Derbi blok lekt koelvloeistof

Algemene vragen over Derbi.
Rekamnelom
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi GPR50

Derbi blok lekt koelvloeistof

Ongelezen bericht door Rekamnelom »

Hallo forum leden, ik ben Klaas, nieuw op het forum en heb verleden jaar een verwaarloosde Derbi GPR50 gekocht en opgeknapt.
Dat is goed gelukt maar ik heb nog een probleempje: Alleen als de motor loopt lekt er uit het blok koelvloeistof uit een gaatje vlak achter waterpomp.

Wie kan me helpen met de vragen: "Wat is de functie van dat gaatje?"
en
Wat moet ik doen / had ik moeten doen om deze lekkage te voorkomen??

Bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp, groet Klaas
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi blok lekt koelvloeistof

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Dat gaatje is er om bij een eventuele lekkage van de keerringen of schade aan het asje van de waterpomp dat water weg te laten lopen en je te laten opmerken dat er wat mis is. De eerste 2 zaken zijn dus al gelukt. Enige dat je nu nog rest is om een revisie van de waterpomp te doen. Dat lijkt ingewikkelder dan het is. Iemand die een beetje handig is kan dat zelf uitvoeren. Aangezien je de brommer zelf al hebt opgeknapt zal je dat waterpompklusje ook zelf wel kunnen klaarspelen.
Dat lekken voorkomen kan je niet echt, repareren dus wel.

Google even op: "Revisie waterpomp derbi senda" en bekijk de beschikbare video's om je op weg te helpen.

Wel graag ff terugmelding hier om te laten weten of het is gelukt en of je tegen eventuele problemen bent aangelopen, daar kan iedereen weer wat van leren.

Succes!
Rekamnelom
Banden plakker

Dank voor je advies Kata 2.0, ik ga ermee aan de slag en houd je/jullie op de hoogte.
Rekamnelom
Banden plakker

O ja, voor het aftappen van het koelwater heb ik voor de waterpomp een afsluiter gemonteerd en de beide slagpilaren opgeboord tot ze dezelfde diameter hadden als de afsluiter. Zo voorkom ik dat er van twee kanten koelwater spuit. Natuurlijk kan ik het koelwater ook uit de radiateur pompen maar daar heb ik niet voor gekozen. Ik zocht om een T-stuk waarmee ik kon aftappen maar heb dat nog niet kunnen vinden, heb jij / hebben jullie nog ideeën?
pog
Tuner
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Ongelezen bericht door pog »

Ik snap je reactie niet zonder uitleg. Maar je kan gewoon de koelvloeistof slangen die op de pomp aansluiten loshalen dan doet zwaarte kracht de rest.
Rekamnelom
Banden plakker

Re: Derbi GPR 50 blok lekt koelvloeistof

Ja, dat weet ik, dan spuit het water vanuit de radiateur en uit het blok in tegengestelde richting en wordt het een bende:)
door de nu gemonteerde afsluiter dicht te draaien voorkom ik dat en haal ik uiteraard aan één kant de slang los om de boel af te tappen.
Rekamnelom
Banden plakker

Dank voor mijn nieuwe rang: Bandenplakker
Graag hoor ik van jullie nog even hoe ik een tekening in welk format toe kan voegen.
Derbi GPR 50 RF 2010
Probleemstelling: Koelwaterlekkage uit afvoergaatje in koppelingsdeksel
Navraag op het Derbi forum leidde tot een reactie van Kata 2.0: Dit is een signalering van de lekkage van de keerring van de waterpomp.

Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Omdat ik niet wist hoe omvangrijk de reparatie zou worden heb ik een revisie set gekocht bij Easy-parts. In die set: positie 3, 4, 5, 2x 6, 7, 8, 9, 3x 10, 2x 11 en 14. Om de revisie uit te voeren moet het koppelingsdeksel eraf dus eerst olie en koelwater af te tappen.
Omdat ik alleen een koelwaterlekkage heb en geen olie in het lekwater, ging me het demonteren van het koppelingsdeksel te ver en besloot ik om me te beperken tot het vervangen van de buitenste keerring en heb ik alleen pos 3 en 1x pos 6 nodig.
O ja, het lekwater gaat vanuit de pomp door de lekke koelwaterkeerring naar het draingaatje, je hebt een wat groter probleem als ook de olie door dat gaatje lekt al dan niet tegelijkertijd met een koelwaterlekkage. (Dikke blauwe pijl)
Eerst de rechter kappen van mijn GPR er af en mijn afsluiter in de onderste koelleiding dichtgezet, toen de schroeven pos.2 voorzichtig gelost om het koelwater netjes op te kunnen vangen. Pomphuis en pakking weggenomen, flensmoer 4 gelost. De waterpompfan, de waaier, voorzichtig geprobeerd te demonteren, die bleek een inwendige schroefdraad M6 te hebben. Dan heb je de lekkende keerring in beeld, die zit rond de pompas die uit het koppelingdeksel steekt.
Hoe krijg je de keerring, die mogelijk vastgelijmd zit met loctite, zonder schade aan as en huis eruit?
Waaierzijde, aan deze kant zit het koelwater / lekwater Koppelingzijde, hier zit de versnellingsbakolie
De keerringen zitten in dezelfde doorlopende kamer ruggelings tegen elkaar. 0 – 2 mm max.
2x Keerring Ø 18 x Ø 7 x 5 mm

Pompas Ø 7mm

Tussen de metalen versterkingen in de beide keerringen zit ca. 2 mm rubber, daar kun je gebruik van maken. Je boort met een boortje van max. 3 mm voorzichtig door de stalen rug van de koelwaterkeerring (oker kleurige pijl) en stopt onmiddellijk wanneer het is gelukt, dat voel je meteen. Je mag de andere, de oliekeerring, niet doorboren want dan moet je ze allebei vervangen, het boren veroorzaakt dan boorspaantjes in de olie en om die te verwijderen moet je alsnog overgaan tot het demonteren van het koppelingsdeksel en dat is wat je wilde voorkómen.
Je pakt een keerringtrekker of maakt er één van een smal stukje plaat door er een haakje aan te maken en trekt met dat haakje de keerring los, als het niet in één keer lukt boor je nog twee gaatjes bij en herhaalt die actie.
Vervolgens neem je de keerring (eerst even oliën), met de openzijde naar buiten gericht, zie tekening en plaatst deze voorzichtig in/voor de kamer, je tikt de keerring op z’n plek met dop 13 uitwendig 17 mm.
Je controleert op aanlopen van de waaier en voegt indien nodig en shim toe bij pos 14.
Als je een nieuwe waaier monteert meet je de diepte van de kamer in de nieuwe waaier en vergelijkt die met die van de oude, het verschil vang je op de dikte van pos 14 + shimring.
Je inspecteert de pakkingvlakken van pomphuis en koppelingdeksel en maakt deze schoon.
Je maakt pakking pos 3 even nat onder de kraan en plakt deze tegen het koppelingdeksel.
Je plaatst het pomphuis terug, draait de afsluiter weer open en vult de radiateur bij met de afgetapte vloeistof na de dop met de pressostaat te hebben te hebben verwijderd.
Je start de motor, de koelwaterpomp bouwt druk op en je kunt controleren of je reparatie succesvol is geweest.
Als laatste plaats je de kappen weer terug.
Groet Rekamnelom.
P.s. Graag hoor ik van jullie nog even hoe ik een tekening in welk format toe kan voegen.
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Makkelijkste als foto denk ik, even scrollen tot waar ik uitleg geef.
https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=20
Plaats reactie