Gilera Zulu valt stil

Algemene vragen over Derbi.
Don Corleone
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 19:19
Vervoersmiddel: Een brommer

Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door Don Corleone »

Hallo allemaal,

Na een aantal dagen te hebben gesukkeld ga ik toch maar jullie hulp inschakelen. Ik heb een Gilera Zulu (dus oude type Derbi blok) en toen ik vorige week op pad was viel hij zomaar stil, na een kwartiertje gewacht te hebben omdat ik toch al op plaats van bestemming was weer proberen te starten. Hij liep alsof er niks aan de hand was, dus ik weer door. 500 meter viel hij weer stil. Dit herhaalde zich tot hij op den duur echt niet meer wilde starten, zelfs niet als ik hem vooruit duwde in zijn 2.

Eenmaal thuis aangekomen kwam ik erachter dat hij soms niet vonkte. Ik dus een nieuwe bougie erin, niets. Toen maar het vliegwiel eraf om de stator te checken, daar trof ik dus een paar draden die langs het vliegwiel hadden zitten schuren. Ik die draden opnieuw gesoldeerd en jawel, hij vonkte weer zoals het hoort.

Vol goede hoop de brommer gestart, niets aan de hand. Alleen na een halve minuut viel hij weer stil. Na enkele tientallen keren proberen gebeurde er elke keer hetzelfde. Alleen wat opvallend was dat hij wel elke keer direct de eerste keer kicken startte, dus hij vonkt wel constant lijkt me.

Na deze tegenslag heb ik al vanalles geprobeerd:
-carburateur schoongemaakt
-gecheckt of er benzine in de carb loopt
-weer de oude bougie erin
-gecheckt voor valse lucht
-wat gekloot met de luchtstelschroef
-en zelfs cilinder eraf gehad om te kijken of er niks beschadigd was

Uiteindelijk had ik op magische wijze een prima lopende brommer, niks aan de hand niet uitvallen, niks. Ik een stuk rijden, allemaal prima. Even een paar uur stil laten staan en weer rijden, ook prima. Dus ik dacht dat het opgelost zou zijn.

Nou niet dus, toen ik vandaag weer de brommer wilde pakken had ik pardoes weer precies hetzelfde probleem, dus hij start direct en hij loopt prima maar na +/- 30 seconden kapt hij er ineens mee.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen dit probleem op te lossen, want ik ben ten einde raad.

In elk geval bedankt!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Heeft de bobine wel goede massa, en is deze nog wel in orde.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Don Corleone
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 19:19
Vervoersmiddel: Een brommer

Re: Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door Don Corleone »

met de massa kan niks mis zijn, want hij zit direct op het frame met 2 dikke bouten, en of deze nog in orde is weet ik niet zeker. alleen zelf dacht ik dat daar niet zoveel mis mee kon zijn omdat hij wel goed vonkt, start en loopt. kan ik op een of andere manier checken of hij nog goed is? kan het misschien dat een onderdeel in de bobine ermee kapt als hij opwarmt door de stroom die er door loopt, of is dat heel dom?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het laatste wat je zegt klopt. Je zou het kunnen uitsluiten door een andere of nieuwe bobine te proberen.

Misschien is het wel een klein probleempje
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Don Corleone
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 19:19
Vervoersmiddel: Een brommer

Re: Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door Don Corleone »

dan ga ik dat maar proberen denk ik, het kan nooit kwaad. ik zal je een update geven wanneer ik er een heb, in ieder geval bedankt hè.
Don Corleone
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 19:19
Vervoersmiddel: Een brommer

Re: Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door Don Corleone »

Ik heb de bobine vervangen en hij lijkt het weer goed te doen. Uiteindelijk bleek de oplossing toch bar simpel :') stomme elektonica altijd
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Gilera Zulu valt stil

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Geen probleem
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie