Motorblok lekt HELP!

Algemene vragen over Derbi.
SamRiot32
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 10:58

Motorblok lekt HELP!

Ongelezen bericht door SamRiot32 »

Ik heb een probleem mijn motorblok lekt en ik heb geen idee hoe het komt! de olie lekt van achter de vliegwieldeksel vandaan als de vliegwiel deksel eraf word geschoeft licht er een klein plasje als je motor eventjes heeft gedraait. We dachten zelf eerst de krukaskering maar toen we gingen kijken is het nog een goed uitziende kering vervolgends keken we naar het olie er zat verkeerde olie en teveel olie in dus dat hebben we vervangen met de goede olie en met de juiste hoeveelheid (650ml) dit is gedaan bij een scooter zaak vervolgends start ik hem zet ik hem in zijn 1e versnelling en valt de motor gewoon uit! en vervolgends lekt het nogsteeds!

Heef iemand een idee hoe dit zou kunnen?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Motorblok lekt HELP!

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dat je hem start, in zijn 1 zet en dat die dan uitvalt kan komen door verkeerde olie.
Of iets dat de koppelingsplaten blijven plakken.

650ml staat in het WPHB maar dit moet er niet in bij het vervangen.
Bij het vervangen moet het min boutje eruit gehaald worden, en bijvullen tot dat het er uit komt.

Linker krukaskeerring lekt geen olie. Misschien dat er wat olie uit de carter ontluchting komt (Wit kunststof nippel boven de kickstarter).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
SamRiot32
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 10:58

Re: Motorblok lekt HELP!

Ongelezen bericht door SamRiot32 »

Bedankt voor zo ver!

We hebben de brommer in eerste instatie weg gebracht en een beurt te geven de moneur wist me te vertellen dat het een 70cc was hier had ik zelf geen weet van toen ik de brommer terug kreeg is die meteen gaan lekken. De scooter zaak heeft als aller eerst 10w40 olie gebruikt tot de nok toe afgevult (1 liter). We hebben gehoord dat afvullen tot bovenaan en het gebruik van 10w40 tot lekage kan lijden ons is geadviseerd putoline gp10 in de hoeveelheid 650ml te laten gebruiken.we hebben dit ook uitdrukkelijk gevraagd aan de brommer zaak toen we terug kwamen voor de gersntie reparatie de brommer zaak heeft er toen 650ml kroon gear olie in gegooit vervolgends blijven inderdaad de koppelings plaat kleven en lekt die nog steeds. Nu is onze vraag is plutoline gp10 vol vullen tot dat schroefje de beste oplossing als het gaat over wellicht de klevende platen wat betreft de lekkage zijn we bang dat de monteur het blokje verder heeft opengemaakt dan strickt noodzakelijk zijn gezien zijn opmerking over de 70cc inhoud (waar ik vantevooren niks van af wist en ook niet had gevraagd) waardoor nu lekkage is ontstaan
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Motorblok lekt HELP!

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Over de cilinder:
Misschien kon hij het van de buitenkant zien (Ik denk het niet), misschien een gok. :emo:
Maar meestal moet je wel minimaal je cilinderkop eraf halen om de inhoud te bepalen (Dit heeft verder niets met een olie lekkage te maken).

Geen idee of die Kroon olie slecht is, maar Putoline GP10 is vaak wel de beste. Er kan altijd nog (Shit) olie aan de plakken kleven, maar ik denk na een aantal km gereden met GP10 dat de GP10 de overhand krijgt en dan zal het een stuk beter zijn.

Ik gok alsnog de carter ontluchting nippel (Als het versnellingsbak olie is).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie