Derbi afstellen

Algemene vragen over Derbi.
niran078
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 09:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM 85th anniversary

Derbi afstellen

Ongelezen bericht door niran078 »

Beste derbi rijders,

Ik heb al een aantal jaar mijn derbi drd 85 limited en ongeveer alles wat je kan bedenken gereviseerd/vervangen. Ook heb ik afgelopen zomer een blokrevisie gedaan. Van de week ben ik begonnen met een nieuwe setup namelijk:

-Airsal 80
-Doppler endurance
-Doppler wr7 exhaust
-Dellorto 21 mm race black
-21 mm spruitstuk
-5 plaatskoppeling met malossi veren
- originele ontsteking/luchtfilter (ontgrenst)

Eerst had ik de 80cc met originele uitlaat en 17.5 mm carb en sproeier 100, deze afstelling was perfect en reed hel goed, mooie top van 90 en veel koppel. Nu heb ik van de week eindelijk mijn nieuwe carburateur en uitlaat (zoals hierboven vermeld). Ook had ik gelijk wat sproeiers gekocht. 100 tm 120. Afijn ik begonnen met afstellen (ik ben echt geen noob en heb 100derde forums gelezen en snap de werking van een carburateur compleet etc) Nou ik dus beginnen met sproeier 112, veel te rijk liep niet harder dan 25 en stotterde enorm, maakte niet meer dan 5k toeren. Ook was de bougie pik zwart en nat, en kwam er heel veel rook uit de uitlaat. Dus ik langzaam afbouwen in sproeiers tot 100, kleiner had ik niet, maar ook bij 100 nog veel te rijk. Dus deed ik er ff om te proberen 80 in, liep stationair als een speer en klonk heel goed, lekkere gas reactie etc. maar ik vond 80 zo klein dus durfde ik niet te rijden. Tot ik iemand sprak met ongeveer dezelfde setup en sproeier 84. Dus heb ik nog wat sproeiers gekocht en ben ik gaan proberen met 80-82-84-86 maar nu heb ik 2x proef gereden en dan valt ie tijdens het rijden uit, dit gebeurde na heel kort rijden (1 min) en als ik daarna start valt ie ook uit, klinkt alsof ie geen benzine kreeg, maar vlotterbak (heb een doorzichtige) was vol evenals de leiding. Ik was heel bang voor een warm loper, dus ik nog de zuigerkop eraf halen en de cilinder ziet er nog helemaal als nieuw uit zonder ook maar een kras. Dus ik alles weer in elkaar gezet en sproeier 84 erin gedaan, ik weer test rijden. Valt ie weer na exact even ver gereden te hebben uit. Nu heb ik m weer in de schuur en hij start wel gewoon in 1 kick en loopt goed stationair met een goede gasreactie. Nu weet ik me echt geen raad meer waarom hij tijdens t test rijden na een hele korte tijd uitvalt, iemand een idee?

Randzaken:
-gasnaald staat in het midden
-luchtschroef op 1.5 uit
-luchtfilter schoon
-geen valse lucht
-de carburateur was nieuw maar heb alsnog een revisiesetje gekocht en geïnstalleerd (nieuw pakking, vlotter etc.

Weet iemand waar het uitvallen aan kan liggen? of heeft iemand een vergelijkbare set-up en zo ja welke sproeier heb jij (voor indicatie)

P.S. ik heb wel eventueel filmpjes met hoe die uit valt en hoe de cilinder eruit ziet van binnen en hoe crisp ie loopt stationair.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Narco »

Ik heb voor mijn zoon paar maanjes terug een 88cc BRK opgebouwd met 28mm Mikuni, daar zit sproeier 290 in.
(zie hier: https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f= ... 80#p342731)
Sproeier 84 klinkt daarom voor mij heel klein, maar het zou kunnen omdat je het originele luchtfilter er nog op hebt.

Waarschijnlijk is het originele luchtfilter ook het probleem.
Op een 80cc wordt meestal een powerfilter/schuimfilter gemonteerd.

Dat je blok in z'n neutraal netjes loopt en een leuke gas reactie heeft, zegt niet zo veel.
Je kan de afstelling alleen testen in belaste toestand dus tijdens het rijden.

Heb je de squich ook goed afgesteld ? Zal waarschijnlijk 0,8 mm moeten zijn, maar dat staat wel in de papieren die bij de cilinder zitten.

Overigens wordt op de site van RRD preparation.com voor de 80cc Airsal een carburateur van minimaal 24mm geadviseerd.
Met een 21mm zal hij ook wel goed rijden, maar met een 24 of 26mm zal je er nog meer vermogen uit kunnen halen.

https://www.rrd-preparation.com/en/kit- ... uro-3.html
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
niran078
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 09:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM 85th anniversary

Re: Derbi afstellen

Ongelezen bericht door niran078 »

Squish staat perfect binnen de specs van t boekje, en ik heb een beetje onderzoek gedaan naar het originele luchtfilter en voor een 80cc moet dat wel genoeg lucht geven hoor, vooral als het helemaal ontgrenst is zoals bij mij, nou heb ik wel kort getest door die buis eraf te halen (zonder luchtfilter dus). Maar leek nog steeds te rijk te lopen
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Narco »

Sproeier 84 zonder luchtfilter en dan nog te rijk lopen kan toch bijna niet ??
Hoe weet je zo zeker dat hij te rijk loopt ?
Heb je per ongeluk niet de choke aan ?
Heb je de carburateur nieuw gekocht of is deze gebruikt ?
Is er niets mis mee ? Zit er bijvoorbeeld wel een stationair sproeier in ?

En die Doppler wr7 uitlaat, is dat niet gewoon een 50cc pijp ?
Een 50cc uitlaat op een 80cc is echt niet goed en maakt de afstelling er zeker ook niet makkelijker op.

De afstelling van je carburateur is niet iets wat je een half uurtje voor elkaar hebt, het is echt een geduld klusje.
Ik ben daar vaak meerdere avonden mee bezig, voor dat het goed is.
En bij bijvoorbeeld een Giannelli Conti uitlaat nog langer, omdat die uitlaat zo gevoelig is dat alles spot on moet zijn, het clipje van de gasnaald 1 positie verschuiven kan de afstelling al weer verpesten.
In jouw geval zit je zelfs met een totaal verkeerde uitlaat.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
niran078
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 09:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM 85th anniversary

Re: Derbi afstellen

Ongelezen bericht door niran078 »

Update, ik heb vandaag ff dezelfde setup gemonteerd met de originele 17.5 mm dellorto, na een paar sproeiers geprobeerd te hebben kwam ik uit op 102, dit liep echt perfect en viel niet uit en trok in alle versnellingen als een tiet. Top lag rond de 105 en liep dus uitstekend met een koffie bruine bougie, alles is dus hetzelfde behalve de carburateur. Het probleem zit hem dan toch in de carb. Als ik tijd heb ga ik proberen de 21 mm weer te monteren met een openluchtfilter.
Plaats reactie