blok schud

Algemene vragen over Derbi.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

blok schud

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

gisteren kwam ik op mn werk aan en de laatste 100m schud het blok heel erg, vooral als hetgas eraf gaat schiet er een resonantie door het blok. alles zit extern gewoon goed vast en heb naar mn vliegwiel gekeken en die zat ook gewoon vast alleen zat te twijfelen of er vanaf het vliegwiel misschien heel lichtjes speling was. bij stilstand is het schudden ook aanwezig. Ik denk zelf dat ik het blok maar eens moet splitsen om te kijken maar hebben jullie vast een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: blok schud

Ongelezen bericht door Narco »

@Joop, dat is niet zo mooi.
Is het echt schudden ? Of meer trillen ?
Het is wel apart dat iets ineens in onbalans is geraakt.
Misschien is je voor tandwiel los geraakt ?
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: blok schud

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik gebruik het woord schud als overtreffende trap van trillen, het is eigenlijk en soort resonantie die je vooral merkt als je het gas los laat en je komt langs je midden toeren gebied dan resoneert heel de brommer heftig ook zonder in versnelling te staan. Ik denk dat ik de boel van het weekend maar open maak en ga er vanuit dat ik sowieso lagers ga moetten vervangen en de krukas en wil dan gelijk ook nieuwe koppelingsplaten zodat het zooitje daarna tenminste even dicht mag blijven. @Narco heb jij nog aanraders qua krukas en koppelingsplaten? ik zit nu even krap bij kas maar zou in de toekomst graag 80cc eronder willen leggen misschien de Airsal Extreme waar je geen speciale krukas voor nodig hebt
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: blok schud

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Controleer bij de revisie inderdaad de krukas lagers en versnellingbak lager(s) (vooral die bij het voortandwiel).
Het vliegwiel los en het vliegwiel met krukas omwentelingen. (als de motor loopt)

Een klein beetje onbalans kan bij 6000 rpm al een groot effect hebben
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: blok schud

Ongelezen bericht door Narco »

@Joop, de 5 plaats koppelingsplaten van DMP schijnen (erg) goed te zijn en zeer vriendelijk geprijst en deze dan monteren met Malossi veertjes. Dan heb je een sterke koppeling die ook oke is voor 80cc.
Deze DMP-Malossi combinatie heb ik ook voor onze zwart/oranje Derbi en komt ook op de witte 88cc.

De Airsal Extreme 80cc kan 19-20 pk halen zodat je daar ook weer een versterkte krukas voor nodig hebt.

De beste site om vergelijkingen van cilinders enzo te zien (of gewoon te kijken en te smullen van wat er zo al te koop is) is van de Luxemburgse Tuner RRD-preparation.
Zie bijvoorbeeld hun beschrijving van de Airsal Extreme 80cc (ook zij bevelen een versterkte krukas aan)

http://www.rrd-preparation.com/en/kit-7 ... uro-3.html

Hier hebben zij de 70 en 80cc kits op een rij staan voor Euro 3:
http://www.rrd-preparation.com/en/874-k ... rbi-euro-3

En hier de kits voor een lange slag krukas:
http://www.rrd-preparation.com/en/3163- ... rbi-euro-3

Je moet niet naar die Luxemburgse prijzen kijken, want ze zijn duur, hier in Nederland is alles stuk goedkoper.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: blok schud

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik heb met name met krukassen wel een beetje dat ik door de bomen het bos niet zie, ik weet dat je verschillende slagen hebt, 40mm 44mm en 45mm en dat je langere drijfstangen varianten die ik in principe allemaal niet zoek. Maar wat zijn nu goede versterkte krukassen? een 40 euro krukas van marktplaats zal wel niet goed zijn dat snap ik maar raden jullie bijvoorbeeld een MVT Carrera 40mm aan of iets van Artek K2? Doppler staat hier in een oud topic iets over slechte small-end lagers die je beter gelijk voor een Malossi naaldlager kan vervangen?

Normaal als je het over een blok 'revisie' hebt vervang je toch voornamelijk de krukas keringen en krukaslagers? ik dacht zelf met mn boeren verstand dat de secundaire as lagers met diagnostiseren uitgesloten konden worden omdat de resonantie zich met in zn vrij 6000-8000 toeren ongeveer voordoet maar dat is dus niet zo?

wat zouden jullie aanbevelen voor een blokrevisie op 18k van een brommer die 20% standaard begrenst heeft gereden 50% standaard ontgrenst en 30% standaard ontgrenst met een Tecnigas uitlaat(hoogtoerig uitschieters vermogenbank rond de 13k toeren 10pk) Misbruik: wel offroad geen wheelies

Dan nog even over lagers, C4 is de tolerantie die je normaal voor de race setups kiest toch maar heeft dit ook nog nadelen? Als ik nu eerst een paar maanden standaard ontgrenst wil rijden heeft het geen nut C4 te pakken als ze bijvoorbeeld sneller slijten en ik 4000km verder nieuwe lagers nodig heb
Laatst gewijzigd door JoopKarelSpank op vr 04 mei 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: blok schud

Ongelezen bericht door Narco »

@Joop, heb je aandelen bij Jos Dijkman ? :lol:

Ik zou gewoon goede C3 lagers monteren.
Alleen voor extreme raceomstandigheden is een C4 'veiliger'.

Op het Kreidler forum is ook een leuk topic over de speling van krukas lagers;
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... ight=lager

En op het scooterfreaks forum ook:
http://www.scooter-freaks.nl/forum/tech ... eit-lagers

Wat je hebt uitgezocht lijken mij verder prima onderdelen.
Doppler en Barikit hebben trouwens ook leuke krukassen.

Ik heb vorige week ook nieuwe kruk- en baklagers en keerringen gekocht, en heb gewoon de losse originele Derbi lagers en keerringen gekocht via het explodedview schema van Easyparts.
Ik heb voor C4 krukas lagers gekozen omdat bij de (zeer beknopte) instructiepapieren van mijn BRK 88 cilinder staat dat deze perse gemonteerd moet worden met C4 lagers en ik niet eigenwijs wil zijn door dan toch goede C3's met kunststof kooi te monteren, ook al had dat naar mijn mening best gekund.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: blok schud

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

goed nieuws ik ben gisteren met de derbi aan de slag gegaan en erachter gekomen dat er toch wat bouten waren losgekomen dus er waarschijnlijk niets aan de hand is! maar ik ga deze informatie zeker in mn achterhoofd houden voor wanneer ik 80CC wil gaan rijden bedankt voor de input!
Plaats reactie