derbi engineswap

Algemene vragen over Derbi.
willemVEBU
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 08 nov 2017, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda
Adly ATV 50R S sporty (sold)
Derbi GPR 50
Derbi senda R (Project)
Ktm LC4 620 (SM & Enduro)
Locatie: Enspijk

derbi engineswap

Ongelezen bericht door willemVEBU »

Dag allemaal,

ben ik weer eens.
Ik heb al tijden het plan om een snellere derbi te maken. Hier ook al meerdere posts over gehad en gelezen. Ben steeds verder in de brommerwereld gekomen en de laatste tijd steeds meer in het tunen.
Hierdoor heb ik mijzelf terug getrokken van de 80cc's op 50 blokjes te schroeven voorlopig.

Maar ik heb al het een en ander voorbij zien komen en gelezen over deze leuke 85 blokjes. (XS, YZ, SX noem maar op). Nou is mijn vraag, heeft iemand het hier al eens eerder gedaan? Zoja, welk blok heb je gebruikt en wat voor aanpassingen waren hiervoor nodig? Heb niet bepaald 2 linker handen dus qua bevestigen moet het goed komen maar wil graag mijzelf eerst inlezen. Heb er ook absoluut geen haast bij dus lees me graag eerst voldoende in.

En om het nog gekker te maken, een 125 blokje eronderhangen, is dit ook mogelijk? Aangezien het toch geen daily word en hem dan na een tijdje toch omkeur naar A1 als de mogelijkheid bestaat. Het frame zou dit moeten houden gezien derbi al eerder 125 heeft gemaakt, als ik mij niet vergis :think:

Ik hoor graag van jullie ervaringen en meningen

gr. Willem
ist nie kapot? Loate zo!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: derbi engineswap

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Omkeuren naar A1 (of motor kenteken) gaat niet lukken met een Derbi Senda (50) frame.
Dan moet je eigenlijk direct een 125cc frame halen. (Husky / Derbi / Honda etcc).

Een 85cc (Yamaha) of 125cc (Honda/TM/etc) is wel pas te maken. Is wel een klusje.. en dan zul je waarschijnlijk aan het frame moeten lassen voor de ophangpunten.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: derbi engineswap

Ongelezen bericht door Narco »

Nadeel van een 85cc crossblokje is de snelle zuigerslijtage, na 10 - 15 uur draaiuren is de zuiger op en moet vervangen worden.
Dit trouwens ook bij de bigbore kits voor het Derbi blokje.

Voor een daily rider is dat niet practisch, kan je iedere 2 a 3 weken je zuiger vervangen (€ 70 - € 100 per zuiger).
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
willemVEBU
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 08 nov 2017, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda
Adly ATV 50R S sporty (sold)
Derbi GPR 50
Derbi senda R (Project)
Ktm LC4 620 (SM & Enduro)
Locatie: Enspijk

Re: derbi engineswap

Ongelezen bericht door willemVEBU »

derbi-ftw schreef:Omkeuren naar A1 (of motor kenteken) gaat niet lukken met een Derbi Senda (50) frame.
Dan moet je eigenlijk direct een 125cc frame halen. (Husky / Derbi / Honda etcc).

Een 85cc (Yamaha) of 125cc (Honda/TM/etc) is wel pas te maken. Is wel een klusje.. en dan zul je waarschijnlijk aan het frame moeten lassen voor de ophangpunten.
Wil dr wel graag eerst een brommerkenteken op hangen om dr af en toe mee over de weg te kunnen rijden als dat nodig is.
Maar een brommer met meerdere cc's kun je toch wel overkeuren naar motor? Of heb ik dit verkeerd gelezen?
ist nie kapot? Loate zo!
willemVEBU
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 08 nov 2017, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda
Adly ATV 50R S sporty (sold)
Derbi GPR 50
Derbi senda R (Project)
Ktm LC4 620 (SM & Enduro)
Locatie: Enspijk

Re: derbi engineswap

Ongelezen bericht door willemVEBU »

Narco schreef:Nadeel van een 85cc crossblokje is de snelle zuigerslijtage, na 10 - 15 uur draaiuren is de zuiger op en moet vervangen worden.
Dit trouwens ook bij de bigbore kits voor het Derbi blokje.

Voor een daily rider is dat niet practisch, kan je iedere 2 a 3 weken je zuiger vervangen (€ 70 - € 100 per zuiger).
Het word zoiezo geen Daily, heb daar 2 andere voor staan (A) en ook de zuigerslijtagen en dergelijke is over na gedacht. Zit hier in een motorrijdfamilie dus de kennis is er. Zit meer met het feit dat ik meer vermogen wil omdat zo'n standaard 50 me nog weinig boeit om mee te spelen, als ik t zo mag zeggen.
ist nie kapot? Loate zo!
willemVEBU
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 08 nov 2017, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda
Adly ATV 50R S sporty (sold)
Derbi GPR 50
Derbi senda R (Project)
Ktm LC4 620 (SM & Enduro)
Locatie: Enspijk

Re: derbi engineswap

Ongelezen bericht door willemVEBU »

willemVEBU schreef:
Narco schreef:Nadeel van een 85cc crossblokje is de snelle zuigerslijtage, na 10 - 15 uur draaiuren is de zuiger op en moet vervangen worden.
Dit trouwens ook bij de bigbore kits voor het Derbi blokje.

Voor een daily rider is dat niet practisch, kan je iedere 2 a 3 weken je zuiger vervangen (€ 70 - € 100 per zuiger).
Het word zoiezo geen Daily, heb daar 2 andere voor staan (A) en ook de zuigerslijtagen en dergelijke is over na gedacht. Zit hier in een motorrijdfamilie dus de kennis is er. Zit meer met het feit dat ik meer vermogen wil omdat zo'n standaard 50 me nog weinig boeit om mee te spelen, als ik t zo mag zeggen.

Maar er is dus eigenlijk nog bijna niemand die uberhaupt zo'n blok er onder heeft gehangen? Nieuwe uitdaging denk ik dan zo :box:
ist nie kapot? Loate zo!
Plaats reactie