Tips over wat ik moet doen

Algemene vragen over Derbi.
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Ik heb mijn examen gedaan en ben nu aan het werk en met mijn derbi (DRD RACING 85 ANNIVERSARY) bezig.
Ik heb op het moment mijn blok compleet uit elkaar liggen en heb alles eruit gehaald (inc. alle keeringen en lagers). Ik heb nu allemaal nieuwe lagers en keerringen besteld. Ik ben van plan een doppler vortex cilinder en doppler origin krukas erin te zetten (cilinder was versleten)
Ik ben van plan om na de zomervakantie dit project af te hebben zodat ik er dagelijks mee naar school kan (30 km per dag)
Ik zat ook te kijken naar nieuwe koppelingsplaten maar is dit eigenlijk nodig?
Brommer heeft wel behoorlijk wat kilometers gelopen en heeft nog nooit een revisie gehad (ik vermoed 35 a 40k want kilometerteller was kapot toen ik hem overkocht)
en omdat ik al behoorlijk aan het vervangen ben zal ik dan ook de koppelingsplaten vervangen voor 5 plaats polini o.i.d?
En wat is het voordeel van 5 plaats koppeling t.o.v 4 plaats?
Ook ben ik van plan mijn blok te gaan spuiten heeft iemand tips voor het schuren en spuiten van het blok?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Na zo veel kilometers is het wel handig om de koppelingsplaten ook direct te vervangen, weet je dat dat ook weer goed is.

Een 5 plaats koppeling kan meer Nm aan (Dus interessant als je een snel/getuned motorblok hebt), een goede 4-plaats koppeling is voor de Doppler Vortex ook geen probleem.

Een 4-plaats koppeling zal langer mee gaan dan een 5-plaats koppeling.
Een 4-plaats koppeling heeft in het algemeen wat minder grip dan een 5-plaats koppeling.
(Dit laatste heeft voor een 50cc niet mega veel meerwaarde).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Oke bedankt
Iemand nog tips over het schuren en spuiten van een blok?
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Of ben jij de enige die nog actief is op dit forum ;)
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

RoyD schreef:Of ben jij de enige die nog actief is op dit forum ;)
Er zijn nog wel een aantal mensen actief, niet veel.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Ik ben van plan dit te gaan halen:
Mallossi koppelingsplaten (of zal ik stage 6 halen)
Doppler origin Krukas (geen endurance of wel)
Doppler vortex cilinder kit (afwerking ja of nee) of nog een andere cilinder
Putoline gp10 SAE 75W versnellingsbakolie
Complete pakkingset
Complete keerringset (lagers besteld via Lagerkoning.nl)
Ben van plan het allemaal te bestellen via derbipartsshop
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Derbi-ftw je bent de enige die op mn berichten reageert kun je deze ook ff beantwoorden? :dry:
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Hoi hoi, laten we even het lijstje afgaan:
Malossi koppelingsplaten: Is prima voor deze setup, alhoewel polini platen met Malossi veertjes de ideale setup schijnt te zijn (zelf geen ervaring mee)
Doppler origin krukas: Is oke, voor deze setup, maar als je het geld voor een Endurance hebt liggen, zeker die halen. Deze gaan wat langer mee en mocht je dan ooit nog eens een 70 of 80cc setup willen, kan dat zonder weer de krukas te vervangen.
Putoline Gp10: Uiteraard.
Complete pakkingset: Lijkt me handig :lol: en vloeibare pakking erbij is geen overbodige luxe.
Complete keerringset en lagers: Top, een revisie kan nooit kwaad, al helemaal als je de afkomst niet weet van de oude lagers/keerringen en je een snellere setup bouwt.

Verder ook nog nagedacht over een grotere carberateur? Het is niet perse nodig, gezien het met een 17,5 mm ook wel loopt, maar een 19 mm is wel een aanrader voor deze setup (Heb je toch wat extra power). Mocht je een nieuwe carberateur halen, vergeet dan niet een passend spruitstuk te regelen en dan ook direct maar een Vl6 membraam of iets in die richting er in te gooien.

Succes met de wederopbouw :thumbup: , laat je het resultaat en de prestaties hier nog een keer achter?
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Bedankt voor je reactie (is derbi_ftw niet de enige die reageert :thumbup:)

Polini is alleen 5 plaats en omdat 4 plaats langer mee gaat dan 5 plaats heb ik liever 4 plaats omdat dat voor deze setup niet echt uitmaakt (volgens derbi_ftw)

Ik ga nadenken over de endurance krukas maar omdat mn vader wil dat ik bij 50cc blijf komt er denk ik ook geen 70cc of 80cc

Carburateur heb ik idd ook over nagedacht maar dat kan in principe altijd nog omdat daarvoor het blok niet uit elkaar hoeft dus blijf ik voorlopig nog bij std 17.5mm

Nog een paar vraagjes:
Waarvoor vloeibare pakking?
Wat houd afwerking van de cilinder in en is de doppler vortex een goede cilinder?

Ik heb nagedacht om een project te maken op het forum maar omdat er niet veel mensen op zitten heb ik niet zoveel zin om daar tijd in te steken maar er komen vast wel wat foto's en andere dingen voorbij
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

De Doppler Endurance is inderdaad te sterke krukas (Soms lijkt het of deze krukas gewoon zijn leven mee kan, erg sterk).

Cilinders worden standaard verkocht zoals ze uit de fabriek komen (bijvoorbeeld gegoten aluminium).
Het kan zijn dat hier dan nog gietresten op zitten. Voor de levensduur en betrouwbaarheid kan de cilinder dan worden ''afgewerkt'' dit betekend dat de gietresten worden verwijderd, en persoonlijk wordt gecontroleerd.

Carburateur (of inlaat traject) kan inderdaad later nog aangepast worden, een 19mm is uiteraard wel een leuke aanrader zoals Danieborg22 al aangaf.

Vloeibare pakking komt eigenlijk altijd wel van pas als je wat vaker sleutelt. Ik zelf gebruik vaak een dun laagje vloeibare pakking op bijvoorbeeld het koppelingsdeksel (+pakking), zodat je echte pakking er niet af valt etc.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
RoyD
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: do 11 okt 2018, 20:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 85 Anniversary

Re: Tips over wat ik moet doen

Ongelezen bericht door RoyD »

Ik heb dit weekend mijn blok gespoten (foto komt eraan), nu ga ik verder met de wederopbouw van het blok alleen de doppler vortex cilinder is niet meer verkrijgbaar op derbipartsshop. Ik weet niet of derbi-ftw hier meer over weet maar komt deze nog weer op voorraad of niet anders haal ik hem bij jos dijkman op. Woon toch in de buurt alleen op derbipartsshop is die iets goedkoper. De rest van de onderdelen besteld zoals ik zei, ben niet naar de endurance gegaan want ik ga toch niet naar 70 of 80cc (vind mn pa niet zo leuk :roll:) en ik vond het dan niet de moeite waard om voor bijna het dubbele geld een betere te halen. Ik heb ook de vloeibare pakking erbij besteld.
Plaats reactie