Pagina 1 van 2
Kar achter brommer
Geplaatst: za 09 apr 2011, 20:25
door royvi
Ik wil dus een kar achter de brommer om mijn crossmotor op te zetten als ik naar de crossbaan ga, ik heb al wat regels opgezocht namelijk:
Er bestaat de mogelijkheid om een aanhanger achter de bromfiets te vervoeren. Er moet dan aan de volgende eisen worden voldaan:
De aanhangwagen mag niet breder en hoger zijn dan 1,00 meter.
De aanhangwagen mag slechts over één as beschikken.
De totale massa van de aanhangwagen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;
De afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 meter.
Wat verlichting betreft moet de aanhangwagen zijn voorzien van:
Één of twee achterlichten
Twee niet driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde
Tenminste één niet driehoekige ambergele retroreflector aan elke zijkant
Daarnaast mag de aanhangwagen zijn voorzien van:
Richtingaanwijzers
Één of twee remlichten
Één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde
De koppeling onderscheidenlijk de dissel van de aanhangwagen moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet zijn doorgeroest. Tevens mogen de voor de overbrenging van de krachten noodzakelijke onderdelen niet gescheurd, gebroken dan wel overmatig versleten zijn.
Voor een aanhangwagen gelden dezelfde regels wat betreft het frame, assen, wielen en de banden, als die van een bromfiets.
De lengte en gewicht heb ik scheit aan, 't is maar 5 kilometer ofzo naar de crossbaan. En crosskleding doe ik gewoon alvast aan denk ik.
Maar nu is mijn vraag, heeft iemand al eens een kar achter zijn Senda gemaakt? En hoe rijd dit? Is dit een beetje te doen?
En het trekken kan hij denk ik wel, ik hoef ook niet hard ofzo te gaan. Me pa kannie ook trekken met z'n dikke ballig en mijn crossmotor met kar zal niet veel zwaarder zijn

Lassen en metaal is ook geen probleem.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: za 09 apr 2011, 22:06
door Huug
Ik denk niet dat iemand hier ervaring mee heeft
zou wel stoer zijn als je zo een aanhanger kon aankoppelen
denk alleen niet dat het fijn door de bocht zal gaan of zo
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: za 09 apr 2011, 22:39
door Boeki
Wat doe je moeilijk? Als je schijt hebt aan het gewicht en de lengte, waarom heb je er dan geen schijt aan om die 5km met je crosser te rijden?
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: za 09 apr 2011, 23:20
door royvi
Dat valt toch wel iets meer op voor de politie

en dan rijd je 1 onverzekerd, en word je motor afgepakt. En 2 als ik over asfalt moet rijden is het zuigeruurverneuken en bandenverneuken

Als je met een verkeerde kar rijd krijg je of boete of waarschuwing en moet je gewoon drukken
En de lengte zo hooguit 20cm langer zijn
Dus ik weet niet wat jij moeilijk doen vind

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: za 09 apr 2011, 23:22
door royvi
Huug schreef:Ik denk niet dat iemand hier ervaring mee heeft
zou wel stoer zijn als je zo een aanhanger kon aankoppelen
denk alleen niet dat het fijn door de bocht zal gaan of zo
Nee bochten zou niet zo fijn zijn denk ik

Maarja, bocht gewoon ruim nemen?
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 00:05
door Huug
waar en hoe wil je de 'trekhaak' maken ? op je subframe ? is dat sterk genoeg want als jij door een bocht gaat en die kar wil vooruit werkt dat toch wel als een soort hefboom en komt er best veel kracht op te staan

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 00:06
door royvi
Ik dacht aan mijn achterasbouten iets maken, en een scharnierpunt op de stang.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 00:09
door Huug
hmm, en de bochten dan ? je maakt hem op je achteras aan 2 kanten dan ? als je dan een korte bocht moet maken loopt hij aan tegen je achterwiel ....
wil alleen een beetje mee denken hoor

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 02:04
door Royal Club
Misschien heb je hier nog iets aan.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/175" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 10:46
door royvi
Bedankt!
@huug ik dacht aan zoiets:
Ik ben niet zo handig met paint dus de verhoudingen kloppen niet en het wiel staat er scheef in

Maar dit is voor het basisprincipe wat ik in gedachten had. En omdat op het scharnierpunt een kracht komt te staan die naar beneden drukt (ik verwacht niet veel) maak ik tussen die overbrenging bussen (van kunstof?) Of iemand moet een beter idee hebben?
Dit zou ook wel chill zijn
http://link.marktplaats.nl/437628776" onclick="window.open(this.href);return false; en beetje duur
't is allemaal lelijk, maar omdat er een crossmotor opstaat compenseert dit wat he

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 11:06
door Huug
ik ben bang dat als je de bocht door gaat hij tegen je achterwiel aan zal komen. en je moet hem aan 2 kanten vastmaken op je achteras. komt anders denk ik te veel kracht op te staan

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 11:33
door royvi
Huug schreef:ik ben bang dat als je de bocht door gaat hij tegen je achterwiel aan zal komen. en je moet hem aan 2 kanten vastmaken op je achteras. komt anders denk ik te veel kracht op te staan

Ik heb hem ook aan beide kanten van de achteras in die tekening.
Hij kan niet tegen mijn achterwiel aankomen want daar zit die bevestiging om de as heen, maar bochten kun je gewoon niet te scherp maken. Want die soort Y vorm, de bevestiging tot het scharnier is een stuk zegmaar.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 12:01
door Huug
:O nu snap ik je tekening

het is een bovenaanzicht
Ik blijf er bij dat ik denk dat hij snel tegen je wiel aan komt. miss kan je dat grijze Y stuk zo buigen dat hij waar je hem vast maakt aan de brommer breed staat. beetje als een U

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 12:15
door royvi
Dat maakt niet uit, want dat Y/U stuk zit vast aan die achteras. Dus de afstand metaal-wiel blijft altijd gelijk, en het scharnierpunt zit verder.
Verder snap ik je verhaal niet helemaal

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 13:18
door Huug
hahaha, ik zit veel moeilijker te denken dan dat het is. je hebt volkomen gelijk. met de tekening zoals je hem hebt moet het wel lukken. alleen moet je het stevig genoeg maken want er komt best wel wat kracht op de bouten van je achteras te staan dan.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 13:23
door royvi
Huug schreef:hahaha, ik zit veel moeilijker te denken dan dat het is. je hebt volkomen gelijk. met de tekening zoals je hem hebt moet het wel lukken. alleen moet je het stevig genoeg maken want er komt best wel wat kracht op de bouten van je achteras te staan dan.
Ja ik weet het, moet ik ook nog wat voor bedenken

Misschien kan ik beter een soort bagagerek op me senda maken, en een fietskoppeling o.i.d. eraan.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 14:26
door n00n
Ik heb het een keer eerder gezien bij een senda.
Deze had onder zijn achterkapje een plaat vast zitten aan zijn sub frame doormiddel van bouten.
Hierop een balk schuin naar beneden gelast, dan recht naar achter en hier een kogel op zitten.
Daarna een kar gewoon met een stalen balk schuin omhoog en dan recht met een kogelkoppeling erop.
Dit lijkt mij ook de beste oplossing. Niet aan je brug.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: zo 10 apr 2011, 14:36
door Boeki
royvi schreef:Dat valt toch wel iets meer op voor de politie

en dan rijd je 1 onverzekerd, en word je motor afgepakt. En 2 als ik over asfalt moet rijden is het zuigeruurverneuken en bandenverneuken

Als je met een verkeerde kar rijd krijg je of boete of waarschuwing en moet je gewoon drukken
En de lengte zo hooguit 20cm langer zijn
Dus ik weet niet wat jij moeilijk doen vind

Okee, ik geloof je.
Tekening ziet er logisch uit, maak je dan een soort trekhaak achter je wiel, dus met een kogel?
Als je dan op de kar ook een scharnier maakt tussen de bak en de stok (of wat het dan ook gaat worden), komt het met de bochten al wel aardig goed denk ik zo.
Oja, als je de as in het zwaartpunt van de kar (met motor) legt, is er bijna geen kracht naar beneden.
Re: Kar achter brommer
Geplaatst: ma 11 apr 2011, 09:15
door royvi
Boeki schreef:royvi schreef:Dat valt toch wel iets meer op voor de politie

en dan rijd je 1 onverzekerd, en word je motor afgepakt. En 2 als ik over asfalt moet rijden is het zuigeruurverneuken en bandenverneuken

Als je met een verkeerde kar rijd krijg je of boete of waarschuwing en moet je gewoon drukken
En de lengte zo hooguit 20cm langer zijn
Dus ik weet niet wat jij moeilijk doen vind

Okee, ik geloof je.
~ja zo moet je de tekening lezen~
Oja, als je de as in het zwaartpunt van de kar (met motor) legt, is er bijna geen kracht naar beneden.
Ok, maar hoe zou dat rijden? Als hij steeds zegmaar in evenwicht ligt, gaat hij dan niet verschrikkelijk trekken. Of snap ik jou nu niet?
@n00n
Ok, dat is wel slim. Moet ik wel even bekijken hoe dat zit met mijn kentekenplaat en verlichting. Dat wilde ik sowieso al anders maken. Jij bedoelt zoiets toch:

Re: Kar achter brommer
Geplaatst: ma 11 apr 2011, 09:53
door n00n
Jep! Ongeveer.

kar is niet helemaal in verhouding zo, maar je begrijpt het idee.
Als je je kenteken gewoon op de brommer laat zitten is er vast wel een manier waarop je het plaatje en buis op je subframe dusdanig maakt dat je kenteken gewoon lekker kan laten hangen.