Goedeavond,
Ik ben op het moment in het bezit van een 110cc Vespa sprint, dit is een 4 takt scooter en heb er nog nooit motorische problemen mee gehad. Echter ben ik er wel een beetje op uitgekeken, en ben ik opzoek naar wat anders. Ik wilde eigenlijk een 77-88cc schakelbrommer gaan halen. Echter moet deze wel goed zijn voor dagelijks gebruik(door weer en wind). Gemiddeld 30km per dag. Ik zal er ook af en toe langere stukken op rijden zo rond de 200km op een dag. Welke setup zouden jullie mij aanraden? Top snelheid maakt mij niet heel veel uit, vindt het belangrijker dat het voorwiel lekker de lucht in gaat. Ook wil ik dus graag een betrouwbare brommer waar ik niet elke 1000km een zuiger wissel moet doen. Ook woon ik in een stad waar wel vaak politie controle is. Dus vroeg ik mij ook af of een begrenzer een optie is? Is wat ik hierboven heb genoemd haalbaar voor een 2 takt schakelbrommer of is het teveel gevraagd?
Ook nog belangrijk is dat hij een milieu zone in mag
Mvg Viggo
Overstap Vespa naar schakelbrommer
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3935
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Met een 77 of grotere cilinder mag je geen enkele zone in..
Ook zal een begrenzer met een hele snelle setup lastig werken, hij moet em dan zo hard afknijpen dat je blok heel slecht loopt wat best opvalt bij een controle, grote kans dat ze op zoek gaan naar de begrenzer en je er een flinke boete bovenop krijgt.
Ook je geluid gaat heel erg opvallen in een stad met veel politie, je gaat binnen een paar maanden tijd gepakt worden vermoed ik.
Ook zal een begrenzer met een hele snelle setup lastig werken, hij moet em dan zo hard afknijpen dat je blok heel slecht loopt wat best opvalt bij een controle, grote kans dat ze op zoek gaan naar de begrenzer en je er een flinke boete bovenop krijgt.
Ook je geluid gaat heel erg opvallen in een stad met veel politie, je gaat binnen een paar maanden tijd gepakt worden vermoed ik.
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 07 sep 2024, 22:52
- Vervoersmiddel: Vespa sprint 110cc 4v
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Van de begrenzer snap ik. Ik rij nu zelf ook al meer dan een half jaar door de stad rond zonder demper in mijn akrapovic, nog nooit problemen mee gehad. En ik woon in Almere, dus het centrum is helemaal niet zo groot. En dat andere van minimaal 30 km per dag en soms meer per dag, is dat haalbaar met een schakelbrommer? Ik had zelf even een beetje rondgekeken en ik kwam uit op een 88cc van stage 6, die zou goed moeten zijn voor dagelijks gebruik. Of zou ik toch voor een italkit moeten gaan?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3935
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Kan allebei maar italkit is wel beter qua kwaliteit.
Je moet voor beide cilinders ook een andere krukas die alleen past als je het blok bewerkt dus hou daar rekening mee.
Je moet voor beide cilinders ook een andere krukas die alleen past als je het blok bewerkt dus hou daar rekening mee.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Bij een 4 takt met een andere uitlaat betekent het niet altijd dat die opgevoerd is. bij een 2 takt kun je echt wel aan het geluid horen dat hij opgevoerd is. vooral met een 88cc.
verder zijn 2takten onderhoudsgevoelig. maar mocht je dit goed bijhouden kun je echt wel een betrouwbare opgevoerde brommer hebben. maar dan moet je niet te hard gaan opvoeren met een minimale squish etc.
verder zijn 2takten onderhoudsgevoelig. maar mocht je dit goed bijhouden kun je echt wel een betrouwbare opgevoerde brommer hebben. maar dan moet je niet te hard gaan opvoeren met een minimale squish etc.
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 07 sep 2024, 22:52
- Vervoersmiddel: Vespa sprint 110cc 4v
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Ja ik kan zelf zeker wel het een en anders eraan doen, maar dingen zoals het blok laten bewerken en flowen ga ik lekker laten doen. Maar dat de italkit van hogere kwaliteit is betekent dat ook dat hij meer pk’s heeft en langer meegaat?
Ik ga overigens gewoon zo een kit kopen (cilinder krukas lagers etc). Ik wil overigens voor een am 6 gaan dus dan valt 88 italkit al af. Is een tpr 86 een goede optie?
Ik ga overigens gewoon zo een kit kopen (cilinder krukas lagers etc). Ik wil overigens voor een am 6 gaan dus dan valt 88 italkit al af. Is een tpr 86 een goede optie?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3935
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Zeker, prima cilinder.
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 07 sep 2024, 22:52
- Vervoersmiddel: Vespa sprint 110cc 4v
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Oké ga ik denk ik daarvoor, want bij die hoeft je blok toch niet heel erg veranderd te worden?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3935
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Overstap Vespa naar schakelbrommer
Iets idd.