Aprilia RS50 DERBI OT raar probleem

Algemene vragen over Derbi.
Steventrx
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 15:56
Vervoersmiddel: Aprilia rs50 MY

Aprilia RS50 DERBI OT raar probleem

Ongelezen bericht door Steventrx »

Beste forumleden,

Ik heb een RS50 uit 2006, het nieuwe model welke vergelijkbaar is met de gpr50, met een OT derbi blok eronder. Tot gistermiddag geen enkel probleem mee gehad en heerlijk mee gereden.
Toen ik met mijn vriend lekker aan het toeren was ontstond er ineens een probleem. Ik hoorde een soort gekras tijdens het rijden en het leek uit de versnellingsbak te komen. Het gekke is dat ik toen een paar km juist heel rustig heb gereden met ongeveer 4000 toeren. Na het gekras kreeg ik gekke tikken aan het stuur. Het was niet in een bepaald tempo, maar toch zeker niet goed. Direct brommer aan de kant gezet en bekeken, maar natuurlijk niks kunnen vinden. Toen weer kleine stukjes heen en weer gaan rijden proberen in verschillende versnellingen, snelheden en zelfs in zijn vrij. In zijn vrij leek er het minst aan de hand, maar toch waren de tikken wel aanwezig. Mijn maat reed achter mij en zag af en toe mijn achterwiel die tikken maken. Weer gestopt maar geen speling te bekennen op het achterwiel. Het lijkt me dan ook logosch dat er in de versnellingsbak iets is mis gegaan waardoor er iets in de versnellingsbak blokkeet of niet soepel meer loopt, waardoor de ketting aan het achterwiel trekt en jhet tikken in het stuur onstaan. Ik stond helaas wel 15km van huis af, dus ben rustig in lage toeren naar huis gereden. Het viel me op dat wanneer ik gas los liet en afremde het gekras weer hoorbaar was. De tikken bleven in elke versnelling. Wel scheelde het af en toe om even de koppeling in te knijpen en wat te zakken in toeren om vervolgens weer de koppeling op te laten komen. Dot hielp overigens maar soms en was na een paar seconde snel weer over.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik dacht zelf aan een kapot lager.
We kwamen er wel achter dat de ketting echt strak stondX, dit zou kunnen komen doordat we vlak voor de rit de achterveer strakker hebben gezet. Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Groeten Steven
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Aprilia RS50 DERBI OT raar probleem

Ongelezen bericht door Narco »

Ja, je probleem kan heel goed ontstaan zijn door je te strak gespannen ketting.
Het is bekend dat dit je lagers kan slopen omdat er te veel kracht op komt te staan.
Daarom beter een te losse dan te strakke ketting.

Je moet trouwens de kettingspeling (2cm) meten met een lichte vingerdruk.
Want zelfs al staat een ketting loei strak, dan kun je hem met kracht nog wel een paar centimeter samen knijpen, maar zo moet je niet meten dus.

Marco
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Steventrx
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 15:56
Vervoersmiddel: Aprilia rs50 MY

Re: Aprilia RS50 DERBI OT raar probleem

Ongelezen bericht door Steventrx »

Dus dat wordt blokje splijten neem ik aan...
Is er een snellere manier om te checken of t je lagers zijn?
Zojuist ketting wat slapper gezet en stukje geprobeerd, maar krijg toch dat enge geschraap weer te horen. Wat zou dat toch kunnen zijn??!
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Aprilia RS50 DERBI OT raar probleem

Ongelezen bericht door EZ_R »

ff voelen aan je vliegwiel enkel opwaarts is onacceptabel., kleine kans dat je bloklagers aan gort zijn door een te strakke ketting.

Even je cilinder erafhalen om big- en smallend te controleren.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Steventrx
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 15:56
Vervoersmiddel: Aprilia rs50 MY

Re: Aprilia RS50 DERBI OT raar probleem

Ongelezen bericht door Steventrx »

Lijkt me niet te maken te hebben met de krukaslagers aangezien hij in zn vrij ook al knarsende en schavende geluidjes heeft...
Plaats reactie