WOK STATUS

Algemene vragen over Derbi.
Edowolters
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 24 sep 2018, 10:50
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

WOK STATUS

Ongelezen bericht door Edowolters »

Geachte lezer,

Ik heb een Derbi senda DRD #85 anniversiry editie.
Helaas heb ik op het moment een wok status op de brommer omdat deze te hard gaat.
Leuk verhaal, de brommer tikt de 80 km/h wel aan, maar door dat ik 'per ongeluk' de choke aan liet staan op de rollerbank, ging de brommer gelukkig maar 59 op de bank, helaas nog goed genoeg voor een wok status.

Ah fijn, nu wil ik natuurlijk de wok status er weer van af krijgen.
Uiteraard moet de snelheid worden aangepast, ik was van plan dit te doen door een prop in de uitlaat te lassen (indien nodig de binnendiameter nog verder open boren), en mijn voortandwiel van een 14 tands naar een 11 tands te veranderen.
Als iemand nog tips heeft voor de snelheid reduceren, hoor ik dat ook graag. Of als mijn plan natuurlijk nergens op slaat volgens jou.

Nu wordt naast de snelheid natuurlijk de hele brommer gecontroleerd, en heb ik hier een aantal vragen over.
Ook heb ik een mailtje naar de RDW gedaan maar ik wacht inmiddels al 2 weken op een antwoord, omdat de technische dienst van de RDW in Zwolle erg druk blijkt te zijn..

Ik heb een werkend remlicht, alleen wanneer de achterrem wordt geactiveerd, is dit voldoende of moet er perse remlicht werkend zijn bij beide remmen?

Daarnaast brand mijn voorlamp alleen wanneer de motor draait, dit leek mij wel oke, maar hoorde laatst dat het voorlicht ook moet branden wanneer de motor niet draait??

Mijn achterlicht bestaat uit een stuk of 6 ledjes, en twee daarvan zijn niet werkend, is dit een probleem?

Ik heb aan beide zijkanten van de brommer gele reflectoren, maar die zitten alleen bij het voorwiel, is dit voldoende?

Waar o waar moet ik ooit de rode reflector aan de achterkant plakken?

En dan als laatste over het dashboard..
Nu merkte ik de laatste weken dat ik nog met de brommer mocht rijden, dat af en toe de snelheidsmeter het niet deed. wanneer ik opnieuw optrok met de brommer deed de teller het soms weer. Soms deed de teller het een hele tijd wel en soms eventjes een tijdje niet.. (wel heb ik gemerkt dat wanneer je het voorwiel de lucht in tilt en aan het wiel draait dat de snelheidsmeter altijd werkt, dus goed voor de keuring lijkt mij?) je zou zeggen dat het ergens een los kabeltje is, dus ik nu maar eventjes aan de kabel die naar het dashboard loopt wezen wriemelen, niet een heel slim idee natuurlijk, en ja hoor toen bleef opeens het temperatuur lichtje branden.. Nu heb ik de teller al opengehaald en niets gevonden.. alle kabeltjes leken keurig aan te sluiten.. Nu heb ik, met mijn slimme brein, bedacht dat ik gewoon een stukje zwarte doek in de teller doe op het plekje van het temperatuur lampje, je ziet er niks van en bovendien zie je nu ook niet dat het lampje blijft branden! Nu is dit natuurlijk puur om de brommer door de keuring te laten komen, en is het fantastisch leuk als dit lampje gewoon naar behoren werkt. Iemand enig idee wat hier mis kan zijn met mijn dashboard?

Ik ben gloednieuw op dit forum dus weet niet precies of ik mijn verhaal op de goede plek post.. excuses wanneer dit niet het geval is.

Ik hoop dat het een niet te lang verhaal is, en bij voorbaat hartstikke bedankt.


P.S. tips en dingen die ik nog vergeten ben om de brommer door de keuring te krijgen hoor ik graag, ervaringen etc.

P.P.S voor de time being een tomos snor gekocht lekker makkelijk, dus heeft niet alle haast van de wereld.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: WOK STATUS

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Voor de RDW keuring moet alles in orde zijn, ze kunnen en mogen hier erg streng in zijn.
Voortandwiel 11 en een uitlaat prop is prima, eventueel kun je de carburateur nog begrenzer
(Met een carburateur begrenzer plaatje, aan de kant van het luchtfilter).

Remlicht van de voor rem en achter rem moeten beiden functioneren. Ook het achterlicht moet branden.
Dat de koplamp het alleen doet als de motor loopt is 100% normaal, deze kunnen ze niet afkeuren.
Ook je groot licht moet het doen. Dat er 2 leds niet doen is dacht ik geen afkeur (Weet ik niet met zekerheid).

Er hoort een rode ronde reflector aan de onderkant van de kentekenplaat te zitten.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie