olielek schakelas

Algemene vragen over Derbi.
DerbiBrent
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi senda 2017

olielek schakelas

Ongelezen bericht door DerbiBrent »

Goeiemiddag/avond,

Na gisteren een tijdje te hebben gereden, heb ik mijn brommer in de garage gezet, deze ochtend lag er een hele olieplas onder mijn voortandwiel. Via het schakelpookje drupt het allemaal op de grond.
Foto: https://ibb.co/W3yZg8x
Ik dacht zelf aan een kapotte keerring, maar op een ander topic ging dat maar met een paar drupjes per keer, hierbij ligt ineens een klein plasje. Wat misschien handig is om te vertellen is dat mijn uitlaat ook al een tijdje olie lekte, rechtstreeks uit de demper. Na een overstap van olie heb ik hier veel minder last van en voor de rest is mijn uitlaat ook schoon. Die olie drupte onder de demper op de grond ipv. rechtstreeks onder het blok vandaan.
Ik ben nu van plan om een nieuw keerring setje te halen voor achter mijn voorste tandwiel, maar ben bang dat dat daardoor niet zomaar is opgelost. Overal rondom het tandwiel is het nat van de olie.
Brommer in kwestie: Derbi senda x-treme 2017, opgevoerd met een leovince uitlaat.

Alle hulp is welkom, alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door DerbiBrent op di 01 okt 2024, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RS4

Re: olieplas onder voortandwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Hoeveel km heeft ie gereden ?
DerbiBrent
Banden plakker

Km teller staat op 14,000, is altijd standaard geweest vgm, met ontgrensde uitlaat. heb hem 4 maanden terug zelf verder opgevoerd.
42
Pro tuner

Dat zou erg vroeg zijn als de lager dan al kapot is, vaak gaat een versleten keerring samen met versleten lagers.
Of de ketting moet lang te strak hebben gezeten.
Ik zou een stuk rijden, daarna blok goed olievrij maken en dan kijken waar het precies vandaan komt.
DerbiBrent
Banden plakker

Dankjewel, ik zal hem morgen ontvetten en binnenkort een stukje rijden. Ketting probleem lijkt me sterk heb hem eerder te los dan te strak. wel lekt er soms een paar drupjes benzine vanuit mn tank op het blok. Ik neem aan dat het rubber van de keerring hierdoor niet aangetast wordt maar dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn waarom ik bij zon lage km-stand problemen heb met mijn keerring. In ieder geval bedankt, ik deel binnenkort de resultaten. 👍
DerbiBrent
Banden plakker

Zoals gezegd, blok schoongemaakt en een stukje gereden, de olie lijkt uit mijn schakelas te komen. Voortandwiel is relatief schoon en er ligt een beetje olie in het holle stuk van het schakelpookje. Olie lekt amper tijdens en na het rijden. Vooral olieverlies als de brommer stil staat. Is dit probleem makkelijk zelf op te lossen?
42
Pro tuner

Re: olielek schakelas

Dacht t wel, kapje en pookje eraf en als ik t me goed herinner kun je er dan zo bij.
DerbiBrent
Banden plakker

Ah top, heel erg bedankt. Ik neem aan dat je bedoelt dat ik makkelijk bij mijn keerring kan komen? (ga ervan uit dat daardoor de lek is ontstaan)
42
Pro tuner

Ja
Plaats reactie