Derbi rijdt niet meer

Algemene vragen over Derbi.
vali301
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 11:05
Vervoersmiddel: zip 2t
derbi senda sm 2008
je moeder 180cc

Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door vali301 »

Hoi ik heb gister een Derbi sm extreme 2008 gekocht. olie en benzine ververst. Deze brommer reed als een tierelier vanmorgen. In de middag kwam mijn vriend langs en die wilde achterop, nou oké niks mafs doen dan maken we 1 rondje. we reden en ik reed in 3 en vlak voor het stoplicht moesten we remmen omdat een auto niet doorreed. Toen sloeg de motor af en probeerden we hem te starten want ik had vanmorgen ook zoiets. Deze x trapte ik de kickstart in en bleef hij vastzitten onder aan. toen zijn we naar huis gelopen hebben we hem aan proberen te lopen maar dat werkte zwakjes en viel daarna uit.

eenmaal thuis heb ik onderzoek proberen te doen wat het probleem was maar door tekort aan gereedschap en kennis kwam ik niet ver. de bougie sleutel paste niet op de bougie ivm de lengte en een ringsleutel maat 21 heb ik niet. de kickstart is slapjes en geeft weinig weerstand, als je hem intrapt hoor je ook niet het geluid dat hij aanslaat. Ook heb ik toen ik de carterkap open wilde maken per ongeluk teveel versnellingsolie/motorolie laten lekken. ik denk dat ik heb gevonden hoe ik dat bij kan laten vullen maar ben daar niet zeker over.

de verkoper op marktplaats zegt dat hij er niks aan kan doen maar hem geef ik ook de schuld niet. Ik wil hem graag weer rijdend laten maken maar als 17 jarige puber heb ik niet veel geld en ben ik bang dat als ik hem naar de garage breng ik een torenhoge rekening krijg. zou iemand mij uit de brand kunnen helpen met ideeën hoe ik dit op kan lossen of als iemand handig genoeg is en niet teveel geld ervoor vraagt kan dat ook. (omstreeks Utrecht)

verder heb ik rond gevraagd en mensen zeiden de volgende dingen
-de carb schoonmaken
-hij heeft geen compressie
-hij heeft een warm of vastloper
-de kickstart is lam
-de veer van de kickstart is gebroken of gebogen.

ik ben zeer slecht in scooters/brommers repareren maar wil dit ding zo snel mogelijk aan de praat krijgen.
heb jij toevallig een oplossing of weet je hoe je dit moet repareren omstreeks Utrecht bel gerust!! stuur dan een pm (tenzij dat niet kan ben niet heel bekend met dit forum)
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Heel misschien kun je het zelf fixen
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

99% zeker heb je een warm of vastloper gehad. Mijn theorie:

- Hij stond al aardig arm afgesteld (daarom lijkt het ook alsof die als een gek loop).
- Toen er iemand achterop kwam, moest de cilinder harder werken en dit was hem wat te veel (en nu is die waarschijnlijk dood xd)

Als het alleen de cilinder is, zou je deze wellicht zelf (of met iemand die dit ooit gedaan heeft) kunnen vervangen.
Als de krukas ook kapot is.. moet helaas het hele motorblok uit elkaar om gereviseerd te worden.

Kun je direct die 80cc erop zetten 8-)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
vali301
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 11:05
Vervoersmiddel: zip 2t
derbi senda sm 2008
je moeder 180cc

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door vali301 »

derbi-ftw schreef:99% zeker heb je een warm of vastloper gehad. Mijn theorie:

- Hij stond al aardig arm afgesteld (daarom lijkt het ook alsof die als een gek loop).
- Toen er iemand achterop kwam, moest de cilinder harder werken en dit was hem wat te veel (en nu is die waarschijnlijk dood xd)

Als het alleen de cilinder is, zou je deze wellicht zelf (of met iemand die dit ooit gedaan heeft) kunnen vervangen.
Als de krukas ook kapot is.. moet helaas het hele motorblok uit elkaar om gereviseerd te worden.

Kun je direct die 80cc erop zetten 8-)
slimme theorie, maar ik heb op mijn zip een warm loper gehad en toen voelde alsof mn rem werd ingedrukt. hij sloeg nu enkel af. maar als het een warmloper is moet ik dan alleen mijn cilinder vervangen, afstellen en andere carb? of komt er meer bij kijken wat vervangen moet worden?
verder bedankt! misschien dat ik nog een 70/80cc eronder zet.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het makkelijkste is om de cilinderkop eraf te halen en de boel te bekijken.
Dan kun je zo de schade zien.

Waarschijnlijk alleen cilinder vervangen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
vali301
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 11:05
Vervoersmiddel: zip 2t
derbi senda sm 2008
je moeder 180cc

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door vali301 »

Oke, mijn vader en ik dachten dat het aan de bougie lag omdat deze niet vonkte. Wij hebben vanmorgen een nieuwe gehaald maar deze vonkte ook niet. Toch tijdens het wegzetten heb ik hem nog 1x proberen te starten en toen ging het licht wel ff aan. Ook heeft hij compressie.
wat zou het dan kunnen zijn?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het lijkt mij raar dat het niet te maken heeft met de zuiger/cilinder.

Misschien iets met het vliegwiel (niet goed vast/spie kapot).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
vali301
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 11:05
Vervoersmiddel: zip 2t
derbi senda sm 2008
je moeder 180cc

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door vali301 »

Hey een update!
de kickstart is inmiddels gerepareerd en de bougie is vervangen net zoals de cdi. Nog steeds heb ik het probleem dat hij niet vonkt dit kunnen vele problemen zijn oa een draadbreuk ( mijn vader de garage en ik denken dat het in de elektra zit) maar zijn er nog opties wat ik eraan kan doen? de garage heeft ernaar gekeken en zouden dit in de losse uurtjes oplossen waardoor het lang duurde. (verder een goede garage want mn zip is daar perfect onderhouden). Nu heb ik de optie om nog iemand in te huren die het thuis oplost. (een beun met iets meer kennis) of ik kan mn verlies pakken en hem verkopen.
als jullie een monteur kennen of iets weten van het probleem is. is altijd welkom! :thumbup:
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Utrecht is mij wat te ver :emo:

Als hij nog steeds niet vonkt, en de bougie+CDI is vervangen, dan is het probleem niet zo moeilijk.
Dan is het een draadbroek / contactslot / ontsteking spoel.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
vali301
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 11:05
Vervoersmiddel: zip 2t
derbi senda sm 2008
je moeder 180cc

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door vali301 »

derbi-ftw schreef:Utrecht is mij wat te ver :emo:

Als hij nog steeds niet vonkt, en de bougie+CDI is vervangen, dan is het probleem niet zo moeilijk.
Dan is het een draadbroek / contactslot / ontsteking spoel.
dus als ik het goed begrijp is het een draadbreuk van het contactslot naar de onstekingspoel?
zoja welke kleur draad is dit/hoe ziet hij eruit
of welke andere draden zou het aan kunnen liggen? hij staat namelijk op het punt verkocht te worden dus een snelle reactie is zeer dankbaar! alvast bedankt!
vali301
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 11:05
Vervoersmiddel: zip 2t
derbi senda sm 2008
je moeder 180cc

Re: Derbi rijdt niet meer

Ongelezen bericht door vali301 »

Terug bij af.
Ik ben van plan deze weken er naar te kijken met de beun kennis die ik heb. Ik twijfel of ze de cdi hebben doorgemeten want ze hebben al toegeven dat de cdi niet is vervangen nadat ik hiernaar vroeg. :thumbdown:

Nu heb ik zondag ochtend alle draden gemeten aan de rechterkant. Op breuken en het nodige aan elkaar gedraaid (voorlopig). Ook heb ik gekeken of er een breuk in het contactslot zat. gelukkig piepte hij met de multimeter maar heb ik niet de waarde gemeten (wist niet of dat moest.) nu ben ik van plan de draden bij de cdi en de bobine te meten. De rode draad moest als het goed is 200 ohm aangeven +- 15% en de groene draad moest 700 ohm aangeven met ook 15%+-. Als een van deze draden niet werkt moet ik nieuwe cdi bestellen? (ducati model ivm nt)

zijn er ook andere dingen waar ik op moet letten?
Plaats reactie