ver verdraaide grondplaat er uit. Gedaan door een maatje van mij.
Afbeelding
Reed die brommer wel gewoon perfect? Voor dat gat wel hoor ;)
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 760
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door Erwin P »

Hij reed perfect op normale afstelling. Maar moest steeds net iets harder. Toen liep hij even ook precies net zo als de vorige setting, voor een kilometer...
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.

Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: wo 24 aug 2022, 13:17 Hij reed perfect op normale afstelling. Maar moest steeds net iets harder. Toen liep hij even ook precies net zo als de vorige setting, voor een kilometer...
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.

Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.
Ja precies, ik heb nu dus die MVT DD op 1.5MM voor- maar ben beetje bang. Gast die k ken zei dat dat kon terwijl handleiding 0.35 staat. Dus nu beetje bang dat hetzelfde gebeurd
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Mvt dd moet je op 0,35 zetten, want die past het ontstekingtijdstip zelf aan.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Bovenste dode punt.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

ManuDRD-Racing schreef: za 27 aug 2022, 16:45 Mvt dd moet je op 0,35 zetten, want die past het ontstekingtijdstip zelf aan.
Heb ik nu ook gedaan!
Plaats reactie