Brommer loopt slecht/niet

Algemene vragen over Derbi.
Wessel
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 15:49
Vervoersmiddel: Aprilia rs 50

Brommer loopt slecht/niet

Ongelezen bericht door Wessel »

Hallo,

Ik heb een aprilia rs 50 uit 2007. Ik was aan het rijden zonder problemen en ineens viel de brommer uit en moest ik hem aanduwen dit gebeurde 2x in 10 minuten maar hij deed het nog prima toen was ik aan het rijden en maakte de brommer opeens allemaal rare geluiden toen ben ik meteen gestopt. Nu hebben we alle electro doorgemeten carburateur schoongemaakt maar nogsteeds moet ik aanduwen komt niet in powerband en onder de 3000 valt die uit. Ook viel mij op als je aan het vliegwiel draait gaat dat heel makkelijl kan zelfs met 1 vinger. Kan iemand mij zeggen wat dat is alvast bedankt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer loopt slecht/niet

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zou de cilinder er afhalen en kijken hoe je zuiger en zuigerveren er aan toe zijn..klinkt alsof je geen compressie meer hebt.
Kapotte zuigerveren misschien of een gat in je zuiger.

Moet je net zo hard aanduwen als anders of gaat dat ook een stuk makkelijker dan normaal ?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Brommer loopt slecht/niet

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Precies wat 42 ook denkt, te weinig compressie/vermogen om normaal te blijven lopen en te weinig om vermogen af te geven.
Klinkt als minimaal 2 warmlopers, waardoor de cilinder/zuiger beschadigt is geraakt.

Inderdaad even de cilinderkop (of hele cilinder) even eraf halen en kijken of je krassen/vegen of andere schade ziet.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Wessel
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 15:49
Vervoersmiddel: Aprilia rs 50

Re: Brommer loopt slecht/niet

Ongelezen bericht door Wessel »

Bedankt zal inderdaad wel ff de cilinder eraf halen. Maar is bij een warmloper niet dat ook het achterwiel blokkeert?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer loopt slecht/niet

Ongelezen bericht door 42 »

Dan heb je echt een vastloper, zit je zuiger vast en blokkeert alles.
Bij een warmloper beweegt de zuiger nog, maar wel al een heel stuk moeilijker en veroorzaakt vaak schade in de vorm van krassen of groeven.
En laat je motor afslaan als je 'geluk' hebt..voorkomt erger iig.

Ik dacht zelf ook aan warmloper door het 2x uitvallen en de ellende direct er na.
Als het dus een warmloper was zul je naast het herstellen van schade aan zuiger of cilinder ook moeten kijken waarom hij warmliep..ergens zit er dan dus nog iets niet goed, koeling, smering, afstelling etc.
En temp sensor misschien ook, als de boel zo warm wordt had die eigenlijk moeten waarschuwen..ook al vertrouw ik die dingen nooit zo eigenlijk.
Plaats reactie